De nieuwe (re) NS treinen hebben de oude (re) NS treinen grotendeels al vervangen. SLT, NS Stadler Flirt en SNG hebben de oude stoptreinen vervangen. Opvallend was dat CAF als eerste Spaanse fabrikant een order kreeg op basis van Civity. En direct de grootste order voor levering van Sprinters.
De vooroordelen waren er al direct. Het zou de tweede Fyra worden. CAF heeft deze vooroordelen ontkracht. De SNG is niet het favoriete trein voor de meesten. Persoonlijk reis ik ook liever in de NS Flirt Sprinter vanwege de betere comfort van de stoelen. Voor de rest hebben alle nieuwe Sprinters USB, stopcontacten, veel transparantie, ledverlichting, prullenbakken bij de deuren. Qua comfort en voorzieningen zijn de nieuwe Sprinters een duidelijke verbetering in vergelijking met trein plan V. Ze zijn natuurlijk aangepast aan de huidige eisen van de tijd.
De serie 1700 locomotieven zijn inmiddels vervangen door NS Vectron. En op termijn zal de Talgo locomotief + Talgo rijtuigen het overnemen van de NS Vectron + DB rijtuigen. De tijdperk van getrokken rijtuigen is bij NS bijna niet meer. Maar DB zal dat voortzetten. De reacties op Talgo rijtuigen zijn vooralsnog niet positief. Of dat terecht is zal moeten blijken.
De Traxx + rijtuigen zijn al grotendeels vervangen door ICNG. Daar zijn de meningen over verdeeld. Op de serie 1100 rijden relatief nog het meeste Traxx + ICR. De problemen met ICNG is vooral de onbetrouwbaarheid. En daarnaast dat er nog te weinig ICNG zijn. Het wordt hoog tijd dat er binnenkort twee gekoppelde achtdelige ICNG gaan rijden. Vooral in de spitsuren.
Qua comfort van stoelen, beenruimte, ruimte voor koffers en voorzieningen is ICNG prima. Wel is de storingen aan binnendeuren opmerkelijk en irritant. Ken geen andere treinen waar problemen met binnendeuren zijn. Ook het geluidsniveau op sommige plekken bij de onderstellen is wat te hoog. Sommigen zullen liever de ICM-M behouden.
De DDNG zal de overgebleven ICM-M en DDZ vervangen. ICM-M zal gemist worden. Tenzij de DDNG er véél tegenover stelt. Maar qua comfort is ICM-M zoal goed. DDZ heeft slechte stoelen. En natuurlijk zoal geen USB & stopcontacten in tweede klas.