beantwoord

Nieuwe snelle Flirt-3 sprinter treinstellen zijn opzettelijk langzamer gemaakt

  • 21 maart 2017
  • 59 reacties
  • 2630 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 6
Badge
Inderdaad Martin7182, het juiste antwoord is al gegeven. Wat TS nu doet is puur treiteren.
Inderdaad Slidestops --schouderklopje--, er mag van mij een slotje op want een beter antwoord komt er niet snel denk ik.

@Klaas-Jan NS, zeg a.u.b. even dat Slidestops het juiste antwoord heeft gegeven, dan zijn we hier vanaf.
Reputatie 7
Badge
Fact: Klaas-Jan NS moderator 16 uur geleden:
"Ook op deze vraag heb ik niet direct antwoord en ik moet dit uitzetten. Ik hoop spoedig met een update te komen!"
Check: "Slidestops" is geen Klaas-Jan NS Moderator 🆒
Reputatie 6
Badge
@Slidestops kijk uit, je gaat ge ''factcheckt'' worden!
Reputatie 7
Ik heb toch al een antwoord gegeven haha 😉
Reputatie 7
Badge
Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.

Beste Waldo en alle anderen... dit forum is geen discussieforum. Ook niet bedoeld om een ander de les te lezen. Forum leden kunnen aan de NS een vraag stellen. Ik stel hier een vraag aan het NS bedrijf, en wacht op antwoord van NS.

Discussieer mee en stel je vragen op het NS Serviceforum. Een discussieforum dus :)
Meer info: https://forum.ns.nl/site/terms



Gebruikersvoorwaarden
Over het NS Serviceforum
Het NS Serviceforum is een plek waar klanten terecht kunnen met vragen of tips over het reizen met NS. Je kunt hier in gesprek gaan met andere reizigers, en daarnaast is het NS webcareteam aanwezig om antwoord te geven waar nodig.

Ik wacht op het antwoord van NS.
Reputatie 4
@klant_Jac: Alsjeblieft, je wordt helemaal niet de les gelezen. Het enige wat ik vraag is om niet teveel uit de hoogte te doen.

En het forum zou een discussieplatform moeten zijn waarbij van gedachten wordt gewisseld en waar je voor elkaars standpunten zou openstaan.:$
Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.

Beste Waldo en alle anderen... dit forum is geen discussieforum. Ook niet bedoeld om een ander de les te lezen. Forum leden kunnen aan de NS een vraag stellen.

Ik stel hier een vraag aan het NS bedrijf, en wacht op antwoord van NS.





Discussieer mee en stel je vragen op het NS Serviceforum. Een discussieforum dus :)
Meer info: https://forum.ns.nl/site/terms
Reputatie 7
Badge
Klant_Jac: een forum is een plaats om van gedachten met elkaar te wisselen. Zou je een beetje op je toon kunnen passen? Het kan zijn dat een antwoord je niet bevalt, dan heb je dat te accepteren!
Het forum is bedoeld als klant helpt klant principe. Als je een vraag hier stelt, is het normaal dat forumleden hier antwoord op geven, dat is het hele principe van het forum.

Ik stel een vraag waar geen ander forumlid een juist antwoord op weet. De NS moderator meldt dat het NS-antwoord wordt opgezocht. Op dat antwoord wacht ik.
Vervolgens ontstaat discussie en wordt voor en over mij geoordeeld...
Ik ben geen onbenul. Ik wens hier niet de les te worden gelezen. Klaar.
Reputatie 4
Dank voor je tussenkomst, Slidestops 😃
Reputatie 7
Het forum is bedoeld als klant helpt klant principe. De moderators van NS zijn hier om alles in goede banen te leiden, om eventueel moeilijkere casussen door te zetten en om persoonlijk te assisteren.

Als je een vraag hier stelt, is het normaal dat forumleden hier antwoord op geven, dat is het hele principe van het forum.
Reputatie 4
Klant_Jac: een forum is een plaats om van gedachten met elkaar te wisselen. Zou je een beetje op je toon kunnen passen?

Het kan zijn dat een antwoord je niet bevalt, dan heb je dat te accepteren!
Reputatie 7
Badge
Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.

Beste Waldo en alle anderen... dit forum is geen discussieforum. Ook niet bedoeld om een ander de les te lezen. Forum leden kunnen aan de NS een vraag stellen.

Ik stel hier een vraag aan het NS bedrijf, en wacht op antwoord van NS.
Reputatie 4
Slidestops geeft toch mee dat in de toekomst wellicht wel het volledige acceleratievermogen kan worden gebruikt. Dat iets kan, wil niet zeggen dat het per se moet.

Op deze manier is discussiëren vrij vermoeiend, klant_Jac.
Reputatie 7
Badge
Het is kosten/baten denken. Het is gewoon niet rendabel of realistisch op dit moment.

Hoogste tijd dus om het nu eens grondig aan de orde te stellen...
de NS en ProRail kennende duurt het dan nog 10 jaar voor het wijzigt.
Reputatie 7
Het is kosten/baten denken. Het is gewoon niet rendabel of realistisch op dit moment.
Reputatie 7
Badge
Een ervaren bestuurder kan met een Ferrari ook geleidelijk optrekken. Als het nodig is, geef je dan wat extra gas bij. Tegen de passagiers zeg je dan 'hou je even vast want we gaan de vertraging inhalen ... 😉 ) Ik begrijp uit de reactie van Edwin dat machinisten nog moeten leren optrekken met SLT en Flirt 😛

Mat64 was ook begrensd, maar is op het Zwolle-Emmen traject (en later ook andere trajecten) ontgrensd om de dienstregeling te kunnen halen. Het wordt na 25 jaar tijd om eens wat minder conventioneel te denken.
Reputatie 7
Badge


Overigens - de SLT staat voor zover ik weet al jaren begrensd.
Klopt. SLT trok ook razendsnel op met 100% tractie, zo hard dat HC's en staande reizigers zich goed vast moesten houden om niet te vallen. SLT is daarom softwarematig begrensd, maar trekt nog steeds lekker sportief op.

Flirt schijnt daarin nog een tandje erger te zijn. Het is leuk om een Ferrari te hebben, maar in de stad heb je daar geen ene moer aan (om maar eens een vergelijking met de auto te trekken).
Reputatie 7
Wat ik hoor is dat ze niet begrenst zijn maar dat een machinist niet meer als 60/70% tractie mag geven. Dit inderdaad omdat er in de testritten overwegen voorbij werden gereden die nog niet helemaal dicht waren, maar ook omdat de motoren op volle tractie vele malen sneller slijten als met minder tractie. Ik heb een tijdje terug een lege rit gehad met de Flirt, met de machinist eens gezegd van doe maar eens 100%, het is écht niet comfortabel als je dan staat of loopt. Je gaat onderuit zo hard dat ie dan wegrijd.

Verder heeft versnelling vaak weinig zin. Een dienstregeling is gemaakt ook om andere treinen heen, niet alleen jouw sprinter. Een trein kan soms niet harder, omdat hij dan op de volgende trein zit. Dan rijd je kei-hard en vervolgens sta je voor een rood sein.

In het kader van de duurzaamheid; als je op de huidige manier rijdt, gaan de motoren langer mee, rijdt je zuiniger en gaan de mensen die achterin staan of lopen ook langer mee ;)


Overigens - de SLT staat voor zover ik weet al jaren begrensd.
Elk jaar worden duizenden reizigers geconfronteerd met langere reistijden, omdat NS aangeeft dat sommig materieel niet zo snel optrekt. En nu hebben ze snel materieel, en gaan ze het begrenzen.
Waar/wanneer heeft de NS dat aangegeven?
Misschien gaan die nieuwe treinstellen rijden op trajecten waar sneller optrekken niet uitmaakt. Verder ben ik het wel eens dat je niet een harde begrenzing zou moeten inregelen. Het zou in bepaalde gevallen (zoals Tamzin ook al aangeeft) wel handig zijn om sneller te kunnen rijden. Maar in de huidige dienstregeling zie ik vooral dat veel treinen lang stilstaan op de stations, daar lijkt nog enige winst mogelijk. Aan de andere kant kun je ook stellen dat juist vanwege dat vele stilstaan, sneller optrekken iets zou kunnen goedmaken.
Reputatie 7
Badge +3
@Martin7182
Op zich kan op wat hogere belasting rijden best verstandig zijn als je daarmee een dienstregeling kunt rijden die anders niet mogelijk is. Dat gaat bijvoorbeeld eind dit jaar gebeuren als de sprinters Arnhem-Den Bosch en Den Bosch-Dordrecht aan elkaar worden gekoppeld. Daarvoor is een versnelling van 2-3 minuten nodig die je met SGM, DD-AR of DDZ niet kunt realiseren.

Maar in zijn algemeenheid heb je gelijk. Het heeft weinig zin op maximale belasting te gaan rijden als dat voor een fatsoenlijke dienstregeling niet nodig is. Wel is het verstandig die maximale versnelling achter de hand te houden voor vertragingen en dus niet a priori onmogelijk te maken.
Reputatie 7
Badge
Je kunt het ook omdraaien. Als de NS maximaal zou optrekken dan zou ik pas vragen gaan stellen; waarom zoveel extra energie gebruiken? (duur), met hogere belasting van het materieel (eerder kapot), terwijl de tijdswinst minimaal is.

Martin, het gaat me niet om altijd en overal supersnel optrekken. Het gaat me om de gemiddelde reistijd op een traject. Elk jaar worden duizenden reizigers geconfronteerd met langere reistijden, omdat NS aangeeft dat sommig materieel niet zo snel optrekt. En nu hebben ze snel materieel, en gaan ze het begrenzen. Het is net als met een snelheidsbegrenzer op een vrachtwagen... die staat hoger ingesteld dan 80 km, omdat de vrachtwagen soms sneller moet inhalen. Het moet dus niet altijd, maar het kán als het nodig is.
Je kunt het ook omdraaien. Als de NS maximaal zou optrekken dan zou ik pas vragen gaan stellen; waarom zoveel extra energie gebruiken? (duur), met hogere belasting van het materieel (eerder kapot), terwijl de tijdswinst minimaal is.

Wat veel mensen niet weten is dat onderbelasting voor een veel langere levensduur zorgt. Een gloeilamp gaat ook veel langer mee als je de stroom langzaam inschakelt i.p.v. met een harde schakelaar.
Versnellingen wil je niet direct bij de introductie van een nieuw treintype invoeren omdat je, ondanks alle tests, nog niet weet hoe de treinen in de praktijk met reizigers zullen presteren.
Ook zullen de problemen met de treinen direct na de introductie over het algemeen relatief gezien talrijk zijn, omdat personeel moet wennen of er kleine problemen met de trein zelf kunnen optreden (zie bijvoorbeeld de schuiftrede bij de Flirt).
Om precies die reden (naast natuurlijk dat nog niet alle treinen geleverd en inzetbaar zijn) zal NS nooit direct na de introductie van een nieuwe trein de dienstregeling aanpassen. Dit zal ongetwijfeld geleidelijk aan gebeuren zodra alle treinen geleverd zijn en de betrouwbaarheid van de treinen in combinatie met de vertrouwdheid van het personeel er mee hoog genoeg is.
Reputatie 7
Badge +3
In de meeste treinseries waar de Flirt rijdt, rijdt in sommige treinen ook ander materieel wat de hogere snelheid van de Flirts niet kan halen. Je kunt dus de dienstregeling niet versnellen. Hier wreekt zich de praktijk van NS om niet in iedere treinserie naar één type materieel in te zetten.

Reageer