Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

113 reacties

Ook wordt er momenteel in enkele SNG treinstellen een mogelijke oplossing getest voor het geluid van de verwarmingsventilatoren die erg luidruchtig zijn in de trein.

Veel defecten hebben te maken met nog weinig ervaring met de bediening. Dat is al langer bekend. Bij de Flirt zag je het eerste jaar hetzelfde verschijnsel.

Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?

Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?


Zelf fixen lukt helaas niet altijd en wat ik zelf ervaren heb afgelopen week is een omroep die in een deel van de trein wel werkt en in een deel niet. Als reizigers dat niet melden en de HC tijdens de omroep niet in dat trein gedeelte is dan hebben we daar geen weet van.

Als het bekend is dan moet er handmatig omgeroepen worden.

Reputatie 7
Badge
En die treinen zijn niet defect, ze gaan niet verder door een foute bediening. Dat ding kwam immers ook op tijd aan op het eindpunt.

Leg eens uit @Bob . Hoe weet je dit allemaal zo zeker, graag een onderbouwing in detail voor je beschuldigingen. Ik wil wel eens weten wat ze fout doen, en jij weet het schijnbaar precies ......
Reputatie 7
Badge
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet

Gelukkig maar @Bob Ik begon me al zorgen te maken dat ik vervoerd wordt in treinen met niet goed opgeleid personeel.

Iedere trein kan defect raken, oud of nieuw. Op een ander forumpje las ik al dat sommige SNG treinen al 140000 km en meer gereden hebben.
Dan kan er best eens wat defect raken en het dan mooi te lezen dat personeel elkaar even helpt bij het oplossen. Lijkt mij niet verkeerd.
Reputatie 7
Badge +1

Worden die testen gedaan op treinen die daarna gewoon hun gebruikelijke sprinterdiensten doen? Het viel me afgelopen dagen op dat ik de bovengenoemde ventilatie opeens niet meer (merkbaar) hoor in verschillende SNG stellen.

Reputatie 7
Badge
maar het leek me hier duidelijk om een herstart procedure fout

Je hebt er blijkbaar verstand van @Bob , maakte de trein dan een herstart procedure fout (= storing) of de machinist (= onkunde) ?
Nogmaals, ik neem aan dat de machinisten vakmensen zijn welke weten wat ze doen.
Je maakt het wel heel erg zwart-wit. Meestal is het gewoon grijs. Combinatie van factoren.
Waarom zou het onkunde zijn als je een keer een fout maakt? Iedereen maakt wel eens fouten.
Reputatie 7
Badge
@Julian als je de berichten van @Bob even leest snap je hopelijk waarom ik dit enigszins zwart/wit stelde. Ik snap zeker je opmerking dat dit vaak een grijs gebied is 😀
Reputatie 7
Badge +1

Dan is het puur toeval geweest vermoed ik. Ik persoonlijk heb nooit echt heel erg last van deze ventilatoren (het valt wel op overigens). Wel mooi dat er aan gewerkt wordt om het stiller te krijgen :-)

Wanneer komt de SNG rond Almere te rijden?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij vanaf de nieuwe dienstregeling half december. Maar vandaag reed er al een setje met 3 SNG stellen als sprinter tussen Zwolle - Amsterdam - Den Haag. Morgen weer aan de planning te zien.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/almere-centrum/2019-11-23/14600

Dat zou kunnen kloppen als de software voor de omroep geïntegreerd is in de totale software en dan dus niet separaat gereset kan worden.
De problemen met combineren van meer dan 2 stellen kwamen vanmorgen weer bovendrijven. Een trein uit 3x SNG had vanmorgen 23 minuten vertraging, de volgende ook 3 stellen kreeg ook problemen. Blijkbaar waren ze aan het experimenteren.
(Hoorn-Leiden).
Dat is mij door verschillende personen verteld, niet precies de gevallen van vanmorgen maar eerdere incidenten (dat had dan ook niet zo moeten schrijven.... )
Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG

Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.
Eerder vanmiddag zat ik in een SNG in de 3300-serie. Bij de controle heb ik aan de (overigens zeer vriendelijke) HC aangegeven dat de omroep het niet deed. Hij gaf aan dat deze tijdens de rit niet kon worden gereset, maar is meteen met de machinist de handmatige omroep gaan coördineren.

Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.

Beste VIRM,

Het is niet altijd mogelijk om het probleem aan de automatische omroep te verhelpen maar een reset kan wel gedaan worden tijdens de rit, mits je weet wat je daarvoor moet doen. Het kan door de machinist niet rijdend gedaan worden omdat je dan niet bij de zekeringautomaten kunt komen maar als je even stilstaat langs een perron is er de mogelijkheid om de zekeringautomaat uit te zetten en na een tiental seconden wachten weer aan te zetten. Dan gaat het systeem zich weer opnieuw opstarten en dan hopen we dat het systeem weer juist opstart

Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning. Bij nieuwe treinen is het oplossen van diverse storingen aan de trein altijd een leerweg die je pas krijgt als je met de storing te maken krijgt en de storing wil oplossen. Deze kennis van storingen oplossen komt dus met de keren dat je op dit materieel rijdt.

Dit soort software draait natuurlijk apart van de software van de treinbesturing.

Ik reis nu al een tijdje met de SNG treinen tussen Delft en Den-Haag, en nu het kouder is geworden merk ik dat de verwarmingsventilatoren vaker te horen zijn in de trein. Is er toevallig een update over die aanpassing daaraan, wat ik hierboven had gelezen?

Reputatie 6
Badge +2

Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!

@JCarlJ
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.
De eerdere problemen met de reisinformatie had een oorzaak in de software en die is wat ik begrepen heb inmiddels verholpen. Daar konden wij als machinist niets aan verhelpen met een reset.

Daarbij rijden er steeds meer machinisten op de SNG en zijn er nog maar een beperkt aantal ritten op de SNG beschikbaar natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb intussen al 3 weken geen SNG (of een andere trein) van binnen gezien of gehoord, en dat zal ook niet snel veranderen, dus kan niet checken of er nu verbetering is.
Sommige puntjes zijn nou eenmaal dingen die er bij horen. Zoals de hoge zit in de eerste klas.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)


Hangt er vanaf wat je prioriteiten zijn natuurlijk maar met zo'n hoge zit heb je relatief weinig privacy. Je kijkt je medereiziger eerder aan, en gezien de grote ramen zit je ook grotendeels in het zicht van mensen buiten de trein. Niet dat ik nou zulke gekke dingen doe natuurlijk, maar ik vind het toch fijner om wat meer in een stoel gezonken te zitten zonder geconfronteerd te worden met alles en iedereen om mij heen.
Badge +3
@Slidestops gaf ooit al aan dat afgeronde en kleine 'tafeltjes' in de vierzitjes een gevolg zijn van veiligheidseisen.

Bij een noodstop wil je niet tegen een vierkante tafel klappen of zoiets? Ik zie het probleem ook niet om ze wat groter te maken (laptop of zo past er niet eens op).

Maar goed, het zijn sprinters dus werken doen we dan thuis wel, toch?
Ik heb gisteren ook voor het eerst een rit in de SNG mogen ervaren tussen Haarlem en Leiden Centraal. Mijn eerste indruk is dat het een prima trein is. Op hogere snelheden (130 km/h) vond ik het comfortabeler dan de SLT qua geschud. Ook had ik het idee dat de rijtijden heel makkelijk gehaald werden. Op elk station kwamen we te vroeg met een slakkengang binnenrijden. Ik reis nooit op dit traject met een sprinter dus weet ook niet of dit de normale gang van zaken is.
De stoelen zaten wel aardig, maar voor iemand die wat bredere schouders heeft is het niet heel comfortabel. Je schouders worden dan door de zijsteun best wel erg naar binnen gedrukt. Voor rugsteun is het daarentegen wel weer fijn. Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen en het geblaas van de ventilatie. Ik moest een groot deel van de tijd het volume van mijn muziek op het maximum (tot de gehoorschadebescherming) zetten om het nog fatsoenlijk te kunnen horen. Waar je bij een SLT of VIRM een constant geluid hebt van lucht die de trein in wordt geblazen, was het hier een fan die om de zoveel tijd op volle toeren ging draaien.

Reageer