beantwoord

Nieuwe snelle Flirt-3 sprinter treinstellen zijn opzettelijk langzamer gemaakt

  • 21 maart 2017
  • 59 reacties
  • 2215 Bekeken

Reputatie 7
Badge
NS, waarom worden nieuwe Flirt-3 treinstellen teruggeregeld in hun optreksnelheid?

Op welke baanvakken zouden de Flirt3's significant sneller kunnen rijden?

Wat gaat NS er aan doen om zo snel mogelijk de haalbare optreksnelheid te bereiken?

De situatie met Mat64 op baanvak Zwolle-Emmen zo'n 25 jaar geleden mag NS toch geleerd hebben dat sneller optrekken een positief effect heeft op de dienstregeling? Dat er links en rechts aanpassingen moeten worden gedaan bij overwegen e.d. behoort tot het groeiplan van voortschrijdende technologie. Zoiets zie je aankomen, en stel je tijdig in werking!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 23 maart 2017, 21:03

Ik kan het antwoord van Slidestops inderdaad bevestigen. Een combinatie van (maximale) tractie, dienstregeling, comfort, veiligheid en duurzaamheid is debet aan de huidige snelheden.

Collega Thomas heeft al het één ander gezegd, maar ik wil graag toevoegen dat dit forum inderdaad geen plek is om al je ongenoegen of vragen maar onbeperkt te droppen. In eerste instantie is dit forum als klant-helpt-klant-platform bedoeld. Momenteel wordt ongeveer de helft van alle vragen beantwoord door de 'community' en daar zijn we erg trots op. Ik ben erg trots op iedereen die zich op regelmatige basis hier laat zien en deelneemt aan de topics. Het geeft aan dat we geen grijs bedrijf zijn, maar dat we van en voor iedereen zijn.
Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 4
Vermoedelijk om slijtage aan het materieel of bovenleiding te voorkomen of om energie te besparen.
Reputatie 4
Badge
Misschien omdat ze anders te snel bij een overweg kunnen komen die vlak na een station ligt. De dectie van de trein en de tijd die nodig is om de spoorbomen te sluiten zullen gebaseerd zijn op treinen die ooit rondreden. Als de Flirt dan maximaal optrekt zou deze bij de overweg kunnen komen voordat, de bomen al dicht zijn of het verkeer nog niet genoeg tijd heeft gehad de overweg vrij te maken. Deze systemen zullen, denk ik, redelijk hardware matig zijn, dus niet zo maar aan te passen. Bovendien is de vraag of dat wenselijk is als er nog andere treinen zijn die niet zo hard optrekken, omdat dat overweg dan onnodig lang dicht is voor deze andere treinen. Dat geldt voor Zwolle-Emmen minder, omdat daar het reizigers materiaal homogeen is.
Reputatie 7
Badge
Misschien omdat ze anders te snel bij een overweg kunnen komen die vlak na een station ligt. ...

Supersnelle sprinters kopen, en dan een tandje terugzetten? In welke eeuw even we?. Op de zuidas wordt van alles aan de infrastructuur aangepast om "spoorboekloos" te kunnen rijden, tot aftelklokken en instapzones toe. Dan kan dit ook wel mee.

Ik ben zo benieuwd naar de reactie van NS.
Als een Flirt elke keer op hetzelfde punt 100% tractie zou geven, zou het spoor op die plek sneller slijten.
Daarnaast is 100% tractie niet comfortabel genoeg voor reizigers.
Ook op deze vraag heb ik niet direct antwoord en ik moet dit uitzetten. Ik hoop spoedig met een update te komen!
De beperking heeft, voor zover ik weet, inderdaad te maken met mogelijke overwegen die door de snelle optreksnelheid nog niet volledig gesloten zijn.
Dit is echter niet iets van NS of iets waar NS iets aan kan doen. De tijden voor een stop-doorschakeling en het dicht liggen van de overwegen is de verantwoordelijkheid van ProRail.
Helaas schijnt er ergens een tabel te bestaan met tijden waaraan de trein moet voldoen. De Flirt is te snel voor die tijden, en voldoet dus niet aan die eis. Daarop is de beperking dus in het leven geroepen.
Zal het heel veel uitmaken? Ik denk het niet. Zelfs met de toegelaten 60% tractie trekt de Flirt al razendsnel op. Ik vermoed niet dat daar nou nog heel erg veel verschil in zal zitten.
Reputatie 5
Badge
Het verhaal van Kamcon heb ik inderdaad wel vaker gehoord. En ik denk niet dat het de wens van de NS was voor Sprinters die het maximum kunnen trekken. Zo worden de Sprinters nu eenmaal geleverd door Stadler.
Maar alsnog blijven ze snel optrekken, zonder die 100% tractie.
Reputatie 3
De beperking heeft, voor zover ik weet, inderdaad te maken met mogelijke overwegen die door de snelle optreksnelheid nog niet volledig gesloten zijn.
Dit is echter niet iets van NS of iets waar NS iets aan kan doen. De tijden voor een stop-doorschakeling en het dicht liggen van de overwegen is de verantwoordelijkheid van ProRail.
Helaas schijnt er ergens een tabel te bestaan met tijden waaraan de trein moet voldoen. De Flirt is te snel voor die tijden, en voldoet dus niet aan die eis. Daarop is de beperking dus in het leven geroepen.
Zal het heel veel uitmaken? Ik denk het niet. Zelfs met de toegelaten 60% tractie trekt de Flirt al razendsnel op. Ik vermoed niet dat daar nou nog heel erg veel verschil in zal zitten.


Klopt, dat gerucht is inderdaad juist. De tijden voor de aankondingingssecties zijn al decennia lang gebaseerd op de aanzettijden van losse locs - van oudsher de snelste treinen - maar laten de Flirts nu juist sneller zijn dan die locs...
Reputatie 7
Badge

Klopt, dat gerucht is inderdaad juist. De tijden voor de aankondingingssecties zijn al decennia lang gebaseerd op de aanzettijden van losse locs - van oudsher de snelste treinen - maar laten de Flirts nu juist sneller zijn dan die locs...


Dan wordt het tijd dat na decennia dit wordt gewijzigd, want met al die stops en lange wachttijden op overstapstations wordt de totale reistijd steeds meer opgerekt.
Reputatie 7
Badge +3
In de meeste treinseries waar de Flirt rijdt, rijdt in sommige treinen ook ander materieel wat de hogere snelheid van de Flirts niet kan halen. Je kunt dus de dienstregeling niet versnellen. Hier wreekt zich de praktijk van NS om niet in iedere treinserie naar één type materieel in te zetten.
Versnellingen wil je niet direct bij de introductie van een nieuw treintype invoeren omdat je, ondanks alle tests, nog niet weet hoe de treinen in de praktijk met reizigers zullen presteren.
Ook zullen de problemen met de treinen direct na de introductie over het algemeen relatief gezien talrijk zijn, omdat personeel moet wennen of er kleine problemen met de trein zelf kunnen optreden (zie bijvoorbeeld de schuiftrede bij de Flirt).
Om precies die reden (naast natuurlijk dat nog niet alle treinen geleverd en inzetbaar zijn) zal NS nooit direct na de introductie van een nieuwe trein de dienstregeling aanpassen. Dit zal ongetwijfeld geleidelijk aan gebeuren zodra alle treinen geleverd zijn en de betrouwbaarheid van de treinen in combinatie met de vertrouwdheid van het personeel er mee hoog genoeg is.
Je kunt het ook omdraaien. Als de NS maximaal zou optrekken dan zou ik pas vragen gaan stellen; waarom zoveel extra energie gebruiken? (duur), met hogere belasting van het materieel (eerder kapot), terwijl de tijdswinst minimaal is.

Wat veel mensen niet weten is dat onderbelasting voor een veel langere levensduur zorgt. Een gloeilamp gaat ook veel langer mee als je de stroom langzaam inschakelt i.p.v. met een harde schakelaar.
Reputatie 7
Badge
Je kunt het ook omdraaien. Als de NS maximaal zou optrekken dan zou ik pas vragen gaan stellen; waarom zoveel extra energie gebruiken? (duur), met hogere belasting van het materieel (eerder kapot), terwijl de tijdswinst minimaal is.

Martin, het gaat me niet om altijd en overal supersnel optrekken. Het gaat me om de gemiddelde reistijd op een traject. Elk jaar worden duizenden reizigers geconfronteerd met langere reistijden, omdat NS aangeeft dat sommig materieel niet zo snel optrekt. En nu hebben ze snel materieel, en gaan ze het begrenzen. Het is net als met een snelheidsbegrenzer op een vrachtwagen... die staat hoger ingesteld dan 80 km, omdat de vrachtwagen soms sneller moet inhalen. Het moet dus niet altijd, maar het kán als het nodig is.
Reputatie 7
Badge +3
@Martin7182
Op zich kan op wat hogere belasting rijden best verstandig zijn als je daarmee een dienstregeling kunt rijden die anders niet mogelijk is. Dat gaat bijvoorbeeld eind dit jaar gebeuren als de sprinters Arnhem-Den Bosch en Den Bosch-Dordrecht aan elkaar worden gekoppeld. Daarvoor is een versnelling van 2-3 minuten nodig die je met SGM, DD-AR of DDZ niet kunt realiseren.

Maar in zijn algemeenheid heb je gelijk. Het heeft weinig zin op maximale belasting te gaan rijden als dat voor een fatsoenlijke dienstregeling niet nodig is. Wel is het verstandig die maximale versnelling achter de hand te houden voor vertragingen en dus niet a priori onmogelijk te maken.
Elk jaar worden duizenden reizigers geconfronteerd met langere reistijden, omdat NS aangeeft dat sommig materieel niet zo snel optrekt. En nu hebben ze snel materieel, en gaan ze het begrenzen.
Waar/wanneer heeft de NS dat aangegeven?
Misschien gaan die nieuwe treinstellen rijden op trajecten waar sneller optrekken niet uitmaakt. Verder ben ik het wel eens dat je niet een harde begrenzing zou moeten inregelen. Het zou in bepaalde gevallen (zoals Tamzin ook al aangeeft) wel handig zijn om sneller te kunnen rijden. Maar in de huidige dienstregeling zie ik vooral dat veel treinen lang stilstaan op de stations, daar lijkt nog enige winst mogelijk. Aan de andere kant kun je ook stellen dat juist vanwege dat vele stilstaan, sneller optrekken iets zou kunnen goedmaken.
Reputatie 7
Wat ik hoor is dat ze niet begrenst zijn maar dat een machinist niet meer als 60/70% tractie mag geven. Dit inderdaad omdat er in de testritten overwegen voorbij werden gereden die nog niet helemaal dicht waren, maar ook omdat de motoren op volle tractie vele malen sneller slijten als met minder tractie. Ik heb een tijdje terug een lege rit gehad met de Flirt, met de machinist eens gezegd van doe maar eens 100%, het is écht niet comfortabel als je dan staat of loopt. Je gaat onderuit zo hard dat ie dan wegrijd.

Verder heeft versnelling vaak weinig zin. Een dienstregeling is gemaakt ook om andere treinen heen, niet alleen jouw sprinter. Een trein kan soms niet harder, omdat hij dan op de volgende trein zit. Dan rijd je kei-hard en vervolgens sta je voor een rood sein.

In het kader van de duurzaamheid; als je op de huidige manier rijdt, gaan de motoren langer mee, rijdt je zuiniger en gaan de mensen die achterin staan of lopen ook langer mee ;)


Overigens - de SLT staat voor zover ik weet al jaren begrensd.
Reputatie 7
Badge


Overigens - de SLT staat voor zover ik weet al jaren begrensd.
Klopt. SLT trok ook razendsnel op met 100% tractie, zo hard dat HC's en staande reizigers zich goed vast moesten houden om niet te vallen. SLT is daarom softwarematig begrensd, maar trekt nog steeds lekker sportief op.

Flirt schijnt daarin nog een tandje erger te zijn. Het is leuk om een Ferrari te hebben, maar in de stad heb je daar geen ene moer aan (om maar eens een vergelijking met de auto te trekken).
Reputatie 7
Badge
Een ervaren bestuurder kan met een Ferrari ook geleidelijk optrekken. Als het nodig is, geef je dan wat extra gas bij. Tegen de passagiers zeg je dan 'hou je even vast want we gaan de vertraging inhalen ... 😉 ) Ik begrijp uit de reactie van Edwin dat machinisten nog moeten leren optrekken met SLT en Flirt 😛

Mat64 was ook begrensd, maar is op het Zwolle-Emmen traject (en later ook andere trajecten) ontgrensd om de dienstregeling te kunnen halen. Het wordt na 25 jaar tijd om eens wat minder conventioneel te denken.
Reputatie 7
Het is kosten/baten denken. Het is gewoon niet rendabel of realistisch op dit moment.
Reputatie 7
Badge
Het is kosten/baten denken. Het is gewoon niet rendabel of realistisch op dit moment.

Hoogste tijd dus om het nu eens grondig aan de orde te stellen...
de NS en ProRail kennende duurt het dan nog 10 jaar voor het wijzigt.
Reputatie 4
Slidestops geeft toch mee dat in de toekomst wellicht wel het volledige acceleratievermogen kan worden gebruikt. Dat iets kan, wil niet zeggen dat het per se moet.

Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.
Reputatie 7
Badge
Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.

Beste Waldo en alle anderen... dit forum is geen discussieforum. Ook niet bedoeld om een ander de les te lezen. Forum leden kunnen aan de NS een vraag stellen.

Ik stel hier een vraag aan het NS bedrijf, en wacht op antwoord van NS.
Reputatie 4
Klant_Jac: een forum is een plaats om van gedachten met elkaar te wisselen. Zou je een beetje op je toon kunnen passen?

Het kan zijn dat een antwoord je niet bevalt, dan heb je dat te accepteren!
Reputatie 7
Het forum is bedoeld als klant helpt klant principe. De moderators van NS zijn hier om alles in goede banen te leiden, om eventueel moeilijkere casussen door te zetten en om persoonlijk te assisteren.

Als je een vraag hier stelt, is het normaal dat forumleden hier antwoord op geven, dat is het hele principe van het forum.
Reputatie 4
Dank voor je tussenkomst, Slidestops 😃

Reageer