Sticky

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

102 reacties

Reputatie 7
Badge
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet

Gelukkig maar @Bob Ik begon me al zorgen te maken dat ik vervoerd wordt in treinen met niet goed opgeleid personeel.

Iedere trein kan defect raken, oud of nieuw. Op een ander forumpje las ik al dat sommige SNG treinen al 140000 km en meer gereden hebben.
Dan kan er best eens wat defect raken en het dan mooi te lezen dat personeel elkaar even helpt bij het oplossen. Lijkt mij niet verkeerd.
Reputatie 7
Badge
SLT wordt zeker niet als "halve Intercity" ingezet, immers dat treinconcept bestaat niet.

Verder is een SNG mooier qua inrichting en uitstraling dan een SLT, maar het geluid, zitcomfort en rijeigenschappen zijn bij een SNG duidelijk minder.
Reputatie 4
Ja precies wat ik zeg dus😉. Over hoe het er uit ziet kun je heel lang discussiëren, maar de SLT heeft gewoon een luxere/duurdere uitstraling, o.a. door de rustigere loop en minder herrie.
Reputatie 4
Overigens zag ik nog een opmerking over de USB laders en ik heb dat zelf gechecked. Er komt fatsoenlijk 5V bij 1A uit (5W), daar kun je aardig mee opladen, maar het is geen "snellader", daarvoor verwacht ik 2-3A hij 9V (15W). Daarom neem ik gewoon m'n eigen snellader mee, is op zich geen punt wat mij betreft.

De stopcontacten, USB aansluitingen en WiFi kan ik heel goed missen (en ik vermoed veel andere reizigers ook), maar de WC vind ik wel heel erg prettig. Nu de SLT's die ook krijgen, is dat voordeel van de SNG straks ook weg.
Reputatie 6
Eerder vanmiddag zat ik in een SNG in de 3300-serie. Bij de controle heb ik aan de (overigens zeer vriendelijke) HC aangegeven dat de omroep het niet deed. Hij gaf aan dat deze tijdens de rit niet kon worden gereset, maar is meteen met de machinist de handmatige omroep gaan coördineren.

Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou kunnen kloppen als de software voor de omroep geïntegreerd is in de totale software en dan dus niet separaat gereset kan worden.
Badge

En vandaag is deze ook te vinden op dit traject, zelfde setje 

De problemen met combineren van meer dan 2 stellen kwamen vanmorgen weer bovendrijven. Een trein uit 3x SNG had vanmorgen 23 minuten vertraging, de volgende ook 3 stellen kreeg ook problemen. Blijkbaar waren ze aan het experimenteren.
(Hoorn-Leiden).
Dat is mij door verschillende personen verteld, niet precies de gevallen van vanmorgen maar eerdere incidenten (dat had dan ook niet zo moeten schrijven.... )
Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG

Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.
Badge
Eerder vanmiddag zat ik in een SNG in de 3300-serie. Bij de controle heb ik aan de (overigens zeer vriendelijke) HC aangegeven dat de omroep het niet deed. Hij gaf aan dat deze tijdens de rit niet kon worden gereset, maar is meteen met de machinist de handmatige omroep gaan coördineren.

Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.

Beste VIRM,

Het is niet altijd mogelijk om het probleem aan de automatische omroep te verhelpen maar een reset kan wel gedaan worden tijdens de rit, mits je weet wat je daarvoor moet doen. Het kan door de machinist niet rijdend gedaan worden omdat je dan niet bij de zekeringautomaten kunt komen maar als je even stilstaat langs een perron is er de mogelijkheid om de zekeringautomaat uit te zetten en na een tiental seconden wachten weer aan te zetten. Dan gaat het systeem zich weer opnieuw opstarten en dan hopen we dat het systeem weer juist opstart

Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning. Bij nieuwe treinen is het oplossen van diverse storingen aan de trein altijd een leerweg die je pas krijgt als je met de storing te maken krijgt en de storing wil oplossen. Deze kennis van storingen oplossen komt dus met de keren dat je op dit materieel rijdt.

Dit soort software draait natuurlijk apart van de software van de treinbesturing.
Badge
Dat is mij door verschillende personen verteld, niet precies de gevallen van vanmorgen maar eerdere incidenten (dat had dan ook niet zo moeten schrijven.... )
Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG

Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.

Er reden verlengde treinen vanwege de werkzaamheden op het traject Haarlem - Leiden dus helemaal geen experiment want ze rijden vaker met 3 treinstellen rond.

Ik heb zelf nergens gehoord dat de SNG met 3 treinstellen meer problemen heeft dan als ze met 2 treinstellen rondrijden. Volgens mij zijn de echte aanloopproblemen met de SNG zo goed als voorbij.
Reputatie 6
Staat de SNG ook in de reisplanner app? Ik zag gisteren op het traject Haarlem - Den Haag Centraal alleen maar SGM'metjes rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Ze staan in de reisplanner, intussen ook met een plaatje van de trein. De app heb ik niet, maar mag aannemen dat het daar ook in staat.
Deze had ik bv vanmorgen:




Op de vertrekstaat van gister is te zien op welke tijden ze gereden hebben, dat zou nu in de testperiode iedere dag deze tijden moeten zijn.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/den-haag-centraal/2018-11-12
Er zijn inderdaad naar mijn weten geen problemen met 3x SNG. Elke dag rijdt die samenstelling dan ook gewoon volgens planning rond. Uiteraard kan er wel een probleem zijn met een individueel treinstel, net zoals dat met al het andere materieel het geval is, maar er is voor zover ik weet geen structureel probleem (en ik ga zelf toevallig a.s. vrijdag ook gewoon weer met 3x SNG op pad).
Reputatie 6
Badge
Klopt, het plaatje werd gisterenmiddag pas toegevoegd. 🙂
3x SNG is inderdaad niets nieuws op het traject Leiden - Hoorn. Een paar weken geleden weer eens stil gestaan op dat traject maar dat gebeurt lang niet zo vaak meer als in de eerste maanden
Ze moeten wel in ieder geval een WC-logotje toevoegen, naast het Wifi-logotje onder de trein, en eventueel een stopcontact/usb-logotje.

Er was al een mooi interresant topic alhier, waarom een tweede topic ?
Nu is het niet meer erg overzichtelijk...
Reputatie 7
Badge +3
@JCarlJ
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.
Dan was het iets anders en is er een onzin verhaal aan mij verteld....

Het valt mij ook op dat de problemen rond dit materieel minder groot zijn, en waarschijnlijk gelijk aan ander materieel, dat is de grootste winst.
Reputatie 7
Badge +3

Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning.

Het probleem tegenkomen zal het punt niet zijn aangezien het best vaak voorkomt dat de omroep (en dan ook de reisinformatieschermen) het niet doet.
Je weet dat ik vanaf half november al ongeveer dagelijks met de SNG heb gereisd, in ieder geval in de ochtend en in mindere mate ook eind van de middag en ook al heb ik niet bijgehouden, het was opvallend hoe vaak de omroep het niet deed in de 6300. Veel vaker dan in een SLT. En in slechts 2 gevallen dat ik in zo'n SNG zonder omroep zat was er een handmatige omroep door de HC.
Hier ook weer een melding van een reiziger in de 6300
https://twitter.com/JiskaStad/status/1146421066945978370

En hier al van mij meldingen van missende omroep (op pag 2 van ditzelfde topic)
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-op-het-spoor-testritten-sprinter-nieuwe-generatie-53191/index2.html#post359547 (dit was vrijdag 16/11, de eerste week van testritten met reizigers).
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-sprinters-op-het-spoor-testritten-sprinter-nieuwe-generatie-53191/index2.html#post362783

Wellicht dat het in het begin niet bij iedere machinist bekend was hoe dit te verhelpen, maar intussen rijden ze al meer dan een half jaar en zouden steeds meer het wel moeten weten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er vanmiddag de laatste 2 stations even opgelet, en inderdaad die vierkante verlichting op het balkon werd iets feller bij stops op het station.

Ik vind trouwens dat geluid wanneer de trein op een station stopt en de deuren open gaan wel een beetje op een sirene lijken.
En de omroep is het net niet, zo'n computer stem.
Badge
De eerdere problemen met de reisinformatie had een oorzaak in de software en die is wat ik begrepen heb inmiddels verholpen. Daar konden wij als machinist niets aan verhelpen met een reset.

Daarbij rijden er steeds meer machinisten op de SNG en zijn er nog maar een beperkt aantal ritten op de SNG beschikbaar natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb intussen al 3 weken geen SNG (of een andere trein) van binnen gezien of gehoord, en dat zal ook niet snel veranderen, dus kan niet checken of er nu verbetering is.
Reputatie 5
Geen zorgen, er is genoeg te klagen over andere zaken. De keiharde stoelen, de piepkleine wandtafeltjes, de hoge zit in de 1e klas, de afwezigheid van prullenbakjes bij de stoelen, het goedkoop ogende interieur, en de lelijke bestickering op de wanden. Ik weet inmiddels dat de SNG ook fans heeft maar zelf heb ik tot nu toe vooral kritiek gehoord. Voornamelijk door kennissen, maar ook elders op het internet.

Dat de SGM's hiervoor gaan verdwijnen is zonde. Ik heb altijd met plezier met de trein gereisd maar als dit soort goedkope troep daadwerkelijk de toekomst is gaat daar zeker verandering in komen.

Over de lichtintensiteit ook de vraag: hoeveel helpt dit? Ik heb zelf nog nooit, geen enkele keer, een onveilig gevoel gehad in een trein. Dat anderen dit wel hebben kan natuurlijk, maar weegt dit kleine aantal incidenten zwaarder dan een prettiger gevoel door middel van zachtere verlichting?

Reageer