beantwoord

Nieuwe snelle Flirt-3 sprinter treinstellen zijn opzettelijk langzamer gemaakt

  • 21 maart 2017
  • 59 reacties
  • 2630 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7
Badge

Klopt, dat gerucht is inderdaad juist. De tijden voor de aankondingingssecties zijn al decennia lang gebaseerd op de aanzettijden van losse locs - van oudsher de snelste treinen - maar laten de Flirts nu juist sneller zijn dan die locs...


Dan wordt het tijd dat na decennia dit wordt gewijzigd, want met al die stops en lange wachttijden op overstapstations wordt de totale reistijd steeds meer opgerekt.
Reputatie 3
De beperking heeft, voor zover ik weet, inderdaad te maken met mogelijke overwegen die door de snelle optreksnelheid nog niet volledig gesloten zijn.
Dit is echter niet iets van NS of iets waar NS iets aan kan doen. De tijden voor een stop-doorschakeling en het dicht liggen van de overwegen is de verantwoordelijkheid van ProRail.
Helaas schijnt er ergens een tabel te bestaan met tijden waaraan de trein moet voldoen. De Flirt is te snel voor die tijden, en voldoet dus niet aan die eis. Daarop is de beperking dus in het leven geroepen.
Zal het heel veel uitmaken? Ik denk het niet. Zelfs met de toegelaten 60% tractie trekt de Flirt al razendsnel op. Ik vermoed niet dat daar nou nog heel erg veel verschil in zal zitten.


Klopt, dat gerucht is inderdaad juist. De tijden voor de aankondingingssecties zijn al decennia lang gebaseerd op de aanzettijden van losse locs - van oudsher de snelste treinen - maar laten de Flirts nu juist sneller zijn dan die locs...
Reputatie 6
Badge
Het verhaal van Kamcon heb ik inderdaad wel vaker gehoord. En ik denk niet dat het de wens van de NS was voor Sprinters die het maximum kunnen trekken. Zo worden de Sprinters nu eenmaal geleverd door Stadler.
Maar alsnog blijven ze snel optrekken, zonder die 100% tractie.
De beperking heeft, voor zover ik weet, inderdaad te maken met mogelijke overwegen die door de snelle optreksnelheid nog niet volledig gesloten zijn.
Dit is echter niet iets van NS of iets waar NS iets aan kan doen. De tijden voor een stop-doorschakeling en het dicht liggen van de overwegen is de verantwoordelijkheid van ProRail.
Helaas schijnt er ergens een tabel te bestaan met tijden waaraan de trein moet voldoen. De Flirt is te snel voor die tijden, en voldoet dus niet aan die eis. Daarop is de beperking dus in het leven geroepen.
Zal het heel veel uitmaken? Ik denk het niet. Zelfs met de toegelaten 60% tractie trekt de Flirt al razendsnel op. Ik vermoed niet dat daar nou nog heel erg veel verschil in zal zitten.
Ook op deze vraag heb ik niet direct antwoord en ik moet dit uitzetten. Ik hoop spoedig met een update te komen!
Als een Flirt elke keer op hetzelfde punt 100% tractie zou geven, zou het spoor op die plek sneller slijten.
Daarnaast is 100% tractie niet comfortabel genoeg voor reizigers.
Reputatie 7
Badge
Misschien omdat ze anders te snel bij een overweg kunnen komen die vlak na een station ligt. ...

Supersnelle sprinters kopen, en dan een tandje terugzetten? In welke eeuw even we?. Op de zuidas wordt van alles aan de infrastructuur aangepast om "spoorboekloos" te kunnen rijden, tot aftelklokken en instapzones toe. Dan kan dit ook wel mee.

Ik ben zo benieuwd naar de reactie van NS.
Reputatie 4
Badge
Misschien omdat ze anders te snel bij een overweg kunnen komen die vlak na een station ligt. De dectie van de trein en de tijd die nodig is om de spoorbomen te sluiten zullen gebaseerd zijn op treinen die ooit rondreden. Als de Flirt dan maximaal optrekt zou deze bij de overweg kunnen komen voordat, de bomen al dicht zijn of het verkeer nog niet genoeg tijd heeft gehad de overweg vrij te maken. Deze systemen zullen, denk ik, redelijk hardware matig zijn, dus niet zo maar aan te passen. Bovendien is de vraag of dat wenselijk is als er nog andere treinen zijn die niet zo hard optrekken, omdat dat overweg dan onnodig lang dicht is voor deze andere treinen. Dat geldt voor Zwolle-Emmen minder, omdat daar het reizigers materiaal homogeen is.
Reputatie 4
Vermoedelijk om slijtage aan het materieel of bovenleiding te voorkomen of om energie te besparen.

Reageer