Nieuwe stoelen ongeschikt voor lange mensen

  • 19 February 2021
  • 35 reacties
  • 1615 Bekeken

Hoi NS, het nieuwe interieur van de treinen ziet er goed uit. Helaas hebben ik en vele andere lange mensen last van jullie nieuwe stoelen. We kunnen niet rechtop zitten door deze onhandig laag geplaatste hoofdsteun. Onze schouderbladen komen tegen de hoofdsteun aan en tijdens langere reizen zorgt deze houding voor rugpijn. Zouden jullie in de toekomst meer rekening willen houden met mensen van 2.00m en langer. Ik kijk uit naar jullie reactie :)


35 reacties

Ik kan helaas niets vinden over de plannen over welke stoelen de DDNG gaan krijgen. Ik zal jullie signalen wel doorspelen. Hopelijk krijgen jullie het stukje reisgenot en comfort weer terug in de eerste klasse.

Reputatie 5

Je ziet bijna overal het verschil in de stoelen eerste en tweede klas, maar helaas niet meer bij NS. En hoe ze de argumenten stoppen? Tja, er zijn nu minder en kortere treinen, daarom is het drukker, en daarom betaal je meer voor een zitplaats. En echt comfort? Vergeet dat maar. Wat een logica zeg.

Reputatie 6

Denk met weemoed terug aan de brede, rood fluwelen fauteuils die je vroeger had in de 1e klassen van de Hondekoppen (Mat '54) en ook in Mat '64. Tegenwoordig zelfs in de eerste klas een krap stoeltje.

Ik wil ook graag reageren, want ook ik vind het onbegrijpelijk dat die hoofdsteun zo laag zit.

Als je in de trein zit mag je verwachten dat je stoel je niet pijn doet door uitstekende delen. Dat valt duidelijk onder de basis standaard voor een treinstoel.

Dus, nieuwe stoelen. Z.S.M. (!)

Reputatie 5

Dat zijn dus alweer slecht aangekochte stoelen… Het comfort gaat steeds verder achteruit. Vooral in de eerste klas. De eerste klas stoelen in de sprinters zijn nu bijna dezelfde. Maar ja, je betaald alleen voor meer kans op een zitplaats. Dat was vroeger niet zo. Echt jammer van NS. 

Reputatie 7
Badge +3

In de SNG kan ik niet rechtop zitten omdat de stoelzitting bol is. Kon ik maar rechtop zitten.

Reputatie 4

Ik hoorde onlangs van een kennis - een grotere kenner dan ikzelf - dat NS hier momenteel mee bezig is, en dat er online al een 3D-render van het voorlopige eindresultaat te vinden zou zijn. Nu kan ik hier niks over vinden, maar ik begreep dat de 1e klas voortaan nog meer op de 2e klas zou gaan lijken! Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig? Waar of niet, vrees in elk geval het ergste…..

 

….en dien een klacht in bij Rover, de provincies, NS zelf en wie dan ook. voor een inferieur product mag niet dezelfde prijs gerekend worden. 

Reputatie 4

Liefst de mooie rode leren fateuils zoals in de ICM en de ICNG, uiteraard 👍🏼 dankjewel Erryt!

Hoi Hebski, welkom op de NS Community. 

Dat klinkt niet erg prettig, dus ik zal een signaal hierover doorgeven. Stoelen worden van te voren uitvoerig getest en deze stoelen zullen als beste uit de test zijn gekomen, maar het is helaas onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. 

Probleem is dat er geen rekening gehouden kan worden met de lengte van iedereen of je zou aparte stoelen moeten maken per lengte.  Maar ook dan loop je risico dat je als je lang bent op een stoel voor kleine mensen komt te zitten of omgekeerd.

Stoelen zijn gemaakt voor de gemiddelde mens, en ja, daar valt neit iedereen onder.

 

Pardon hoor, maar dit veelvuldig door NS-medewerking geserveerde “kunnen niet iedereen blij maken” (meestal samen met “we hebben het wat mensen gevraagd op eoa station”) slaat in deze situatie natuurlijk nergens op en klinkt eerlijk gezegd als niets meer dan slappe smoesjes om te ontwijken toe te geven dat het gewoon slecht aangekochte stoelen zijn. Simpelweg geen hoofdsteunen had er al voor gezorgd dat langere mensen prima hadden kunnen zonder de zitbaarheid van’t kleiner volk te dwarsbomen.

Reputatie 7
Badge

De kwaliteit gaat achteruit maar je mag wel steeds meer betalen. Die 1e klasse stoelen lijken tegenwoordig nergens op.

Vandaag voor het eerst de eerste klas stoelen in de omgebouwde VIRM mogen ervaren. Zelfs met een lengte van maar 1.84 vind ik de stoel te klein. Zitvlak is zo kort dat mijn benen geen steun hebben.

Daarnaast kan je de rugleuning verstellen, echter alleen van rechtop naar een nog steilere, kiep-de-reiziger-uit-zijn-stoel stand.

Interessante discussie. Ik ben zelf 2 m en reis regelmatig tussen Den Haag CS en Zwolle. Ik mag 1 e klas reizen. Toch zitten mijn knieën in het ICM vaak of tegen die irritante afvalbakken of tegen de stoel voor mij. Iets meer beenruimte zou fijn zijn. En de afvalbakken eruit . In ieder geval niet in de buurt van mijn knieën. 

Reputatie 7
Badge

Dat zit er niet in vrees ik. 

Reputatie 5

Misschien wanneer de SLT wordt gerenoveerd...

Ik ben niet genoeg treinofiel om te weten in welke trein ik zat, maar het was een sprinter. Niet alleen zat de hoofdsteun ergens ter hoogte van mijn schouders, Er zitten 2 “oren” aan die vervelend in mijn schouders drukken. 

Nu kan ik eventueel nog accepteren dat de hoogte van de stoel goed is voor de gemiddelde mens, die oren zijn echt onacceptabel. 

De gemiddelde Nederlandse man is 1,82 lang. Ik ben 1,95, dat verschil is niet groot genoeg zodat ik een hoofdsteun op schouderhoogte heb. 

Reputatie 7
Badge

Dan bedoel je de SNG Sprinter vermoed ik.

De leuning van de stoelen in de sprinters (SNG) zijn veel te rechtop. Je kunt er nauwelijks normaal op zitten en ik krijg rugpijn. Tot mijn grote schrik zien op foto’s stoelen in de nieuwe intercity treinen er het zo oncomfortabel uit. Mijn heerlijke trein (ICM) die nu van Groningen naar Den Haag rijdt is afgeschreven en daarin zitten nu de geweldige rood leren stoelen. Ik hou mijn hart vast hoe ik het straks volhoudt. Op wie worden stoelen eigenlijk getest? 

Reputatie 7
Badge +2

De stoelen in SNG zijn een verschrikking inderdaad, misschien nog wel het meest in de 1e klasse. Meest zorgwekkende is dat die zijn gekozen op basis van een testopstelling, al zou het kunnen dat de alternatieven toen nog oncomfortabeler waren natuurlijk.

Enigszins ter geruststelling: tijdens de presentatie in Rotterdam heb ik proefgezeten in de ICNG en die zitten een heel stuk beter. Ze zijn ook veel comfortabeler dan de recentst gereviseerde VIRMs, maar weinig haalt het bij de stoelen in ICM inderdaad.

Over die testen trouwens: daar kan je je vaak via het NS Panel voor opgeven. Maar er zal nu niet veel meer te testen zijn: de ICNG-stoelen zijn ooit in Amersfoort getest door een uitgebreid panel jaren terug. En begin 2020 heb ik zelf nog interieurs getest voor de DDNG waar nu net een aanbesteding voor uitgeschreven is door NS.

Op wie worden stoelen eigenlijk getest? 

Gewone reizigers op grote stations mochten ze testen en die hebben bij meerderheid deze stoelen gekozen. Overigens is rechtop zitten volgens mijn arts ook gezonder voor je rug.

Reputatie 4

Let wel, bij de Intercity Nieuwe Generatie is het goed gegaan. Goed zitcomfort in de 2e klas, en uitstekend in de 1e klas. Ook nog verstelbaar, zoals bij de Koplopers, maar niet meer over een stevige afstand waarbij de stoel bijna diagonaal achterover komt te staan. 

Mijn vraag is waarom andere nieuwe treinstellen niet dezelfde comfortabele stoelen als ICNG krijgen. De VIRM-dubbeldekkers hebben inmiddels in 4 of 5 verschillende configuraties rondgereden en de huidige stoelen die daar in zitten, variëren van matig tot zeer slecht. Om over de rugpijnsprinters nog te zwijgen. Mijn fysiotherapeut kan daar beter over oordelen….

Reputatie 4

Deze zeteltjes zijn de 2e klas nog niet eens waard. Keihard en krap, totaal niet ergonomisch, in dit geval ook nauwelijks verstelbaar. Mocht ik een langere rit willen maken, en deze nieuwe VIRM komt voorrijden, dan wacht ik liever tot de volgende trein…


Kan het echt niet een tikkeltje beter, NS? Ik begreep dat er binnenkort alweer een lading VIRM-dubbeldekkers naar de werkplaats gaat voor een algehele herinrichting. 

Reputatie 5

Is er al bekend welke stoelen de DDNG gaat krijgen? Ik hoop net zoal ICNG of ICM. Of ICE, maar daar is de kans klein op.

Reputatie 4

addendum: de 1e klas zou er ongeveer zo uit moeten zien. Nu weet ik niet dat dit nog helemaal actueel is, want mijn bron is een artikel van maart 2020.

 

Verwacht dus het ergste: 1e klas wordt 2e klas met een laagje goudverf als trim.

Reputatie 5

addendum: de eerste klas zou er ongeveer zo uit moeten zien. Nu weet ik niet dat dit nog helemaal actueel is, want mijn bron is een artikel van maart 2020.

 

Ziet er best mooi uit! En hoe zit het met de tweede?

Reputatie 5

Arriva heeft gelukkig nog wel comfort in de eerste klas. Je ziet daar duidelijk het verschil tussen eerste en tweede, ook al zijn het niet al te lange afstanden. Als je daarna een sprinter binnenloopt lijkt dat helemaal niets…

Reageer