beantwoord

Nieuwe raamstickers?

Reputatie 2
Goedemorgen iedereen!

Even een vraagje ik controleer net mijn trein de 2914 stel 9550 en we kwamen een nieuwe raamsticker tegen en nee het was geen stiltecoupé.

Weet iemand hier meer van of is mijn vermoeden juist dat er iemand anders (heel mooi moet ik zeggen) zijn medereizigers duidelijk wil maken om eens te genieten van het uitzicht?

icon

Beste antwoord door Loes 9 mei 2019, 08:45

Het raadsel is ondertussen intern opgelost. Het was een studiecoupe-trein uit week 18. Intern is de oplossing gekomen en het betrof deze ene trein. De stickers hadden allang verwijderd moeten zijn en dat gaat nu daadwerkelijk gebeuren. Deze link werd erbij gezet:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1911555/mee-in-de-speciale-studiecoupe-van-de-ns-scholieren-leren-in-de-trein-voor-hun-examens.html
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 2
Als dit nieuw beleid is, inhoudende een verbod op het voeren van telefoongesprekken, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Laatst weer bijna een half uur kunnen 'meegenieten' van een irritant luide en ongetwijfeld heel belangrijke zakelijke conversatie, gevoerd door iemand die een paar banken verderop zat. Aan de reacties van andere reizigers zag ik dat de ergernis breed gedeeld werd, maar we waren met z'n allen te schijterig om er iets van te zeggen...
Reputatie 5
Badge
De een kan er beter tegen dan de ander, maar bellen in de trein vind ik zelf not done. Dat gezegd hebbende zijn de meeste reizigers inderdaad vervolgens niet het type om er wat van te zeggen, zelfs er wordt gebeld op speaker ;)

Overigens is het wel typisch dat @TrainViking hier moet vragen of dit heel misschien vanuit NS is of toch een spontane actie.

Als het een actie is van een reiziger, dan is het toch een signaal waar NS naar zou kunnen kijken. Iemand neemt de moeite om die stickers te laten maken en vervolgens op te plakken.
Reputatie 2

Overigens is het wel typisch dat @TrainViking hier moet vragen of dit heel misschien vanuit NS is of toch een spontane actie.

Wat is er Typisch aan? Mag een conducteur geen vraag stellen over iets wat hij nog niet is tegengekomen? 🤔 en is dit forum niet om vragen te stellen?, Ik persoonlijk vind dit namelijk een geniaal idee.
Reputatie 7
Badge +3
Nog meer betutteling.
Reputatie 7
Badge
Als dit nieuw beleid is, inhoudende een verbod op het voeren van telefoongesprekken, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Laatst weer bijna een half uur kunnen 'meegenieten' van een irritant luide en ongetwijfeld heel belangrijke zakelijke conversatie, gevoerd door iemand die een paar banken verderop zat. Aan de reacties van andere reizigers zag ik dat de ergernis breed gedeeld werd, maar we waren met z'n allen te schijterig om er iets van te zeggen...

Was dat in de stiltecoupé? Anders moet je niet zeuren.
Reputatie 7
Badge
Weetje hoe vervelend het is dat als ik in een normale coupe zit en ik word gebeld dat ik me dan gewoon bezwaard voel om op te nemen omdat ik weet dat er mensen in de trein zitten die zich eraan ergeren.

Maar dan denk ik van....als er groepen mensen plaatsnemen dan praten die toch ook met elkaar?
Ik bedoel....wat is het verschil als iemand belt? Of als mensen met elkaar staan te praten?
Bij allebei zal je moeten mee genieten van het gesprek.
Maar het lijkt wel alsof bellen in de trein een heel stuk asocialer is ofzo....
Reputatie 7
Badge
De een kan er beter tegen dan de ander, maar bellen in de trein vind ik zelf not done. Dat gezegd hebbende zijn de meeste reizigers inderdaad vervolgens niet het type om er wat van te zeggen, zelfs er wordt gebeld op speaker ;)

Maar als er groepen mensen met elkaar praten in de trein dan is het wel done?
Reputatie 5
Badge

Wat is er Typisch aan? Mag een conducteur geen vraag stellen over iets wat hij nog niet is tegengekomen? 🤔 en is dit forum niet om vragen te stellen?, Ik persoonlijk vind dit namelijk een geniaal idee.

Misschien de verkeerde bewoording, maar ik kreeg de indruk dat het voor medewerkers makkelijker is om hier informatie te krijgen dan via de eigen organisatie 🙂 (los daarvan, bedankt voor het posten van de foto's want ik vind het ook een geniaal idee)
Reputatie 2
Weetje hoe vervelend het is dat als ik in een normale coupe zit en ik word gebeld dat ik me dan gewoon bezwaard voel om op te nemen omdat ik weet dat er mensen in de trein zitten die zich eraan ergeren.

Ik denk dat men eerder bedoeld een luid gesprek of inderdaad op de speaker dat is vervelend, bellen moet natuurlijk gewoon kunnen.

Maar zo her en der in een 4 zits op deze ludieke wijze proberen men bewust te maken om met elkaar te praten ipv via app of telefoon vindt ik echt geweldig.
Ik ga hier even voor jullie in duiken. Op het eerste gezicht lijken de stickers legitiem maar ik kan nergens intern informatie vinden over deze nieuwe stickers. De eerste reacties op een verzoek voor informatie geven aan dat het hier wellicht om een creatieve reiziger gaat die zelf iets heeft gedaan maar dat kan ik nog niet bevestigen. Ik kom erop terug!
Reputatie 2

Maar dan denk ik van....als er groepen mensen plaatsnemen dan praten die toch ook met elkaar?
Ik bedoel....wat is het verschil als iemand belt? Of als mensen met elkaar staan te praten?
Bij allebei zal je moeten mee genieten van het gesprek.
Maar het lijkt wel alsof bellen in de trein een heel stuk asocialer is ofzo....

Ik weet niet of het je wel eens opgevallen is, maar het geluidsniveau van de telefoongesprekken is meestal veel hoger dan dat van normale gesprekken tussen reizigers (uitzonderingen hou je natuurlijk altijd...). Mensen die op een normaal niveau telefoneren mogen van mij hun gang gaan, maar dat zijn er dus niet zoveel.

Nee, het was niet in een stiltecoupé, maar volgens mij mag je ook in gewone coupés geen geluidsoverlast veroorzaken. Anders zet ik een volgende keer een lekker muziekje op, of ik ga hardop de krant lezen of zo. En als iemand mij daarop aanspreekt zeg ik gewoon: 'Niet zeuren joh, ga maar in een stiltecoupé zitten...'
Reputatie 7
Badge

Ik weet niet of het je wel eens opgevallen is, maar het geluidsniveau van de telefoongesprekken is meestal veel hoger dan dat van normale gesprekken tussen reizigers (uitzonderingen hou je natuurlijk altijd...). Mensen die op een normaal niveau telefoneren mogen van mij hun gang gaan, maar dat zijn er dus niet zoveel.

Ik praat gewoon normaal in de hoorn. Toch hoor ik mensen al zuchten als ik opneem en op een normale toon vraag hey, hoe gaat het?
Alleen al vanaf dat moment dat ik zo opneem begind het gezucht.
Want ja...het feit dat ik niet even naar het balkon loop om het daar even te doen is zoooo asociaal.
Ik bel ook altijd maar heel kort. Maar ja...blijkbaar is het al heel asociaal als ik alleen al opneem en blijf zitten op mijn plek.

En even later mag ik zelf gaan luisteren naar een groepje mensen die net binnen gekomen is en lekker luid met elkaar staan te keuvelen. Maar dat is blijkbaar wel gewoon prima.

Nee, het was niet in een stiltecoupé, maar volgens mij mag je ook in gewone coupés geen geluidsoverlast veroorzaken.

Wat is geluidsoverlast?
Schreeuwde die man werkelijk zo hard aan de telefoon dan?
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat men eerder bedoeld een luid gesprek of inderdaad op de speaker dat is vervelend, bellen moet natuurlijk gewoon kunnen.

Maar zo her en der in een 4 zits op deze ludieke wijze proberen men bewust te maken om met elkaar te praten ipv via app of telefoon vindt ik echt geweldig.

Ik denk niet echt dat dit gaat werken.
De stiltecoupé werk toch ook niet? Daar word vaak ook gewoon in gepraat hoor.

Het lijkt er trouwens wel op alsof een reiziger die sticker opgeplakt heeft. Die sticker zit namelijk niet helemaal in het midden lijkt het wel.😌
Reputatie 2
Schreeuwde die man werkelijk zo hard aan de telefoon dan?

Ja, en dat bijna een half uur lang. Over project zus, medewerker zo, over conference calls, zaalreserveringen, cateringbedrijven etc.

Ik praat gewoon normaal in de hoorn.

Prima toch, niks mis mee.

Ik bel ook altijd maar heel kort.

Ook daar kan niemand aanstoot aan nemen.
Reputatie 7
Badge
Ja, en dat bijna een half uur lang. Over project zus, medewerker zo, over conference calls, zaalreserveringen, cateringbedrijven etc.

Oke ja dan snap ik het wel natuurlijk. Dat is inderdaad erg vervelend 😌
Badge +3
Wat een onzinnige sticker. De telefoon zelf is niet het probleem. Het gebruiken van de telefoon om gesprekken te voeren is het probleem. Mag ik in die coupé nu ook mijn telefoon niet meer gebruiken om de krant te lezen of naar de radio te luisteren?
Reputatie 7
Badge
Blijkbaar niet. Er staat toch echt op die sticker telefoon vrije coupe.
Maar ja....ik wil ook wel eens mijn telefoon gebruiken om muziek te luisteren ofzo.

Eigenlijk gaat het gewoon om de geluidaverlast. Maar daar hebben we al de stiltecoupé voor. Want in de stiltecoupé mag je namelijk ook niet bellen.
Badge +3
Nu ik nog een keer naar de sticker kijk kan ik me niet voorstellen dat die sticker door NS is geproduceerd. "Telefoon vrij" is foutief Nederlands. Als je het al zo wilt schrijven dan moet het zonder spatie, dus "Telefoonvrij". Maar wie zegt dat? Net zomin als "No phone". In het Engels wordt daar altijd het meervoud voor gebruikt. Het zou dus "No phones" moeten zijn.

Verder niets dan complimenten voor dit stukje huisvlijt.

Spaties zijn overigens zeer belangrijk in het Nederlands. Wanneer je spaties zet waar ze niet horen verandert de betekenis.
"Konijnenbouten" betekent heel iets anders dan "Konijnen bouten".
https://www.spatiegebruik.nl
Reputatie 5
Ziet er niet uit als iets wat vanuit NS zelf komt en inderdaad, de verwoording is raar. De sticker lijkt ook best onhandig opgeplakt en is volgens mij veel minder doorzichtig dan de officiële stickers die je vaker ziet.
Het raadsel is ondertussen intern opgelost. Het was een studiecoupe-trein uit week 18. Intern is de oplossing gekomen en het betrof deze ene trein. De stickers hadden allang verwijderd moeten zijn en dat gaat nu daadwerkelijk gebeuren. Deze link werd erbij gezet:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1911555/mee-in-de-speciale-studiecoupe-van-de-ns-scholieren-leren-in-de-trein-voor-hun-examens.html
Reputatie 7
Badge +3
Jammer alleen dat RTVUtrecht dan niet een foto van de betreffende trein erbij plaatst.
Foto is zo te zien van een Flirt.
Badge +3
Zou het de studenten zijn opgevallen dat zowel de Nederlandse als de Engelse tekst niet correct is?

Verhuftering van de samenleving ten top. Niet persoonlijk bedoeld overigens.
Mensen zouden eens oog voor elkaar moeten hebben zonder allerlei betuttelende regeltjes. Het begint al bij het instappen; omdat we allemaal als eerste naar binnen willen, zijn we allemaal later binnen.
Reputatie 2
Jammer alleen dat RTVUtrecht dan niet een foto van de betreffende trein erbij plaatst.
Foto is zo te zien van een Flirt.

Nope, is een VIRM 😉

Edit: sorry ik zie nu de foto die je bedoelde in het artikel
Reputatie 7
Badge +3
Ja, jouw foto is duidelijk een VIRM. Ik bedoelde inderdaad de foto in het artikel van RTVUtrecht. Maar ja, voor de media is een trein een trein, die zien niet zoveel verschil erin en plukken gewoon een foto van een trein ergens uit een archief.
Soms gaat een artikel over een Arriva of Keolis traject en dan plaatsen ze er doodleuk een NS trein bij.

Reageer