beantwoord

Nieuwe VIRM (IC dubbeldekker) stoelen oncomfortabel

• 2 augustus 2017
  • 85 reacties
  • 5511 Bekeken

Sinds enige tijd worden er met de nieuwe gemoderniseerde VIRM treinen (IC dubbeldekker) gereden.

Het ziet er allemaal prachtig uit, echter de stoelen zijn erg oncomfortabel. Ik vind dit onacceptabel voor IC treinen. De stoelen voelen (en zien) en meer uit als stoelen die je zou vinden in een stoptrein of zelfs een bus.

- De rugleuning/hoofdsteun is te laag. Ik ben niet lang (1.75) en zelfs ik heb nauwelijks steun op het hoofd. De rand zit meer in de nek.
- De rugleuning is te rechtop en te recht. Het ontbreekt volledig aan lende ondersteuning. Als je niet perfect rechtop zit, zit je al met een bolle rug.

Ik zit dagelijks slechts 2x 30 minuten in de trein maar elke keer als ik uit een nieuwe VIRM stap voel ik mij gebroken. Ik heb nooit rugklachten, behalve na 30 minuten in deze stoelen!

De NS zit nu midden in het traject van het moderniseren. Het is nog niet te laat om een betere keus te maken. De oude VIRM stoelen waren niet perfect maar veel comfortabeler. Kan de NS deze oude stoelen niet gewoon opnieuw bekleden?

Ik ben nieuwsgierig of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben met de stoelen in de nieuwe VIRM treinen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 augustus 2017, 16:38

Hallo Wouter83, welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend om te lezen dat jij deze stoelen als onprettig ervaart. Deze stoelen zijn uitvoerig getest door een panel alvorens we gekozen hebben om deze te plaatsen bij de revisie van de VIRM treinen. De beleving van een stoel is uiteindelijk echter een persoonlijke ervaring, het is erg lastig om ervoor te zorgen dat iedereen de stoelen naar wens ervaart. Het is spijtig om te lezen dat dit bij jou het geval is. Ik zal je feedback zeker doorgeven, maar ik betwijfel of het nog mogelijk is om voor de nog te reviseren treinstellen andere stoelen te regelen.
Bekijk origineel

85 reacties

Reputatie 6
Ik kom er dan niet gebroken uit, maar ik kan mij helemaal vinden in de rest van je opmerkingen: te rechte zitting en d hoofdsteun is inderdaad te laag (en dat terwijl ik heel gemiddeld 1.82m ben). Daarnaast zit de stoel gewoon veel te hard.
Als het rustig is in de trein kan je beneden dwars op twee stoelen zitten, voeten hangend boven het gangpad en rug tegen de wand. Dan zitten de stoelen wel lekker 🙂
Als het rustig is in de trein kan je beneden dwars op twee stoelen zitten, voeten hangend boven het gangpad en rug tegen de wand. Dan zitten de stoelen wel lekker :)

Bedankt voor de tip, in de vakantie periode is het heel misschien een keer rustig genoeg om het te proberen. En daarbuiten mag ik mijn benen misschien op de schoot van een andere reiziger leggen 🙂
Zou het zo bedacht zijn? lekker recht houden allemaal, dan kun je er op meerdere manieren oncomfortabel op zitten 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind (als lang persoon) de nieuwe stoelen juist een enorme verbetering. Veel meer beenruimte.
Ik vind (als lang persoon) de nieuwe stoelen juist een enorme verbetering. Veel meer beenruimte.
Wellicht een technisch verschil maar meer beenruimte betekent niet dat de stoel zelf comfortabel zit. Dit heeft meer met de indeling van de coupe te maken.
Maar ik ben dit wel met je eens. De hoeveelheid beenruimte is toegenomen. Nu nog een fijne stoel, voornamelijk rugleuning.
Reputatie 7
Badge +3
@Wouter83
Je bent zelf niet erg groot en dan is het makkelijk alleen daar van uit te gaan. De meeste mannen zijn langer en hebben daarom liever dunnere, rechtere stoelen met het oog op meer beenruimte.
@Wouter83
Je bent zelf niet erg groot en dan is het makkelijk alleen daar van uit te gaan. De meeste mannen zijn langer en hebben daarom liever dunnere, rechtere stoelen met het oog op meer beenruimte.

In de ruimte die de huidige stoelen innemen kun je prima een stoel plaatsen die wel goed zit zonder beenruimte in te leveren. Een goede rugleuning hoeft maar een paar cm dik te zijn maar gewoon een beetje vorm erin voor de onder en bovenrug. Daarnaast, jij als langere man hebt nu geen hoofdsteun meer waar dat voorheen wel zo was, dat lijkt me ook geen impact op beenruimte te hebben.
Zeker als de stoelen in coachopstelling staan is deze factor minimaal. Sowieso begrijp ik de hoeveelheid vis-à-vis-opstelling in de trein niet, gezellig misschien maar inefficiënt. Bovendien zijn het overgrote deel van de reizigers met 1 a 2 personen en zitten die hier niet op te wachten.
Reputatie 7
Badge +3
Die hoofdsteun heb ik volgens mij nog nooit gebruikt
Hallo Wouter83, welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend om te lezen dat jij deze stoelen als onprettig ervaart. Deze stoelen zijn uitvoerig getest door een panel alvorens we gekozen hebben om deze te plaatsen bij de revisie van de VIRM treinen. De beleving van een stoel is uiteindelijk echter een persoonlijke ervaring, het is erg lastig om ervoor te zorgen dat iedereen de stoelen naar wens ervaart. Het is spijtig om te lezen dat dit bij jou het geval is. Ik zal je feedback zeker doorgeven, maar ik betwijfel of het nog mogelijk is om voor de nog te reviseren treinstellen andere stoelen te regelen.
Reputatie 4
Virmm heeft dezelfde of iets aangepaste stoelen van de DDZ gekregen. En hier werd al ver voordat de revisie begon over geklaagd/gewaarschuwd. Beide hebben nu dus slechte stoelen voor lange ic diensten.
Deze stoelen zijn uitvoerig getest door een panel alvorens we gekozen hebben om deze te plaatsen bij de revisie van de VIRM treinen. De beleving van een stoel is uiteindelijk echter een persoonlijke ervaring, het is erg lastig om ervoor te zorgen dat iedereen de stoelen naar wens ervaart.

Hoi Stijn, Bedankt voor je reactie. Zijn de uitkomsten van dat panel/test in te zien? Ik ben erg nieuwsgierig hoe het besluit tot stand is gekomen. Je kunt me ook een PM sturen wie ik hierover kan contacten.
Daarnaast geeft je aan dat het heel persoonlijk is. Ik ben het hier grotendeels mee eens, echter zijn er zaken die gewoon feitelijk minder zijn geworden. Zo kan ik mij niet voorstellen dat mensen het fijner vinden om geen hoofdsteun te hebben als je er verder niks voor in hoeft te leveren. Naast het gemis in comfort is het ook nog eens minder veilig in het geval van een calamiteit.

@mcn1995; Inderdaad! Ik zit zelf zelden in dit type trein (rijd nooit op mijn traject) maar deze hebben hetzelfde probleem. Ik dacht altijd dat dit stoptreinen waren en dan vind ik het nog acceptabel. Echter lees ik nu dat deze zijn verbouwt en nu intercity's zijn, slechte zaak NS.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat de belangen erg tegengesteld zijn. Ik kan me voorstellen dat kleine mensen er minder gelukkig mee zijn terwijl langere mensen het juist een grote verbetering vinden omdat voor hen de oude inrichting erg oncomfortabel was.
Reputatie 4
Ik ben juist normaal lang (1.80). Als ik rechtop in een DDZ/Virmm ga zitten zit m'n hoofd boven de hoofdsteun. Deze loopt schuin naar voren aan de bovenkant. Dus ik kijk dan alleen maar naar m'n bovenbenen met uitgetrokken nek naar beneden. De extra beenruimte komt van pas om onderuit te liggen, maar dat is ook niet de beste zithouding. Ook het veranderen van vis-a-vis naar couche boven maakt de bovenverdieping erg donker door de brede raamstijlen waar nu tegen aangekeken wordt en waar dus geen licht binnenkomt. Beneden waar de beenruimte verminderd is ben ik nog niet uit gaan proberen.

Edit, dit gaat dus over de 2de klas, 1e klas valt wel mee, hier is de stoel wel lang genoeg en met een rechte hoofdsteun.
Hoi Wouter, deze uitkomsten zijn voor ons helaas niet inzichtelijk. Ik begrijp dat mijn collega Stijn je signaal hierover heeft aangekaart, maar of dit op korte termijn zal worden aangepast durf ik niet aan te geven. De punten die je aangeeft zijn niet zomaar verholpen, maar hier zal nu in ieder geval naar worden gekeken.
Reputatie 4
Sinds enige tijd worden er met de nieuwe gemoderniseerde VIRM treinen (IC dubbeldekker) gereden.

Het ziet er allemaal prachtig uit, echter de stoelen zijn erg oncomfortabel. Ik vind dit onacceptabel voor IC treinen. De stoelen voelen (en zien) en meer uit als stoelen die je zou vinden in een stoptrein of zelfs een bus.

- De rugleuning/hoofdsteun is te laag. Ik ben niet lang (1.75) en zelfs ik heb nauwelijks steun op het hoofd. De rand zit meer in de nek.
- De rugleuning is te rechtop en te recht. Het ontbreekt volledig aan lende ondersteuning. Als je niet perfect rechtop zit, zit je al met een bolle rug.

Ik zit dagelijks slechts 2x 30 minuten in de trein maar elke keer als ik uit een nieuwe VIRM stap voel ik mij gebroken. Ik heb nooit rugklachten, behalve na 30 minuten in deze stoelen!

De NS zit nu midden in het traject van het moderniseren. Het is nog niet te laat om een betere keus te maken. De oude VIRM stoelen waren niet perfect maar veel comfortabeler. Kan de NS deze oude stoelen niet gewoon opnieuw bekleden?

Ik ben nieuwsgierig of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben met de stoelen in de nieuwe VIRM treinen.

Helemaal mee eens.

Wat betreft het testpanel, toen ik over de stoelen een klacht indiende werd er gezegd dat reizigers op een station de stoelen hebben getest. Even plaats nemen is iets anders dan 1,5 uur op de stoel zitten. Met mijn 1,70 heb ik ook geen ondersteuning van mijn hoofd: lengte van volwassen zit voornamelijk in de benen en niet in het bovenlijf.

Fijn dat er meer beenruimte is, jammer dat het tafeltje nu zo ver weg is dat er niet meer op te werken is.
Reputatie 4
Hier een eerder topic met dezelfde klacht: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/slecht-zitcomfort-in-de-nieuwe-ns-intercity-dubbeldekker-2653
Reputatie 6
Als regelmatige reiziger in de VIRM bieden de oude stoffen stoelen betere ondersteuning. Ten eerste voor mijn rug, doordat de hoek met de zitting zorgt dat je niet als een plank zit. Daarnaast ben ik 1.82m, waardoor de hoofdsteun prima is.

@Niek2: ik denk dat dat topic over de DDZ gaat.

@Mirjam: een minuutje zitten op een stoel in een stationshal geeft denk ik niet een heel goed beeld, al vind ik het idee daarachter prima hoor. Je kunt pas het beste het zitcomfort beoordelen als je ergens een paar keer op hebt gezeten. Naast de testpanels in stationshallen zou het denk ik ook geen kwaad kunnen om speciale testpanels te hebben die wat langduriger in die stoelen gaan zitten om zo te kijken of deze nog comfortabel zijn na een wat langere rit.
Reputatie 4
Badge
Vandaag heb ik ook boven in een verbouwde VIRM gezeten, kort ritje ongeveer 10 min. Ik vond ook de stoel niet echt lekker zitten. Je zit op een vreemde manier rechtop. Bovendien zit een naad (er lopen 2 horizontale naden) van de stof precies op de plek waar mijn rug er tegen komt (ben 1,80). Dat vond ik ook niet echt prettig.
Geef mij maar de blauwe stoelen van de laatst gebouwde VIRM, die zitten veel beter.
Reputatie 4
@Niek2: ik denk dat dat topic over de DDZ gaat.
Zijn er twee verschillende vernieuwde dubbeldekkers? Hoe zijn ze te onderscheiden? Bij de laatste was het niet mogelijk om naar buiten te kijken (VIRM-4-9420, VIRM-4-9411), omdat er in het raam op de bovenste verdieping een structuur zit (kan het raam open?) dat het zicht volledig belemmerd. Nogal deprimerend als je 80 minuten in die trein moet zitten, bij het eerstvolgende station een andere zitplek opgezocht. Bijzonder merkwaardig dit soort interieur design.
Reputatie 4
Ik sluit me aan bij de rest, de stoelen van de nieuwe virm zijn niet erg prettig.
Daarnaast vind ik de hoeveelheid tierelantijnen (kunst) erg veel in deze trein waardoor het storend wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zat toevallig na het lezen van dit topic gistermiddag ook weer eens in een vernieuwde VIRM en ik sluit me aan bij de rest wat betreft de lage hoofdsteun. Ik ben 1.71 en mijn hoofd komt voor de helft boven de hoofdsteun uit. Omdat deze zoals mcn1995 zegt schuin naar voren loopt aan de bovenkant komt de bovenrand precies halverwege mijn hoofd en om dan de hoofdsteun te gebruiken zou ik met een rare knik moeten zitten. Als de hoofdsteun nu nog gewoon recht was had ik er nog gewoon kunnen tegen steunen. Nu zat ik wat krampachtig naar voren, niet geheel tegen de rugleuning zodat mijn hoofd vrij was, niet tegen de hoofdsteun aan.
Ik heb daardaar de rugleuning niet goed kunnen beoordelen, of deze te rechteop en recht is zoals Wouter aangeeft.

Nu zit ik er op mijn dagelijkse rit maar zo’n 10 minuten in, maar ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je hier flink langer in zit dit absoluut niet comfortabel is.
Het selecteren van een stoel gebeurt niet zomaar. Daar gaat een heel selectieproces aan vooraf.
Daar hoort ook het proefzitten bij. Dit is vaak in samenspraak met een grote groep reizigers. In die groep zitten zowel reizigers die één keer per jaar met de trein reizen, als de ervaren doorgewinterde reiziger. Ook bijvoorbeeld reizigersorganisaties en reizigers die een lichamelijke beperking hebben werken daaraan mee.
Hierbij wordt iedereen gevraagd om voor langere periode de stoelen te gebruiken zoals diegene ze ook tijdens de reis zou gebruiken. Laptops om nog even wat uit te werken, een boek lezen, muziek luisteren, etc.
Uiteraard zal er ook gekeken zijn door bijvoorbeeld schoonmakers, hoe eenvoudig het schoon te maken is en door het onderhoudspersoneel om te kijken hoe gemakkelijk onderhoud aan de stoel is (vervangen bekleding, montage, etc.).
Ook zijn er allemaal eisen voor wat betreft de ergonomie van de stoel en dingen als brandveiligheid.

Met al die mensen en eisen samen wordt er uiteindelijk een keuze gemaakt voor een stoel, al zal je uiteindelijk natuurlijk nooit iedereen tevreden kunnen stellen.

Persoonlijk vond ik bijvoorbeeld de plastic bankjes uit de eerste generatie VIRM prima zitten, en juist de nieuwere generaties VIRM met de stoffen bekleding minder.
Ik heb laatst ook een tijdje in de nu gemoderniseerde VIRM gezeten en zelfs na een uur zat ik er nog goed in. Dus wat mij persoonlijk betreft is de vernieuwing juist weer positief.

Als de stoelen helaas niet lekker zitten, kan je misschien kijken naar de loungebanken die op de benedenverdieping te vinden zijn. Wellicht dat die iets beter zitten?
Reputatie 7
Badge +3
Tja, het blijft een zaak van zeer persoonlijke smaak. Daarom heb meubelzaken en kantoorinrichters ook de keuze uit tientallen stoelen.
Reputatie 3
In de stoptrein Alkmaar - Den Helder erin gezeten. Zijn oncomfortabel zelfs 1e klas. Nu is het voor een kort ritje niet zo erg. Maar die trein reed Nijmegen - Den Helder en dat is best lang. En als je er echt niet mee wilt reizen dan kun je altijd nog op de volgende trein wachten of als de trein uit twee stellen bestaat het andere treinstel nenen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is nu de zin van deze discussie? Mensen hebben verschillende smaak wat lekker zit. Daar wordt je het nooit over eens en er zal daarom ook echt niets veranderd worden.

Reageer