Nogmaals ergernis in een stilte coupé

  • 22 oktober 2017
  • 42 reacties
  • 853 Bekeken

Gisteren nogmaals veel ergernis ondergaan in een stilte coupé. Van de 30 mensen die erin zaten waren 15 mensen aan het praten, lachen en bellen. Ik ben opgestaan en heb iedereen aangesproken, helaas zonder enig resultaat. Een jong stel heeft voor de rest van de reis spottend en uitdagend naar me gekeken.
Dit onderwerp is niet nieuw maar ik raak steeds meer gefrustreerd door het gebrek aan fatsoen en de schijnbare machteloosheid van stille reizigers en NS. Daarom maak ik een vernieuwde topic aan.
Ik kan het me niet voorstellen dat er niets aan te doen is, te beginnen met het heel duidelijk zichtbaar maken van de stilte zone. Ik weet dat het laatste experiment niet goed gelukt is maar wat hebben we nu? Een hele onduidelijke streep bovenop de raampjes, dat is het. Er is bijvoorbeeld geen tekening van stilte op de deuren, dat zou al veel schelen. Overal op het plafond het woord "Stilte"? En buiten op de coupés de stilte zones in grote letters aangeven?
Ik weet dat er veel mensen zijn die in stilte willen reizen en ik vraag bij deze NS om serieus aan een oplossing te gaan werken.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is geen kwestie van draagvlak, het is gewoon een kwestie van een egocentrische levenshouding.
Natuurlijk is het een kwestie van draagvlak. Je ziet bijv. niemand in de trein roken omdat vrijwel iedereen dat een logisch verbod vindt. Maar het rookverbod op de perrons en de stlitecoupe wordt door veel mensen als onredelijk beschouwd en dus lappen ze dat verbod aan hun laars. Dan kun je wel zeggen dat dat met innerlijke beschaving te maken heeft maar iedereen heeft zo zijn eigen normen van wat er wel/niet beschaafd is. Dat is ook de reden dat er op allerlei gebied regels zijn.
Badge
Voor een conducteur in uniform die maar snel de coupés passeert is het vrij moeilijk de situatie te beoordelen. Herriemakers vallen meteen stil als een conducteur langskomt!

Met uitzondering van de grootste asocialen dan. Maar bij zulke types haalt de conducteur het toch echt niet in zijn hoofd om die aan te spreken. Of hij moet levensmoe zijn...
[quote=Slidestops]. De NS krijgt daar niets van.

En dan weten we gelijk de reden waarom de NS niet handhaaft :?
@Rene74

Mee eens, maar in Nederland wordt asociaal gedrag ook veels te veel gedoogd i.t.t. buitenland.

Ook al op jonge leeftijd door de ouders natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Er waar zitten die extra opbrengsten dan?
Reputatie 7
Badge +4
Heel simpel, in preventie. Er is ook zoiets als maatschappelijke winst als mensen beter gedrag afgedwongen wordt en voor NS zal het geld opleveren als iedereen bij voorbaat een kaartje betaalt. De meeste mensen doen dit wel maar een aantal moet je er door handhaving toe dwingen. Bij sommige reizigers is het nogal gebruik dat niet of maar ten dele te doen. Ik heb in Gouda wel eens in een kwartier meer dan dertig mensen zien tailgaten en dat zijn veelal mensen die niet betalen. en wat denk je van een uitspraak als: 'Met minstens een kwart van de groepsretour-tickets is wel wat aan de hand' (Slidestops) Volgens mij zit er veel publiek in de trein dat het niet zo nauw neemt met het afrekenen. Dat je ze in de portemonnee treft, levert wel degelijk een indirect voordeel op.

Moraal moet je niet ondergeschikt maken aan economisme. De economie moet goed zijn georganiseerd maar is niet de basis van de omgang. Economische principes zijn daar niet voor bedoeld en lenen zich er ook niet voor. Boetes helpen: Voor jou vanwege de inkomsten en voor mij vanwege een betere omgang in de samenleving met meer veiligheid ;-)

'Schop de mensen tot ze een geweten hebben.' Citaat van de door mij zeer bewonderde Louis Paul Boon, de schrijver van Pieter Daens. Hij heeft ten onrechte de Nobelprijs niet gekregen. Maar dat terzijde, voor de lezers onder ons.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft zwartrijden klopt je redenering omdat de inkomsten bij extra controle dan in de zak van NS belanden. Maar voor ander zaken geldt dat niet
Badge +3
Ik heb het ook maar opgegeven om mensen er op te wijzen dat ze toch echt stil dienen te zijn en een boete riskeren, want het levert inderdaad vaak hoongelach op (dus nog meer ergernis voor mezelf).

Maar waarom werkt het dan wel bij buitenlanders als ik gewoon een gebaar maak (wijsvinger op lippen of een ritsgebaar over mijn mond)?

Kan me niet voorstellen dat die mensen intrinsiek beleefder of braver zijn dan Nederlanders. Denk dat handhaving (dus het risico op een boete) gewoon beter moet en anders inderdaad gewoon mee stoppen (in ieder geval in de 2e klas).

Dus als handhaven niet lukt, dan maar gedogen of legaliseren (vergelijk prostitutie en softdrugs).
Ja ze zijn wel beleefder en braver want opvoeding.

Laatst in London ging een man naar het balkon met zijn telefoon en verontschuldigde zich na afloop...



Gedogen = het kan ons niets schelen dus doe maar
Reputatie 7
Badge +4
Het is tekenend dat er in de moderne talen geen echt goede vertaling van 'gedogen' bestaat. Geen wonder, gedogen bestaat ook niet in veel buitenlanden. Ik mis het daar ook helemaal niet.
Badge +3
Laatst in London ging een man naar het balkon met zijn telefoon en verontschuldigde zich na afloop...
Precies mijn ervaring met toeristen, mijn Italiaans is niet best maar de boodschap kwam over. :D

De gemiddelde Nederlander zou er maling aan hebben of mij al gauw beschuldigen van betuttelend gedrag (als ze al weten wat dat betekent) :P

En we gaan verderrrr....
Reputatie 7
Badge +3
Misschien iemand rond laten lopen die oordopjes verkoopt en geen stilte coupe meer. Een trein is van zichzelf al niet stil dus... Omdat men niet stil wilt zijn, moeten mensen die stilte wensen oordoppen in doen? Op termijn hebben die mensen dan geen oordoppen meer nodig, want door het veelvuldige gebruik van oordoppen hebben oorontstekingen voor verminderd gehoor gezorgd...
Reputatie 7
Nederlanders staan in het buitenland toch ook bekend als eigenzinnig, erg direct en nadrukkelijk aanwezig. En als iets niet bevalt, neem je toch gewoon een loopje met de regels? Dat krijg je al vanuit je jeugd mee.
Reputatie 2
Het is echt een illusie dat in de 1e klas men beter reageert op een stilteverzoek. Ik reis de laatste jaren bewust buiten de spits om de puinbak van overvolle treinen te ontlopen. Dan zitten er vaak ouderen in de eerste klas, ook in de stiltecoupe.
Deze mensen kunnen allemaal lezen. Zo vaak hoor ik als zij erop aangesproken worden: "hoezo, we praten toch niet hard?" Vorige zat pa met 2 kids in de stiltecoupe. De kids hadden veel lol dus je kunt hrt wel raden. Dan gebeurt er iets grappigs. Het oudste wijst op het stickertje van stilte. De jongste vindt het maar raar, en vraagt pa waarom ze niet mogen praten. Pa zegt dat hij het niet weet en gaat zitten bellen!
Het komt ook voor dat er twee ns conducteurs in de stiltecoupe zitten praten. Terwijl ze portofoon aan hebben.
Het zit dus heel diep: je hebt in Nederland schijt aan normen en waarden als je geen persoonlijk voordeel eraan hebt. Dat duurt zoalng als het handhaven onder het matje blijft liggen. Dus lul je in de stiltecoupe en rook onder overdekte delen en in abris van het station.
Reputatie 7
Badge +3
Net als bij het rookverbod is er bij veel mensen geen draagvlak voor en dan zijn boetes de enige methode om het toch af te dwingen. En als je geen boetes wil uitdelen dan moet je gewoon met die stiltezones stoppen want dan gaat het nooit werken.
Het reizen in een stilte coupe kan uitlopen op een enorme ergernis. Nadat een medepassagier een luidruchtig 3-tal op de silence-stilte sticker had gewezen werden er minachtende blikken geworpen en ging men gewoon door met luid praten en telefoneren. Het 3-tal sprak in een onbekende taal (waarschijnlijk Somalisch of daar in de buurt) en ik wilde mijn veiligheid niet op het spel zetten. Ze waren nogal fors gebouwd en lieten blijken verdere discussie niet op prijs te stellen. Niemand durfde zich er verder in te mengen, maar zat geërgerd voor zich uit te kijken. Ik zou het erg op prijs stellen wanneer in de stilte coupe een microfoon komt die registreert hoeveel geluid er te horen is. Bij overschrijding van een bepaalde limiet zou dan via de luidspreker de oproep moeten komen: Dames en heren, u bevind zich in een stilte coupe, daar praat of telefoneert men niet. U dient in volledige stilte te reizen. Overtreding kan u een boete opleveren en u kan uit de trein gezet worden. Dit natuurlijk door NS aan te passen aan de mogelijkheden die er zijn. Ook zou ik willen dat een conducteur kan ingrijpen en dat de tekst silence-stilte in KOEIENLETTERS en schreeuwende kleuren op meerdere plaatsen te lezen is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is geen kwestie van draagvlak, het is gewoon een kwestie van een egocentrische levenshouding. 'Ik doe wat ik wil en hoe haal je het in je hoofd je met me te bemoeien. Dat geeft mij het recht agressief te reageren.' Een variatie van de eendimensionale mens, vrees ik.
Natuurlijk moet er regelgeving zijn, maar een maatschappij kan niet bestaan zonder innerlijke beschaving. Die ontbreekt maar al te vaak. Dat is de reden waarom de stiltecoupé onder druk staat. Vaak gaat het ook wel goed.
Wat de boetes betreft: NS zou voor een paar maanden een conducteur op willekeurige trajecten incognito kunnen laten reizen. Deze persoon heeft als enige taak de stilte coupés in de gaten te houden. Mensen die zich aan het verbod niet aanhouden krijgen een flinke boete.
Voor een conducteur in uniform die maar snel de coupés passeert is het vrij moeilijk de situatie te beoordelen. Herriemakers vallen meteen stil als een conducteur langskomt!
Reputatie 7
Badge +3
140 euro voor zo'n overtreding is een illusie. Verder kost een boa wel iets meer dan 140 euro per dag.
Reputatie 7
Het is geen kwestie van draagvlak, het is gewoon een kwestie van een egocentrische levenshouding. 'Ik doe wat ik wil en hoe haal je het in je hoofd je met me te bemoeien. Dat geeft mij het recht agressief te reageren.'
Mee eens Thom. Reis veel in het buitenland, maar altijd bij terugkomst in het Nederlandse OV valt de over het algemeen luidruchtige en nadrukkelijk aanwezige aard der Nederlanders me weer op, in vergelijking met elders. We zijn gewoon een eigengereid volkje dat zich niet graag regels op laat leggen - zeker niet als je het nut ervan niet ziet of wilt zien. Ik generaliseer nu, dat weet ik, maar in het algemeen is het wel zo.
Opvallend vaak zie ik in het buitenland mensen die bellen of gebeld worden in de trein naar het balkon lopen om daar dan te praten. Het lijkt alsof over de algemene linie de mensen daar meer een soort bescheidenheid, hoffelijkheid ten opzichte van anderen hebben. Dat zul je in Nederland veel minder zien, daar worden regelmatig op luide toon alle ins- en outs van privézaken besproken via telefoon in de coupé. Dat is niet verboden of zo, maar het is veelal typisch Nederlands om dat zo te doen. Ik begrijp niet dat mensen dat niets kan schelen? Persoonlijke zaken hou je toch privé?
Reputatie 7
@Rene74

Mee eens, maar in Nederland wordt asociaal gedrag ook veels te veel gedoogd i.t.t. buitenland.

Ook al op jonge leeftijd door de ouders natuurlijk.


Klopt als een bus. Alles "moet kunnen".
@Rene74
Ja, dat snap ik ook zelf helemaal niet, ik zou nooit mijn persoonlijke zaken zo luidruchtig in een treincoupé bespreken, zowel voor mijn eigen privacy als uit respect voor anderen.
@Rene74

Mee eens, maar in Nederland wordt asociaal gedrag ook veels te veel gedoogd i.t.t. buitenland.

Ook al op jonge leeftijd door de ouders natuurlijk.


Klopt als een bus. Alles "moet kunnen".


Helaas! ?
Reputatie 7
Badge
Gisteren nogmaals veel ergernis ondergaan in een stilte coupé. Van de 30 mensen die erin zaten waren 15 mensen aan het praten, lachen en bellen. Ik ben opgestaan en heb iedereen aangesproken, helaas zonder enig resultaat. Een jong stel heeft voor de rest van de reis spottend en uitdagend naar me gekeken.
Dit onderwerp is niet nieuw maar ik raak steeds meer gefrustreerd door het gebrek aan fatsoen en de schijnbare machteloosheid van stille reizigers en NS. Daarom maak ik een vernieuwde topic aan.
Ik kan het me niet voorstellen dat er niets aan te doen is, te beginnen met het heel duidelijk zichtbaar maken van de stilte zone. Ik weet dat het laatste experiment niet goed gelukt is maar wat hebben we nu? Een hele onduidelijke streep bovenop de raampjes, dat is het. Er is bijvoorbeeld geen tekening van stilte op de deuren, dat zou al veel schelen. Overal op het plafond het woord "Stilte"? En buiten op de coupés de stilte zones in grote letters aangeven?
Ik weet dat er veel mensen zijn die in stilte willen reizen en ik vraag bij deze NS om serieus aan een oplossing te gaan werken.



Sommige mensen willen gewoon geen rekening houden. Dit probleem is gewoon een mentaliteits- kwestie.
Reputatie 7
Badge +4
Wat betreft zwartrijden klopt je redenering omdat de inkomsten bij extra controle dan in de zak van NS belanden. Maar voor ander zaken geldt dat niet

Ik beweer juist dat het goed is dat boetes bij de staat belanden. Wat we de 'boete' noemen bij NS is dat strikt genomen niet, het is een verhoging die bij NS, belandt, maar die voelt als een boete. Boetes waarbij handhaving door NS na overtredingen plaatsvindt, behoren ook bij Justitie terecht te komen. Het oordeel over een kloppende redenering laat ik dus bij mezelf.

Reageer