Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie | NS Community

Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 3

Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus.

Een vraagje puur uit interesse, is dit vanuit dezelfde filosofie gedaan waarom beeldschermen van computers 's avonds op een gegeven moment op een warmere lichtkleur (meer rood, minder blauw) kunnen overstappen (tweakers)?

De filosofie komt er in het kort op neer dat voor het slapen gaan 's avonds beter geen blauw licht meer kan worden gebruikt, omdat het mensen wakker maakt. Overdag is blauw licht juist weer wenselijk omdat het (in het algemeen tenminste....) dan juist de bedoeling is dat mensen nog een tijdje wakker blijven. Dan nog kan je er het erover hebben of mensen die 's morgens vroeg uit een nachtdienst komen nog baat kunnen hebben bij roder licht. Het omschakelen op het blauwe licht zou dan pas in de tweede helft van de ochtend kunnen plaatsvinden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf nu zowel 's morgens rond half 8 en begin van de avond rond 6 uur in deze nieuwe sprinters gezeten en moet zeggen dat het verschil in licht van de middenpadverlichting en de balkonverlichting mij niet opvalt. Maar misschien dat de warmere rodere kleur pas later op de avond gebruikt wordt.
Reputatie 5


Het Intelligent Light System betreft de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder (blauwer) en in de avond wat warmer (roder), gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus.
Een vraagje puur uit interesse, is dit vanuit dezelfde filosofie gedaan waarom beeldschermen van computers 's avonds op een gegeven moment op een warmere lichtkleur (meer rood, minder blauw) kunnen overstappen (tweakers)?

De filosofie komt er in het kort op neer dat voor het slapen gaan 's avonds beter geen blauw licht meer kan worden gebruikt, omdat het mensen wakker maakt. Overdag is blauw licht juist weer wenselijk omdat het (in het algemeen tenminste....) dan juist de bedoeling is dat mensen nog een tijdje wakker blijven. Dan nog kan je er het erover hebben of mensen die 's morgens vroeg uit een nachtdienst komen nog baat kunnen hebben bij roder licht. Het omschakelen op het blauwe licht zou dan pas in de tweede helft van de ochtend kunnen plaatsvinden.

Ik denk niet dat NS daar per se rekening mee houdt, in de trein werkt namelijk ook personeel die niet in slaap moeten gaan vallen. Daarnaast heeft de NS liever niet dat er veel in de trein geslapen wordt meen ik te hebben gelezen in een ander topic, mensen missen dan sneller hun bestemming aangezien ze nog slapen.
Reputatie 1
Ben benieuwd. Hoop dat ze ook snel op het traject Amsterdam Centraal- Schiphol-Den Haag CS v.v gaan rijden. Zodat ik na mijn avonddienst deze mooie nieuwe sprinter met stopcontact/usb poort en wifi kan reizen. Ook hebben ze zoveel meer beenruimte Is wel fijn als je 3 kwartier erin moet zitten.

Heb ‘m nu net (helaas overstappen in leiden) en hij is erg mooi en fijn. Moet wel wennen aan de stoelen wat hard en voor mijn gevoel is de zitting wat kort. En de deuntjes en geluiden bij openen en sluiten deuren. Maar wow wat een beenruimte.
Zeer betrouwbaar, er zijn geen kinderziektes.
Het reservetreinstel is nog niet gebruikt. Wel rijden er sinds maandag twee andere, nu ook in de reizigersdienst toegelaten, treinstellen.
Er zijn wel wat software updates, maar dit heeft meer met finetuning van de bedieningssoftware te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Sinds ze op de 6300 rijden zijn er maar enkele ritten uitgevallen.
Eén keer was de reden op Rijdendetreinen een defecte trein. Rit 6338 met SNG heeft toen bijna een kwartier tussen De Vink en Leiden stilgestaan.

Gisterochtend reed er even DDZ en vanaf rond het middaguur inderdaad twee andere stellen (de 2316 en 2719).
Vanmorgen weer de 2315 en 2711 die de voorgaande 3 weken ook al reden. Helaas vielen wel de eerste twee ritten uit waardoor ik een kwartier vertraging had.

Zelf heb ik met de ritten die ik er bijna iedere dag al in heb gemaakt niets gemerkt van enig technisch probleem afgezien van toch wel regelmatig ontbrekend reisinfo en omroep. De omroep wil ook wel eens haperen, in de zin dat er af en toe een stukje weg valt, bv zoals als “ het volgende station is Den H... .ariahoeve”.
Gisterochtend reed er even DDZ en vanaf rond het middaguur inderdaad twee andere stellen (de 2316 en 2719).

Dat klopt, de 2315 en 2711 kregen toen hun software update. Vanaf nu mogen de stellen ook tegen de bovenleiding blijven staan bij geen dienst, dat komt de snellere inzet erna ook ten goede.
Het OBIS systeem is helaas nog een tijdelijke versie, in het begin van het nieuwe jaar komt de definitieve versie, als ik het goed heb begrepen.
Gisteren hebben de twee standaard treinstellen (2711 en 2315) een softwareupdate gekregen, vandaar dat even de DDZ en later twee andere SNG treinstellen invielen. Vandaag zouden de standaard stellen weer moeten rijden.
Uiteraard zijn er kinderziektes. Elke rit wordt begeleid door een pilotmachinist, welke dan ook rapport moet doen van allerlei zaken door middel van checklists. De basis (het rijden) gaat zeker goed en de punctualiteit op de ritten met SNG is hoger dan met SGM, maar er zijn ook nog genoeg zaken die de aandacht vereisen. Er is dan ook al een hele lijst met dingen die aangepast gaan worden.
Betekent het dan dat het een slechte trein is? Nee, verre van dat. Maar er zijn altijd dingen die je alleen tijdens het normale dagelijkse gebruik opvallen die verbeterd kunnen worden.
Treinstellen worden over hun hele levensduur constant aangepast, soms zichtbaar, maar veel vaker onzichtbaar.

Edit: @Stoomman De 2711 en de 2315 mochten dat al vanaf het begin in de reizigersdienst. De update van gisteren ging over andere zaken.
Reputatie 5
Op app NS Reizigers gekeken. Zie dat SNG de dienst tussen Haarlem - Den Haag voor het grootste deel uitvoeren. Gunstig want dat betekent dat NS een aantal SGM kan doorschuiven naar andere Sprinterdiensten. En dat de vierdelige DDZ geleidelijk steeds meer gaan instromen in IC diensten. De vierdelige DDZ was al wat vaker te zien in Intercity diensten. Met name tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Rotterdam (via Amersfoort en Utrecht)/Den Haag (via Lelystad en Schiphol).

Zien wat het effect van de instroom van de SNG in 2019 zal zijn. NS kan gefaseerde de SLT laten voorzien van een toilet. Voorlopig kunnen ze de SGM en DD-AR vooral als extra treinmaterieel inzetten. Al is het te hopen dat de DD-AR snel worden afgevoerd. Betekent dat de einde van de locomotief serie 1700 snel zal naderen. Afgezien van de IC Amsterdam - Berlijn worden de locomotieven serie 1700 in passagiersdienst niet ingezet. Ook tussen Amsterdam - Berlijn zal de locomotieven 1700 worden vervangen door de Vectron locomotief.
Vanochtend voor het eerst in een SNG gereden (traject Schiphol > Hoorn). Meestal is dat een SLT. Moet er op Sloterdijk al uit dus blijf meestal staan, vanochtend ook. Mooie trein maar paar dingetjes vielen me op:

  • Al eerder genoemd maar de ventilatie is hinderlijk. Hij ging voortdurend aan en uit. Geluid is al vervelend maar het aan- en uit gaan tijdens de rit is nog veel hinderlijker.
  • De ruimte op de balkons is veel minder dan in een SLT. Op dit traject (zeker Schiphol > Lelylaan) blijven veel mensen staan (met koffers/vouwfietsen etc.) en dan is het krap op de balkons. In een SLT van vergelijkbare lengte lijken me veel meer mensen te passen als het echt proppen is. En dat gebeurt nog wel eens op dit traject.
  • Doordat de glazen afscheidingen tussen balkons en coupe's recht omhoog naar het plafond lopen en niet wijken zoals bij een SLT krijg je een hokkerig gevoel. Met de glas-in-lood look van het patroon op het glas is het net alsof je in een krap jaren 30 huis zit.
Al met al niet erg fijn gevoel aan over gehouden, heb liever een SLT.
Doordat de glazen afscheidingen tussen balkons en coupe's recht omhoog naar het plafond lopen en niet wijken zoals bij een SLT krijg je een hokkerig gevoel. Met de glas-in-lood look van het patroon op het glas is het net alsof je in een krap jaren 30 huis zit.
Die glazen afscheidingen zijn inderdaad geen gelukkige keuze, bij de SLT en de Flirt is dat beter geregeld. Het belemmert de doorstroming een beetje.
sinds ze op het traject hoorn kersenboogerd leiden centraal rijden .
is er steeds uitval van treinen vandaag weer helaas.
merkwaardig is dit de sng sprinter.
zijn er problemen mee ? kinderziektes.
vindt het zelf een hele vooruit gang.
maar ze moeten wel blijven rijden
Zoals in andere topics reeds vermeldt gaat het hier om kinderziektes en gewenning van het personeel aan deze treinen en ervaring krijgen in het oplossen van de optredende storingen. Dit heeft even tijd nodig maar de SNG heeft minder uitval dan vooraf verwacht in de eerste weken.

Elke nieuwe trein heeft ondanks vele testkilometers toch nog kinderziektes die naar voren komen in de reizigersdienst.

Er wordt hard gewerkt om de kinderziektes te traceren en op te lossen samen met de fabrikant.
Vandaag in het nieuws: diverse media berichtten over de kinderziektes van de SNG.

De reactie van NS op die berichten:

Sinds 9 december 2018 rijdt de nieuwe Sprinter (SNG) tussen Haarlem en Den Haag. Stap voor stap gaat de nieuwe Sprinter op meer trajecten rijden. De trein rijdt inmiddels ook op de lijn tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd. In april kunnen reizigers in het oosten van het land met de nieuwe Sprinter reizen.

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “Ik ben tevreden over de Sprinter. De trein presteert goed voor een nieuwe trein. De gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87%. Een goede score”.

Met nieuwe treinen hou je rekening met een lagere punctualiteit (80%) in de eerste periode. Want zoals bij alles dat nieuw is: het is altijd even wennen, voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist.
Okhuijsen: “Bij een introductie van een nieuwe trein heb je nu eenmaal te maken met kinderziektes. Uiteraard erg vervelend voor onze reizigers als zij net 1 of meerdere keren hinder hebben ondervonden. Daarom kijken wij samen met CAF goed naar de meldingen en pakken we zaken op.
Soms is dat een technische oorzaak en soms ligt dat aan de afhandeling van een foutmelding. Ook moet je rekening houden met de infrastructuur. Op het traject Leiden - Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen. In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven.

Een nieuwe trein beschikt over de nieuwste technieken. Extra controle, een aanpassing of extra begeleiding is in het begin gewenst. “Zo zetten we extra begeleiding in om ervaring in de praktijk maximaal te ondersteunen, als aanvulling op de opleidingen.”

De nieuwe Sprinters passen bij de wensen van onze reizigers voor een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren bekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Okhuijsen: “De nieuwe Sprinter rijdt nu 10 weken, bij elkaar hebben deze treinen al 600.000 kilometer gereden in Nederland. Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht.”


https://nieuws.ns.nl/eerste-ervaringen-met-de-nieuwe-sprinter/
Reputatie 7
Badge +3
Ook in de Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3179722/nieuwe-sprinter-heeft-kuren

Het nieuws op de NS site zal wel nav deze krantenartikelen zijn.

Dat de gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87% is waar met 80% rekening was gehouden is misschien wel goed. Maar wat denk ik ook veel overlast veroorzaakt en dus klachten oplevert is dat wanneer een zo’n sprinter strandt op een 2-sporige traject er ook diverse andere treinen uitvallen zoals ook in het Telegraaf artikel staat.

Volgens actuele cijfers van ProRail ging de SNG-sprinter afgelopen vrijdag acht keer kapot, waardoor 130 treinen werden vertraagd. De gemiddelde punctualiteit (op tijd rijden) is daardoor dit jaar op die routes gezakt van 92 naar 82%, maar op sommige dagen zijn er uitschieters naar 64%.



Maar ook wat positiefs van mij, mijn treintje rijd al weer 2 dagen netjes op tijd.
Hallo,

Mijn ervaringen met de SNG sprinters zijn voornamelijk negatief.

Locatie: station Haarlem
Ritten: sinds maandag Haarlem - Amsterdam

De SNG's staan vaak een tijdje te wachten op Haarlem om weer terug te keren naar Den Haag.
Hierbij valt op dat ze ERG veel GELUID produceren, zo te horen de koeling van de elektronica/apparatuur van de trein.

Als de er een SNG op spoor 1 staat, zijn de omroep berichten op perron 3 niet te verstaan.

Bij het instappen wordt zelfs het geluidsignaal dat de deuren (weer automatisch) dicht gaan overstemt door het geluid (motor/koeling). Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties kan ik uit eigen ervaringen vertellen. Let wel die was niet bij het vertrek signaal van de trein maar als de deuren vanzelf weer dichtgaan bij een langere stop.

Tijdens de rit (materieel 2310/2714), viel gisteren en vandaag op dat er een metaalachtig resonantie geluid optrad wanneer we op snelheid waren.

Daarna in Amsterdam overgestapt in een VIRM, daar ervaar je een oase van rust vergeleken met de SNG.


Marcel


Vandaag voor het eerst in de nieuwe sprinter gereisd van Meppel naar Groningen. Na een kwartiertje hoopte ik dat deze nieuwe trein een 1-april grap was. Helaas niet. Natuurlijk zul je niet voor iedereen de meest comfortabele stoel kunnen selecteren. Maar wie (of liever wat) hebben deze stoelen getest? Hobbits, oempa loempa’s? Naast elkaar zitten betekent onvermijdelijk elkaar in de weg zitten, zo smal zijn de stoelen.
Verder snap ik de keuze om de stilte-coupe te schrappen niet, en de waarschijnlijk daarmee samenhangend opklaptafeltje. De bijna twee uur werktijd is hiermee verloren gegaan. Met het verdwijnen van de weinige voordelen van de trein en de aanzienlijk mindere reistijd wordt de auto waarschijnlijk weer mijn reguliere vervoermiddel.
Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik reis op het traject Groningen – Zwolle.

De stoelen zitten behoorlijk oncomfortabel. Ik snap wel dat de stoelen wat minder breed zijn om de toegankelijkheid van de trein te bevorderen.








@Guillaume , sprinters hebben normaliter geen stilte coupe, de treinen welke voorheen op de sprinter serie richting Groningen reed was eigenlijk Intercity materieel welke gebruikt werd als sprinter.

De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.
Ondanks dat de stoelen getest zijn door reizigers, vind ik het wel opvallend dat er heel veel mensen (verschillende leeftijden en lengtes) die klagen over de stoelen van de SNG. Als alleen al de vorm van de stoel gelijk getrokken zou kunnen worden naar die van de ICM of de DDZ, zou dat al een enorme verbetering zijn.

Wat mij betreft, hoort een sprinter treinttype sowieso niet thuis op dit traject, gezien de lange afstanden. In ieder geval niet met deze ongemakken.
Ik ben het er helemaal mee eens dat de Sprinter Nieuwe Generatie(SNG) niet hoort op het traject Zwolle - Groningen.

Het beeld dat heerst bij de NS is namelijk het volgende:



En laten we eerlijk zijn een sprinter is niet bedoeld als kantoor waar je genoeg ruimte hebt om een laptop, koffie, een broodje uit te stallen en uitgebreid kan werken. Een sprinter is een trein die nagenoeg overal op de route stopt en dient als tussen stap om het grotere stuk qua afstand af te leggen met een IC. En de sprinter moet vooral veel mensen kunnen vervoeren in ons drukke land waar veel mensen in de psits al moeten staan in de treinen.Dit beeld is echter gebaseerd op het beeld van een sprinter in de randstad. Maar, een sprinter in de randstad is écht niet te vergelijken met een sprinter op het traject Zwolle - Groningen.

Een sprinter in de randstad stopt veel vaker, de afstanden zijn immers kleiner. Daarnaast biedt een sprinter in de randstad sneller de mogelijkheid om over te stappen op een intercity.
Een sprinter op het traject Zwolle - Groningen heeft daarentegen een veel langere reistijd tussen stops. De reistijd tussen stops is vergelijkbaar met een intercity. Daarnaast biedt de sprinter geen fatsoenlijke overstap op een intercity om snel Groningen/Assen/Zwolle te bereiken. Mensen moeten dus lange tijd in een sprinter verblijven.

Sprinters op het traject Zwolle - Groningen zijn dus echt niet te vergelijken met sprinters op andere trajecten.

Om even inzichtelijk te maken hoe lang mensen in deze sprinter moeten zitten, even een overzichtje:Meppel - Groningen: 53 minuten
Hoogeveen - Groningen: +/- 40 minuten
Beilen - Groningen - Groningen: +/- 30 minuten
Haren - Zwolle: +/- 1 uur
Beilen - Zwolle: +/- 38 minuten
Hoogeveen - Zwolle: +/- 29 minuten
Dit zijn trajecten die veel worden afgelegd, twee keer op een dag. Ik wil in het bijzonder het traject Meppel - Groningen benadrukken, omdat dit een veel gebruikt traject is van mensen vanuit de richting Leeuwarden moeten overstappen op de sprinter richting Groningen.

De enige manier om fatsoenlijk te werken op zo'n lange afstand is met een tafeltje. Juist dit ontbreekt in deze nieuwe sprinter! Met het ontbreken van een tafeltje is het reizen op zo'n afstand op structurele basis niet te doen. Een tafeltje is echt een must!

De vlakken waarop deze trein sterk in is, namelijk een hogere capaciteit en een hogere in-/uitstapsnelheid is op dit traject niet nodig. De capaciteit is immers meestal afdoende, en er zijn weinig stops waardoor de in-/uitstapsnelheid minder van belang is.
Echter, de vlakken waarop deze trein minder sterk is, zoals comfort over een langere afstand is juist op dit traject van groot belang. Mensen zitten namelijk zonder uitzondering voor langere tijd in de trein. Bredere, comfortabele stoelen zijn hier dus veel belangrijker.

De nieuwe treinen zijn mooi en overzichtelijk. Het is positief dat de NS stappen onderneemt om de reistijd met de sprinter te verkorten tussen Zwolle en Groningen, alleen niet tegen elke prijs. En de prijs is nu echt te hoog.
Graag zie ik dan ook de treinen terugkomen, waar wel een tafeltje is, waar bredere stoelen zijn en waar dus wel fatsoenlijk gewerkt kan worden. Op deze manier is het niet te doen.


Goed verwoord en onderbouwd. Helemaal mee eens.

Ik hoop echt dat NS serieus naar deze op- en aanmerkingen kijkt.
Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een matig product, ziet er mooi uit maar voor gebruikers een stap achteruit.
Badge +3
De centrale afvalinzameling (in plaats van lekker laten staan op het tafeltje waar je zat of op de grond gooien) werkt goed (zie buitenland). Bijna iedereen weet dat en neemt zijn/haar rommel mee naar een afvalbak in trein of op het perron

Even tussentijds reinigen van treinen met bij elke 2 of 4 stoelen een prullenbak is zooo.. jaren 80 hooguit. De mensen van Hago doen hun best of lopen door als jij ze irritant vindt...

Dan ruim je je eigen shit maar op... Maar die shit is niet van mij dus ruim dat dan 'eventjes' voor mij op zodra de trein ergens stil staat (of onderweg), zodat ik schoon -en veels te krap- gewoon kan zitten want daar betaal ik toch voor !?

Tja... welkom in de trein!

Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een matig product, ziet er mooi uit maar voor gebruikers een stap achteruit.
1. Minder privacy vergroot sociale controle en de subjectieve veiligheidsgevoelens bij veel mensen. Tevens is het openbaar vervoer en geen prive aangelegenheid waar je alles af kan schermen.
2. Volgens de gedachtegang van de NS zit je niet lang in een sprinter waardoor in de sprinter werken niet wordt aangemoedigd. Hier snap ik volledig je klacht.
3. Bagage is iets waar alle treinen last van hebben helaas.
4. Ik neem aan dat opstaan en 3 meter lopen toch niet zo erg is? En anders houd je je afval even bij. De prullenbakjes bij de stoelen zijn smerig, veel te klein en vaak al te vol.


Dank voor je reactie, dat waardeer ik.

Wel een inside out antwoord als je mij vraagt. De gebruikerservaring zou op z'n minst meegenomen moeten worden in plaats van een beleid uitvoeren.

Met deze quote maak je het niet veel beter, 'Minder privacy vergroot sociale controle en de subjectieve veiligheidsgevoelens bij veel mensen.' Met die filosofie kan je de treinen ook wel met de helft verkleinen zodat iedereen tegen elkaar aan staat, sociale controle heb je ook als je niet fysiek tegen elkaar aan hoeft te zitten omdat de stoelen tegen elkaar aan zijn gezet. Als dit echt de filosofie van de ontwikkelaar is, vind ik het stuitende vorm van arrogantie, die beste mensen zullen wel niet elke in deze sprinter naar hun werk moeten waarin ze ook flexibel werken.

Over het afval kan ik me wel schikken, al denk ik dat het soms ook juist vervuiling in de trein aanwakkert in drukke momenten bijv.

Die Intelligent Light Control, houdt dat in dat als het donker is buiten, de interieurverlichting dimt? Dat zou heel erg fijn zijn, namelijk.

Intelligent Light Control past zich aan op de hoeveelheid daglicht. Dus hoe donkerder, hoe feller het licht in de trein word.

Ik heb zelf met de Sprinter Nieuwe Generatie gereisd, en wil hierbij ook meteen mijn ervaring delen.

 

Allereerst vind ik het interieur zeer mooi. Het Mondriaan interieur geeft een mooie draai aan het interieur.

 

Dan de beenruimte in de tweede klasse is voor de tweede klasse goed genoeg, want ik kan als 1,75 meter lange jongen net toe net aan mijn benen kwijt.

 

Nu volgen de voorzieningen in de trein. De trein is uitgerust met 1 stopcontact en 2 USB oplaadpoorten, wat een zeer grote stap vooruit is, vergeleken met de SGMm en de SLT. De Wi-Fi is ook prima, aangezien de inlog procedure hetzelfde werkt als in een DDZ of in een VIRM. Ook aan de rolstoelreiziger is gedacht, door een gelijkvloerse instap een een rolstoelvriendelijk toilet te plaatsen.

 

Wat ik alleen wél een minpunt vind, is de automatische afroep. Naar mijn mening hadden ze beter de omroep die werd gebruikt in de SLT in kunnen laden.

 

Al met al, krijgt de SNG een 8,2 van mij.

 

Reputatie 7
Badge +1

Sinds een half jaar reis ik bijna dagelijks met de nieuwe sprinters op het traject Groningen-Zwolle.

Het zijn op het oog erg mooie sprinters met een zeer mooi interieur. Wel zijn de bagagerekken ietwat aan de kleine kant, deze zie ik ook vrijwel nooit gebruikt worden.

Verder is het zoals hierboven ook al geschreven erg handig dat de trein voorzien is van stopcontacten en usb-poorten om zo je telefoon nog even snel van wat extra stroom te voorzien. Uiteraard is het ook handig dat de trein van Wi-Fi is voorzien.

Wat ook echt een pluspunt is zijn de centrale prullenbakken. Ik kom vrijwel nooit verdwaald afval tegen bij de stoelen en de meeste mensen gooien hun afval keurig netjes op het balkon in de prullenbak of nemen dit mee naar buiten.

De automatische omroep in deze trein is zoals @Kevin de OV-Hobbyist ook al schreef wel een minpunt en klinkt erg onnatuurlijk en hapert toch wel heel vaak waardoor stukken zin wegvallen. Overigens klinkt de stem van deze omroep wel iets vriendelijker dan deze in de oudere sprinters.

De reisinformatieschermen in de trein zijn wel mooi overzichtelijk en geven precies een goede verhouding van reisinformatie en andere informatie weer. Wat me overigens opvalt is dat de tijd soms niet klopt. Deze staat dan bijvoorbeeld om 13:15 ineens op 1:45. Dit is natuurlijk niet zo heel handig.

Vraagje: als de trein op een station stilstaat, maakt deze een hoop kabaal. Volgens mij is dat wel eens in een topic aan bod gekomen. Wordt dit toevallig nog aangepakt?

@VIRM er wordt nog wel naar gekeken of hier iets aan gedaan kan worden om het geluid te verminderen.  Het is de compressor welke lucht staat af te blazen omdat het systeem op druk is, de compressor draait altijd een x aantal minuten om zo de levensduur va nde compressor te verlengen t.o.v. heel vaak heel kort te draaien.

Reageer