Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie
Welkom in onze nieuwe Sprinter:
• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren
• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen
• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel
• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan
• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood
• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas
• Cameratoezicht in de trein
• Afvalbakken op het balkon
Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?
NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.
Wanneer gaan de Sprinters rijden?
De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.
Waar gaan de Sprinters rijden?
Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.
Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?
Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.
Waarom hangen er camera’s in de trein?
Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.
Waar is de SOS-knop voor?
De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.
Zijn er toiletten in de Sprinter?
De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.
Heeft de trein gelijkvloerse instap?
Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.
Balkon
De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.
Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?
Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.
Wat betekent Intelligent Light System?
Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.
Kunst in de trein
De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.
Ook wordt er momenteel in enkele SNG treinstellen een mogelijke oplossing getest voor het geluid van de verwarmingsventilatoren die erg luidruchtig zijn in de trein.
Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?
Afgelopen week weer tweemaal gehad dat een SNG geen automatische omroep had. Kunnen HC’s dit nu zelf fixen, of het initiatief nemen om ook handmatig om te roepen?
Zelf fixen lukt helaas niet altijd en wat ik zelf ervaren heb afgelopen week is een omroep die in een deel van de trein wel werkt en in een deel niet. Als reizigers dat niet melden en de HC tijdens de omroep niet in dat trein gedeelte is dan hebben we daar geen weet van.
Als het bekend is dan moet er handmatig omgeroepen worden.
Leg eens uit
Gelukkig maar
Iedere trein kan defect raken, oud of nieuw. Op een ander forumpje las ik al dat sommige SNG treinen al 140000 km en meer gereden hebben.
Dan kan er best eens wat defect raken en het dan mooi te lezen dat personeel elkaar even helpt bij het oplossen. Lijkt mij niet verkeerd.
Worden die testen gedaan op treinen die daarna gewoon hun gebruikelijke sprinterdiensten doen? Het viel me afgelopen dagen op dat ik de bovengenoemde ventilatie opeens niet meer (merkbaar) hoor in verschillende SNG stellen.
Je hebt er blijkbaar verstand van
Nogmaals, ik neem aan dat de machinisten vakmensen zijn welke weten wat ze doen.
Waarom zou het onkunde zijn als je een keer een fout maakt? Iedereen maakt wel eens fouten.
Dan is het puur toeval geweest vermoed ik. Ik persoonlijk heb nooit echt heel erg last van deze ventilatoren (het valt wel op overigens). Wel mooi dat er aan gewerkt wordt om het stiller te krijgen :-)
Volgens mij vanaf de nieuwe dienstregeling half december. Maar vandaag reed er al een setje met 3 SNG stellen als sprinter tussen Zwolle - Amsterdam - Den Haag. Morgen weer aan de planning te zien.
https://treinposities.nl/vertrekstaat/almere-centrum/2019-11-23/14600
(Hoorn-Leiden).
Buiten dat heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat grotere combinaties dan 2 stellen voor problemen zorgden bij de SNG
Dat ik denk dat het een experiment is; normaal rijden er tussen Hoorn en Leiden SNG met 6, 7 of 8 bakken. Nu is het vakantietijd en zijn het opeens 11/12 bakken.
Klopt het dat wanneer de omroep bij de SNG het niet doet, deze pas bij het eindpunt kan worden gereset/aangezet/etc? Dan is dit denk ik nog een aandachtspuntje.
Beste VIRM,
Het is niet altijd mogelijk om het probleem aan de automatische omroep te verhelpen maar een reset kan wel gedaan worden tijdens de rit, mits je weet wat je daarvoor moet doen. Het kan door de machinist niet rijdend gedaan worden omdat je dan niet bij de zekeringautomaten kunt komen maar als je even stilstaat langs een perron is er de mogelijkheid om de zekeringautomaat uit te zetten en na een tiental seconden wachten weer aan te zetten. Dan gaat het systeem zich weer opnieuw opstarten en dan hopen we dat het systeem weer juist opstart
Dit zal niet bij al het treinpersoneel bekend zijn omdat je dit probleem tegen moet komen en dan deze mogelijkheid moet horen van de technische ondersteuning. Bij nieuwe treinen is het oplossen van diverse storingen aan de trein altijd een leerweg die je pas krijgt als je met de storing te maken krijgt en de storing wil oplossen. Deze kennis van storingen oplossen komt dus met de keren dat je op dit materieel rijdt.
Dit soort software draait natuurlijk apart van de software van de treinbesturing.
Ik reis nu al een tijdje met de SNG treinen tussen Delft en Den-Haag, en nu het kouder is geworden merk ik dat de verwarmingsventilatoren vaker te horen zijn in de trein. Is er toevallig een update over die aanpassing daaraan, wat ik hierboven had gelezen?
Hi N2003 en welkom op de NS Community!
Op het moment is er geen update bij ons bekend. Ik zal je bericht over het geluid doorzetten naar de juiste afdeling. Ik hoop dat het snel minder zal worden!
Dat lijkt me niet de bedoeling. Juist als er geen daglicht is wil je maximaal licht in de trein aangezien de schemerachtige verlichting in de trein een steeds terugkerende klacht is omdat mensen zich daarbij onveilig voelen. Dimmen wil je juist in de schemering als er nog gedeeltelijk daglicht is.
Daarbij rijden er steeds meer machinisten op de SNG en zijn er nog maar een beperkt aantal ritten op de SNG beschikbaar natuurlijk.
Wat zou daar nadelig aan zijn? Of heeft iemand een extreem geval van hoogtevrees op dit niveau? ;-)
Hangt er vanaf wat je prioriteiten zijn natuurlijk maar met zo'n hoge zit heb je relatief weinig privacy. Je kijkt je medereiziger eerder aan, en gezien de grote ramen zit je ook grotendeels in het zicht van mensen buiten de trein. Niet dat ik nou zulke gekke dingen doe natuurlijk, maar ik vind het toch fijner om wat meer in een stoel gezonken te zitten zonder geconfronteerd te worden met alles en iedereen om mij heen.
Bij een noodstop wil je niet tegen een vierkante tafel klappen of zoiets? Ik zie het probleem ook niet om ze wat groter te maken (laptop of zo past er niet eens op).
Maar goed, het zijn sprinters dus werken doen we dan thuis wel, toch?
De stoelen zaten wel aardig, maar voor iemand die wat bredere schouders heeft is het niet heel comfortabel. Je schouders worden dan door de zijsteun best wel erg naar binnen gedrukt. Voor rugsteun is het daarentegen wel weer fijn. Wat me wel opviel was de enorme herrie bij de wielen tijdens het optrekken en remmen en het geblaas van de ventilatie. Ik moest een groot deel van de tijd het volume van mijn muziek op het maximum (tot de gehoorschadebescherming) zetten om het nog fatsoenlijk te kunnen horen. Waar je bij een SLT of VIRM een constant geluid hebt van lucht die de trein in wordt geblazen, was het hier een fan die om de zoveel tijd op volle toeren ging draaien.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.