beantwoord

Nieuwe treinen zonder balkon?

  • 27 December 2021
  • 6 reacties
  • 589 Bekeken

Reputatie 5

Vrijwel alle nieuwe modellen treinen die NS inzet zijn (voor zover ik weet) balkonloos, dus zonder een aparte ruimte bij de deuren die afgezonderd is van de (zit)coupés. Is er een bepaalde reden voor dat NS voorkeur voor dit type trein heeft? Of worden er nauwelijks nog treinen met aparte balkons geproduceerd? 

Ik vind het persoonlijk erg jammer. Ik vind een trein met aparte zitcoupés veel aangenamer reizen, vooral in de winter. Als er dan in zo’n open trein de deuren op het station steeds open staan en het is buiten koud, dan wordt de hele trein koud. Is onaangenaam. Bovendien zijn aparte coupés vaak minder lawaaierig dan treinen met één open ruimte. 

icon

Beste antwoord door JurgenH 27 December 2021, 19:32

Bekijk origineel

6 reacties

De deuren van de nieuwe treinen gaan alleen open als iemand op het knopje heeft gedrukt om ze te openen. De treinen worden steeds meer ontworpen op basis van het snel in en uit stappen en een goede doorloop in de trein. Wat ook belangrijk is tegenwoordig is dat een open trein meer sociale controle geeft omdat je bijna van voor tot achter door het treinstel kunt zien wat er gebeurt.  Dus er si veel meer overzicht als er wat gebeurt.

Reputatie 5

Wat ook belangrijk is tegenwoordig is dat een open trein meer sociale controle geeft omdat je bijna van voor tot achter door het treinstel kunt zien wat er gebeurt.  Dus er si veel meer overzicht als er wat gebeurt.

Ja, dat klopt wel, zeker als het 's avonds heel rustig is in de trein is het niet altijd prettig om helemaal alleen in een coupé te zitten. 

Ik weet nog dat een aantal jaar geleden op het traject Eindhoven-Rotterdam vaak van die oude Duitse IC's werden ingezet waar enkel van die kleine 6-persoonscabines in zaten. Als je dan alleen in zo’n hok zat 's avonds laat moest je altijd maar zien wie er eventueel op het volgende station bij kwam zitten. Ik vond dat onaangename treinen; dan liever zo’n moderne open trein. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat de coupé's niet meer afgesloten zijn heeft meerdere voordelen.

Het geeft de treinen een opener interieur waardoor je meer overzicht door de gehele trein hebt. Dit zou voor een veiliger gevoel moeten zorgen. Daarnaast zorgt het ervoor dat in- en uitstappen sneller verloopt. Dit is vooral voor sprinters interessant, daar deze treinen vaak veel korte stops maken.

Overigens krijgen de nieuwste intercity's die straks in dienst komen (ICNG) wel deuren tussen de balkons. Dat is een beetje hetzelfde idee als de deuren naar de eerste klas in de huidige sprinters.

Vrijwel alle nieuwe modellen treinen die NS inzet zijn (voor zover ik weet) balkonloos, dus zonder een aparte ruimte bij de deuren die afgezonderd is van de (zit)coupés. Is er een bepaalde reden voor dat NS voorkeur voor dit type trein heeft? Of worden er nauwelijks nog treinen met aparte balkons geproduceerd? 

Dit is industriestandaard voor regionale treinen anno 2021.

Reputatie 7
Badge +1

Kortom: het betreft nog steeds in feite enkel de stoptreintjes, ook wel als SPRinter betiteld. Zeker hier in NL zijn dat niet meer als veredelde metroś. Er is al heel lang geen echt nieuw IC-materiaal in omloop gebracht, maar de nieuwste generatie-die lellike hele zwarte, staat op stapel, is nu in stadium van proefritten.

Reputatie 7
Badge +1

Die “lelijke zwarte” wordt gewoon blauw met geel straks. Een aantal zijn het al zelfs.

Ook in die trein kun je straks beter door de trein heen kijken, maar de verschillende coupé's worden grotendeels nog wel afgescheiden met transparante glazen wanden.

Van coupe's zoals in de oudere intercity treinen is echter geen sprake meer. Ik vind dat persoonlijk geen probleem.

Reageer