beantwoord

Nieuwe snelle Flirt-3 sprinter treinstellen zijn opzettelijk langzamer gemaakt

• 21 maart 2017
  • 59 reacties
  • 2265 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7
Badge
Klant_Jac: een forum is een plaats om van gedachten met elkaar te wisselen. Zou je een beetje op je toon kunnen passen? Het kan zijn dat een antwoord je niet bevalt, dan heb je dat te accepteren!
Het forum is bedoeld als klant helpt klant principe. Als je een vraag hier stelt, is het normaal dat forumleden hier antwoord op geven, dat is het hele principe van het forum.

Ik stel een vraag waar geen ander forumlid een juist antwoord op weet. De NS moderator meldt dat het NS-antwoord wordt opgezocht. Op dat antwoord wacht ik.
Vervolgens ontstaat discussie en wordt voor en over mij geoordeeld...
Ik ben geen onbenul. Ik wens hier niet de les te worden gelezen. Klaar.
Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.

Beste Waldo en alle anderen... dit forum is geen discussieforum. Ook niet bedoeld om een ander de les te lezen. Forum leden kunnen aan de NS een vraag stellen.

Ik stel hier een vraag aan het NS bedrijf, en wacht op antwoord van NS.

Discussieer mee en stel je vragen op het NS Serviceforum. Een discussieforum dus :)
Meer info: https://forum.ns.nl/site/terms
Reputatie 4
@klant_Jac: Alsjeblieft, je wordt helemaal niet de les gelezen. Het enige wat ik vraag is om niet teveel uit de hoogte te doen.

En het forum zou een discussieplatform moeten zijn waarbij van gedachten wordt gewisseld en waar je voor elkaars standpunten zou openstaan.:$
Reputatie 7
Badge
Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.

Beste Waldo en alle anderen... dit forum is geen discussieforum. Ook niet bedoeld om een ander de les te lezen. Forum leden kunnen aan de NS een vraag stellen. Ik stel hier een vraag aan het NS bedrijf, en wacht op antwoord van NS.

Discussieer mee en stel je vragen op het NS Serviceforum. Een discussieforum dus :)
Meer info: https://forum.ns.nl/site/terms

Gebruikersvoorwaarden
Over het NS Serviceforum
Het NS Serviceforum is een plek waar klanten terecht kunnen met vragen of tips over het reizen met NS. Je kunt hier in gesprek gaan met andere reizigers, en daarnaast is het NS webcareteam aanwezig om antwoord te geven waar nodig.

Ik wacht op het antwoord van NS.
Reputatie 7
Ik heb toch al een antwoord gegeven haha 😉
Reputatie 6
Badge
@Slidestops kijk uit, je gaat ge ''factcheckt'' worden!
Reputatie 7
Badge
Fact: Klaas-Jan NS moderator 16 uur geleden:
"Ook op deze vraag heb ik niet direct antwoord en ik moet dit uitzetten. Ik hoop spoedig met een update te komen!"
Check: "Slidestops" is geen Klaas-Jan NS Moderator 🆒
Inderdaad Slidestops --schouderklopje--, er mag van mij een slotje op want een beter antwoord komt er niet snel denk ik.

@Klaas-Jan NS, zeg a.u.b. even dat Slidestops het juiste antwoord heeft gegeven, dan zijn we hier vanaf.
Reputatie 6
Badge
Inderdaad Martin7182, het juiste antwoord is al gegeven. Wat TS nu doet is puur treiteren.
Reputatie 7
Laten we vooral niet afdwalen van waar het hier werkelijk om gaat. klant_Jac heeft een vraag, en Klaas-Jan zal hier een passend antwoord op geven zodra hij de informatie heeft gekregen die hij daarvoor nodig heeft.
Begrijp goed dat deze forumleden jou ook willen helpen, en er niet zijn om jou de les te lezen. Het forum is kritisch, maar rechtvaardig en zoals menig forumlid hier heeft aangegeven een plek om lastige problemen en situaties aan het licht te brengen. Ik hoop dat we snel antwoord hebben op jouw vraag, maar laten we tot die tijd geen verwijten of sneren naar elkaar werpen, daar is dit forum niet voor bedoeld.
Slidestops heeft inderdaad juist antwoord gegeven.
Reputatie 7
Badge
Laten we vooral niet afdwalen van waar het hier werkelijk om gaat. klant_Jac heeft een vraag, en Klaas-Jan zal hier een passend antwoord op geven zodra hij de informatie heeft gekregen die hij daarvoor nodig heeft.
Begrijp goed dat deze forumleden jou ook willen helpen, en er niet zijn om jou de les te lezen. Het forum is kritisch, maar rechtvaardig en zoals menig forumlid hier heeft aangegeven een plek om lastige problemen en situaties aan het licht te brengen. Ik hoop dat we snel antwoord hebben op jouw vraag, maar laten we tot die tijd geen verwijten of sneren naar elkaar werpen, daar is dit forum niet voor bedoeld.

Dank je wel, Thomas.

Fijn dat anderen mij willen helpen, zolang er maar verschil blijft tussen kritisch en kritiek.
waarom zoveel extra energie gebruiken?
Eventjes de natuurkunde opfrissen, vermogen en energie zijn twee verschillende zaken. Om snel op te trekken heb je een hoger vermogen nodig, maar je bereikt de beoogde snelheid eerder. Vermogen is energie per tijdseenheid, dus het hogere vermogen kun je wegstrepen tegen de korte tijdsspanne waarin dat vermogen geleverd wordt, waardoor het theoretische energieverbruik gelijk is. Ik zeg theoretisch, want het rendement is in de praktijk natuurlijk geen 100% en er spelen andere aspecten mee, maar je energieverbruik zal niet significant veel afwijken wanneer je sneller optrekt. Een hogere topsnelheid is uiteraard wel goed voor een flink hoger energieverbruik, maar dat spreekt voor zich.
Even wat verder opfrissen, de luchtweerstand neemt exponentieel toe met de snelheid. Als je sneller optrekt is je gemiddelde snelheid hoger en daarmee ook je gemiddelde luchtweerstand en dat zie je terug als extra kosten. Puur theoretisch gezien is sneller optrekken dus duurder.

Daarnaast neemt in de praktijk het rendement meestal af naarmate het vermogen hoger is. Haast niets op maximaal vermogen rendeert in de praktijk maximaal; "het nieuwe rijden" wordt niet voor niets fanatiek aangemoedigd.

Het wordt een heel ander verhaal als je sneller optrekt bij gelijke reistijd. Hoe gelijkmatiger de snelheid, hoe goedkoper het wordt. Stel een treinrit moet precies x minuten duren. Als je langzaam optrekt, moet je een hoge topsnelheid halen om op x uit te komen. Bij sneller optrekken en afremmen kan de topsnelheid naar beneden. Maar volgens mij was het allemaal juist te doen om een kortere reistijd.
De dienstregeling is over het algemeen gebaseerd op energiezuinig rijden, waarbij de trein grotendeels door middel van de luchtweerstand afgeremd wordt. Zeker op plaatsen waar de stations elkaar kort opvolgen, en dat is waar sprinters eigenlijk voor bedoeld zijn, kan dat neerkomen op eenmalig optrekken tot 140km/u en dan direct de trein in zijn vrij schakelen en uit laten rollen.
Reputatie 7
Badge
De dienstregeling is over het algemeen gebaseerd op energiezuinig rijden, waarbij de trein grotendeels door middel van de luchtweerstand afgeremd wordt. Zeker op plaatsen waar de stations elkaar kort opvolgen, en dat is waar sprinters eigenlijk voor bedoeld zijn, kan dat neerkomen op eenmalig optrekken tot 140km/u en dan direct de trein in zijn vrij schakelen en uit laten rollen.

Interessant. Dan zouden IC's dus tot 140 km/u optrekken en stroom blijven trekken. In de Alfa Pendular (de 20 jaar oude TGV van Portugal https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular ) voel je al rijdend in je stoel dat de electronica om de 20 seconden even een duwtje aan de trein geeft. Dat is dan om de luchtweerstand te compenseren?
Om op snelheid te blijven zal de trein inderdaad vermogen moeten blijven leveren, anders verlies je snelheid aan de luchtweerstand. Bij moderne treinen zou de techniek het juiste vermogen naar de motoren kunnen sturen om de snelheid te behouden, bij wat oudere treinen die nog via weerstanden aangestuurd worden zal je mogelijk continu aan en uit moeten schakelen om de snelheid te behouden omdat je slechts een vast aantal trappen hebt qua vermogen.

Bij energiezuinig rijden gebruikt men de luchtweerstand door bijvoorbeeld 4 minuten voor aankomst het vermogen uit te schakelen, een trein die 140km/u rijdt rolt rustig 7 kilometer door zonder stroom en het kost je slechts een minuut rijtijd. Die minuut is dan gelijk je marge, bij vertraging kan je zo lang mogelijk op volle snelheid blijven rijden en win je die minuut vertraging terug, en ben je op tijd dan bespaar je een fraaie hoeveelheid energie.

Dit is dus ook de reden dat futuristische vervoersmiddelen zoals de Hyperloop in een glazen buis zitten, in een vacuümbuis heb je bijna geen weerstand en dan is het dus wel rendabel om met snelheden van honderden kilometers per uur te rijden.
Badge +3
In de Alfa Pendular (de 20 jaar oude TGV van Portugal https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular ) voel je al rijdend in je stoel dat de electronica om de 20 seconden even een duwtje aan de trein geeft. Dat is dan om de luchtweerstand te compenseren?
Ik vrees dat je een paar dingen door elkaar haalt.

De Alfa Pendular is een voorbeeld van een kantelbaktrein.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kantelbaktrein

De kantelbaktreinen zijn ontworpen om met hogere snelheden dan conventionele treinen door krappe boogstralen te rijden. Er zijn passieve en actieve systemen. De Alfa Pendular is een voorbeeld van een actief systeem waarbij electronica de kantelbeweging aanstuurt. Met het verminderen van de luchtweerstand heeft dat niets te maken.
Reputatie 7
Badge
In de Alfa Pendular (de 20 jaar oude TGV van Portugal https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular ) voel je al rijdend in je stoel dat de electronica om de 20 seconden even een duwtje aan de trein geeft. Dat is dan om de luchtweerstand te compenseren?

Beste Mark, dank voor je bezorgdheid, maak je niet ongerust. Ik haal niets door elkaar, weet waarover het gaat, en Bemined begreep me goed en ik hem ook. Welterusten!
Badge +3

Beste Mark, dank voor je bezorgdheid, maak je niet ongerust. Ik haal niets door elkaar, weet waarover het gaat, en Bemined begreep me goed en ik hem ook. Welterusten!

Dan ben ik erg benieuwd naar je uitleg over het verminderen van de luchtweerstand van een trein wanneer een actief kantelbaksysteem is geïnstalleerd.
Reputatie 7
Badge
[quote=iMark][quote=klant_Jac][quote=iMark] Dan ben ik erg benieuwd naar je uitleg over het verminderen van de luchtweerstand van een trein wanneer een actief kantelbaksysteem is geïnstalleerd.

Helaas, beste Mark, ben ik een slechte uitlegger. Wel een goede vragensteller. Dat deed ik aan Bemined. Maar bedankt voor je interesse en nog een hele fijne dag gewenst!
Badge +3
[quote=klant_Jac][quote=iMark][quote=klant_Jac] Dan ben ik erg benieuwd naar je uitleg over het verminderen van de luchtweerstand van een trein wanneer een actief kantelbaksysteem is geïnstalleerd.

Helaas, beste Mark, ben ik een slechte uitlegger. Wel een goede vragensteller. Dat deed ik aan Bemined. Maar bedankt voor je interesse en nog een hele fijne dag gewenst!

Weer eens iets anders. Iemand die niets wil uitleggen. Het zal wel.
Bemined begreep me goed en ik hem ook.
Mijn antwoord was slechts een suggestie, ik weet niet wat voor soort tractiesysteem die trein heeft en of de klikjes dus daadwerkelijk afkomstig zijn van het in- en uitschakelen van de motoren om op snelheid te blijven. Bij weerstandsaandrijving is het logisch, want met behulp van weerstanden je snelheid constant houden is erg energie inefficiënt. Maar weerstandsaandrijving moet je eerder zoeken bij treinen die flink meer dan 20 jaar oud zijn, en bij modernere aandrijvingen worden de motoren op een hele andere manier aangestuurd en zouden de klikjes dus van iets geheel anders kunnen zijn.
Badge +3
Zoals ik eerder heb uitgelegd komen die klikjes in de Alfa Pendular van het actieve kantelbaksysteem. Het heeft niets met de aandrijving te maken.
Reputatie 7
Badge
Zoals ik eerder heb uitgelegd komen die klikjes in de Alfa Pendular van het actieve kantelbaksysteem. Het heeft niets met de aandrijving te maken.

Beste Mark, leuk dat je zo behulpzaam en alwetend bent. Maar ik heb het niet over "klikjes" gehad, en ook niet over kantelen. Om te begrijpen wat ik bedoel, wordt het tijd om eens een uurtje of 5 in de Alfa Pendular te gaan zitten, en te voelen. Overigens is het voor mij niet meer aan de orde, dus daarmee afgedaan.

Reageer