Skip to main content

De nieuwe (re) NS treinen hebben de oude (re) NS  treinen grotendeels al vervangen. SLT, NS Stadler Flirt en SNG hebben de oude stoptreinen vervangen. Opvallend was dat CAF als eerste Spaanse fabrikant een order kreeg op basis van Civity. En direct de grootste order voor levering van Sprinters. 

De vooroordelen waren er al direct. Het zou de tweede Fyra worden. CAF heeft deze vooroordelen ontkracht. De SNG is niet het favoriete trein voor de meesten. Persoonlijk reis ik ook liever in de NS Flirt Sprinter vanwege de betere comfort van de stoelen. Voor de rest hebben alle nieuwe Sprinters USB, stopcontacten, veel transparantie, ledverlichting, prullenbakken bij de deuren. Qua comfort en voorzieningen zijn de nieuwe Sprinters een duidelijke verbetering in vergelijking met trein plan V. Ze zijn natuurlijk aangepast aan de huidige eisen van de tijd. 

De serie 1700 locomotieven zijn inmiddels vervangen door NS Vectron. En op termijn zal de Talgo locomotief + Talgo rijtuigen het overnemen van de NS Vectron + DB rijtuigen. De tijdperk van getrokken rijtuigen is bij NS bijna niet meer. Maar DB zal dat voortzetten. De reacties op Talgo rijtuigen zijn vooralsnog niet positief. Of dat terecht is zal moeten blijken. 

De Traxx + rijtuigen zijn al grotendeels vervangen door ICNG. Daar zijn de meningen over verdeeld. Op de serie 1100 rijden relatief nog het meeste Traxx + ICR. De problemen met ICNG is vooral de onbetrouwbaarheid. En daarnaast dat er nog te weinig ICNG zijn. Het wordt hoog tijd dat er binnenkort twee gekoppelde achtdelige ICNG gaan rijden. Vooral in de spitsuren. 

Qua comfort van stoelen, beenruimte, ruimte voor koffers en voorzieningen is ICNG prima. Wel is de storingen aan binnendeuren opmerkelijk en irritant. Ken geen andere treinen waar problemen met binnendeuren zijn. Ook het geluidsniveau op sommige plekken bij de onderstellen is wat te hoog. Sommigen zullen liever de ICM-M behouden. 

De DDNG zal de overgebleven ICM-M en DDZ vervangen. ICM-M zal gemist worden. Tenzij de DDNG er véél tegenover stelt. Maar qua comfort is ICM-M zoal goed. DDZ heeft slechte stoelen. En natuurlijk zoal geen USB & stopcontacten in tweede klas. 

Ik heb mogelijk iets gemist, maar wat is de vraag hier?

Slechte stoelen, en waarom USB of stopcontacten in een trein ❓

{offf-topic} Mijn -niet eens zo hippe- telefoon gaat gewoon 3 dagen mee zonder opladen (die klaagt als ik nog minder dan 24 uur heb op de laatste 20% van de accu/batterij) Sluit de oplader aan! 😅

En mijn -ook niet zo hippe- laptop kan ook wel 5 uur zonder stroom.

Hallo, een treinreis is geen intercontinentale vlucht van x uur waar je graag stroom wil voor je laptop (of telefoon, maar die werkt/mag toch niet in een vliegtuig)

{/off-topic}

En waarom USB of stopcontacten in een trein ❓

Mijn -niet eens zo hippe- telefoon gaat gewoon 3 dagen mee zonder opladen (die klaagt als ik nog minder dan 24 uur heb op de laatste 20% van de accu/batterij) 😅

En mijn -ook niet zo hippe- laptop kan ook wel 5 uur zonder stroom.

Alleen zit jij niet vast aan je telefoon (gok ik) 🤣.

Juist, en de vraag was ❓

De usb porten vind ik wel fijn als ik vergeet mijn telefoon op te laden kan ik het nog altijd in de trein doen, maar wel jammer dat ze in SLT geen usb porten hebben het zal wel handig zijn.

Ik heb mogelijk iets gemist, maar wat is de vraag hier?

Eigenlijk wilde ik aangeven dat de nieuwe NS treinen meer te bieden hebben qua comfort dan de oude treinen. Soms lijkt het alsof sommigen nog heimwee naar de oude treinen zoals Hondekop, plan V, plan T. 

De waardering voor nieuwe treinen is er niet altijd. Dat is overigens soms ook terecht vanwege kinderziektes. 

De usb porten vind ik wel fijn als ik vergeet mijn telefoon op te laden kan ik het nog altijd in de trein doen, maar wel jammer dat ze in SLT geen usb porten hebben het zal wel handig zijn.

We hebben tegenwoordig een bepaalde levensstijl. Handig als NS daar rekening mee houden. Vul regelmatig enquêtes in voor NS. 

Kunnen ze de oudere SLT alsnog aanpassen met USB poorten? De toilet is er in ieder geval wel. 

We hebben tegenwoordig een bepaalde levensstijl. Handig als NS daar rekening mee houden. Vul regelmatig enquêtes in voor NS. 

Kunnen ze de oudere SLT alsnog aanpassen met USB poorten? De toilet is er in ieder geval wel. 

Dat is een goede tip ik hoop dat ze er dan echt iets mee doen 

Volgens mij wordt de revisie van de SLT niet zo spectaculair of het wordt enorm uitgesteld.

NS is voorlopig ook nog druk genoeg met een tussentijdse behandeling van VIRM-1 en de daaropvolgende grote revisie van VIRM-4.

Eigenlijk wilde ik aangeven dat de nieuwe NS treinen meer te bieden hebben qua comfort dan de oude treinen. Soms lijkt het alsof sommigen nog heimwee naar de oude treinen zoals Hondekop, plan V, plan T. 

De waardering voor nieuwe treinen is er niet altijd. Dat is overigens soms ook terecht vanwege kinderziektes. 

Ze zijn anders geworden, meer gericht op veel reizigers. de T2 en T4 waren fijne treinen, maar met warm weer was daarin het geklaag niet van de lucht. Daarbij waren ze een stuk makkelijker vol.

Af en toe verlang ik er ook nog wel eens naar om weer met een Mat'64 of loc1700 rond te karren hoor, maar heb er tegelijkertijd beslist geen hekel aan om met een ICNG rond te toeren.

Kinderziektes zijn helaas niet te voorkomen.

NS is voorlopig ook nog druk genoeg met een tussentijdse behandeling van VIRM-1 en de daaropvolgende grote revisie van VIRM-4.

De laatste virm 4 is gebouwd in 2009 en de eerste SLT is gebouwd in 2007
Ben benieuwd welke eerder in revisie zal gaan 👀

Ik zet 200% in op VIRM-4 waarbij de eerste prototype al in de werkplaats staat voor modernisering. 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9346/ns-gaat-ook-vierde-generatie-virm-dubbeldekker-moderniseren.html

SLT heeft de komende tijd geen prioriteit voor modernisering, is mij verteld. 

Ik zet 200% in op VIRM-4 waarbij de eerste prototype al in de werkplaats staat voor modernisering. 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9346/ns-gaat-ook-vierde-generatie-virm-dubbeldekker-moderniseren.html

SLT heeft de komende tijd geen prioriteit voor modernisering, is mij verteld. 

Jammer 

Van alle ontoereikende treinen in de NS-vloot is de SLT wel het meest ontoereikend. Vooral met de inzet op langere routes, en als IC-trein. 

Maar goed, blijkbaar wordt het alleen maar erger de komende jaren. NS heeft geen enkele interesse om een prettige reiservaring te bieden. Ook niet in de ICNG, die ondanks het redelijk acceptabele zitcomfort vooral opvalt door het schudden en de enorme herrie.

Vind je? Ik zit veel liever in een SLT dan een SNG. Veel meer beenruimte en minder herrie.

Die stopcontacten (230V of USB) kunnen me gestolen worden. En kennelijk bijna iedereen, want in SNG heb ik nog nooit iemand ze zien gebruiken.

Vind je? Ik zit veel liever in een SLT dan een SNG. Veel meer beenruimte en minder herrie.

Die stopcontacten (230V of USB) kunnen me gestolen worden. En kennelijk bijna iedereen, want in SNG heb ik nog nooit iemand ze zien gebruiken.

Nou ik gebruik die stopcontacten dus af en toe dus maar goed, maar in Diemen rijdt alleen de SNG rond dus soms heb ook geen andere keus

SLT en beenruimte? In welke SLT zit jij??

In de coupé met alleen klapstoelen denk ik 🙊

In de coupé met alleen klapstoelen denk ik 🙊

Zelfs bij klapstoelen moet je je benen binnen boord houden als er mensen langs lopen. Je kunt ook nog je benen bij de buren leggen, maar ik denk niet dat zij dat zullen waarderen.

Moet je nagaan hoe het gesteld is met de beenruimte in de (nieuwere!) SNG! Zit je daar dan wel eens in?

Ik dagelijks, en de beenruimte is zeker in de 4-zits aanzienlijk beter dan bij SLT.

Moet je nagaan hoe het gesteld is met de beenruimte in de (nieuwere!) SNG! Zit je daar dan wel eens in?

De SNG is oke qua beenruimte, stukken beter dan de SLT.

Reageer