Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 6
Overigens zag ik nog een opmerking over de USB laders en ik heb dat zelf gechecked. Er komt fatsoenlijk 5V bij 1A uit (5W), daar kun je aardig mee opladen, maar het is geen "snellader", daarvoor verwacht ik 2-3A hij 9V (15W). Daarom neem ik gewoon m'n eigen snellader mee, is op zich geen punt wat mij betreft.

De stopcontacten, USB aansluitingen en WiFi kan ik heel goed missen (en ik vermoed veel andere reizigers ook), maar de WC vind ik wel heel erg prettig. Nu de SLT's die ook krijgen, is dat voordeel van de SNG straks ook weg.
Eerder vanmiddag zat ik in een SNG in de 3300-serie. Bij de controle heb ik aan de (overigens zeer vriendelijke) HC aangegeven dat de omroep het niet deed. Hij gaf aan dat deze tijdens de rit niet kon worden gereset, maar is meteen met de machinist de handmatige omroep gaan coördineren.

Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.

En vandaag is deze ook te vinden op dit traject, zelfde setje 

De problemen met combineren van meer dan 2 stellen kwamen vanmorgen weer bovendrijven. Een trein uit 3x SNG had vanmorgen 23 minuten vertraging, de volgende ook 3 stellen kreeg ook problemen. Blijkbaar waren ze aan het experimenteren.
(Hoorn-Leiden).

Experimenteren gebeurt niet in een reizigersdienst, daar wordt een aparte rit voor gepland als dat nodig is of het gebeurt bij een werkplaats of opstelterrein.

En ben toch wel nieuwsgierig hoe u weet dat de vertraging voortkwam uit combineren van treinstellen ??
Dat is mij door verschillende personen verteld, niet precies de gevallen van vanmorgen maar eerdere incidenten (dat had dan ook niet zo moeten schrijven.... )
Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG

Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.

Er reden verlengde treinen vanwege de werkzaamheden op het traject Haarlem - Leiden dus helemaal geen experiment want ze rijden vaker met 3 treinstellen rond.

Ik heb zelf nergens gehoord dat de SNG met 3 treinstellen meer problemen heeft dan als ze met 2 treinstellen rondrijden. Volgens mij zijn de echte aanloopproblemen met de SNG zo goed als voorbij.
Staat de SNG ook in de reisplanner app? Ik zag gisteren op het traject Haarlem - Den Haag Centraal alleen maar SGM'metjes rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Ze staan in de reisplanner, intussen ook met een plaatje van de trein. De app heb ik niet, maar mag aannemen dat het daar ook in staat.
Deze had ik bv vanmorgen:




Op de vertrekstaat van gister is te zien op welke tijden ze gereden hebben, dat zou nu in de testperiode iedere dag deze tijden moeten zijn.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/den-haag-centraal/2018-11-12
Er zijn inderdaad naar mijn weten geen problemen met 3x SNG. Elke dag rijdt die samenstelling dan ook gewoon volgens planning rond. Uiteraard kan er wel een probleem zijn met een individueel treinstel, net zoals dat met al het andere materieel het geval is, maar er is voor zover ik weet geen structureel probleem (en ik ga zelf toevallig a.s. vrijdag ook gewoon weer met 3x SNG op pad).
Reputatie 7
Badge
Klopt, het plaatje werd gisterenmiddag pas toegevoegd. 🙂
3x SNG is inderdaad niets nieuws op het traject Leiden - Hoorn. Een paar weken geleden weer eens stil gestaan op dat traject maar dat gebeurt lang niet zo vaak meer als in de eerste maanden
Reputatie 1
Ze moeten wel in ieder geval een WC-logotje toevoegen, naast het Wifi-logotje onder de trein, en eventueel een stopcontact/usb-logotje.

Er was al een mooi interresant topic alhier, waarom een tweede topic ?
Nu is het niet meer erg overzichtelijk...
Dan was het iets anders en is er een onzin verhaal aan mij verteld....

Het valt mij ook op dat de problemen rond dit materieel minder groot zijn, en waarschijnlijk gelijk aan ander materieel, dat is de grootste winst.
Reputatie 7
Badge +3

Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning.

Het probleem tegenkomen zal het punt niet zijn aangezien het best vaak voorkomt dat de omroep (en dan ook de reisinformatieschermen) het niet doet.
Je weet dat ik vanaf half november al ongeveer dagelijks met de SNG heb gereisd, in ieder geval in de ochtend en in mindere mate ook eind van de middag en ook al heb ik niet bijgehouden, het was opvallend hoe vaak de omroep het niet deed in de 6300. Veel vaker dan in een SLT. En in slechts 2 gevallen dat ik in zo'n SNG zonder omroep zat was er een handmatige omroep door de HC.
Hier ook weer een melding van een reiziger in de 6300
https://twitter.com/JiskaStad/status/1146421066945978370

En hier al van mij meldingen van missende omroep (op pag 2 van ditzelfde topic)
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-op-het-spoor-testritten-sprinter-nieuwe-generatie-53191/index2.html#post359547 (dit was vrijdag 16/11, de eerste week van testritten met reizigers).
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-op-het-spoor-testritten-sprinter-nieuwe-generatie-53191/index2.html#post362783

Wellicht dat het in het begin niet bij iedere machinist bekend was hoe dit te verhelpen, maar intussen rijden ze al meer dan een half jaar en zouden steeds meer het wel moeten weten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er vanmiddag de laatste 2 stations even opgelet, en inderdaad die vierkante verlichting op het balkon werd iets feller bij stops op het station.

Ik vind trouwens dat geluid wanneer de trein op een station stopt en de deuren open gaan wel een beetje op een sirene lijken.
En de omroep is het net niet, zo'n computer stem.
Geen zorgen, er is genoeg te klagen over andere zaken. De keiharde stoelen, de piepkleine wandtafeltjes, de hoge zit in de 1e klas, de afwezigheid van prullenbakjes bij de stoelen, het goedkoop ogende interieur, en de lelijke bestickering op de wanden. Ik weet inmiddels dat de SNG ook fans heeft maar zelf heb ik tot nu toe vooral kritiek gehoord. Voornamelijk door kennissen, maar ook elders op het internet.

Dat de SGM's hiervoor gaan verdwijnen is zonde. Ik heb altijd met plezier met de trein gereisd maar als dit soort goedkope troep daadwerkelijk de toekomst is gaat daar zeker verandering in komen.

Over de lichtintensiteit ook de vraag: hoeveel helpt dit? Ik heb zelf nog nooit, geen enkele keer, een onveilig gevoel gehad in een trein. Dat anderen dit wel hebben kan natuurlijk, maar weegt dit kleine aantal incidenten zwaarder dan een prettiger gevoel door middel van zachtere verlichting?
Reputatie 7
Badge
Sommige puntjes zijn nou eenmaal dingen die er bij horen. Zoals de hoge zit in de eerste klas.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)
Het komt omdat de trein zelf lagevloers is, en dat de wielstellen onder de trein nou eenmaal zorgen voor hoger geplaatste stoelen. Dit is ook in de FLIRT en de SLT te zien, en natuurlijk ook alle andere typen lagevloerstreinen op het gehele spoor.

Over de stoelen, en het interieur heeft iedereen zijn/haar smaak, en daar zal je altijd wel verschillende meningen over hebben. De prullenmakjes die missen is gewoon iets waaraan we moeten wennen. Afval wordt nu eenmaal gescheiden behandeld (nou, nog niet overal en helemaal, maar het komt eraan) en ik zie ook niet graag een wildgroei aan vuilnisbakjes bij mijn stoel ;)

Het enige puntje van kritiek is de omroep die best houterig klinkt, maar dat is gewoon een kwestie van een goede stemprocessor in de software. Maar het is ook weer iets waar ik me niet echt aan stoor.
Reputatie 7
Badge +3
Afgerond is prima, maar ze zijn wel erg klein, net de breedte van een beetje grote hand. Je kunt er een beker koffie op kwijt, misschien nog een croissantje erbij en je overbuurman ook maar dat is het dan wel.

Dit dus:

Ik geloof dat de nieuwe intercity's ondertussen (eindelijk) tafels van een volledig formaat krijgen waar de stoelen tegenover elkaar staan. Ook in de huidige intercity's zijn deze tafels vaak onhandig klein. Een tafel van het formaat laptop + koffie (x2) is dan erg fijn. Nou nog hopen dat de klaptafels van het zelfde formaat als die in de ICM's worden. Dat zijn echt fijne tafels. Met een beetje geluk krijgen we met de ICNG weer een echte intercity.

Toch vind ik het jammer dat er in de Sprinters geen enkele voorziening is voor reizen langer dan een kwartier. Het gebrek aan klaptafels in de 1e klas is voor mij lastig te begrijpen. Het zou niets bijzonders hoeven te zijn, gewoon een uitklapbare plank met ruimte voor flesjes drinken of een telefoon.

En @Momo ik zou mijn koffie daar niet op durven zetten. Voor je het weet ga je net iets te hard over een wissel en ligt je hele koffie over de vloer verspreid.
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig heeft de vloer niet zo'n heel licht kleurtje dus vlekken zie je minder snel 😆
Ik vind de SNG wel minder schokkerig dan de SGM.
Reputatie 1
Toch vind ik het jammer dat er in de Sprinters geen enkele voorziening is voor reizen langer dan een kwartier. Het gebrek aan klaptafels in de 1e klas is voor mij lastig te begrijpen.


SNG heeft nu klaptafels in de 1ste klas gekregen gelukkig
Mijn eigen ervaring is grotendeels negatief. Ik zou als nadelen benoemen de stugge zit, het gebrek aan ruimte, het zeer goedkope ogende interieur, en de slechte stemcomputer.

Er zijn ook een aantal voordelen; de treinen zien er van buiten modern uit en de rijkwaliteit is goed. Ze trekken hard op en schommelen weinig. Maar dit weegt jammer genoeg toch niet helemaal op tegen het ondermaatse comfort en de naar mijn mening gewoon erg lelijke inrichting.
Reputatie 7
Badge +3
De stemcomputer was vandaag afwezig in stel 2711, het omroepmevrouwtje houdt er kennelijk een 4-daagse werkweek op na, ze had ook de reisinfo meegenomen 😁.

Edit, maandag was ze weer present
Reputatie 7
Badge +3
Het geblaas van de ventilatie viel mij inderdaad ook op, dat hoor je echt heel duidelijk. Het is niet zo dat ik het echt hinderlijk vind maar het is wel iets wat opvalt.

Wat de rijtijden betreft, normaal rijdt er hier SGM die max 120 km/u gaan. De SNG kan sneller en dat gaat 'ie ook, pak maar eens een willekeurige rit erbij op Treinposities en je ziet pieken van tegen de 140 km/u.

Toch heeft deze trein ook met SNG op sommige ritten wel wat vertraging, maar ik zie ook dat deze soms al te laat vertrekt vanaf het beginstation.

Maar ik zie ook wel vaker een +3 of +4 bij Voorhout die bij aankomst in Leiden weg is of nog maar +1 is. Dat was/is ook al regelmatig zo met de SGM. Daar zal de rijtijd dan inderdaad wel erg ruim zijn. Zo heb ik zelf al regelmatig voor mijn trein vanaf De Vink gezien dat die eerst terwijl ik thuis keek een vertraging had van 3 of 4 minuten en de trein toch nagenoeg op tijd aankwam.

Ik heb normaal gesproken dagelijks rit 6327 van De Vink tot Laan van NOI en soms de 6354 eind van de middag terug.
Reputatie 7
Badge +3
Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen

Dit was mij eerder nog niet opgevallen. Maar eerder zat ik iedere keer in stel 2711, vandaag zat ik in het andere stel en nu hoorde ik ook flink wat geluid vooral bij het remmen.

Reageer