beantwoord

Nieuwe sprinter

• 14 januari 2020
  • 38 reacties
  • 1102 Bekeken

Herrie in trein conform de EU richtlijnen? Dit hoor ik in een trein in Duitsland en Belgie niet.

De Efteling maakt minder herrie. Het lijkt wel of reizigers een 'wake up call' krijgen bij ieder station.

Relaxed naar je werk kan je wel vergeten.

De stoelen zijn ook conform de EU? Zitten erg ongemakkelijk en smaller.

Wat was er mis met de vorige sprinters? 10x beter dan deze kermisattractie en meer zitplaatsen.

Ik kan me niet voorstellen dat reizigers dit hebben uitgekozen. Allemaal kleine en dunne mensen zeker. Niet voor de gemiddelde Nederlander.

icon

Beste antwoord door Thom 14 januari 2020, 21:46

Dat kan geen objectief onderzoek geweest zijn. Ik heb een prima rug maar je krijgt bijna rugklachten, en ik ben niet de enige in Nederland die vrij groot is. De waardering zal voor het uiterlijk geweest zijn en dat is inderdaad heel mooi. Veel mensen zoeken naar een verstelknop, die er dus niet is.

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tja, smaken verschillen. NS heeft recent een onderzoek gedaan onder de reizigers naar de waardering voor de diverse typen treinen. Daaruit bleek dat de Flirt en de SNG op een gedeelde eerste plaats kwamen. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat kan geen objectief onderzoek geweest zijn. Ik heb een prima rug maar je krijgt bijna rugklachten, en ik ben niet de enige in Nederland die vrij groot is. De waardering zal voor het uiterlijk geweest zijn en dat is inderdaad heel mooi. Veel mensen zoeken naar een verstelknop, die er dus niet is.

Badge +3

Het schelle geluid bij de deuren (als ze gaan sluiten) en het nogal luide volume van de omroep in FLIRT en SNG schijnt wel volgens recente EU normen te zijn. Net als de piepjes van ov-chip paaltjes e.d.

Gisteren klaagde iemand die snel overprikkeld raakte (zelfs met dure noise-cancelling koptelefoon) er over, en ik was het niet met haar oneens eigenlijk.

Moet dat echt zo hard (niet qua zitcomfort dus)?

Oh, en de Efteling-omroep op spoor 5/7 Utrecht is ook geen daverend succes… maar da’s geen EU norm gelukkig en zal snel verdwijnen toch @ProRail ? :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

https://nieuws.ns.nl/favoriete-treinen-van-2019/

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt de vele klachten over de slecht zittende stoelen niet negeren. Ik dacht ook dat het wat overdreven was, maar dat bleek bepaald niet het geval. En een bedrijf dat zelf een onderzoek over de eigen artikelen doet, daar prikt iedereen met wat achtergrond - en zelfs zonder - wel doorheen. De uitkomsten van een onderzoek waarbij een onderneming zichzelf beoordeelt, is meer iets voor de door de commercie gelijkgeschakelden. ;-) 

Wij van WC-eend adviseren: WC-eend. ;-)

Reputatie 6

Dan kan inderdaad geen objectief onderzoek geweest zijn. Niet met dit zeer matige materieel. Dit is ruim beneden het niveau wat we van NS mogen verwachten.

Reputatie 7
Badge

Mij valt het vooral op dat er amper vering in de SNG zit. Echt 50 jaar terug in de tijd qua rijcomfort. Ze stuiteren echt over de rails, met flinke klappen naar links<>rechts. 

Hoe hebben ze ooit zoiets kunnen aanschaffen.

Reputatie 3

Je kunt de vele klachten over de slecht zittende stoelen niet negeren. Ik dacht ook dat het wat overdreven was, maar dat bleek bepaald niet het geval.

Ik lees al langere tijd vaak topics op dit forum puur vanuit interesse. Zo heb ik de stoelen in de DDZ ook vaak ter sprake zien komen. Niet iedereen kan altijd tevreden gesteld worden immers. Echter gezien de hoeveelheid klachten die ik over de SNG voorbij zie komen geven denk ik wel dat hier iets meer aan de hand is en dat dit inderdaad niet genegeerd kan worden. Al heb ik afgelopen week een paar keer een SNG gehad waarbij ik een stuk minder last van mijn rug kreeg dan gebruikelijk. Wellicht dat dit een van de eerste SNG's betrof en dat de stoelen hiervan wat beter ingezeten waren? Of het was puur toeval :grin:

Wat betreft de piepjes. Ik moet zeggen dat ik daar inmiddels wel aan gewend ben. Behalve als je ruim van te voren op het beginpunt van de trein instapt. Dan begint het na een poosje wel wat irritant te worden. Ik kan me wel voorstellen dat in combinatie met de al rumoerigere omgeving dan bijv. thuis (pratende mensen etc.) je daar overprikkeld van kan raken.

Reputatie 5

Mij valt het vooral op dat er amper vering in de SNG zit. Echt 50 jaar terug in de tijd qua rijcomfort. Ze stuiteren echt over de rails, met flinke klappen naar links<>rechts. 

Dat dacht ik in het begin ook, maar recent nog in een SGMM gezeten en dat is toch heel andere koek. En dat is dan nog een flink stuk beter dan Mat’64 en Mat’54. Ik denk dat we een beetje verwend zijn geraakt.

Dat gezegd hebbende, de vering is (inderdaad) echt minder dan die van de SLT. Het is dat het kennelijk niet kon, maar van mij hadden ze rustig nog 150 stuks SLT mogen aanschaffen (en dan wel een toilet er in bouwen, maar dat gebeurt nu sowieso).

Reputatie 3

Het “stuiteren” op de rails viel mij ook al op. Bij met name de intercity's gaat dit naar mijn idee allemaal wat rustiger (die schommelen iets meer). Wel heb ik het idee dat ze een stuk soepeler door wissels gaan dan overige treinen. 

Reputatie 7
Badge

Dat dacht ik in het begin ook, maar recent nog in een SGMM gezeten en dat is toch heel andere koek. En dat is dan nog een flink stuk beter dan Mat’64 en Mat’54.

Mat 54 werd tot aan moment van afvoer bejubeld om het rijgedrag, strak over de rails, prima vering, ook op minder goed liggend spoor. En banken, vooral eerste klas, waar je uren prettig op zat.

Een SLT rijdt inderdaad vele malen beter dan SNG, ga maar eens mee met een SNG en stap dan over op SLT. Een wereld van verschil. Zelden materieel meegemaakt wat zo slecht rijdt, en dan ook nog in combinatie met de beroerde stoelen.

Reputatie 3

Een SLT rijdt inderdaad vele malen beter dan SNG, ga maar eens mee met een SNG en stap dan over op SLT. Een wereld van verschil. Zelden materieel meegemaakt wat zo slecht rijdt, en dan ook nog in combinatie met de beroerde stoelen.

Ik reis zelf heel zelden met de SLT. Toen deze een enkele keer in de serie 8100 terecht was gekomen viel het mij op wat een verademing dit opeens was. Overigens had ik het idee dat ze vele malen sneller optrok dan de SNG's normaal doen (terwijl het zelfs regende). Kan dat kloppen?

Reputatie 7
Badge

Een SNG en SLT hebben precies dezelfde rijeigenschappen qua optrekken. Ze zijn dus even snel. Een SNG remt wel veel harder in veel situaties, maar dat heeft met een andere afstelling van het treinbeveiligingssysteem te maken.

(Terzijde, maar ook de VIRM gaat binnen afzienbare tijd veel harder remmen in dit soort situaties. Daar zijn de rijtijden overigens al iets op aangepast)

Reputatie 3

Aha, weer wat geleerd. Dan was het gewoon een fanatieke machinist :sweat_smile:. Ik kan me ook niet herinneren dat we met vertraging vertrokken.

Reputatie 7
Badge +3

In dat onderzoek is comfort slechts één van de vier onderdelen die onderzocht zijn. De anderen waren sfeer, veiligheid en reinheid. Die nieuwste treinen zijn nu natuurlijk nog relatief schoon. Het kan best zijn dat SNG en Flirt het slechtst scoorden op comfort, maar toch als besten uit de bus (trein) kwamen.

Reputatie 5

Mat 54 werd tot aan moment van afvoer bejubeld om het rijgedrag, strak over de rails, prima vering, ook op minder goed liggend spoor. En banken, vooral eerste klas, waar je uren prettig op zat.

Vergeleken met wat vóór mat’54 kwam zal waarschijnlijk álles een enorme verbetering zijn geweest :-O. Ik heb er zelf geen ervaring mee, wel de mat’54 zelf. Die was zo zwaar dat als de rails een hobbel had, dat er meteen uit was na passage van de trein. Railsligging was wel goed, maar het wegrijden… je moest geen haast hebben en elke voorschakelweerstand was goed te voelen (hoewel niet zo erg als bij het veel lichtere SGM later).

Hoe SNG op de rails ligt is iedereen het wel over eens geloof ik, dat dat een flinke verslechtering is. Die stoelen op zich heb ik helemaal geen moeite mee, wel dat de steek belachelijk kort is en ook korter dan bij SLT. Ik kan er m’n knieeën niet kwijt en dan ben ik niet eens echt lang. Hopelijk komt men bij een revisie nog eens op andere ideeën en vergroot men de steek. Als dat gebeurt, dan ben ik al aardig tevreden. Dan nog het rijgedrag en de herrie (!) in de trein van de luchtbehandeling en het wordt nog eens wat.

Reputatie 3

Volgens mij zeuren we gewoon een beetje op dit forum. De meeste mensen zullen de SNG gewoon goed vinden. Overigens is @MJL gewoon een account begonnen om de stoelen door het slijk te halen en heeft andere mensen opgestookt.

Reputatie 6

Dat geloof ik niet. Daarnaast is het irrelevant wat “de meeste mensen” vinden, een inferieur product is een inferieur product.

Reputatie 5

Nou echt slecht is het niet natuurlijk, zeker vergeleken met bijvoorbeeld een SGMm. Het is alleen zo teleurstellend dat het gewoon minder goed is dan de voorganger (SLT).

Reputatie 7
Badge +3

Dat geloof ik niet. Daarnaast is het irrelevant wat “de meeste mensen” vinden, een inferieur product is een inferieur product.

Gezien de uitslag van de enquete zal NS zich in ieder geval niet geroepen voelen iets aan de SNG te gaan veranderen. 

Reputatie 6

Dat is dan een kwalijke zaak, want of die enquête betrouwbaar is weten we niet. Daarnaast verandert de uitslag niks aan de feiten.

Reputatie 3

Nou echt slecht is het niet natuurlijk, zeker vergeleken met bijvoorbeeld een SGMm. Het is alleen zo teleurstellend dat het gewoon minder goed is dan de voorganger (SLT).

Ik sluit me hier bij aan. Het zijn mooie treinen met een mooi interieur. Ook de mooi heldere verlichting in deze trein vind ik een enorme verbetering. De omroep verdient alleen nog wel even wat aandacht :grin: . Tja, en de stoelen. Maar goed, ik ben allang blij dat ik kan zitten.

Reputatie 7
Badge

Dat is dan een kwalijke zaak, want of die enquête betrouwbaar is weten we niet. Daarnaast verandert de uitslag niks aan de feiten.

Natuurlijk is die enquête betrouwbaar, maar zoals bij elke enquête is de manier van meten en gegevensverwerking van invloed op de uitslag 😀

Reputatie 5

Ik sluit me hier bij aan. Het zijn mooie treinen met een mooi interieur. Ook de mooi heldere verlichting in deze trein vind ik een enorme verbetering. De omroep verdient alleen nog wel even wat aandacht :grin: . Tja, en de stoelen. Maar goed, ik ben allang blij dat ik kan zitten.

Die rare blauwe verlichte balk had van mij dan weer niet gehoeven. Het licht van deze trein is al vrij kil (led met goedkope fosfor), het wordt niet echt beter van als je daar ook nog eens blauw aan toe gaat voegen.

Reputatie 3

De blauwe verlichte balk stoor ik me niet perse aan. Wel botst het een beetje met het zogenaamde “intelligent light control” wat ervoor zorgt dat het licht 's avonds warmer is, omdat het de algehele lichtkleur wat killer maakt. Ik ben het met je eens dat het licht wat kil is. Naar mijn idee verandert het licht nu tussen de kleurtemperaturen 6500k en 4000k? Iets warmer licht (met name 's avonds) was wel wat mooier geweest.

Reageer