beantwoord

Noodstopknop op spoorweg-overgangen

• 26 november 2014
  • 4 reacties
  • 1826 Bekeken

Geachte NS, ik lees vaak over ongelukken op spoorwegovergangen waarbij mensen stranden op een overweg en niet tijdig weg komen.
Is het geen idee om bij overwegen een noodstop-knop te plaatsen waarmee naderende treinen tot stilstand worden gebracht door bijvoorbeeld omstanders.
icon

Beste antwoord door Sumber Alam 26 november 2014, 23:23

Onduidelijk uit dit verhaal is om welke voertuigen het gaan. Je moet het per situatie gaan bekijken. De machinist ziet dat niet op tijd. En tja een ongeluk zit in een klein hoekje. Als ik bijvoorbeeld op het zebrapad loop ziet de automobilist ook niet altijd of ze denken gauw erover heen te kunnen. Bij de treinen is het anders. Als je vast staat op de rails bijvoorbeeld door motorpech, dan kun je beter zsm je auto uitstappen. Of welke voertuig het ook mag zijn. Ook niet verstandig om in een cabine van je vrachtwagen te blijven zitten en je staat met pech op het spoor. Dat was volgens mij een keer in de buurt van Ede of Veenendaal gebeurd. Meteen zsm uit het voertuig komen en vooral 112 bellen. Je leven is het belangrijkst niet het voertuig!
Bekijk origineel

4 reacties

Onduidelijk uit dit verhaal is om welke voertuigen het gaan. Je moet het per situatie gaan bekijken. De machinist ziet dat niet op tijd. En tja een ongeluk zit in een klein hoekje. Als ik bijvoorbeeld op het zebrapad loop ziet de automobilist ook niet altijd of ze denken gauw erover heen te kunnen. Bij de treinen is het anders. Als je vast staat op de rails bijvoorbeeld door motorpech, dan kun je beter zsm je auto uitstappen. Of welke voertuig het ook mag zijn. Ook niet verstandig om in een cabine van je vrachtwagen te blijven zitten en je staat met pech op het spoor. Dat was volgens mij een keer in de buurt van Ede of Veenendaal gebeurd. Meteen zsm uit het voertuig komen en vooral 112 bellen. Je leven is het belangrijkst niet het voertuig!
Geachte NS, ik lees vaak over ongelukken op spoorwegovergangen waarbij mensen stranden op een overweg en niet tijdig weg komen.
Is het geen idee om bij overwegen een noodstop-knop te plaatsen waarmee naderende treinen tot stilstand worden gebracht door bijvoorbeeld omstanders.

Leuk speel object voor de lieve jeugd (vandalisme) : knopje drukken - treintje stoppen.

Overigens vraag ik me af hoe de machinist ingelicht moet worden; Niet voor elke overweg staat een sein wat door een druk op de knop op stop gezet kan worden.
Bovendien is er ook nog sprake van een remweg die - afhankelijk van de snelheid van de trein - best wel eens kan oplopen tot zo'n 800 meter.
Is de trein dus dichterbij dan de door de snelheid benodigde remweg, dan helpt zo'n noodknop ook al niet.

Zoals Sumber Alam al aangeeft: in dergelijke situaties geldt slechts één devies: inpakken en wegwezen.
Hallo Stegenga,

Welkom op het NS Serviceforum. Goed dat je suggesties aandraagt. Blijf dit ook vooral doen 🙂
Sumber Alam heeft het goede antwoord gegeven. Ook is het zo dat de remweg van een trein niet te vergelijken is met de remweg van bijvoorbeeld een auto.
Je topic heb ik voor de vindbaarheid naar 'in de trein' verplaatst.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 6
Badge

Ik voorzie een hoop grapjassen die dit zullen doen......

Ze hadden in Bilthoven vroeger een systeem die na het sluiten van de overweg ging kijken of de overweg vrij was, via een bewegingssensor. Zo nee, dan werd er een rood sein getoond. Misschien een handig systeem bij de gevaarlijkste overwegen.
Maar de remweg blijft het belangrijkste, samen met de tijd van het jaar (blaadjes op de rails => doorslippen)

Reageer