Nominatie meest waardeloze overstap van Nederland


Bij deze een nominatie zoals de titel aal aangeeft. Het betreft de overstap van de trein uit Zeeland op de trein naar Breda en Tilburg + de tegengestelde richting. Waarom? Omdat het eerder regel dan uitzondering is dat deze overstap niet gehaald wordt. Zo ook nu weer, zie de trein richting Breda zo wegrijden terwijl we net uitstappen. De reden? We moesten weer is wachten op het viaduct voor station Roosendaal op andere treinen.

Ook voor de andere richting is het meermaals raak. Het is zelfs zo slecht geregeld dat 9292 al standaard aangeeft dat je de overstap niet haalt. Ik stel voor, laat een paar mensen van de NS de hele dag heen en weer rijden tussen Breda en Bergen op Zoom en ga is tellen hoe vaak die overstap gemist wordt.

Zelfs het personeel in de trein wordt er chagrijnig van dat het zo ontzettend vaak gebeurd. Het is echt niet normaal hoe vaak je de overstap niet haalt in beide richtingen.

De oplossing: een paar minuten overstaptijd toevoegen helpt al een hoop. De intercity staat een hele tijd stil in Breda. Van mij mag er een deel van deze buffer afgelakt worden om de overstaptijd in Roosendaal te verhogen. Ook de trein naar Zeeland mag van mij een paar minuten langer blijven staan. Vertrekken ze in Vlissingen ook wat later en kunnen er wat minuten af van de buffer terug in Roosendaal. Want daar staat deze trein ook enige tijd stil.

Alsjeblieft NS, dit moet echt verbeterd worden.

31 reacties

Dit is echt veel te waar, in een week heen en weer Middelburg Breda heb ik 7 van de 12 keer de overstap gemist.
Reputatie 3
Andere nominatie voor deze titel: overstap op station Den Bosch tussen de treinen Zwolle Roosendaal & Alkmaar Maastricht
Ik blijf breda-Prinsenbeek naar heeze nomineren. Alles moet met de sprinters. Vroeger kon je de ic nog pakken. Sprinters zijn nu het snelste met 1.34u reistijd. ( oude dienstregeling van 1.01u). Effectief dus 1.06u langer onderweg per heen en terugreis.
Reputatie 4
Als je uit Utrecht Den Haag Centraal 's-avonds binnen komt. Door de sprinter voor de IC kan de IC niet eerder in Den Haag zijn, maar hierdoor is de overstap op sprinter naar Laan van NOI / Leiden 32 minuten. Je kan als je rent, voorin de IC staat, de trein niet bezet binnen komt en de HC van de sprinter wacht en als jong iemand halen in 2 minuten. De overstap is dus eigenlijk bijna nooit haalbaar. Dus lang wachten. Ook vanuit de IC/Sprinter uit Rotterdam is de overstap 27/24 minuten. De sprinter staat daarna in Leiden wel (zoals de hele dag) 9/11 minuten stil. Oplossing zou zijn de sprinterpaden van de sprinter naar Hlm en Amsterdam omdraaien, de hele dag. Of 's-avond de sprinter naar Haarlem door laten rijden naar Den Haag i.p.v. de sprinter naar Amsterdam.
Reputatie 1
Mag ik dan nomineren de reis Maarn- Veenendaal de Klomp? Dat is hemelsbreed ongeveer 10 kilometer. Daarvoor moet je eerst van Maarn naar Utrecht CS (18 minuten). Daar moet je 24 minuten wachten op de Intercity ri Arnhem die er vervolgens 18 minuten over doet om op De Klomp aan te komen. Waarbij je dus ca. 56 minuten na vertrek beginstation Maarn weer passeert.

En dat mag zomaar met de OV-kaart ?!?!
Reputatie 7
Badge +3
Slechtste overstap is toch wel in Dordrecht op een reis van Rotterdam Lombardijen naar Oudenbosch.
In de avonduren en het weekend mag je 29 minuten wachten in Dordrecht.

Dan nomineer ik in de "overstap" in Baarn van Hilversum richting Den Dolder: 30 minuten wachttijd. Deze overstap is zo beroerd dat NS zelf heeft toegegeven dat je vanuit Hilversum beter met de bus naar Soest kunt dan met de trein.
Reputatie 7
@volvo8700
Met een treinabonnement met vrij reizen heb je weinig aan buslijnen. Maar dit terzijde.

De kwestie van de tijdrovende overstappen blijft vervelend. Helemaal als je dat dagelijks meemaakt op heen en terugweg. Geen reclame voor OV-gebruik. Terwijl we autogebruik juist willen verminderen.
Zo, wat een reacties. Even een update van gisteravond. De mensen van de volgende trein hebben hem wederom weer niet gehaald. Het grootste probleem is dat deze overstap voor de nieuwe dienstregeling slechts een enkele keer mis ging, maar dan had je trein ook 10-15 minuten vertraging. Nu wordt de aansluiting niet eens meer weergegeven bij 1 minuut vertraging.

En ja, dat ze het elders slechter hebben snap ik. Maar die gebruiken de trein dan ook niet op de manier hoe wij hem gebruiken. Het gaat hier dan ook gewoon in Nederland en het is een beetje raar dat je niet mag klagen als het nog erger kan.

En als het station dan nog leuk zou zijn, prima. Maar op station Dordrecht is dus echt helemaal niks te beleven.
Reputatie 4
Wat veel belangrijker is dan Etten-Leur, Prinsenbeek en omliggende gehuchten is dat knoop 's Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo in stand blijft - zoals nu, en met een optimalisatie volgende dienstregeling. Dat zal niet vaak in het voordeel werken van de kleine dorpjes, en dat moet je maar accepteren.
Etten-Leur is bepaald geen gehucht met 46.000 inwoners en regiofunctie. Ook Prinsenbeek in combinatie met de wijk Haagse Beemden in Breda heeft samen zo'n 30.000 inwoners. West-Brabant is behoorlijk dichtbevolkt en verdient goede aansluitingen.

Alleen Breda Bergen op Zoom lijkt me voor West Brabant van belang. Etten Leur heeft volgens mij tig buslijnenen naar Breda, waardoor er altijd wel een goede verbinding is.
Reputatie 7
Badge +3
@Coryza
Het gaat (als je openingspost nog even leest) over aansluitingen die volgens dienstregeling wel gegeven zouden moeten worden maar gemist worden.
Reputatie 7
Hopelijk wordt het in de dienstregeling 2018 wat beter voor West-Brabant. 10 minuten wachttijd of iets dergelijks is helemaal niet erg, en dat kleinere plaatsen minder belang hebben en daarop minder afgestemd wordt is natuurlijk logisch, maar zóveel wachttijd en achterlichtaansluitingen op meerdere "knoopstations' zijn onbegrijpelijk.
Reputatie 3
Ja dat snap ik ook wel... Maar er zijn andere keuzes gemaakt, in het belang van een grotere groep reizigers. Als het beter past hadden ze het wel gedaan. Goed, dit blijft discussieren dus ik houd er mee op...
Reputatie 7
Wat veel belangrijker is dan Etten-Leur, Prinsenbeek en omliggende gehuchten is dat knoop 's Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo in stand blijft - zoals nu, en met een optimalisatie volgende dienstregeling. Dat zal niet vaak in het voordeel werken van de kleine dorpjes, en dat moet je maar accepteren.
Etten-Leur is bepaald geen gehucht met 46.000 inwoners en regiofunctie. Ook Prinsenbeek in combinatie met de wijk Haagse Beemden in Breda heeft samen zo'n 30.000 inwoners. West-Brabant is behoorlijk dichtbevolkt en verdient goede aansluitingen.
Reputatie 3
Da's niet waar Rene74. Vanaf Etten-Leur heb je 8 minuten overstap te Breda op de IC naar Rotterdam, waar je nogmaals 10 minuten hebt op de ICDirect naar Amsterdam. Scheelt je weer een kwartier, ipv van 29 minuten wortelschieten op Breda 😉. En hoeveel mensen willen er dagelijks vanaf Etten-Leur naar Prinsenbeek, Lage Zwaluwe of Dordrecht? Je kan ook gewoon een halfuurtje fietsen naar Prinsenbeek en daar de trein pakken. En met de bus heb je een prima overstap op Lage Zwaluwe. Dus dat de NS korte overstappen voor de wereld-stad Etten-Leur niet inbouwt heb ik prima begrip voor - gaat ook nog eens ten koste van veel grotere reizigersgroepen!
Ik bedoel de rechtstreekse verbinding met de ICD zoals die ook wordt weergegeven in de reisplanner. 2/3 minuutjes later vertrekken en je hebt een prima overstap. Het is uitermate storend dat je je overstap precies weg ziet rijden als je trein binnenrijdt. Ik vind het niet juist dat kleinere reizigersgroepen er buitensporig ver op achteruit gaan voor de (in theorie) paar minuutjes winst van de grotere groep. Compleet scheve verhouding. Dat zie je ook in Den Bosch. Achterlichtaansluitingen zoals onder andere daar zouden niet moeten mogen. 15 minuten overstap maximaal. Maar NS richt zich blijkbaar in hoofdzaak op de grote intercitylijnen.


Ik denk dat NS het wel zo goed mogelijk probeert.... maar soms kan het niet anders. NS richt zich vooral op knopen. Alle tijden rondom Zwolle liggen per definitie vast. Daaromheen wordt alles zo goed mogelijk op elkaar gepast. Een later vertrek van de ICd uit Breda zorgt er weer voor dat het proppen wordt bij Schiphol...
Reputatie 7
Da's niet waar Rene74. Vanaf Etten-Leur heb je 8 minuten overstap te Breda op de IC naar Rotterdam, waar je nogmaals 10 minuten hebt op de ICDirect naar Amsterdam. Scheelt je weer een kwartier, ipv van 29 minuten wortelschieten op Breda 😉. En hoeveel mensen willen er dagelijks vanaf Etten-Leur naar Prinsenbeek, Lage Zwaluwe of Dordrecht? Je kan ook gewoon een halfuurtje fietsen naar Prinsenbeek en daar de trein pakken. En met de bus heb je een prima overstap op Lage Zwaluwe. Dus dat de NS korte overstappen voor de wereld-stad Etten-Leur niet inbouwt heb ik prima begrip voor - gaat ook nog eens ten koste van veel grotere reizigersgroepen!
Ik bedoel de rechtstreekse verbinding met de ICD zoals die ook wordt weergegeven in de reisplanner. 2/3 minuutjes later vertrekken en je hebt een prima overstap. Het is uitermate storend dat je je overstap precies weg ziet rijden als je trein binnenrijdt. Ik vind het niet juist dat kleinere reizigersgroepen er buitensporig ver op achteruit gaan voor de (in theorie) paar minuutjes winst van de grotere groep. Compleet scheve verhouding. Dat zie je ook in Den Bosch. Achterlichtaansluitingen zoals onder andere daar zouden niet moeten mogen. 15 minuten overstap maximaal. Maar NS richt zich blijkbaar in hoofdzaak op de grote intercitylijnen.
Reputatie 3
Poeh... wat hebben we het hier zwaar in Nederland, met onze bijna-overal-een-minimale-halfuurs-dienst... In het buitenland kijken ze met jaloerse ogen naar onze frequentie.
Haast van A naar B (en het liefst zonder overstap) is inderdaad té leuk eigenlijk.

In het buitenland (met name in het zuiden en dat begint al in Frankrijk) mag je rustig een uur wachten "relax meneer die komt wel, misschien.." en iedereen vindt dat prima verder.

Vind ik ook, als ik op vakantie ben en tijd zat heb... of een siesta middagdutje doe ergens.
Maar 29 minuten wachten in NL is wel rennen of geluk hebben dus!


Ik heb een maandlang door Europa mogen reizen met de trein, dat was geweldig!, maar als ik ergens een overstap niet zou halen... dan werd het of een paar uur wachten en soms ook maar overnachten (gelukkig nergens gebeurd). Erg lastig om daar je reis te plannen omdat je altijd wel vast zit aan lange wachttijden. Het eerste wat ik ook dacht toen ik weer terug was in Nederland is van jeetje... wat hebben we het hier eigenlijk goed voor elkaar. En ja - dat we soms vertraging hebben kan ook niet anders als je zó frequent rijdt. En nee, dat kan je niet vergelijken met Japan (mocht iemand zich dat afvragen). Ook in de afgelegen gebieden in Japan rijdt men minder-frequent en met vertraging (zelf ervaren).

Maar we blijven Nederlanders - en klagen zullen we! (Zou ik ook doen hoor als ik elke dag 29 minuten overstap zou hebben, we denken toch graag in eigenbelang).
Badge +3
Poeh... wat hebben we het hier zwaar in Nederland, met onze bijna-overal-een-minimale-halfuurs-dienst... In het buitenland kijken ze met jaloerse ogen naar onze frequentie.
Haast van A naar B (en het liefst zonder overstap) is inderdaad té leuk eigenlijk.

In het buitenland (met name in het zuiden en dat begint al in Frankrijk) mag je rustig een uur wachten "relax meneer die komt wel, misschien.." en iedereen vindt dat prima verder.

Vind ik ook, als ik op vakantie ben en tijd zat heb... of een siesta middagdutje doe ergens.

Maar 2 minuten wachten in NL (of rennen en geluk hebben dus voor die overstap) maakt wel een boel verschil tussen klantvriendelijkheid (die minuut wachten halen we wel in, alle seinen staan toch op groen) en de deuren dicht smijten voor overstappers is absoluut onbeschoft.

Mijn mening, ben geen machinist of HC, maar kan wel beter dus (het hele logistieke spoor-spelletje inclusief doordendendere goederentrenen zit een té ruime of ieder gebal riante marge in)

Zodra het gaat lijken op ATC EHAM https://www.liveatc.net/search/?icao=eham dan pas zorgen maken, om te voorkomen dat treinen botsen of zo.
Reputatie 3
Poeh... wat hebben we het hier zwaar in Nederland, met onze bijna-overal-een-minimale-halfuurs-dienst... In het buitenland kijken ze met jaloerse ogen naar onze frequentie.
Nederland is ook zeer dicht bevolkt natuurlijk. In dichtbevolkte gebieden/regio's in het buitenland zijn er ook halfuursdiensten. Of kwartier/10-minutendiensten.
Zeker! Soms zelfs wel vaker. Maar daar valt Etten-Leur dus niet onder,en dan worden er keuzes gemaakt. (Alhoewel aansluitingen in Dordrecht wel een draak zijn, wat dan weer wel in dichtbevolkt gebied ligt).
Reputatie 3
@Coryza
Buiten de Randstad zijn er in de avond en in het weekend grote aantallen stations die maar eens per uur worden bediend. Toch knap vervelend als dan 59 minuten moet wachten omdat de aansluiting mis gaat.


Je aansluiting gaat niet mis, want het is geen aansluiting. En zoals hiervoor beschreven, een combinatie van fiets/bus/trein gaat vaak prima. Wat veel belangrijker is dan Etten-Leur, Prinsenbeek en omliggende gehuchten is dat knoop 's Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo in stand blijft - zoals nu, en met een optimalisatie volgende dienstregeling. Dat zal niet vaak in het voordeel werken van de kleine dorpjes, en dat moet je maar accepteren. Ik zeur ook niet over het feit dat Eibergen geen trein-station meer heeft, maar de bus bied mij een prima alternatief.
Reputatie 7
Poeh... wat hebben we het hier zwaar in Nederland, met onze bijna-overal-een-minimale-halfuurs-dienst... In het buitenland kijken ze met jaloerse ogen naar onze frequentie.
Nederland is ook zeer dicht bevolkt natuurlijk. In dichtbevolkte gebieden/regio's in het buitenland zijn er ook halfuursdiensten. Of kwartier/10-minutendiensten.
Reputatie 3
Da's niet waar Rene74. Vanaf Etten-Leur heb je 8 minuten overstap te Breda op de IC naar Rotterdam, waar je nogmaals 10 minuten hebt op de ICDirect naar Amsterdam. Scheelt je weer een kwartier, ipv van 29 minuten wortelschieten op Breda 😉. En hoeveel mensen willen er dagelijks vanaf Etten-Leur naar Prinsenbeek, Lage Zwaluwe of Dordrecht? Je kan ook gewoon een halfuurtje fietsen naar Prinsenbeek en daar de trein pakken. En met de bus heb je een prima overstap op Lage Zwaluwe. Dus dat de NS korte overstappen voor de wereld-stad Etten-Leur niet inbouwt heb ik prima begrip voor - gaat ook nog eens ten koste van veel grotere reizigersgroepen!
Reputatie 7
Badge +3
@Coryza
Buiten de Randstad zijn er in de avond en in het weekend grote aantallen stations die maar eens per uur worden bediend. Toch knap vervelend als dan 59 minuten moet wachten omdat de aansluiting mis gaat.
Reputatie 7
Vanuit Etten-Leur de overstap in Breda op de IC-Direct naar Schiphol/A'dam: standaard 29 minuten.
Vanuit Etten-Leur de overstap in Breda op de Sprinter naar Dordrecht: standaard 24 minuten.(hierbij is de wachttijd in Breda precies dubbel zo lang als de totale werkelijke rijtijd)
Reputatie 3
Poeh... wat hebben we het hier zwaar in Nederland, met onze bijna-overal-een-minimale-halfuurs-dienst... In het buitenland kijken ze met jaloerse ogen naar onze frequentie.
Reputatie 7
Badge +3
In Den Bosch zijn er diverse overstappen die vaker gemist dan gehaald worden.

Reageer