beantwoord

Nieuwe sprinters traject Haarlem- Den Haag

• 15 februari 2019
  • 13 reacties
  • 448 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste lezer,

Sinds de nieuwe sprinters actief zijn, is er een hoop ellende op het traject : Haarlem-Den Haag en andersom.

Ik stap elke ochtend in Hillegom op en ga ik naar Den Haag. In Den Haag sta ik voor de klas, groep 8. Het is alleen een beetje jammer dat de leerlingen nu al een aantal keer de klas in zijn gekomen en er stond geen juf voor de klas.

*Elke ochtend heeft de sprinter rond de 5 minuten vertraging.
*Met de kou, rijden ze vaak niet en dan wordt er geen vervangend vervoer geregeld.
*Vaak rijdt de sprinter van 6;34 niet.

In Den Haag stap ik rond 16:21 of 16:51 op naar Hillegom.
*De sprinter van 16:51 rijdt vaker niet dan wel.

De sprinters zijn vaak defect. Ik heb nu twee keer in een sprinter gezeten die er mee stopte.

Zodra de sprinters niet rijden wordt het laat gemeld.

Het bizarre is dat mensen die bekend zijn met traject er niet meer van opkijken als de sprinters niet meer rijden.

Hoe kan dit nog elke dag gebeuren? Wordt het niet tijd dat NS hier wat aan gaat doen? Met de oude sprinters was er namelijk geen probleem.
icon

Beste antwoord door Rizana NS 15 februari 2019, 11:30

Hallo Arla,

Allereerst welkom bij de community. Goed dat je je vraag hier stelt.

Ik kan me voorstellen dat je je klas graag 's ochtends zelf verwelkomt.

De issues zijn uiteraard bekend bij ons. Er zijn aanloop problemen met de nieuw Sprinter. Dit is vaak het geval bij nieuw materieel. Alle data van vertraging en uitval worden opgeslagen en geanalyseerd. Op dit moment is geduld het enige wat ik je kan adviseren.

Hopelijk zijn deze ´kinderziektes´ snel verholpen.
Bekijk origineel

13 reacties

Er lopen hier al meer topics over. Dit speelt ook op de Schiphollijn met de sprinter van Hoorn naar Leiden.
Zo is mijn trein bijna elke dag vertraagt, net als vandaag...
Advies, ga voorlopig een trein eerder totdat ze de kinderziektes en/of het personeel kan omgaan met deze lastige treinen..
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn inderdaad al meerder topics over. Dit zijn nieuwe treinen met nog wat kinderziektes. Zie bv
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/regelmatige-uitval-sprinters-traject-haarlem-leiden-55646#post374134

Zelf zat ik gisterochtend in eentje die defect ging bij Voorschoten en heb al een aantal gehad dat mijn trein van 7.22 op De Vink niet reed.
Vandaag is er blijkbaar ook wat want op dit moment geeft mijn sprinter +13 aan en hij moet nog vertrekken vanaf Haarlem.
Reputatie 5
Wat ik me wel afvraag: zijn er geen trajecten die geschikter zijn voor het testen/uitdokteren van deze treinen? Ik heb hier nu bijna dagelijks last van en vele duizenden reizigers met mij. Test ze uit op plekken waar maar weinig reizigers zijn en laat in de Randstad gewoon de beste treinen rijden.

Ik word langzamerhand een beetje moe dat NS de niet-Randstad provincies paait met vaak de beste treinen en strakste dienstregelingen, ten koste van de grootste inkomstenbron van NS (de Randstad).

Ik snap het wel gedeeltelijk: het hoofdrailnetwerk (waaronder deze trajecten) zal NS niet zo snel kwijtraken en de regionale trajecten in de rest van Nederland wel, dus NS doet vooral weinig moeite voor de trajecten waar het monopolie verwacht te behouden. Maar hierdoor zetten ze wel erg veel reizigers in de kou.
Wat mij opvalt in mijn eigen praktijk is dat de treinen vooral problemen geven als er een andere machinist op de trein stapt en de trein omschakelt om terug te rijden.
Wat gaat er nou mis, wordt er een verkeerde procedure gedaan, of heeft de trein gewoon moeite met omschakelen?
Nu staat de trein sowieso een tijdje stil op het eindpunt, is het geen oplossing als de machinist de trein bij het eindpunt alvast omschakelt in plaats vlak voor vertrek?
Dan is er nog tijd om te resetten (kost 10 minuten tijd).
Badge
Bij het keren van de trein worden er beproevingen gedaan door de machinust voordat deze mag/kan wegrijden. Op de keerstations van de SNG is hier een extra machinist aanwezig die bekend is met de SNG welke er is ter ondersteuning voor machinisten met minder SNG ervaring.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik me wel afvraag: zijn er geen trajecten die geschikter zijn voor het testen/uitdokteren van deze treinen? Ik heb hier nu bijna dagelijks last van en vele duizenden reizigers met mij. Test ze uit op plekken waar maar weinig reizigers zijn en laat in de Randstad gewoon de beste treinen rijden.
Vergeleken met de Flirts destijds lijken de kinderziektes met de SNG erg mee te vallen. Reizigers in Brabant hebben daar destijds meer last van gehad als ik zo naar de storingsmeldingen van de SNG kijk.

Ik word langzamerhand een beetje moe dat NS de niet-Randstad provincies paait met vaak de beste treinen en strakste dienstregelingen, ten koste van de grootste inkomstenbron van NS (de Randstad).

Lijnen met veel forensenvervoer zijn meestal het minst rendabel en dat geldt bijvoorbeeld voor Haarlem-Alkmaar en Amsterdam-Enkhuizen. Het is een misvatting dat lijnen in de Randstad rendabeler zijn dan daarbuiten als je even afziet van de regionale diesellijntjes. Het klassieke verschil tussen omzet en winst.
Hallo Arla,

Allereerst welkom bij de community. Goed dat je je vraag hier stelt.

Ik kan me voorstellen dat je je klas graag 's ochtends zelf verwelkomt.

De issues zijn uiteraard bekend bij ons. Er zijn aanloop problemen met de nieuw Sprinter. Dit is vaak het geval bij nieuw materieel. Alle data van vertraging en uitval worden opgeslagen en geanalyseerd. Op dit moment is geduld het enige wat ik je kan adviseren.

Hopelijk zijn deze ´kinderziektes´ snel verholpen.
Ik heb nog geen dienst gehad op de SNG (wel opgeleid) en heb er dus nog geen ervaring mee. De Flirts hadden in het begin inderdaad ook genoeg kinderziektes en het zal ook absoluut te maken hebben met de onervarenheid van het personeel, dit was ook het geval met de Flirts. Ik hoop dat het snel opgelost zal gaan worden.
Ik was toevallig één van de begeleiders waar @Jeroen over schreef. Inderdaad is heel veel gewenning en een ander deel zijn hele uiteenlopende oorzaken.
Deze Sprinter Nieuwe Generatie is de eerste reguliere NS trein waarbij het moderne ERTMS beveiligingssysteem geïntegreerd zit. Dit systeem vraagt om een iets andere opstartprocedure bij het activeren van de cabine (dus bij het wisselen van de rijrichting). Dat is even wennen voor de machinisten die nog niet onder ERTMS gereden hebben.
Daarnaast is de trein wat minder vergevingsgezind in bepaalde opzichten. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde testen die echt elke 24 uur gedaan moeten worden. Verloopt zo'n test tijdens de rit, dan zal die bij die eerstvolgende stop gedaan moeten worden voordat de trein weer verder kan rijden.
Reputatie 6

Ik snap het wel gedeeltelijk: het hoofdrailnetwerk (waaronder deze trajecten) zal NS niet zo snel kwijtraken en de regionale trajecten in de rest van Nederland wel, dus NS doet vooral weinig moeite voor de trajecten waar het monopolie verwacht te behouden. Maar hierdoor zetten ze wel erg veel reizigers in de kou.

Neem voor de lol eens de spitsIC welke tussen Alkmaar en Haarlem op werkdagen rijdt. Dat is het meest verouderde materieel wat daar rijdt. Het voelt qua frequentie en dienstregeling niet randstedelijk aan..

Verder reis ik regelmatig tussen Den Haag en Haarlem en zie ik ook regelmatig trein uitval en ook de intercity loopt daardoor vertraging op. Natuurlijk baal ik maar het aansluitende vervoer rijdt gelukkig ook frequent. Dat zou op plekken met minder reizigers niet het geval zijn en als daar een trein uitvalt, is er vaak langer geen alternatief. Bovendien kan ik me voorstellen dat een test op een drukker traject weer anders is dan op een rustig traject. Immers, de gevolgen bij een kapotte trein zijn anders. Met zo'n test kom je er dan wel achter wat er dan allemaal wel of niet in de soep loopt... Ik wil ook graag een soepele reis maar ergens snap ik ook wel waarom de NS hier begint met het nieuwe materieel.
Reputatie 2
Ik was toevallig één van de begeleiders waar @Jeroen over schreef. Inderdaad is heel veel gewenning en een ander deel zijn hele uiteenlopende oorzaken.
Deze Sprinter Nieuwe Generatie is de eerste reguliere NS trein waarbij het moderne ERTMS beveiligingssysteem geïntegreerd zit. Dit systeem vraagt om een iets andere opstartprocedure bij het activeren van de cabine (dus bij het wisselen van de rijrichting). Dat is even wennen voor de machinisten die nog niet onder ERTMS gereden hebben.

Interessant, dank voor de uitleg! Dus ondanks dat er nog niet onder ERTMS gereden wordt, moet dit wel opgestart worden?

Daarnaast is de trein wat minder vergevingsgezind in bepaalde opzichten. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde testen die echt elke 24 uur gedaan moeten worden. Verloopt zo'n test tijdens de rit, dan zal die bij die eerstvolgende stop gedaan moeten worden voordat de trein weer verder kan rijden.

Duurt zo'n test lang en leidt dit tot vertraging? Hoe zit dat bij andere treinen, kan er dan bijvoorbeeld gewacht worden met het uitvoeren van de test totdat de trein wat langer stilstaat?
@F1RPM
ATB is in deze trein een module voor ERTMS. Alle signalen die door het ATB systeem verstuurd worden, worden 'vertaald' naar hun ERTMS equivalent.
Hoewel het dus voor de machinist als 'ouderwetse' ATB werkt en er uit ziet, is het op de achtergrond de ERTMS computer die alles controleert.
Daarom moet dus het ERTMS systeem ook al opgestart worden.

De tests duren zeker niet lang, maar de machinist moet het wel herkennen en op de juiste manier handelen. Dat kan zo minuten kosten als niet duidelijk is wat er aan de hand is, of als de tests niet op de juiste manier gebeuren.
Gelukkig kunnen alle machinisten in geval van problemen ook telefonisch 24 uur per dag hulp vragen bij de technische helpdesk, maar ook dat kan alweer een aantal minuten vertraging opleveren.
Bij oudere materieelsoorten zoals bijvoorbeeld VIRM is de computer niet dwingend. Daar heeft de boordcomputer alleen een signalerende functie, en het is niet vereist om te rijden. Als bijvoorbeeld het scherm stuk is, kan je bij die trein gewoon door blijven rijden en kan je alle tests ook zonder scherm doen.
Reputatie 2
Thanks @Julian !

Reageer