Nogmaals ergernis in een stilte coupé

• 22 oktober 2017
  • 42 reacties
  • 829 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Niet aan salaris lijkt mij, dan zou zo'n BOA zeker 2800 per maand verdienen en dat lijkt mij te zot voor woorden.

Wel eens van de wig gehoord?:D Ik vind dat goede arbeidsvoorwaarden voor werknemers in een beschaafd land thuis horen, maar de kosten bestaan niet alleen uit het brutosalaris. Slidestops kost meer dan 2800 euro in totaal.
Reputatie 7
Badge +4
Als je iemand laat handhaven en die persoon deelt iedere dag 1 boete uit van 140 euro die ook betaald wordt, zou NS er winst op maken. Die boete gaat via het CJIB naar de staat, die krijgt 100%. De NS krijgt daar niets van.

Het zou een slechte zaak zijn als boetes vanuit het eigenbelang van een instantie kunnen worden uitgeschreven.

Handhaving kost in eerste instantie wel degelijk geld, maar levert op den duur meer geld op. De staat moet als tegenprestatie de handhaving wel faciliteren. Onze wetgeving is ook helder op dat punt. De naleving van wetten kan alleen door de overheid worden afgedwongen. En zo hoort het ook. Veel mensen beseffen niet hoe ongelooflijk kostbaar de rechtsstaat is.

En hoewel het tegenstrijdig lijkt: Die moet je mede door handhaving in stand houden.
Reputatie 7
Badge +3
Er waar zitten die extra opbrengsten dan?
Reputatie 7
Badge
Gisteren nogmaals veel ergernis ondergaan in een stilte coupé. Van de 30 mensen die erin zaten waren 15 mensen aan het praten, lachen en bellen. Ik ben opgestaan en heb iedereen aangesproken, helaas zonder enig resultaat. Een jong stel heeft voor de rest van de reis spottend en uitdagend naar me gekeken.
Dit onderwerp is niet nieuw maar ik raak steeds meer gefrustreerd door het gebrek aan fatsoen en de schijnbare machteloosheid van stille reizigers en NS. Daarom maak ik een vernieuwde topic aan.
Ik kan het me niet voorstellen dat er niets aan te doen is, te beginnen met het heel duidelijk zichtbaar maken van de stilte zone. Ik weet dat het laatste experiment niet goed gelukt is maar wat hebben we nu? Een hele onduidelijke streep bovenop de raampjes, dat is het. Er is bijvoorbeeld geen tekening van stilte op de deuren, dat zou al veel schelen. Overal op het plafond het woord "Stilte"? En buiten op de coupés de stilte zones in grote letters aangeven?
Ik weet dat er veel mensen zijn die in stilte willen reizen en ik vraag bij deze NS om serieus aan een oplossing te gaan werken.

Sommige mensen willen gewoon geen rekening houden. Dit probleem is gewoon een mentaliteits- kwestie.
Reputatie 7
Badge +4
Heel simpel, in preventie. Er is ook zoiets als maatschappelijke winst als mensen beter gedrag afgedwongen wordt en voor NS zal het geld opleveren als iedereen bij voorbaat een kaartje betaalt. De meeste mensen doen dit wel maar een aantal moet je er door handhaving toe dwingen. Bij sommige reizigers is het nogal gebruik dat niet of maar ten dele te doen. Ik heb in Gouda wel eens in een kwartier meer dan dertig mensen zien tailgaten en dat zijn veelal mensen die niet betalen. en wat denk je van een uitspraak als: 'Met minstens een kwart van de groepsretour-tickets is wel wat aan de hand' (Slidestops) Volgens mij zit er veel publiek in de trein dat het niet zo nauw neemt met het afrekenen. Dat je ze in de portemonnee treft, levert wel degelijk een indirect voordeel op.

Moraal moet je niet ondergeschikt maken aan economisme. De economie moet goed zijn georganiseerd maar is niet de basis van de omgang. Economische principes zijn daar niet voor bedoeld en lenen zich er ook niet voor. Boetes helpen: Voor jou vanwege de inkomsten en voor mij vanwege een betere omgang in de samenleving met meer veiligheid ;-)

'Schop de mensen tot ze een geweten hebben.' Citaat van de door mij zeer bewonderde Louis Paul Boon, de schrijver van Pieter Daens. Hij heeft ten onrechte de Nobelprijs niet gekregen. Maar dat terzijde, voor de lezers onder ons.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft zwartrijden klopt je redenering omdat de inkomsten bij extra controle dan in de zak van NS belanden. Maar voor ander zaken geldt dat niet
Reputatie 7
Badge +4
Wat betreft zwartrijden klopt je redenering omdat de inkomsten bij extra controle dan in de zak van NS belanden. Maar voor ander zaken geldt dat niet

Ik beweer juist dat het goed is dat boetes bij de staat belanden. Wat we de 'boete' noemen bij NS is dat strikt genomen niet, het is een verhoging die bij NS, belandt, maar die voelt als een boete. Boetes waarbij handhaving door NS na overtredingen plaatsvindt, behoren ook bij Justitie terecht te komen. Het oordeel over een kloppende redenering laat ik dus bij mezelf.
Badge +3
Ik heb het ook maar opgegeven om mensen er op te wijzen dat ze toch echt stil dienen te zijn en een boete riskeren, want het levert inderdaad vaak hoongelach op (dus nog meer ergernis voor mezelf).

Maar waarom werkt het dan wel bij buitenlanders als ik gewoon een gebaar maak (wijsvinger op lippen of een ritsgebaar over mijn mond)?

Kan me niet voorstellen dat die mensen intrinsiek beleefder of braver zijn dan Nederlanders. Denk dat handhaving (dus het risico op een boete) gewoon beter moet en anders inderdaad gewoon mee stoppen (in ieder geval in de 2e klas).

Dus als handhaven niet lukt, dan maar gedogen of legaliseren (vergelijk prostitutie en softdrugs).
Ja ze zijn wel beleefder en braver want opvoeding.

Laatst in London ging een man naar het balkon met zijn telefoon en verontschuldigde zich na afloop...

Gedogen = het kan ons niets schelen dus doe maar
Reputatie 7
Badge +4
Het is tekenend dat er in de moderne talen geen echt goede vertaling van 'gedogen' bestaat. Geen wonder, gedogen bestaat ook niet in veel buitenlanden. Ik mis het daar ook helemaal niet.
Badge +3
Laatst in London ging een man naar het balkon met zijn telefoon en verontschuldigde zich na afloop...
Precies mijn ervaring met toeristen, mijn Italiaans is niet best maar de boodschap kwam over. :D

De gemiddelde Nederlander zou er maling aan hebben of mij al gauw beschuldigen van betuttelend gedrag (als ze al weten wat dat betekent) :P

En we gaan verderrrr....
Reputatie 7
Badge +3
Misschien iemand rond laten lopen die oordopjes verkoopt en geen stilte coupe meer. Een trein is van zichzelf al niet stil dus... Omdat men niet stil wilt zijn, moeten mensen die stilte wensen oordoppen in doen? Op termijn hebben die mensen dan geen oordoppen meer nodig, want door het veelvuldige gebruik van oordoppen hebben oorontstekingen voor verminderd gehoor gezorgd...
Reputatie 6
Nederlanders staan in het buitenland toch ook bekend als eigenzinnig, erg direct en nadrukkelijk aanwezig. En als iets niet bevalt, neem je toch gewoon een loopje met de regels? Dat krijg je al vanuit je jeugd mee.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien iemand rond laten lopen die oordopjes verkoopt en geen stilte coupe meer. Een trein is van zichzelf al niet stil dus...

Meent u dit serieus? De zelfzuchtige asohap moet zijn gang kunnen gaan en wie er last van heeft die doet maar oordopjes op? Stel je voor zeg dat je hun kwetsbare ego nog aantast ook. Dat lijkt me toch een Umwertung aller Werte. Ik sluit me volledig bij Mode aan. Dit is wel heel erg buiten wat wenselijk is.

@Rene: In delen van Frankrijk ben je als Nederlander niet eens meer welkom op campings. Het is wat met de Wutmenschen. De Fransen moeten zich maar aanpassen uiteraard, oordopjes of zo....
Reputatie 4
@Thom, het is als ik me niet vergis
Reputatie 6
Badge
Vergis je niet in onze buurlanden hoor. De lui in de toeristische gebieden zijn misschien tof, maar is 1 van jullie ook in de buitenwijken van bijvoorbeeld Parijs of Dortmund geweest? Dat is echt een andere hap dan de Bijlmer of Ijsselmonde.
Reputatie 2
Het is echt een illusie dat in de 1e klas men beter reageert op een stilteverzoek. Ik reis de laatste jaren bewust buiten de spits om de puinbak van overvolle treinen te ontlopen. Dan zitten er vaak ouderen in de eerste klas, ook in de stiltecoupe.
Deze mensen kunnen allemaal lezen. Zo vaak hoor ik als zij erop aangesproken worden: "hoezo, we praten toch niet hard?" Vorige zat pa met 2 kids in de stiltecoupe. De kids hadden veel lol dus je kunt hrt wel raden. Dan gebeurt er iets grappigs. Het oudste wijst op het stickertje van stilte. De jongste vindt het maar raar, en vraagt pa waarom ze niet mogen praten. Pa zegt dat hij het niet weet en gaat zitten bellen!
Het komt ook voor dat er twee ns conducteurs in de stiltecoupe zitten praten. Terwijl ze portofoon aan hebben.
Het zit dus heel diep: je hebt in Nederland schijt aan normen en waarden als je geen persoonlijk voordeel eraan hebt. Dat duurt zoalng als het handhaven onder het matje blijft liggen. Dus lul je in de stiltecoupe en rook onder overdekte delen en in abris van het station.

Reageer