Nieuwe stem sprinter | NS Community

Nieuwe stem sprinter

  • 10 April 2020
  • 22 reacties
  • 1495 Bekeken

Reputatie 1

De omroepstem in de nieuwe sprinter is sinds kort vervangen, waarom? Er was niks mis met de vorige. Die klonk heel goed en duidelijk. De nieuwe daarentegen is heeeeel irritant, alsof je wordt aangesproken als een peuter die wordt voorgelezen. "Het VOLGENDE station is AMERSFOORT..."


22 reacties

als ik nou eens als voice over mocht werken om deze stem in te spreken voor de sprinters. dan zou er tenminste natuur getrouw gesproken worden. en dat is prettiger dan zo een kut computer stem. ik heb hier de apparatuur om alles goed te monteren en af te mixen zodat alles goed binnen komt. en aanpassingen zijn snel gebeurd. ben zelf een radio presentator. dus dit is dan ook niet zo moeilijk. dus ns jullie hebben mijn e-mailadres en kunnen mij hiervoor benaderen. want in duitsland hebben ook verschillende mensen de stemmen ingesproken van de automatische omroep systemen in de trein. dus waarom zouden we dat hier ook niet doen? het klinkt veel natuurlijker en mooier. en ik bied me aan om dit te doen. staat ook mooi op mijn cv trouwens haha.

Reputatie 7
Badge +3

Graag ook een standaardomroep over het correct dragen van mondkapjes. Die mag wat mij betreft na iedere stop worden gedraaid.

Wat ik heel irritant vind bij automatische omroepen is de verkeerde klemtoon die soms gebruikt wordt. In de SLT is dat Overvecht met de klemtoon op de o. De klemtoom moet op vecht liggen. De wijk ligt aan de  overzijde van de Vecht. Dus Overvécht.

Er is in de SLT inderdaad een mogelijkheid om een aantal standaard teksten te laten omroepen via het systeem, waaronder ook het combineren van de trein. Dit kan door de machinist of de Hc aangeklikt worden op het scherm in de cabine.

Mijn favoriet was toch wel die omroep voor een extra controle :kissing_smiling_eyes: en dan uit de cabine deur kijken bij het volgende station.

 

Poeh, zijn dat niet de ingesproken teksten die handmatig geselecteerd kunnen worden? Als ik het goed zeg heeft RIBA in de SLT niet de info vanaf wal of er gecombineerd gaat worden of niet. 

Er rijdt, lijkt het, nog een slt sprinter rond ingesproken door Loes. Hoorde de stem een week of twee geleden plots. Soms hoor je haar stem ook nog als er een melding over koppelen of ontkoppelen gedaan wordt, nadat eerst Simone het gebruikelijke riedeltje heeft gedaan.

Heel sporadisch hoor ik dit, wellicht 1x per jaar.

Welk traject koppelt de slt met een andere trein dan ik reis vaak met een slt maar heb dit nog nooit gehoord ben wel eens benieuwd

Reputatie 6

Maar de vraag is: kan dat aangepast worden, die constant doorzeurende stem in sprinters? Als die trein elke 5 minuten stopt, gaat het echt zo:

Je stapt in, zit een paar minuten met eindeloos piep-piep-piep-piep in je oren van deuren die zich open en sluit. Nauwelijks is het vertreksignaal gegeven, of het begint:

“Beste reizigers, welkom in de sprinter naar Deurne, deze trein zal hierna stoppen te Helmond Brandevoort, Helmond 't Hout en Helmond, u bevindt zich in de sprinter naar Deurne.

Nauwelijks 2 minuten later: De volgende stopplaats is Helmond Brandevoort, deze sprinter gaat verder naar Helmond 't Hout, Helmond en Deurne.

Weer een halve minuut later: Station Helmond Brandevoort.

Weer eindeloos piep-piep-piep-piep van deuren die voortdurend open en dicht gaan.

En dan begint die stem weer: Beste reizigers, welkom in de sprinter naar Deurne, deze trein zal hierna stoppen te… enz.

Het zeurt maar door, die stem. Kan het niet zo ingesteld worden dat hooguit het station waarop gestopt wordt, omgeroepen wordt, en niet steeds die hele riedel die maar voortduurt?

Reputatie 7

In welk type sprinter reist u? Das wel handig voor ons om te weten.

De omroepstem zal niet worden afgeschaft vrees ik, het is voor veel reizigers prettig dat er standaard omgeroepen wordt, maar in- en uitchecken, das een boodschap die idd niet veel meer zal bijdragen nee.

Ik vind het wel mega-irritant dat die (robot)stem soms voortdurend lijkt te schallen. Bijvoorbeeld in de Sprinter van Eindhoven naar Helmond. Die stopt elke paar minuten. (Op een ritje van 10 minuten 4 stopplaatsen). Dan begint die geautomatiseerde stem bij vertrek uit Eindhoven. “Welkom beste reizigers, u bevindt zich in de sprinter naar …..). Nauwelijks een minuut of wat later: Het volgende station is Helmond Brandevoort. Deze trein gaat verder naar….". Weer een halve minuut later wordt het station omgeroepen. Weer een halve minuut later: Welkom beste reizigers, u bevindt zich in de sprinter naar..."… en ga zo maar door. Dat mens houdt geen halve minuut haar mond.

 

Ben het met je eens, daarbij is die stem ook behoorlijk traag, Viel me laatst vooral op in de nieuwe type sprinters. Sprinters stoppen vaak om de 5 á 10 minuten. Als je dat de hele tijd hoort is dat echt wel irritant op een gegeven moment.

Reputatie 6

In welk type sprinter reist u? Das wel handig voor ons om te weten.

De omroepstem zal niet worden afgeschaft vrees ik, het is voor veel reizigers prettig dat er standaard omgeroepen wordt, maar in- en uitchecken, das een boodschap die idd niet veel meer zal bijdragen nee.

Ik vind het wel mega-irritant dat die (robot)stem soms voortdurend lijkt te schallen. Bijvoorbeeld in de Sprinter van Eindhoven naar Helmond. Die stopt elke paar minuten. (Op een ritje van 10 minuten 4 stopplaatsen). Dan begint die geautomatiseerde stem bij vertrek uit Eindhoven. “Welkom beste reizigers, u bevindt zich in de sprinter naar …..). Nauwelijks een minuut of wat later: Het volgende station is Helmond Brandevoort. Deze trein gaat verder naar….". Weer een halve minuut later wordt het station omgeroepen. Weer een halve minuut later: Welkom beste reizigers, u bevindt zich in de sprinter naar..."… en ga zo maar door. Dat mens houdt geen halve minuut haar mond.

Reputatie 7
Badge

Er rijdt, lijkt het, nog een slt sprinter rond ingesproken door Loes. Hoorde de stem een week of twee geleden plots. Soms hoor je haar stem ook nog als er een melding over koppelen of ontkoppelen gedaan wordt, nadat eerst Simone het gebruikelijke riedeltje heeft gedaan.

Heel sporadisch hoor ik dit, wellicht 1x per jaar.

Badge +3

Tuffie Vos heeft de omroepberichten op de stations ingesproken. De omroepberichten in SLT en SGM zijn eerst ingesproken door Loes van der Schaft. Na haar overlijden zijn de berichten opnieuw ingesproken door Simone Delorme. Van haar is de stem die in de video te horen is.

In het verleden werd er gebruik gemaakt van ingesproken berichten, dat is destijds gedaan door Tuffie Vos.

In de meer recente treinen is er echter overgestapt naar een systeem waarbij omroepen via een computerstem worden uitgesproken. Hier is voornamelijk voor gekozen omdat een computerstem veel eenvoudiger aan te passen is dan door gebruik te maken van vooraf ingesproken berichten.

Wat is er met deze gebeurt

 

https://youtu.be/H7Dm_u8kXn0

 

wat is de naam van deze stem en waarom is die weg?

Ik reis tussen Amsterdam centraal en uitgeest. 

Ja ik denk ook niet dat ze het gaan afschaffen,maar 

inderdaad met iets minder het uitchecken allert en m misschien iets minder luid.

Dan zou het een heel stuk relaxter reizen.

 

In welk type sprinter reist u? Das wel handig voor ons om te weten.

De omroepstem zal niet worden afgeschaft vrees ik, het is voor veel reizigers prettig dat er standaard omgeroepen wordt, maar in- en uitchecken, das een boodschap die idd niet veel meer zal bijdragen nee.

Kunnen ze het niet gewoon de omroepstem afschaffen?of alleen het volgende station opnoemen?

Al zouden ze het voor volume alleen maar wat zachter zetten.

 

De boodschap om niet vergeten uit te checjen zit in het sprintertype SGM en SLT. In de nieuwste types, Flirt en SNG zit dat er al niet meer in. In de nieuwste types staan sommige nog afgesteld als omroep IC ipv sprinter.

Gelukkig ben ik dus niet de enige,inderdaad toen de sprinter net reed was het misschien nog wel handig,maar nu weet iedereen wel dat je moet uitchecken.

en iedereen heeft tegenwoordig een smartfoon.

en inderdaad in elke coupe hangen schermen.

gelukkig dat ik dus niet de enige ben die zich er heel erg aan stoort.

Hopelijk gaan ze er ooit iets aan doen.

dan moeten veel mensen gaan klagen. 

Groetjes jeroen

Ik reis elke dag naar mijn werk met de sprinter. 

Waar ik je eigenlijk al heel lang aan erger is de zeer luide omroepstem.

Bij elke halte weer de informatie over het niet vergeten uit te checken,overstappen,welke stations er nog komen En ook nog 2 keer de naam van volgende station opnoemen. 

Ik vind het echt vreselijk,even ontspannen je ogen dicht is in de sprinter onmogelijk,om de paar minuten weer de omroepstem met alle informatie. 

En dat zeer luid!!!

Kan dat nou niet beperkt worden tot alleen het volgende station om te lezen?net als in de intercity.

Het is echt heel irritant. 

 

Zijn er meer mensen die zich hier erg aan storen?

Zeker. Het is ook nogal dubbelop nu dat er schermen hangen in ieder rijtuig en het gros van de bevolking een smartphone op zak heeft. 10-15 jaar geleden was het handig geweest. Nu is het vooral irritant.

Welk traject reist u @Meloentje73, want we hebben wel verschil in onze sprinters.

Ik reis elke dag naar mijn werk met de sprinter. 

Waar ik je eigenlijk al heel lang aan erger is de zeer luide omroepstem.

Bij elke halte weer de informatie over het niet vergeten uit te checken,overstappen,welke stations er nog komen En ook nog 2 keer de naam van volgende station opnoemen. 

Ik vind het echt vreselijk,even ontspannen je ogen dicht is in de sprinter onmogelijk,om de paar minuten weer de omroepstem met alle informatie. 

En dat zeer luid!!!

Kan dat nou niet beperkt worden tot alleen het volgende station om te lezen?net als in de intercity.

Het is echt heel irritant. 

 

Zijn er meer mensen die zich hier erg aan storen?

 

 

Reputatie 6

Ja, de intonatie was op zich goed, maar de uitspraak van sommige stations vreselijk en daardoor onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Als je het over de stem in de SNG hebt, heeft dat er mee te maken omdat er best wel wat klachten zijn over de stem zelf. Bij ‘Jasmijn’, zoals de oude stem heet, was het zo duidelijk te horen dat het door een computer gegenereerd was dat het niet prettig was om naar te luisteren. De intonatie en klemtonen lagen verkeerd, stationsnamen werden incorrect uitgesproken en er was duidelijk te horen dat de omroep uit opgeknipte stukken bestond. De uitspraak van Google Translate was in mijn mening zelfs nog beter dan Jasmijn.

Bij de nieuwe stem ‘Tessa’ klinken de omroepen al een heel stuk beter en worden stationsnamen voor een groot deel correct uitgesproken. Al plakt het systeem hier en daar bij overstapmogelijkheden wel stukken aan elkaar.

Even ter vergelijkingsmateriaal, zomaar een paar random video's van YouTube geplukt.

Jasmijn: https://youtu.be/AsWokP5rSDA

Tessa: https://youtu.be/WGAfr1KU4rY?t=26

Reageer