Nogmaals ergernis in een stilte coupé

• 22 oktober 2017
  • 42 reacties
  • 836 Bekeken

Gisteren nogmaals veel ergernis ondergaan in een stilte coupé. Van de 30 mensen die erin zaten waren 15 mensen aan het praten, lachen en bellen. Ik ben opgestaan en heb iedereen aangesproken, helaas zonder enig resultaat. Een jong stel heeft voor de rest van de reis spottend en uitdagend naar me gekeken.
Dit onderwerp is niet nieuw maar ik raak steeds meer gefrustreerd door het gebrek aan fatsoen en de schijnbare machteloosheid van stille reizigers en NS. Daarom maak ik een vernieuwde topic aan.
Ik kan het me niet voorstellen dat er niets aan te doen is, te beginnen met het heel duidelijk zichtbaar maken van de stilte zone. Ik weet dat het laatste experiment niet goed gelukt is maar wat hebben we nu? Een hele onduidelijke streep bovenop de raampjes, dat is het. Er is bijvoorbeeld geen tekening van stilte op de deuren, dat zou al veel schelen. Overal op het plafond het woord "Stilte"? En buiten op de coupés de stilte zones in grote letters aangeven?
Ik weet dat er veel mensen zijn die in stilte willen reizen en ik vraag bij deze NS om serieus aan een oplossing te gaan werken.

42 reacties

Reputatie 7
Het probleem is niet dat het niet zichtbaar is. 92% (uit onderzoek) weet wel degelijk dat hij/zij in een stiltecoupé zit. Het feit dat ze er niets aan doen, is een gedraging die zou moeten worden veranderd.
Het zijn 2 verschillende problemen. Buitenlandse reizigers zien het bijvoorbeld niet. Mensen die niet regelmatig reizen weten er niets van. Als ik fatsoenlijke mensen aanspreek kijken ze meestal verrast omdat ze er niet bewust van waren dat ze in een stilte coupé zaten. Mijn ervaring is anders dan het onderzoek dat je noemt. En ik denk dat de onzichtbaarheid het verkeerde gedrag ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +4
Het heeft vooral met mentaliteit en instelling te maken. Een betere aanduiding kan normaal helpen, maar met reizigers met een weinig sociale instelling werkt dat ook niet. Mensen die uit het buitenland komen, verbazen zich wel eens over de in verhouding groffe omgangsvormen in Nederland.
In de eerste klas functioneert het wel en helpt aanspreken ook zeker. Ook bij de aanbiedingsreizigers. Hoewel het geen regel of voorschrift voor reizen in de eerste klas is, zijn deze reizigers doorgaans rustig bezig, er wordt veel gelezen en gewerkt, en stellen ze de stiltecoupé ook op prijs.

Ik geef direct toe dat dit een zowel pragmatisch als tragisch advies is. 😉
Dank je wel Thom! Ik wou dat ik eerste klas kon reizen want ik denk dat je gelijk hebt. Toch hoop ik dat op de ene of andere manier een oplssing voor de tweede klas gevonden wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Net als bij het rookverbod is er bij veel mensen geen draagvlak voor en dan zijn boetes de enige methode om het toch af te dwingen. En als je geen boetes wil uitdelen dan moet je gewoon met die stiltezones stoppen want dan gaat het nooit werken.
Het reizen in een stilte coupe kan uitlopen op een enorme ergernis. Nadat een medepassagier een luidruchtig 3-tal op de silence-stilte sticker had gewezen werden er minachtende blikken geworpen en ging men gewoon door met luid praten en telefoneren. Het 3-tal sprak in een onbekende taal (waarschijnlijk Somalisch of daar in de buurt) en ik wilde mijn veiligheid niet op het spel zetten. Ze waren nogal fors gebouwd en lieten blijken verdere discussie niet op prijs te stellen. Niemand durfde zich er verder in te mengen, maar zat geërgerd voor zich uit te kijken. Ik zou het erg op prijs stellen wanneer in de stilte coupe een microfoon komt die registreert hoeveel geluid er te horen is. Bij overschrijding van een bepaalde limiet zou dan via de luidspreker de oproep moeten komen: Dames en heren, u bevind zich in een stilte coupe, daar praat of telefoneert men niet. U dient in volledige stilte te reizen. Overtreding kan u een boete opleveren en u kan uit de trein gezet worden. Dit natuurlijk door NS aan te passen aan de mogelijkheden die er zijn. Ook zou ik willen dat een conducteur kan ingrijpen en dat de tekst silence-stilte in KOEIENLETTERS en schreeuwende kleuren op meerdere plaatsen te lezen is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is geen kwestie van draagvlak, het is gewoon een kwestie van een egocentrische levenshouding. 'Ik doe wat ik wil en hoe haal je het in je hoofd je met me te bemoeien. Dat geeft mij het recht agressief te reageren.' Een variatie van de eendimensionale mens, vrees ik.
Natuurlijk moet er regelgeving zijn, maar een maatschappij kan niet bestaan zonder innerlijke beschaving. Die ontbreekt maar al te vaak. Dat is de reden waarom de stiltecoupé onder druk staat. Vaak gaat het ook wel goed.
Reputatie 7
Badge +3
Het is geen kwestie van draagvlak, het is gewoon een kwestie van een egocentrische levenshouding.
Natuurlijk is het een kwestie van draagvlak. Je ziet bijv. niemand in de trein roken omdat vrijwel iedereen dat een logisch verbod vindt. Maar het rookverbod op de perrons en de stlitecoupe wordt door veel mensen als onredelijk beschouwd en dus lappen ze dat verbod aan hun laars. Dan kun je wel zeggen dat dat met innerlijke beschaving te maken heeft maar iedereen heeft zo zijn eigen normen van wat er wel/niet beschaafd is. Dat is ook de reden dat er op allerlei gebied regels zijn.
Wat de boetes betreft: NS zou voor een paar maanden een conducteur op willekeurige trajecten incognito kunnen laten reizen. Deze persoon heeft als enige taak de stilte coupés in de gaten te houden. Mensen die zich aan het verbod niet aanhouden krijgen een flinke boete.
Voor een conducteur in uniform die maar snel de coupés passeert is het vrij moeilijk de situatie te beoordelen. Herriemakers vallen meteen stil als een conducteur langskomt!
Badge
Voor een conducteur in uniform die maar snel de coupés passeert is het vrij moeilijk de situatie te beoordelen. Herriemakers vallen meteen stil als een conducteur langskomt!

Met uitzondering van de grootste asocialen dan. Maar bij zulke types haalt de conducteur het toch echt niet in zijn hoofd om die aan te spreken. Of hij moet levensmoe zijn...
Reputatie 7
Wat de boetes betreft: NS zou voor een paar maanden een conducteur op willekeurige trajecten incognito kunnen laten reizen. Deze persoon heeft als enige taak de stilte coupés in de gaten te houden. Mensen die zich aan het verbod niet aanhouden krijgen een flinke boete.

Boete is sowieso flink, die is vastgesteld op 140€.

Verder is je idee niet verkeerd, maar dat gaat dan niet door een conducteur gebeuren maar door V&S. Voor een burgeractie zal er eerst bewijs moeten zijn dat er in uniform niet op gehandhaafd kan worden. Handhaven kost de NS veel geld..
Reputatie 6
Badge
Als je iemand laat handhaven en die persoon deelt iedere dag 1 boete uit van 140 euro die ook betaald wordt, zou NS er winst op maken.

Maar even serieus, zo'n persoon zou nog triester zijn dan de handhaving/stadswacht.
Reputatie 7
Als je iemand laat handhaven en die persoon deelt iedere dag 1 boete uit van 140 euro die ook betaald wordt, zou NS er winst op maken. Die boete gaat via het CJIB naar de staat, die krijgt 100%. De NS krijgt daar niets van.
Reputatie 7
Badge +3
140 euro voor zo'n overtreding is een illusie. Verder kost een boa wel iets meer dan 140 euro per dag.
Reputatie 6
Badge
Niet aan salaris lijkt mij, dan zou zo'n BOA zeker 2800 per maand verdienen en dat lijkt mij te zot voor woorden.
[quote=Slidestops]. De NS krijgt daar niets van.

En dan weten we gelijk de reden waarom de NS niet handhaaft :?
Reputatie 7
Niet aan salaris lijkt mij, dan zou zo'n BOA zeker 2800 per maand verdienen en dat lijkt mij te zot voor woorden. Het zal je verbazen 😉 voor de werkgever kost het sowieso veel meer als dat he;)
Reputatie 7
Badge +3
Dezelfde reden waarom de meeste gemeenten nog maar zelden controleren op foutparkeren.

Dat is overigens pas sinds een jaar of drie omdat veel mensen beweerden dat er alleen gecontroleerd werd om geld binnen te harken.
Reputatie 7
Het is geen kwestie van draagvlak, het is gewoon een kwestie van een egocentrische levenshouding. 'Ik doe wat ik wil en hoe haal je het in je hoofd je met me te bemoeien. Dat geeft mij het recht agressief te reageren.'
Mee eens Thom. Reis veel in het buitenland, maar altijd bij terugkomst in het Nederlandse OV valt de over het algemeen luidruchtige en nadrukkelijk aanwezige aard der Nederlanders me weer op, in vergelijking met elders. We zijn gewoon een eigengereid volkje dat zich niet graag regels op laat leggen - zeker niet als je het nut ervan niet ziet of wilt zien. Ik generaliseer nu, dat weet ik, maar in het algemeen is het wel zo.
Opvallend vaak zie ik in het buitenland mensen die bellen of gebeld worden in de trein naar het balkon lopen om daar dan te praten. Het lijkt alsof over de algemene linie de mensen daar meer een soort bescheidenheid, hoffelijkheid ten opzichte van anderen hebben. Dat zul je in Nederland veel minder zien, daar worden regelmatig op luide toon alle ins- en outs van privézaken besproken via telefoon in de coupé. Dat is niet verboden of zo, maar het is veelal typisch Nederlands om dat zo te doen. Ik begrijp niet dat mensen dat niets kan schelen? Persoonlijke zaken hou je toch privé?
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Een gemiddelde conducteur kost NS ook zo'n 70K€ per jaar. Niet iedereen zit in de laagste schaal daarnaast kosten werkgeverslasten zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie, de pensioenpremie, het langdurug doorbetalen bij ziekte, etc. de werkgever bakken met geld.
@Rene74

Mee eens, maar in Nederland wordt asociaal gedrag ook veels te veel gedoogd i.t.t. buitenland.

Ook al op jonge leeftijd door de ouders natuurlijk.
Reputatie 5
Misschien iemand rond laten lopen die oordopjes verkoopt en geen stilte coupe meer. Een trein is van zichzelf al niet stil dus...
Reputatie 7
@Rene74

Mee eens, maar in Nederland wordt asociaal gedrag ook veels te veel gedoogd i.t.t. buitenland.

Klopt als een bus. Alles "moet kunnen".
@Rene74
Ja, dat snap ik ook zelf helemaal niet, ik zou nooit mijn persoonlijke zaken zo luidruchtig in een treincoupé bespreken, zowel voor mijn eigen privacy als uit respect voor anderen.
@Rene74

Klopt als een bus. Alles "moet kunnen".

Helaas! ?

Reageer