beantwoord

Nieuwe sprinters

• 6 december 2018
  • 26 reacties
  • 1208 Bekeken

Nu voor de tweede keer in een nieuwe sprinter gezeten.
Mooi zorgvuldig ontwerp, erv is aandacht aan besteed.
Maar:
  • waarom zijn de alarmen van deuren zo nadrukkelijk?
  • waarom zijn de stoelen ergonomisch zo ongelukkig ontworpen? Ondersteuning onder bovenbenen is veel te hoog. Ook als je “netjes” gaat zitten met onderrug strak tegen rugleuning aan.
  • waarom is er gekozen voor die koude sombere blauwe sfeerverlichting?
Veel ruimte voor verbetering.

Vriendelijke groet,
johan
icon

Beste antwoord door Tamzin 6 december 2018, 14:44

Het geluidsniveau van het alarm bij de deuren is conform nieuwe eisen van de EU die verplicht zijn voor alle nieuwe treinen. Wen daar dus maar aan, alle treinen krijgen dat in de toekomst tenzij Nederland uit de EU stapt. De Spits en Flirts buiten de Randstad hebben dat overigens al lang.

De zithoogte is bepaald op basis van de gemiddelde reiziger. Als je die lager maakt krijgen mensen met lange benen last van hun rug.

Wat betreft de verlichting: de zin van die blauwe sfeerverlichting ontgaat ook mij.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het geluidsniveau van het alarm bij de deuren is conform nieuwe eisen van de EU die verplicht zijn voor alle nieuwe treinen. Wen daar dus maar aan, alle treinen krijgen dat in de toekomst tenzij Nederland uit de EU stapt. De Spits en Flirts buiten de Randstad hebben dat overigens al lang.

De zithoogte is bepaald op basis van de gemiddelde reiziger. Als je die lager maakt krijgen mensen met lange benen last van hun rug.

Wat betreft de verlichting: de zin van die blauwe sfeerverlichting ontgaat ook mij.
Reputatie 5
Het geluidsniveau van het alarm bij de deuren is conform nieuwe eisen van de EU die verplicht zijn voor alle nieuwe treinen. Wen daar dus maar aan, alle treinen krijgen dat in de toekomst tenzij Nederland uit de EU stapt.

In een ander topic kwam ter sprake dat er een bepaalde EU-richtlijn is voor de verstaanbaarheid van omroepberichten (0.45 STI-PA oftewel Speech Intelligibility).
Is er ook een nieuwe regel voor het minimumgeluidsniveau van het alarm bij deuren? Kun je wellicht verwijzen naar de betreffende regel, want ik ben wel nieuwsgierig.
Reputatie 7
Badge +3
Is er ook een nieuwe regel voor het minimumgeluidsniveau van het alarm bij deuren? Kun je wellicht verwijzen naar de betreffende regel, want ik ben wel nieuwsgierig.
Ja, het is verplicht maar ik heb geen idee welke richtlijn het betreft. Ik vind dat soort EU-regelneverij niet zo interessant. Zoals gezegd Spurts en Flirt hebben dit al lang, maar wellicht kom je nooit buiten de Randstad.
Reputatie 5

De relevante regelgeving staat in TSI-PRM, aanhang G: minimaal 70 dB bij een installatie die zich niet aanpast aan het omgevingsgeluid.
Reputatie 6
Ik heb inderdaad wel gehoord dat de omroep tegenwoordig vaak ook veel te hard staat. Als dit soort onzin allemaal vanuit de EU komt, is het wellicht tijd dat de EU hier verantwoording voor af moet leggen want het slaat helemaal nergens op, maar het is wel erg onprettig.
Reputatie 5

Is er ook een nieuwe regel voor het minimumgeluidsniveau van het alarm bij deuren? Kun je wellicht verwijzen naar de betreffende regel, want ik ben wel nieuwsgierig.De relevante regelgeving staat in TSI-PRM, aanhang G: minimaal 70 dB bij een installatie die zich niet aanpast aan het omgevingsgeluid.

De volume van die deuren is bij veel nieuwe treinen echt véél hoger dan 70 dB. 70 dB zou prima zijn, maar ik denk dat ze eerder 90-95 dB halen, ook al is het nog zo rustig.
De piepjes van de deuren is één van de punten die in onderzoek zijn voor de SNG.
Dus wellicht dat daar nog een klein beetje ruimte voor aanpassing is.

De stoelen zijn uitgekozen door de reizigers tijdens een grote stoelentest op Rotterdam Centraal. Ik vind ze zelf te rechtop zitten. Je kan helaas niet iedereen het altijd naar de zin maken.

De gekleurde verlichting zal je ook in de nieuwe ICNG gaan tegenkomen. Daar worden op subtiele wijze de verschillende zones aangegeven.
In de SNG verandert de kleur van het licht naar mate de dag vordert. In de ochtend is het kil blauw, en gaat via helder blauw naar paarsig in de avond.
Reputatie 6
De stoelen zijn uitgekozen door de reizigers tijdens een grote stoelentest op Rotterdam Centraal.

Dit wordt vaak als argument benoemd, zonder daarbij toe te geven dat dit géén geweldige manier is om stoelen te testen. Passanten zitten hier maximaal een paar minuten in, en de stoelen staan stil in een open en ruime omgeving. De betere manier om stoelen te testen, is door de stoelen in een bestaand treinstel in te bouwen.
Reputatie 7
Badge +3
@MJL
Er zullen altijd klagers blijven. Sommige reizigers verwachten luxe leren fauteuils met een meter beenruimte, zelfs in een sprinter.
En laat die meter beenruimte er nu juist zijn in de SNG.
Reputatie 6
Het enige wat ik nodig heb is een stoel die mij geen rugklachten geeft. In de SGMm's en DDM's is dit prima mogelijk, dus is het in de SNG's ook prima mogelijk.

Mag het blauwe licht in de nieuwe Sprinters alsjeblieft vervangen worden door gewoon warm wit licht? 
Elke keer word ik er naar van, overdag maar helemaal ‘s avonds. Het is toch bekend dat blauw licht schadelijk is voor de melatonine-huishouding en het slaap-waakritme verstoort. Helemaal niet prettig voor de ogen. Ik ben elke keer blij als ik de sprinter weer verlaat.
NS, stop met dit soort kleur-experimenten, houdt het ajb rustig en neutraal. Laat mensen zelf kiezen of ze in blauw licht willen zitten, maar dring dit niet op.
(‘s Avonds en ‘s nachts naar beeldschermen kijken wordt afgeraden, waarom is dan gekozen voor dit vreselijke blauwe licht?)

Reputatie 3

De stoelen zijn erg beroerd. Ze lijken eerder ontworpen voor kortere mensen. 
Dan het tafeltje, dat had net zo goed geen tafeltje korven worden. Op die richel past geen enkele beker of een opgevouwen krant zonder eraf te vallen. De oude tafeltjes in de VIRM, die waren perfect, maar zijn ook verdwenen. 
Mensen roemen de SNG om haar stilte, maar elke keer een storende ventilator aan en weer uit laten gaan is irritanter dan een permanente zachtere ventilatie. 
de bagage rekken zijn ook helaas te smal voor een kleine cabine bagage zoals toegestaan aan boord van vliegtuigen. Het gevolg is dat er dan 12kg bagage over de hoofden van mensen terecht komt. 

de SNG is daardoor geen veilige trein 

Reputatie 3

De stoelen zijn uitgekozen door reizigers en dat 'paar minuten' dat is onzin, want er waren gewoon mensen die aanwijzingen gaven.

De tafel is niet hoognodig, want de NS gaat er van uit dat je minder lang in de SPR zit. Als je op de Veluwelijn/Noorden reist, begrijp ik je, maar niet voor de Randstad.

Volgens mij heb je niet recent SNG gereisd, want de ventilator is nu constant.

De bagagerekken kunnen nou eenmaal niet overweldigend groot, want dan stoot iedereen zijn kop.

De SNG is gewoon veilig verklaard door ILT

Reputatie 6

Het rare is dat kortere mensen ook hebben aangegeven dat ze het comfort van de stoelen niet goed vinden. Voor wie zijn deze dingen dan ontworpen?

Reputatie 3

De stoelen zijn uitgekozen door reizigers en dat 'paar minuten' dat is onzin, want er waren gewoon mensen die aanwijzingen gaven.

De tafel is niet hoognodig, want de NS gaat er van uit dat je minder lang in de SPR zit. Als je op de Veluwelijn/Noorden reist, begrijp ik je, maar niet voor de Randstad.

Volgens mij heb je niet recent SNG gereisd, want de ventilator is nu constant

.

De bagagerekken kunnen nou eenmaal niet overweldigend groot, want dan stoot iedereen zijn kop.

De SNG is gewoon veilig verklaard door ILT

Ik zat in deze SNG terwijl ik het bericht schreef. En die ventilator problemen heb ik ook bij de HC gemeld. 
Deze SNG wordt ingezet als Intercity Haarlem Alkmaar. Eerder deze dienstregeling werd er door het personeel triomfantelijk omgeroepen over de “upgrade” van de DDM1 naar de ICMm en dat is ook een waardige upgrade. Echter met recente aanpassing naar de SNG zou ik rustig terugverlangen naar de DDM1.

De bagagerekken van de SLT zijn perfect, maar die zijn niet hetzelfde als die van de SNG.

Je schrijft over ILT, from the people that certified the Stint as safe…

Laat SNGs rijden op sprinterdiensten, niet op Intercity trajecten.

Reputatie 6

Reizigers moeten niet hoeven betalen voor dit minderwaardige vervoer. Op intercitydiensten horen intercity's, niet deze troep. Dan inderdaad veel liever het degelijke, vertrouwde DDM.

En dan ook nog pronken met hoe goed het het zogenaamd doet. NS moet zich schamen voor deze onzin.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij heb je niet recent SNG gereisd, want de ventilator is nu constant.

Dat klopt niet @ReizigerRijssen want of die ventilator wel of niet werkt is maar net hoe het personeel de klimaatinstelling heeft staan. Immers deze ventilator is niet voor de reizigersafdeling maar voor de cabine.

Ik rijd regelmatig met dit treintype Hoorn Kersenboogerd - Luchthaven Schiphol en heb al rugpijn als ik op Schiphol aankom door de treinstoelen. Ook vindt ik het afroepen van de tussengelegen stations een aanfluiting, het komt er regelmatig beroerd en onverstaanbaar uit.

Nee, ik kies liever de intercity verbinding naar Heerlen en stap dan over op Amsterdam Sloterdijk of Amsterdam Centraal.

Reputatie 6

Dat inderdaad ook. In de Randstad is de kans ook groter dat er een comfortabeler alternatief is. Maar tussen Amersfoort en Zwolle, en tussen Zwolle en Assen, rijden nu ook alleen de oncomfortabele SNG's terwijl dit afstanden zijn waar een beetje comfort meer dan terecht is. NS heeft met het schrappen van het product Sneltrein ook het comfort op de kortere afstand de deur uit gedaan. DDM en DD-AR waren de laatste Sneltreinen van NS en waren goed geschikt voor de wat langere afstanden, waar een Sprinter niet voldeed en een Intercity niet strikt nodig was.

In de komende decennia moet het huidige product Intercity dan ook opgesplitst worden in een variant die wat vaker stopt, en een variant die wat minder vaak stopt.

Daarmee kunnen stations als Harderwijk, Hoogeveen, Woerden, Geldermalsen en ook Rijssen aangedaan worden door wat we nu de Intercity noemen. Op trajecten waar de stations gemiddeld ~5 kilometer of meer van elkaar liggen, hoeft dan helemaal geen oncomfortabele Sprinter meer te rijden.

De snellere variant komt dan overeen met de huidige Intercity Direct, dat wil zeggen een echt snelle trein die onzinnige stationnetjes als Heemstede-Aerdenhout, Schiedam, Steenwijk en Driebergen-Zeist standaard overslaat. Die tendens is er al, nu NS aan het overwegen is om op bepaalde trajecten versnelde Intercity's in te gaan zetten met minder tussenstops.

Dat er nu dus in het noorden mensen dagelijks een rit van een half uur tot een uur maken, in een trein die ontworpen is voor ritjes van hoogstens een kwartier, is kwalitatief uitermate teleurstellend.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL

Van het drietreinensysteem is al meer dan tien jaar geleden definitief afstand genomen. Er zouden vele tientallen miljarden in extra infra geïnvesteerd moeten worden door de grotere rijtijdverschillen tussen de drie type treinen en daar heeft de politiek toen voor bedankt. Een gepasseerd station dus.

Het ministerie I&M heeft recent nog eens aangegeven dat meer capaciteit prioriteit heeft boven sneller reizen.

Dat de SNG is ontworpen voor ritten van maximale één kwartier is overigens kolder. 

De nieuwe sprinters zijn ongelooflijk oncomfortabel. Dan heb ik het over de stoelen (die mij serieus met rugklachten laten) en over het blauw licht en nieuwe designontwerp. Het voelt koud aan, helemaal niet prettig om in te zitten of naar te kijken. Ik hoop dat de NS niet alle treinen gaan vervangen...

Waarom wordt deze nieuwe sprinter nu hoor lange afstanden gebruikt.

Ik heb binnen 10 minuten de grootste rugpijn, dit terwijl ik verder nooit rugpijn heb.

Ik wordt nu gedwongen om langer dan een uur te gaan staan, omdat er geen intercity's rijden of andere treinen waar ik niet gebroken uit kom.

Ik betaal de hoofdprijs voor het ov, op deze manier hoeft het niet meet ns.

Ik ga maar denk ik maar weer een auto aanschaffen.

Vanaf dinsdag rijden we zowat de normale dienstregeling weer, op wat spitstreinen en nachtnet na. Kunt u dan wel weer andere treinen pakken?

Reputatie 6

Ik wens het niemand toe, dat ze langer dan een minuut of 20 in dit type trein moeten zitten. De eerste 5-10 minuten gaat het nog wel, daarna wordt het een straf.

Reageer