beantwoord

Noodzakelijkheid reizen

  • 14 mei 2020
  • 1 reactie
  • 181 Bekeken

Reputatie 7

Ik lees net in het nieuws dat er vanaf 1 juni door NS-personeel niet actief gecontroleerd wordt op mondkapjes en dat minstens tot 1 september mensen worden opferoepen alleen noodzakelijk te reizen. Zijn de raamkantstoelen bezet (aangegeven met de groene sticker) dan wordt je gezegd de volgende trein te nemen. Maar wie gaat dat zeggen? Als je al ingestapt bent, de trein rijdt en dan blijken alle stoelen bezet? Verder die noodzakelijkheid: tot 1 september? Dat is wel érg lang en ik geloof nooit dat mensen zich daaraan zullen houden. Alles start straks weer op, het wordt zomervakantie en wat is dan "noodzakelijk"? Dat gaat heel ruim geïnterpreteerd worden. In Duitsland wordt het OV zelfs weer opgeschaald met treinen naar toeristische bestemmingen..... (met mondkapjesplicht in ov). Dat is vooruitstrevender.

icon

Beste antwoord door Jeroen 14 mei 2020, 15:28

De media zijn aan de haal gegaan met het protocol welke is opgesteld door de gezamelijke OV bedrijven.  Niet actief controleren daar zal mee bedoeld worden dat er niet continu toezicht zal zijn en dat er dus geen ingangscontrole zal zijn en dat de Hc niet zijn/haar wandelschoenen aan zal trekken en continu heen en weer door de trein zal lopen.

Er ligt een grote verantwoording bij de burgers zelf in NL en dat geldt dus ook in het vervoer, wat er voorgeschreven wordt qua handelen als de aangeduide zitplaatsen allemaal bezet zijn zal ook afhangen van de Hc en de richtlijnen die de Hc's zullen krijgen hieromtrent.

Er wordt gekeken naar manieren om drukte te voorspellen maar dan zou iedereen dat moeten gaan gebruiken voordat ze met de trein gaan reizen om het waterdicht te krijgen. Het wordt nog even afwachten in welke samenstelling de treinen straks zullen rijden en ook daar zullen de nodige wijzigingen in komen afhankelijk van de drukte.  De grootste beperking is en blijft het aantal beschikbare treinen die de NS bezit op dit moment.

Het is en blijft heel lastig om reizigersstromen in te schatten en helemaal in deze tijd, treinen worden indien mogelijk en er meldingen zijn van te grote drukte ook nog steeds verlengd in de planning.

Mensen die voor hun pleziertje met de trein willen reizen moeten zichzelf goed afvragen of ze er goed aan doen en het risico op besmetting voor de andere reizigers en zichzelf door hun gedrag willen verhogen.

Bekijk origineel

1 reactie

Badge

De media zijn aan de haal gegaan met het protocol welke is opgesteld door de gezamelijke OV bedrijven.  Niet actief controleren daar zal mee bedoeld worden dat er niet continu toezicht zal zijn en dat er dus geen ingangscontrole zal zijn en dat de Hc niet zijn/haar wandelschoenen aan zal trekken en continu heen en weer door de trein zal lopen.

Er ligt een grote verantwoording bij de burgers zelf in NL en dat geldt dus ook in het vervoer, wat er voorgeschreven wordt qua handelen als de aangeduide zitplaatsen allemaal bezet zijn zal ook afhangen van de Hc en de richtlijnen die de Hc's zullen krijgen hieromtrent.

Er wordt gekeken naar manieren om drukte te voorspellen maar dan zou iedereen dat moeten gaan gebruiken voordat ze met de trein gaan reizen om het waterdicht te krijgen. Het wordt nog even afwachten in welke samenstelling de treinen straks zullen rijden en ook daar zullen de nodige wijzigingen in komen afhankelijk van de drukte.  De grootste beperking is en blijft het aantal beschikbare treinen die de NS bezit op dit moment.

Het is en blijft heel lastig om reizigersstromen in te schatten en helemaal in deze tijd, treinen worden indien mogelijk en er meldingen zijn van te grote drukte ook nog steeds verlengd in de planning.

Mensen die voor hun pleziertje met de trein willen reizen moeten zichzelf goed afvragen of ze er goed aan doen en het risico op besmetting voor de andere reizigers en zichzelf door hun gedrag willen verhogen.

Reageer