beantwoord

Nieuwe snelle Flirt-3 sprinter treinstellen zijn opzettelijk langzamer gemaakt

• 21 maart 2017
  • 59 reacties
  • 2263 Bekeken

Reputatie 7
Badge
NS, waarom worden nieuwe Flirt-3 treinstellen teruggeregeld in hun optreksnelheid?

Op welke baanvakken zouden de Flirt3's significant sneller kunnen rijden?

Wat gaat NS er aan doen om zo snel mogelijk de haalbare optreksnelheid te bereiken?

De situatie met Mat64 op baanvak Zwolle-Emmen zo'n 25 jaar geleden mag NS toch geleerd hebben dat sneller optrekken een positief effect heeft op de dienstregeling? Dat er links en rechts aanpassingen moeten worden gedaan bij overwegen e.d. behoort tot het groeiplan van voortschrijdende technologie. Zoiets zie je aankomen, en stel je tijdig in werking!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 23 maart 2017, 21:03

Ik kan het antwoord van Slidestops inderdaad bevestigen. Een combinatie van (maximale) tractie, dienstregeling, comfort, veiligheid en duurzaamheid is debet aan de huidige snelheden.

Collega Thomas heeft al het één ander gezegd, maar ik wil graag toevoegen dat dit forum inderdaad geen plek is om al je ongenoegen of vragen maar onbeperkt te droppen. In eerste instantie is dit forum als klant-helpt-klant-platform bedoeld. Momenteel wordt ongeveer de helft van alle vragen beantwoord door de 'community' en daar zijn we erg trots op. Ik ben erg trots op iedereen die zich op regelmatige basis hier laat zien en deelneemt aan de topics. Het geeft aan dat we geen grijs bedrijf zijn, maar dat we van en voor iedereen zijn.
Bekijk origineel

59 reacties

Badge +3
Zoals ik eerder heb uitgelegd komen die klikjes in de Alfa Pendular van het actieve kantelbaksysteem. Het heeft niets met de aandrijving te maken.

Beste Mark, leuk dat je zo behulpzaam en alwetend bent. Maar ik heb het niet over "klikjes" gehad, en ook niet over kantelen. Om te begrijpen wat ik bedoel, wordt het tijd om eens een uurtje of 5 in de Alfa Pendular te gaan zitten, en te voelen. Overigens is het voor mij niet meer aan de orde, dus daarmee afgedaan.

Dit is een forum dus jij bent niet degene die bepaalt of een iets niet meer aan de orde is of afgedaan.

Om nog even op je verhaal terug te komen het volgende.
Ik heb zelf wel eens met de Alfa Pendular gereisd en inderdaad heb ik toen ook regelmatig lichte schokjes gevoeld. Ik heb toen aan de conducteur gevraagd of hij kon uitleggen wat die schokjes waren en hij legde toen uit dat dat het kantelbaksysteem is dat continu de stand van de kanteling monitort en compenseert.
Reputatie 7
Badge
Deze observatie is dan wel behoorlijk off-topic

Beste Martin, dankjewel voor je mening.
Vooropgesteld: ik word door de NS verwezen naar dit forum, waar ik mijn vraag aan NS kan stellen. Ik ben nieuw op dit forum, doe mijn best om de bijpassende taal en toon te vinden, en ben blij met de snelle reacties van NS. Sneller dan als ik een brief aan de NS schrijft, en concreter dan wanneer ik de klantenservice bel.

In tegenstelling tot anderen heb ik geen behoefte aan allerlei meningen, al dan niet "ludiek". Ik ben een klant/reiziger, en ik wil contact met de "officiële" NS over hun diensten en produkten, hetgeen door al die media en kanalen en lange reactietijden steeds moeilijker wordt. Al die andere reacties op dit forum - hoe goed ook bedoeld - zijn voor mij ruis op de lijn.

Ik zie halverwege pagina 1 alleen een reactie van de NS moderator, die aangeeft dat de vraag wordt uitgezet (en inmiddels is door hem bevestigd dat er sprake is van bewust begrenzen), en onderaan pagina 1 een reactie van een hoofdconducteur die schrijft dat hij heeft gehoord dat er géén sprake is van begrenzen. Wie heeft dan gelijk? Ik houd het maar op de reactie van de moderator.

Over de klantvriendelijkheid van opzettelijk begrenzen van optreksnelheid kunnen de meningen verschillen. Mijn primaire behoefte is om van A via B naar C te reizen, en ik focus op resultaat... mijn aankomstijd. Voor mij is het klantvriendelijker als een machinist bij opgelopen vertraging een extra tandje kan bijzetten, dan dat passagiers zich eventjes moeten vasthouden. Dat moet ik met mijn staanplaats toch al, en ik heb meer last van het geschud en geslinger over wisselstraten bij het aankomststation, dan van een kortstondige extra versnelling.

Het antwoord van NS is gegeven. Zullen we dit topic maar afsluiten, a u b?
Het verzandt hier sneller omdat veel mensen een mening "posten". En ondanks de grootst mogelijke zorg van NS, blijven er klantonvriendelijke situaties rond het spoor bestaan. De ervaring leerde me tot nu toe, dat als ik het niet meld, het nog zeer lange tijd verkeerd blijft gaan. NS kan de ogen niet overal hebben ;-)

Deze observatie is dan wel behoorlijk off-topic want de Flirts zijn in optreksnelheid beperkt o.a. juist vanwege de klantvriendelijkheid, zoals je nogmaals kunt lezen in de reactie van Klaas-Jan NS. Even terugkijkend: je stelt een terechte vraag en al binnen een dag, halverwege pagina 1 reageren twee NS professionals met een duidelijk antwoord. Ik heb op dit forum wel erger meegemaakt.
Reputatie 7
Badge
Die vragen kun je hier stellen. Op het NS Serviceforum. Probeer alleen niet te verzanden. NS is een gigantisch bedrijf met heel veel medewerkers en reizigers en we beheren honderden stations. Dat doen we met een zo groot mogelijke zorg.

Het verzandt hier sneller omdat veel mensen een mening "posten". En ondanks de grootst mogelijke zorg van NS, blijven er klantonvriendelijke situaties rond het spoor bestaan. De ervaring leerde me tot nu toe, dat als ik het niet meld, het nog zeer lange tijd verkeerd blijft gaan. NS kan de ogen niet overal hebben 😉
Die vragen kun je hier stellen. Op het NS Serviceforum. Probeer alleen niet te verzanden. NS is een gigantisch bedrijf met heel veel medewerkers en reizigers en we beheren honderden stations. Dat doen we met een zo groot mogelijke zorg.
Reputatie 7
Badge
Dag Klaas-Jan, tja... ik ben niet zo van de ludieke meningen, maar meer van de gecontroleerde feiten. En ieder zijn toon.

Ik ben - zoals ik al schreef - hier via de website terecht gekomen om mijn vragen kwijt te kunnen. Als NS-reiziger zie ik vaak afwijkende dingen, waarvan ik melding wil maken, omdat ze klantvriendelijker zouden kunnen.
Zoals station Den Bosch: een muntautomaat voor het toilet dat links naast een frisdrankautomaat zit, waardoor mensen zonder leesbril hun euro in het verkeerde gleufje gooien.

Of station Geldermalsen, waar je bij het toilet aan het eind van het perron een bordje vindt dat je de sleutel moet halen bij de Kiosk (aan het begin van het perron), die 's-avonds gesloten is.

Bij wie kan je daar een vraag over stellen, of waar moet je dat melden?
Dit forum is in de loop der jaren uitgegroeid tot een plek waar iedereen op soms kritische, soms ludieke, soms serieuze, soms grappige wijze met elkaar nadenkt over NS en alles wat daaromheen hangt. En soms zijn er ook klantenservicegerelateerde vragen. Ik en mijn collega-moderators merken dat jouw stijl en tone of voice wat uit de pas loopt met wat we gewend zijn. Dat is geen oordeel, maar wel een observatie. Ik hoop dat je nog lang en daarbij vooral opbouwen aanwezig zal zijn op ons mooie platform.
Reputatie 7
Badge
Dank U, Klaas-Jan, voor de reactie. De Flirts zijn dus inderdaad in optreksnelheid beperkt.

En over mijn vragen: Op de NS website staat bij klantenservice/contact: "Voor al uw vragen staan wij klaar voor u. Stel uw vraag via Twitter, het forum of via de livechat! " maar kennelijk staat NS hier niet klaar om mijn vragen te beantwoorden, en zal ik de andere kanalen eens gaan proberen, en anders maar emails sturen aan de heer Van Boxtel...
Ik kan het antwoord van Slidestops inderdaad bevestigen. Een combinatie van (maximale) tractie, dienstregeling, comfort, veiligheid en duurzaamheid is debet aan de huidige snelheden.

Collega Thomas heeft al het één ander gezegd, maar ik wil graag toevoegen dat dit forum inderdaad geen plek is om al je ongenoegen of vragen maar onbeperkt te droppen. In eerste instantie is dit forum als klant-helpt-klant-platform bedoeld. Momenteel wordt ongeveer de helft van alle vragen beantwoord door de 'community' en daar zijn we erg trots op. Ik ben erg trots op iedereen die zich op regelmatige basis hier laat zien en deelneemt aan de topics. Het geeft aan dat we geen grijs bedrijf zijn, maar dat we van en voor iedereen zijn.
Reputatie 7
Badge
Zoals ik eerder heb uitgelegd komen die klikjes in de Alfa Pendular van het actieve kantelbaksysteem. Het heeft niets met de aandrijving te maken.

Beste Mark, leuk dat je zo behulpzaam en alwetend bent. Maar ik heb het niet over "klikjes" gehad, en ook niet over kantelen. Om te begrijpen wat ik bedoel, wordt het tijd om eens een uurtje of 5 in de Alfa Pendular te gaan zitten, en te voelen. Overigens is het voor mij niet meer aan de orde, dus daarmee afgedaan.
Badge +3
Bemined begreep me goed en ik hem ook.
Mijn antwoord was slechts een suggestie, ik weet niet wat voor soort tractiesysteem die trein heeft en of de klikjes dus daadwerkelijk afkomstig zijn van het in- en uitschakelen van de motoren om op snelheid te blijven. Bij weerstandsaandrijving is het logisch, want met behulp van weerstanden je snelheid constant houden is erg energie inefficiënt. Maar weerstandsaandrijving moet je eerder zoeken bij treinen die flink meer dan 20 jaar oud zijn, en bij modernere aandrijvingen worden de motoren op een hele andere manier aangestuurd en zouden de klikjes dus van iets geheel anders kunnen zijn.
Badge +3
[quote=klant_Jac][quote=iMark][quote=klant_Jac] Dan ben ik erg benieuwd naar je uitleg over het verminderen van de luchtweerstand van een trein wanneer een actief kantelbaksysteem is geïnstalleerd.

Helaas, beste Mark, ben ik een slechte uitlegger. Wel een goede vragensteller. Dat deed ik aan Bemined. Maar bedankt voor je interesse en nog een hele fijne dag gewenst!

Weer eens iets anders. Iemand die niets wil uitleggen. Het zal wel.
Reputatie 7
Badge
[quote=iMark][quote=klant_Jac][quote=iMark] Dan ben ik erg benieuwd naar je uitleg over het verminderen van de luchtweerstand van een trein wanneer een actief kantelbaksysteem is geïnstalleerd.

Helaas, beste Mark, ben ik een slechte uitlegger. Wel een goede vragensteller. Dat deed ik aan Bemined. Maar bedankt voor je interesse en nog een hele fijne dag gewenst!
Badge +3
In de Alfa Pendular (de 20 jaar oude TGV van Portugal https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular ) voel je al rijdend in je stoel dat de electronica om de 20 seconden even een duwtje aan de trein geeft. Dat is dan om de luchtweerstand te compenseren?
Ik vrees dat je een paar dingen door elkaar haalt.

Beste Mark, dank voor je bezorgdheid, maak je niet ongerust. Ik haal niets door elkaar, weet waarover het gaat, en Bemined begreep me goed en ik hem ook. Welterusten!

Dan ben ik erg benieuwd naar je uitleg over het verminderen van de luchtweerstand van een trein wanneer een actief kantelbaksysteem is geïnstalleerd.
Reputatie 7
Badge
In de Alfa Pendular (de 20 jaar oude TGV van Portugal https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular ) voel je al rijdend in je stoel dat de electronica om de 20 seconden even een duwtje aan de trein geeft. Dat is dan om de luchtweerstand te compenseren?

Beste Mark, dank voor je bezorgdheid, maak je niet ongerust. Ik haal niets door elkaar, weet waarover het gaat, en Bemined begreep me goed en ik hem ook. Welterusten!
Badge +3

De Alfa Pendular is een voorbeeld van een kantelbaktrein.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kantelbaktrein

De kantelbaktreinen zijn ontworpen om met hogere snelheden dan conventionele treinen door krappe boogstralen te rijden. Er zijn passieve en actieve systemen. De Alfa Pendular is een voorbeeld van een actief systeem waarbij electronica de kantelbeweging aanstuurt. Met het verminderen van de luchtweerstand heeft dat niets te maken.
Om op snelheid te blijven zal de trein inderdaad vermogen moeten blijven leveren, anders verlies je snelheid aan de luchtweerstand. Bij moderne treinen zou de techniek het juiste vermogen naar de motoren kunnen sturen om de snelheid te behouden, bij wat oudere treinen die nog via weerstanden aangestuurd worden zal je mogelijk continu aan en uit moeten schakelen om de snelheid te behouden omdat je slechts een vast aantal trappen hebt qua vermogen.

Bij energiezuinig rijden gebruikt men de luchtweerstand door bijvoorbeeld 4 minuten voor aankomst het vermogen uit te schakelen, een trein die 140km/u rijdt rolt rustig 7 kilometer door zonder stroom en het kost je slechts een minuut rijtijd. Die minuut is dan gelijk je marge, bij vertraging kan je zo lang mogelijk op volle snelheid blijven rijden en win je die minuut vertraging terug, en ben je op tijd dan bespaar je een fraaie hoeveelheid energie.

Dit is dus ook de reden dat futuristische vervoersmiddelen zoals de Hyperloop in een glazen buis zitten, in een vacuümbuis heb je bijna geen weerstand en dan is het dus wel rendabel om met snelheden van honderden kilometers per uur te rijden.
Reputatie 7
Badge
De dienstregeling is over het algemeen gebaseerd op energiezuinig rijden, waarbij de trein grotendeels door middel van de luchtweerstand afgeremd wordt. Zeker op plaatsen waar de stations elkaar kort opvolgen, en dat is waar sprinters eigenlijk voor bedoeld zijn, kan dat neerkomen op eenmalig optrekken tot 140km/u en dan direct de trein in zijn vrij schakelen en uit laten rollen.

Interessant. Dan zouden IC's dus tot 140 km/u optrekken en stroom blijven trekken. In de Alfa Pendular (de 20 jaar oude TGV van Portugal https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular ) voel je al rijdend in je stoel dat de electronica om de 20 seconden even een duwtje aan de trein geeft. Dat is dan om de luchtweerstand te compenseren?
De dienstregeling is over het algemeen gebaseerd op energiezuinig rijden, waarbij de trein grotendeels door middel van de luchtweerstand afgeremd wordt. Zeker op plaatsen waar de stations elkaar kort opvolgen, en dat is waar sprinters eigenlijk voor bedoeld zijn, kan dat neerkomen op eenmalig optrekken tot 140km/u en dan direct de trein in zijn vrij schakelen en uit laten rollen.
Even wat verder opfrissen, de luchtweerstand neemt exponentieel toe met de snelheid. Als je sneller optrekt is je gemiddelde snelheid hoger en daarmee ook je gemiddelde luchtweerstand en dat zie je terug als extra kosten. Puur theoretisch gezien is sneller optrekken dus duurder.

Daarnaast neemt in de praktijk het rendement meestal af naarmate het vermogen hoger is. Haast niets op maximaal vermogen rendeert in de praktijk maximaal; "het nieuwe rijden" wordt niet voor niets fanatiek aangemoedigd.

Het wordt een heel ander verhaal als je sneller optrekt bij gelijke reistijd. Hoe gelijkmatiger de snelheid, hoe goedkoper het wordt. Stel een treinrit moet precies x minuten duren. Als je langzaam optrekt, moet je een hoge topsnelheid halen om op x uit te komen. Bij sneller optrekken en afremmen kan de topsnelheid naar beneden. Maar volgens mij was het allemaal juist te doen om een kortere reistijd.
waarom zoveel extra energie gebruiken?
Eventjes de natuurkunde opfrissen, vermogen en energie zijn twee verschillende zaken. Om snel op te trekken heb je een hoger vermogen nodig, maar je bereikt de beoogde snelheid eerder. Vermogen is energie per tijdseenheid, dus het hogere vermogen kun je wegstrepen tegen de korte tijdsspanne waarin dat vermogen geleverd wordt, waardoor het theoretische energieverbruik gelijk is. Ik zeg theoretisch, want het rendement is in de praktijk natuurlijk geen 100% en er spelen andere aspecten mee, maar je energieverbruik zal niet significant veel afwijken wanneer je sneller optrekt. Een hogere topsnelheid is uiteraard wel goed voor een flink hoger energieverbruik, maar dat spreekt voor zich.
Reputatie 7
Badge
Laten we vooral niet afdwalen van waar het hier werkelijk om gaat. klant_Jac heeft een vraag, en Klaas-Jan zal hier een passend antwoord op geven zodra hij de informatie heeft gekregen die hij daarvoor nodig heeft.
Begrijp goed dat deze forumleden jou ook willen helpen, en er niet zijn om jou de les te lezen. Het forum is kritisch, maar rechtvaardig en zoals menig forumlid hier heeft aangegeven een plek om lastige problemen en situaties aan het licht te brengen. Ik hoop dat we snel antwoord hebben op jouw vraag, maar laten we tot die tijd geen verwijten of sneren naar elkaar werpen, daar is dit forum niet voor bedoeld.

Dank je wel, Thomas.

Fijn dat anderen mij willen helpen, zolang er maar verschil blijft tussen kritisch en kritiek.
Slidestops heeft inderdaad juist antwoord gegeven.
Reputatie 7
Laten we vooral niet afdwalen van waar het hier werkelijk om gaat. klant_Jac heeft een vraag, en Klaas-Jan zal hier een passend antwoord op geven zodra hij de informatie heeft gekregen die hij daarvoor nodig heeft.
Begrijp goed dat deze forumleden jou ook willen helpen, en er niet zijn om jou de les te lezen. Het forum is kritisch, maar rechtvaardig en zoals menig forumlid hier heeft aangegeven een plek om lastige problemen en situaties aan het licht te brengen. Ik hoop dat we snel antwoord hebben op jouw vraag, maar laten we tot die tijd geen verwijten of sneren naar elkaar werpen, daar is dit forum niet voor bedoeld.

Reageer