Nieuwe stoelen ongeschikt voor lange mensen | NS Community

Nieuwe stoelen ongeschikt voor lange mensen

  • 19 February 2021
  • 35 reacties
  • 1599 Bekeken

Hoi NS, het nieuwe interieur van de treinen ziet er goed uit. Helaas hebben ik en vele andere lange mensen last van jullie nieuwe stoelen. We kunnen niet rechtop zitten door deze onhandig laag geplaatste hoofdsteun. Onze schouderbladen komen tegen de hoofdsteun aan en tijdens langere reizen zorgt deze houding voor rugpijn. Zouden jullie in de toekomst meer rekening willen houden met mensen van 2.00m en langer. Ik kijk uit naar jullie reactie :)


35 reacties

Hoi Hebski, welkom op de NS Community. 

Dat klinkt niet erg prettig, dus ik zal een signaal hierover doorgeven. Stoelen worden van te voren uitvoerig getest en deze stoelen zullen als beste uit de test zijn gekomen, maar het is helaas onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. 

Probleem is dat er geen rekening gehouden kan worden met de lengte van iedereen of je zou aparte stoelen moeten maken per lengte.  Maar ook dan loop je risico dat je als je lang bent op een stoel voor kleine mensen komt te zitten of omgekeerd.

Stoelen zijn gemaakt voor de gemiddelde mens, en ja, daar valt neit iedereen onder.

Reputatie 7
Badge +3

Als het gaat om de stoelen in de vernieuwde VIRM, dan hoef je niet eens langer dan 2 meter te zijn om deze niet comfortabel te vinden. Niet alleen zijn de hoofdsteunen te laag, ze zitten ook nog een in een soort knik. Hierdoor komt de bovenrand van de hoofsteun net boven mijn nek/onderaan mijn hoofd, mijn hoofd kan er dus niet tegen steunen, iets wat volgens mij toch het doel is van een hoofdsteun.
Ik kan dus niet goed naar achter leunen, als ik dat wel doe zit ik krampachtig in een rare knik naar beneden met mijn hoofd. Misschien bedacht omdat iedereen toch altijd op een telefoonschermpje zit te kijken.

Reputatie 6

Denk met weemoed terug aan de brede, rood fluwelen fauteuils die je vroeger had in de 1e klassen van de Hondekoppen (Mat '54) en ook in Mat '64. Tegenwoordig zelfs in de eerste klas een krap stoeltje.

Reputatie 7
Badge

De kwaliteit gaat achteruit maar je mag wel steeds meer betalen. Die 1e klasse stoelen lijken tegenwoordig nergens op.

Hoi Hebski, welkom op de NS Community. 

Dat klinkt niet erg prettig, dus ik zal een signaal hierover doorgeven. Stoelen worden van te voren uitvoerig getest en deze stoelen zullen als beste uit de test zijn gekomen, maar het is helaas onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. 

Probleem is dat er geen rekening gehouden kan worden met de lengte van iedereen of je zou aparte stoelen moeten maken per lengte.  Maar ook dan loop je risico dat je als je lang bent op een stoel voor kleine mensen komt te zitten of omgekeerd.

Stoelen zijn gemaakt voor de gemiddelde mens, en ja, daar valt neit iedereen onder.

 

Pardon hoor, maar dit veelvuldig door NS-medewerking geserveerde “kunnen niet iedereen blij maken” (meestal samen met “we hebben het wat mensen gevraagd op eoa station”) slaat in deze situatie natuurlijk nergens op en klinkt eerlijk gezegd als niets meer dan slappe smoesjes om te ontwijken toe te geven dat het gewoon slecht aangekochte stoelen zijn. Simpelweg geen hoofdsteunen had er al voor gezorgd dat langere mensen prima hadden kunnen zonder de zitbaarheid van’t kleiner volk te dwarsbomen.

De leuning van de stoelen in de sprinters (SNG) zijn veel te rechtop. Je kunt er nauwelijks normaal op zitten en ik krijg rugpijn. Tot mijn grote schrik zien op foto’s stoelen in de nieuwe intercity treinen er het zo oncomfortabel uit. Mijn heerlijke trein (ICM) die nu van Groningen naar Den Haag rijdt is afgeschreven en daarin zitten nu de geweldige rood leren stoelen. Ik hou mijn hart vast hoe ik het straks volhoudt. Op wie worden stoelen eigenlijk getest? 

Reputatie 7
Badge +2

De stoelen in SNG zijn een verschrikking inderdaad, misschien nog wel het meest in de 1e klasse. Meest zorgwekkende is dat die zijn gekozen op basis van een testopstelling, al zou het kunnen dat de alternatieven toen nog oncomfortabeler waren natuurlijk.

Enigszins ter geruststelling: tijdens de presentatie in Rotterdam heb ik proefgezeten in de ICNG en die zitten een heel stuk beter. Ze zijn ook veel comfortabeler dan de recentst gereviseerde VIRMs, maar weinig haalt het bij de stoelen in ICM inderdaad.

Over die testen trouwens: daar kan je je vaak via het NS Panel voor opgeven. Maar er zal nu niet veel meer te testen zijn: de ICNG-stoelen zijn ooit in Amersfoort getest door een uitgebreid panel jaren terug. En begin 2020 heb ik zelf nog interieurs getest voor de DDNG waar nu net een aanbesteding voor uitgeschreven is door NS.

Op wie worden stoelen eigenlijk getest? 

Gewone reizigers op grote stations mochten ze testen en die hebben bij meerderheid deze stoelen gekozen. Overigens is rechtop zitten volgens mijn arts ook gezonder voor je rug.

Reputatie 7
Badge +3

In de SNG kan ik niet rechtop zitten omdat de stoelzitting bol is. Kon ik maar rechtop zitten.

inderdaad, je zult niet lang in de nieuwe stoelen zitten

Ik ben niet genoeg treinofiel om te weten in welke trein ik zat, maar het was een sprinter. Niet alleen zat de hoofdsteun ergens ter hoogte van mijn schouders, Er zitten 2 “oren” aan die vervelend in mijn schouders drukken. 

Nu kan ik eventueel nog accepteren dat de hoogte van de stoel goed is voor de gemiddelde mens, die oren zijn echt onacceptabel. 

De gemiddelde Nederlandse man is 1,82 lang. Ik ben 1,95, dat verschil is niet groot genoeg zodat ik een hoofdsteun op schouderhoogte heb. 

Reputatie 7
Badge

Dan bedoel je de SNG Sprinter vermoed ik.

Als forens zit ik een paar keer per week uur lang in een intercitytrein. Ik hoop altijd maar op een oude, maar gisteren zowel heen als terug een ‘nieuwe’, en dus op die veel te lage knalblauwe skyleren stoelen. Ik wordt als lang mens ( niet extreem, slechts 1.90) in elkaar gedrukt door die veel te korte rugleuning. De armleuningen zijn voor mij te laag zodat ik geen steun hebt voor mijn schouders. Bovendien heb ik steeds het gevoel dan ik van de stoel glij door de korte zitting en het gladde materiaal. Het tafeltje is ook nog eens te laag zodat ik er amper met mijn knieën onder pas, en als ik wil werken op mijn laptop  krijg ik pijn in mijn nek. Gevolg: vandaag hele dag rugpijn. Ik kan me niet voorstellen dat een klein iemand veel last ervaart van een hoge rugleuning, maar een lang persoon heeft wel last van een te korte. Zal wel een bezuiniging geweest zijn op materiaal? Dank u wel NS😢

Ik wil even terugkomen op de opmerking: we laten mensen nieuwe stoelen testen. Dat is mooi, maar hoe garandeer je dan dat het testpanel representatief is? En als, zoals ik ervaren heb bij de sprinten de “oren” in mijn schouders drukken, wordt deze ervaring dan ook serieus genomen? In het algemeen zou je kunnen stellen dat stoelen die door niet Nederlandse bedrijven worden geleverd waarschijnlijk te klein zijn voor de gemiddelde Nederlander, we zijn immers het langste volk. 

Overigens als de NS treincoupe’s afficheert als geschikt om te werken, dan moet de “werkplek” aan de ARBO normen voldoen 😀. 

Dat doet de cockpit van de F35 ook.

Ik wil even terugkomen op de opmerking: we laten mensen nieuwe stoelen testen. Dat is mooi, maar hoe garandeer je dan dat het testpanel representatief is? 

Als het testpanel een goed gemiddelde is zal het gemiddelde oordeel ook een gemiddelde mening zijn. En dat betekent dat hele grote en hele kleine mensen geen doorslaggevende invloed op het oordeel zullen hebben. Uiteindelijk zal de inrichting van een trein dan ook gebaseerd zijn op gemiddelde mensen hoe vervelend dat ook is als je <160 of >190 cm bent of als je 150kg weegt.

ik ben zelf volledig linkshandig. Dat is ook slechts 10% van de mensen en de hele maatschappij is daarom op rechtshandigen ingesteld. Daar heb ik ook mee moeten leren leven.

Interessante discussie. Ik ben zelf 2 m en reis regelmatig tussen Den Haag CS en Zwolle. Ik mag 1 e klas reizen. Toch zitten mijn knieën in het ICM vaak of tegen die irritante afvalbakken of tegen de stoel voor mij. Iets meer beenruimte zou fijn zijn. En de afvalbakken eruit . In ieder geval niet in de buurt van mijn knieën. 

Interessante discussie. Ik ben zelf 2 m en reis regelmatig tussen Den Haag CS en Zwolle. Ik mag 1 e klas reizen. Toch zitten mijn knieën in het ICM vaak of tegen die irritante afvalbakken of tegen de stoel voor mij. Iets meer beenruimte zou fijn zijn. En de afvalbakken eruit . In ieder geval niet in de buurt van mijn knieën. 

Ik denk niet dat NS deze treinen vlak voor ze naar de sloop gaan nog gaat verbouwen.

Reputatie 7
Badge +3

En de afvalbakken eruit . 

Deze ICM treinen gaan eruit en in de nieuwe ICNG zijn de afvakbakken niet meer bij de stoelen maar op het balkon. Dan is dit probleem in ieder geval opgelost. Nog even even paar jaar oppassen met de knietjes. 

Gaat de sprinter tussen Den Haag en Zwolle naar de sloop? Ik heb onlangs voor het eerst in jaren weer een retourritje met de trein gereden, en het comfort van de stoelen in deze sprinter viel me erg tegen. Onze 20 jaar oude auto zit beter, dit leek meer op een tram voor lange afstanden. 

Vandaag voor het eerst de eerste klas stoelen in de omgebouwde VIRM mogen ervaren. Zelfs met een lengte van maar 1.84 vind ik de stoel te klein. Zitvlak is zo kort dat mijn benen geen steun hebben.

Daarnaast kan je de rugleuning verstellen, echter alleen van rechtop naar een nog steilere, kiep-de-reiziger-uit-zijn-stoel stand.

Reputatie 5

Dat zijn dus alweer slecht aangekochte stoelen… Het comfort gaat steeds verder achteruit. Vooral in de eerste klas. De eerste klas stoelen in de sprinters zijn nu bijna dezelfde. Maar ja, je betaald alleen voor meer kans op een zitplaats. Dat was vroeger niet zo. Echt jammer van NS. 

Reputatie 4

Let wel, bij de Intercity Nieuwe Generatie is het goed gegaan. Goed zitcomfort in de 2e klas, en uitstekend in de 1e klas. Ook nog verstelbaar, zoals bij de Koplopers, maar niet meer over een stevige afstand waarbij de stoel bijna diagonaal achterover komt te staan. 

Mijn vraag is waarom andere nieuwe treinstellen niet dezelfde comfortabele stoelen als ICNG krijgen. De VIRM-dubbeldekkers hebben inmiddels in 4 of 5 verschillende configuraties rondgereden en de huidige stoelen die daar in zitten, variëren van matig tot zeer slecht. Om over de rugpijnsprinters nog te zwijgen. Mijn fysiotherapeut kan daar beter over oordelen….

Reputatie 4

Deze zeteltjes zijn de 2e klas nog niet eens waard. Keihard en krap, totaal niet ergonomisch, in dit geval ook nauwelijks verstelbaar. Mocht ik een langere rit willen maken, en deze nieuwe VIRM komt voorrijden, dan wacht ik liever tot de volgende trein…


Kan het echt niet een tikkeltje beter, NS? Ik begreep dat er binnenkort alweer een lading VIRM-dubbeldekkers naar de werkplaats gaat voor een algehele herinrichting. 

Reputatie 5

Is er al bekend welke stoelen de DDNG gaat krijgen? Ik hoop net zoal ICNG of ICM. Of ICE, maar daar is de kans klein op.

Reageer