Nieuwe stoelen ongeschikt voor lange mensen | NS Community

Nieuwe stoelen ongeschikt voor lange mensen

  • 19 February 2021
  • 35 reacties
  • 1599 Bekeken

Hoi NS, het nieuwe interieur van de treinen ziet er goed uit. Helaas hebben ik en vele andere lange mensen last van jullie nieuwe stoelen. We kunnen niet rechtop zitten door deze onhandig laag geplaatste hoofdsteun. Onze schouderbladen komen tegen de hoofdsteun aan en tijdens langere reizen zorgt deze houding voor rugpijn. Zouden jullie in de toekomst meer rekening willen houden met mensen van 2.00m en langer. Ik kijk uit naar jullie reactie :)


35 reacties

Reputatie 5

Misschien wanneer de SLT wordt gerenoveerd...

Reputatie 7
Badge

Dat zit er niet in vrees ik. 

Ik wil ook graag reageren, want ook ik vind het onbegrijpelijk dat die hoofdsteun zo laag zit.

Als je in de trein zit mag je verwachten dat je stoel je niet pijn doet door uitstekende delen. Dat valt duidelijk onder de basis standaard voor een treinstoel.

Dus, nieuwe stoelen. Z.S.M. (!)

Reputatie 4

Liefst de mooie rode leren fateuils zoals in de ICM en de ICNG, uiteraard 👍🏼 dankjewel Erryt!

Ik kan helaas niets vinden over de plannen over welke stoelen de DDNG gaan krijgen. Ik zal jullie signalen wel doorspelen. Hopelijk krijgen jullie het stukje reisgenot en comfort weer terug in de eerste klasse.

Reputatie 5

Arriva heeft gelukkig nog wel comfort in de eerste klas. Je ziet daar duidelijk het verschil tussen eerste en tweede, ook al zijn het niet al te lange afstanden. Als je daarna een sprinter binnenloopt lijkt dat helemaal niets…

Reputatie 5

addendum: de eerste klas zou er ongeveer zo uit moeten zien. Nu weet ik niet dat dit nog helemaal actueel is, want mijn bron is een artikel van maart 2020.

 

Ziet er best mooi uit! En hoe zit het met de tweede?

Reputatie 5

Je ziet bijna overal het verschil in de stoelen eerste en tweede klas, maar helaas niet meer bij NS. En hoe ze de argumenten stoppen? Tja, er zijn nu minder en kortere treinen, daarom is het drukker, en daarom betaal je meer voor een zitplaats. En echt comfort? Vergeet dat maar. Wat een logica zeg.

Reputatie 4

addendum: de 1e klas zou er ongeveer zo uit moeten zien. Nu weet ik niet dat dit nog helemaal actueel is, want mijn bron is een artikel van maart 2020.

 

Verwacht dus het ergste: 1e klas wordt 2e klas met een laagje goudverf als trim.

Reputatie 4

Ik hoorde onlangs van een kennis - een grotere kenner dan ikzelf - dat NS hier momenteel mee bezig is, en dat er online al een 3D-render van het voorlopige eindresultaat te vinden zou zijn. Nu kan ik hier niks over vinden, maar ik begreep dat de 1e klas voortaan nog meer op de 2e klas zou gaan lijken! Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig? Waar of niet, vrees in elk geval het ergste…..

 

….en dien een klacht in bij Rover, de provincies, NS zelf en wie dan ook. voor een inferieur product mag niet dezelfde prijs gerekend worden. 

Reputatie 5

Is er al bekend welke stoelen de DDNG gaat krijgen? Ik hoop net zoal ICNG of ICM. Of ICE, maar daar is de kans klein op.

Reputatie 4

Deze zeteltjes zijn de 2e klas nog niet eens waard. Keihard en krap, totaal niet ergonomisch, in dit geval ook nauwelijks verstelbaar. Mocht ik een langere rit willen maken, en deze nieuwe VIRM komt voorrijden, dan wacht ik liever tot de volgende trein…


Kan het echt niet een tikkeltje beter, NS? Ik begreep dat er binnenkort alweer een lading VIRM-dubbeldekkers naar de werkplaats gaat voor een algehele herinrichting. 

Reputatie 4

Let wel, bij de Intercity Nieuwe Generatie is het goed gegaan. Goed zitcomfort in de 2e klas, en uitstekend in de 1e klas. Ook nog verstelbaar, zoals bij de Koplopers, maar niet meer over een stevige afstand waarbij de stoel bijna diagonaal achterover komt te staan. 

Mijn vraag is waarom andere nieuwe treinstellen niet dezelfde comfortabele stoelen als ICNG krijgen. De VIRM-dubbeldekkers hebben inmiddels in 4 of 5 verschillende configuraties rondgereden en de huidige stoelen die daar in zitten, variëren van matig tot zeer slecht. Om over de rugpijnsprinters nog te zwijgen. Mijn fysiotherapeut kan daar beter over oordelen….

Reputatie 5

Dat zijn dus alweer slecht aangekochte stoelen… Het comfort gaat steeds verder achteruit. Vooral in de eerste klas. De eerste klas stoelen in de sprinters zijn nu bijna dezelfde. Maar ja, je betaald alleen voor meer kans op een zitplaats. Dat was vroeger niet zo. Echt jammer van NS. 

Vandaag voor het eerst de eerste klas stoelen in de omgebouwde VIRM mogen ervaren. Zelfs met een lengte van maar 1.84 vind ik de stoel te klein. Zitvlak is zo kort dat mijn benen geen steun hebben.

Daarnaast kan je de rugleuning verstellen, echter alleen van rechtop naar een nog steilere, kiep-de-reiziger-uit-zijn-stoel stand.

Gaat de sprinter tussen Den Haag en Zwolle naar de sloop? Ik heb onlangs voor het eerst in jaren weer een retourritje met de trein gereden, en het comfort van de stoelen in deze sprinter viel me erg tegen. Onze 20 jaar oude auto zit beter, dit leek meer op een tram voor lange afstanden. 

Reputatie 7
Badge +3

En de afvalbakken eruit . 

Deze ICM treinen gaan eruit en in de nieuwe ICNG zijn de afvakbakken niet meer bij de stoelen maar op het balkon. Dan is dit probleem in ieder geval opgelost. Nog even even paar jaar oppassen met de knietjes. 

Interessante discussie. Ik ben zelf 2 m en reis regelmatig tussen Den Haag CS en Zwolle. Ik mag 1 e klas reizen. Toch zitten mijn knieën in het ICM vaak of tegen die irritante afvalbakken of tegen de stoel voor mij. Iets meer beenruimte zou fijn zijn. En de afvalbakken eruit . In ieder geval niet in de buurt van mijn knieën. 

Ik denk niet dat NS deze treinen vlak voor ze naar de sloop gaan nog gaat verbouwen.

Interessante discussie. Ik ben zelf 2 m en reis regelmatig tussen Den Haag CS en Zwolle. Ik mag 1 e klas reizen. Toch zitten mijn knieën in het ICM vaak of tegen die irritante afvalbakken of tegen de stoel voor mij. Iets meer beenruimte zou fijn zijn. En de afvalbakken eruit . In ieder geval niet in de buurt van mijn knieën. 

Ik wil even terugkomen op de opmerking: we laten mensen nieuwe stoelen testen. Dat is mooi, maar hoe garandeer je dan dat het testpanel representatief is? 

Als het testpanel een goed gemiddelde is zal het gemiddelde oordeel ook een gemiddelde mening zijn. En dat betekent dat hele grote en hele kleine mensen geen doorslaggevende invloed op het oordeel zullen hebben. Uiteindelijk zal de inrichting van een trein dan ook gebaseerd zijn op gemiddelde mensen hoe vervelend dat ook is als je <160 of >190 cm bent of als je 150kg weegt.

ik ben zelf volledig linkshandig. Dat is ook slechts 10% van de mensen en de hele maatschappij is daarom op rechtshandigen ingesteld. Daar heb ik ook mee moeten leren leven.

Ik wil even terugkomen op de opmerking: we laten mensen nieuwe stoelen testen. Dat is mooi, maar hoe garandeer je dan dat het testpanel representatief is? En als, zoals ik ervaren heb bij de sprinten de “oren” in mijn schouders drukken, wordt deze ervaring dan ook serieus genomen? In het algemeen zou je kunnen stellen dat stoelen die door niet Nederlandse bedrijven worden geleverd waarschijnlijk te klein zijn voor de gemiddelde Nederlander, we zijn immers het langste volk. 

Overigens als de NS treincoupe’s afficheert als geschikt om te werken, dan moet de “werkplek” aan de ARBO normen voldoen 😀. 

Dat doet de cockpit van de F35 ook.

Als forens zit ik een paar keer per week uur lang in een intercitytrein. Ik hoop altijd maar op een oude, maar gisteren zowel heen als terug een ‘nieuwe’, en dus op die veel te lage knalblauwe skyleren stoelen. Ik wordt als lang mens ( niet extreem, slechts 1.90) in elkaar gedrukt door die veel te korte rugleuning. De armleuningen zijn voor mij te laag zodat ik geen steun hebt voor mijn schouders. Bovendien heb ik steeds het gevoel dan ik van de stoel glij door de korte zitting en het gladde materiaal. Het tafeltje is ook nog eens te laag zodat ik er amper met mijn knieën onder pas, en als ik wil werken op mijn laptop  krijg ik pijn in mijn nek. Gevolg: vandaag hele dag rugpijn. Ik kan me niet voorstellen dat een klein iemand veel last ervaart van een hoge rugleuning, maar een lang persoon heeft wel last van een te korte. Zal wel een bezuiniging geweest zijn op materiaal? Dank u wel NS😢

Reputatie 7
Badge

Dan bedoel je de SNG Sprinter vermoed ik.

Ik ben niet genoeg treinofiel om te weten in welke trein ik zat, maar het was een sprinter. Niet alleen zat de hoofdsteun ergens ter hoogte van mijn schouders, Er zitten 2 “oren” aan die vervelend in mijn schouders drukken. 

Nu kan ik eventueel nog accepteren dat de hoogte van de stoel goed is voor de gemiddelde mens, die oren zijn echt onacceptabel. 

De gemiddelde Nederlandse man is 1,82 lang. Ik ben 1,95, dat verschil is niet groot genoeg zodat ik een hoofdsteun op schouderhoogte heb. 

inderdaad, je zult niet lang in de nieuwe stoelen zitten

Reageer