Nog steeds gedoe met sluiten wc's in trein

Ik zie dat er over dit topic een jaar geleden al berichten geplaatst zijn, en nóg zag ik vanochtend 3 mensen worstelen met het openen en sluiten van de halfronde moderne wc's in de trein. Als hierover een jaar geleden al gesproken is, waarom is dit dan nog niet opgelost? Zitten we hier allemaal gezellig te praten zonder dat de NS zich er ook maar íets van aantrekt?

Die mensen van vanochtend zaten alledrie op een wc die uiteindelijk wel dicht, maar niet op slot was. Hoe idioot is dat?

31 reacties

Reputatie 5
Je bedoelt de WC's in de SNG en sommige gemoderniseerde SLT's?

Wat is daar precies voor probleem aan? Anders dan dat je een paar keer een knop moet indrukken?
Reputatie 7
Badge
In de analoge tijd moest je na het sluiten WC deur een knop omdraaien of een haakje erop doen. Dat werd wel eens vergeten.
Nu alles digitaal is moet je even de sluiterknop indrukken na dichtdoen deur.
Hoe simpel kan het zijn.
@Lizelotte19 welke aanpassing zou NS moeten doen, of had NS al moeten doen ?
Veel simpeler als nu kan het niet worden.
Hoi Erik,

Ik weet niet wat je met die afkortingen bedoelt, maar ik heb het over de halfronde wc's met houtfineer en inderdaad knoppen om de deur elektronisch te openen en sluiten.

Uit jouw toonzetting begrijp ik dat jij precies weet hoe het werkt, maar ik zie toch telkens weer dat allerlei verschillende types niet meteen snappen hoe je de deur sluit en op slot doet. Ik ga zelf nooit naar de wc in de trein, maar als ik zie hoe mensen hannesen met die knoppen, dan lijkt me dit toch echt reden om er iets aan te verduidelijken of verbeteren.
Abbeyroad,

Dat lijkt me nou typisch iets waar de NS zelf een oplossing voor moet bedenken.

Kennelijk zijn de meeste mensen niet zo slim als jij en Erik.
Reputatie 7
Badge
Uit jouw toonzetting begrijp ik dat jij precies weet hoe het werkt, maar ik zie toch telkens weer dat allerlei verschillende types niet meteen snappen hoe je de deur sluit en op slot doet.

@Lizelotte19 Met "types" bedoel je waarschijnlijk medereizigers en klanten van NS. Dat komt iets respectvoller over richting anderen.

Waarom moet NS een oplossing bedenken voor iets dat eigenlijk zo eenvoudig is dat het niet simpeler kan.
Maar nogmaals, alleen klagen helpt meestal niet, dus geef aan hoe het beter kan.
Reputatie 5
Het is zelfs nog mooier. Een vriendelijke stem begeleidt je in het hele proces. Er wordt telkens gezegd welke knop je als volgende moet indrukken. Ik vind het zelf zeer irritant en betuttelend, maar ik ga ervan uit dat het voor veel medereizigers behulpzaam is en dus laat ik het los.

Overigens hoef je bij het verlaten van de WC niet eens de "van slot" knop in te drukken, als je de "open" knop drukt, dan gaat hij vanzelf ook van slot. Scheelt weer een handeling.

Wat ik dan weer niet snap is waarom er een aparte handeling "op slot" bij is gemaakt. Men kan er toch van uit gaan dat als je van binnenuit de deur dicht doet, dat je 'm dan ook op slot wilt hebben? Ik vermoed dat hier eerder een psychologische redenatie achter zit dan een technische 😉
@AbbeyRoad ik bedoel "verschillende types mensen", daar is niets beledigends aan.

Zo simpel als jij het vindt is het niet als ik elke keer dat ik in de buurt van zo'n wc zit, mensen zie zoeken naar knoppen en, als ze de deur dan toch dichtgekregen hebben, het licht aan de buitenkant op groen blijft, met alle risico's van dien.

Ik laat het wel uit mijn hoofd om oplossingen te bedenken, dat hebben de mensen die over dit onderwerp een jaar geleden en daarna in een nieuwe discussie, 11 maanden geleden, al gesproken hebben op deze community, ongetwijfeld al gedaan. Ik wil die discussie niet herhalen, ik vraag me alleen af waarom de kwestie met de deuren niet is opgelost inmiddels.

Daar weet jij vast ook geen antwoord op, vrees ik.
@eriksl , met jouw laatste opmerking ben ik het geheel eens; dat snapte ik ook al niet.

Die stem heb ik aan de buitenkant niet gehoord, maar wellicht is dat een poging geweest om de verwarring over de knoppen tegen te gaan. Behalve dat ik me jouw irritatie daarover kan voorstellen, lijkt dit niet te werken, getuige mijn ervaring van vanochtend.
Reputatie 7
Badge
Ik had de "oplossing" reeds gegeven.
Het is zo eenvoudig dat elke type reiziger dit toch wel zou moeten snappen.
Al heel jong leer je dat je een openbare WC deur, sommige schijnen het zelfs thuis te doen, op slot moet doen. Als je al niet twee knopjes kan indrukken, snap ik eerlijk gezegd niet hoe je ooit je trein gevonden hebt.
Meer kan ik er niet over schrijven.
Jammer dat je niet de moeite neemt @Lizelotte19 om zelf een verbetering aan te geven. Dat zou dit topic nog nuttig kunnen maken.
De enige oplossing die ik kan bedenken is een opvallende poster met uitleg van de symbolen op de knoppen op zowel de buiten- als de binnenkant van de deur plakken én iets van pijlen plakken om aan te geven waar die knoppen zitten?

Onee ik weet er nog 1: electriciteit eraf en schuifslot of haakje aan de binnenkant van de deur monteren....

Dan kan ook die irritante stem het zwijgen worden opgelegd.
Badge +3
In een Flirt (sprinter) is er geen stem en zitten de knoppen verstopt onder de wastafel. Dat is inderdaad handig voor kleine kinderen en rolstoelers maar is inderdaad even zoeken.

Levert soms wel komische situaties op. De eerste keer was ik ook aan het zoeken totdat iemand met uitzicht op de WC riep "onder de wasbak!" 😂

Bovendien sluit de deur automatisch na ca. 30 seconden, maar is dan natuurlijk nog niet 'op slot'. Een instructie met plaatjes op ooghoogte zou welkom zijn en die zou er ook komen.
Reputatie 2
Het is zelfs nog mooier. Een vriendelijke stem begeleidt je in het hele proces.

Geweldig voor doven en zwaar slechthorenden. 😒
Reputatie 7
Badge
Deze mensen zijn vaak visueel zeer sterk, die zien meer dan de horende mens. Daar zou ik nog wel een leuk voorbeeld van kunnen geven, maar Off topic.
Reputatie 2
Deze mensen zijn vaak visueel zeer sterk, die zien meer dan de horende mens. Daar zou ik nog wel een leuk voorbeeld van kunnen geven, maar Off topic.

Dat klopt, maar ook zij (en ik val daar ook onder) kunnen zich vergissen. Ach, we zijn ook maar mensen.
Reputatie 2
Je kan erover discussiëren of het aan de eindgebruikers ligt, maar feit is dat het gewoon best vaak voorkomt.

Ik denk dat de vriendelijke stem (in nieuwe sprinters) een prima oplossing is.

Maar voor de toiletten van dit type zonder stem (in ‘flirt’ sprinters en intercities) denk ik dat een poster of sticker een simpele oplossing is, om veel ongemakkelijke situaties te voorkomen.
Badge +3
Ik begreep dat er al wel visuele aanwijzingen zijn.

Bij een geopende deur knippert de knop sluiten en daarna die voor vergrendelen (groen) en daarna wordt hij rood, net als het WC bezet symbool of openen lampje aan de buitenkant.

WIl je naar buiten, dan kan je hem naar keuze eerst ontgrendelen (of gewoon de knop openen gebruiken).

Ik denk inderdaad dat het een psychologische achtergrond heeft (hoe weet ik of de deur echt op slot zit als ik verder niets hoef te doen?)

Maar het voorkomt natuurlijk ook grappenmakers die bij automatisch vergrendelen als je binnen op de sluiten knop drukt snel naar buiten lopen en daarmee de WC bezet verklaren terwijl er niemand op zit.
Reputatie 6
Hebben ze dit systeem overigens wel getest met slechtziende en blinde reizigers? 😛
Reputatie 7
Badge
Een zeer slechte ziende of blind persoon op een compleet onbekende bewegende WC lijkt mij toch al onmogelijk zonder begeleiding......
Maar het voorkomt natuurlijk ook grappenmakers die bij automatisch vergrendelen als je binnen op de sluiten knop drukt snel naar buiten lopen en daarmee de WC bezet verklaren terwijl er niemand op zit.

Dat zou makkelijk zijn op te lossen door een aanwezigheidssensor.
Reputatie 7
Badge
Welke dan weer worden afgeplakt, net als de camera's in de trein en de sensoren bij de deuren.
Verder kan een sensor storing geven, en dan is de WC helemaal onbruikbaar.
Het onbruikbaar maken van een toilet is een peulenschil, dus de kwaadwillenden die bijvoorbeeld een sensor af gaan plakken zullen zonder sensor ook wel een andere manier vinden. Nu let ik er niet bijzonder goed op, maar ik kan mij niet heugen een afgeplakte camera te hebben gezien. Hoe vaak worden die afgeplakt in treinen?
Reputatie 2
Het onbruikbaar maken van een toilet is een peulenschil, dus de kwaadwillenden die bijvoorbeeld een sensor af gaan plakken zullen zonder sensor ook wel een andere manier vinden. Nu let ik er niet bijzonder goed op, maar ik kan mij niet heugen een afgeplakte camera te hebben gezien. Hoe vaak worden die afgeplakt in treinen?

Hoeft niet als zodang herkenbaar zijn. Zoals een plastic dekseltje op een beker yoghurt past, kun je een holle camerabol erop zetten, die aan de buitenkant exact hetzelfde uitziet als het origineel (alleen ietsiepietsie groter). 😆

Het onbruikbaar maken van een toilet is een peulenschil, dus de kwaadwillenden die bijvoorbeeld een sensor af gaan plakken zullen zonder sensor ook wel een andere manier vinden. Nu let ik er niet bijzonder goed op, maar ik kan mij niet heugen een afgeplakte camera te hebben gezien. Hoe vaak worden die afgeplakt in treinen?Hoeft niet als zodang herkenbaar zijn. Zoals een plastic dekseltje op een beker yoghurt past, kun je een holle camerabol erop zetten, die aan de buitenkant exact hetzelfde uitziet als het origineel (alleen ietsiepietsie groter). 😆

En waar probeer je nu op te reageren?
Reputatie 2

Het onbruikbaar maken van een toilet is een peulenschil, dus de kwaadwillenden die bijvoorbeeld een sensor af gaan plakken zullen zonder sensor ook wel een andere manier vinden. Nu let ik er niet bijzonder goed op, maar ik kan mij niet heugen een afgeplakte camera te hebben gezien. Hoe vaak worden die afgeplakt in treinen?Hoeft niet als zodang herkenbaar zijn. Zoals een plastic dekseltje op een beker yoghurt past, kun je een holle camerabol erop zetten, die aan de buitenkant exact hetzelfde uitziet als het origineel (alleen ietsiepietsie groter). 😆
En waar probeer je nu op te reageren?

Op dit zinsdeel "maar ik kan mij niet heugen een afgeplakte camera te hebben gezien."
Reputatie 2
Dit staat bekend als skimmen. Een argeloze pinner kan op deze manier zijn geld kwijt raken. En iemand kan in de trein een zeer onopvallende camera plaatsen om te spioneren. Maar kan ook heel erg opvallend geplaatst worden, zodat de reizigers denken dat dit onder NS valt. Zo kan iemand stiekem meekijken met je smartphone (pincode en weet ik veel).

Reageer