beantwoord

NS boete zwartrijden eerste keer terwijl ik niet expres zwart reed.

Hallo,
Ik heb zojuist een brief thuisgekregen met een boete van 71,40. Het was een reis van Arnhem Centraal naar Utrecht Centraal retour. Er is iets bij het inchecken fout gegaan, ik weet alleen niet wat. Het paaltje gaf namelijk wel aan dat ik ingecheckt was. Dit vertelde ik dan ook aan de conductrice, en ze zei dat ik geen 50 euro hoef te betalen maar ik snapte niet compleet hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij dat zo snel mogelijk uitleggen? Alvast bedankt!

Groetjes,
Yvonne
icon

Beste antwoord door Chiel NS 24 mei 2017, 18:53

Goedenavond Yvonne.vdh, welkom op het forum. Heel vervelend dat je een boete hebt opgelopen, ik durf zonder gegevens in te kunnen natuurlijk niet te zeggen hoe dat is gekomen.

Ik zie dat dit topic een beetje uit de hand is gelopen met allemaal reacties, dus even om er zeker van te zijn dat Yvonne.vdh het antwoord krijgt wat belangrijk voor haar is voor ze pagina's aan reacties moet doorlezen spring ik even in.

Neem contact op met de klantenservice zodra je de accept giro binnen hebt. Alle contactmogelijkheden vind je hier. We kijken graag voor je wat er precies is gebeurd, in veel gevallen kunnen we de boete voor je kwijtschelden. Vooral als het de eerste keer is. Mocht hier uit komen dat je bij een verkeerde maatschappij bent ingecheckt, raad ik je aan om daar ook nog even contact mee op te nemen. Vaak kan dat op deze website.

Ik wil je verder wel graag aangeven dat het normaal is dat een boete uitgeschreven wordt, ook al is het je eerste keer dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dit is voor een conducteur namelijk niet te controleren, op de klantenservice kunnen we dat wel. Daarom ligt de verantwoordelijkheid daar, om te kijken of de boete kwijtgescholden kan worden.
Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het werkt anders dan u denkt. U had geen geldig vervoersbewijs, de conducteur stelt het vast en moet u dan eentje verstrekken. Dat kost de ritprijs plus een verhoging van 50 euro.

Als u het er niet mee eens bent, overlegt u niet met de conducteur maar met Klantenservice en kunt u uw verhaal uitleggen als u uw acceptgiro thuis heeft. Eerste boetes worden vrij vaak kwijtgescholden en zijn dan een soort waarschuwing. Als het echt een eerste fout is, is die kans zelfs groot. Op de acceptgiro staat een boetekenmerk in de vorm van een hoofdletter met zes cijfers.

Daar kan men u dan de boete kwijtschelden als het echt een eerste keer is en de conducteur netjes over uw opstelling naar hem toe schreef.

Zie verder over expres of niet de opmerking van Slidestops hieronder. Er zullen heel ook weinig mensen zijn die zeggen dat ze expres zwart rijden en ondanks dat komt het toch wel voor.
Reputatie 7
Overigens op het gedeelte ik deed het niet expres, het is een feitelijke constatering waar op geverbaliseerd wordt. Hierin is opzet niet relevant. Natuurlijk is dit later eventueel recht te zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat Yvonne in Arnhem heeft ingecheckt bij een andere vervoerder dan NS.

Wanneer je een account aanmaakt bij https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm kun je terugkijken wat de transacties geweest zijn met de kaart.

Als inchecken bij de verkeerde vervoerder inderdaad het probleem is, dan kan de incheck bij de andere vervoerder worden teruggeclaimd. Bij NS kan een beroep gedaan worden op coulance. Wel eerst de boete betalen.

Het toont voor de zoveelste keer aan hoe knullig en klantonvriendelijk het systeem is met poortjes van meerdere vervoerders op hetzelfde station. Eigenlijk is het verbazingwekkend dat het niet veel vaker fout gaat.
Daar dacht ik ook aan ja, als het paaltje ingecheckt aangeeft.

Let dan wel op dat u het tarief van 20 euro nog terugvraagt bij de andere vervoerder (Arriva ?)
Reputatie 7
Badge +3
In Arnhem bij Arriva ingecheckt?
Reputatie 3
Je kunt het de reiziger die bij een "verkeerde" vervoerder incheckt niet eens kwalijk nemen. We noemen het Openbaar Vervoer, maar in praktijk is het dat dus niet.
Ik reis zelf ook naar Arnhem en zie haast iedere dag wel eens iemand bij het verkeerde paaltje uitchecken.
Een boete lijkt mij niet op zijn plaats; verander het systeem maar! Openbaar Vervoer dus!
Reputatie 7
Badge +3
We noemen het Openbaar Vervoer, maar in praktijk is het dat dus niet.
Waar slaat deze reactie op?
Reputatie 7
Openbaar vervoer wil niet meer zeggen als dat een ieder hier gebruik van kan maken.
Reputatie 3
We noemen het Openbaar Vervoer, maar in praktijk is het dat dus niet.
Waar slaat deze reactie op?

Op het feit dat er geen nationale vervoerders meer zijn, maar dat het openbaar vervoer geprivatiseerd is met als een van de nadelen dat het inchecken dus fout kan gaan. Zo duidelijk genoeg?
Reputatie 7
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete. Dit heeft niets met openbaar te maken. Iedereen mag een vervoersbewijs aanschaffen en reizen. Dat is wat er bedoeld wordt. Als je de poortjes niet snapt of niet in de fout wil gaan, koop je een losse kaart of e-ticket.
Reputatie 3
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete. Dit heeft niets met openbaar te maken. Iedereen mag een vervoersbewijs aanschaffen en reizen. Dat is wat er bedoeld wordt. Als je de poortjes niet snapt of niet in de fout wil gaan, koop je een losse kaart of e-ticket.
Alleen vroeger (nog niet zo heel lang geleden) , kocht je een retourtje Harlingen - Tegelen. Nu heb je als je pech hebt te maken met 3 vervoerders op zo'n reis. Mensen die niet zo vaak per trein reizen kunnen daardoor fouten met in en uitchecken maken. Om dan meteen een boete uit te delen is wel erg makkelijk.
Nee niet net als vroeger.

Je moet nu heel goed opletten of je bij het goede paaltje of poortje incheckt dan wel uitcheckt.

Dat is voor iemand die elke dag reist en een studie heeft gemaakt van de OV Chipkaart misschien heel logisch, maar voor de meeste dagjesreizigers volkomen idioot.
Reputatie 7
Nu koop je hetzelfde kaartje in de automaat en dan maakt het geen bal uit waar of hoe je incheckt met die eenmalige chipkaart.
Reputatie 7
En daarbij, als je iets niet weet, zoek je het van te voren uit. Dit doe je ook bij andere reizen, dus waarom de trein niet.

Als je geen geldig vervoersbewijs hebt wordt je conform artikel 70 wpv2000 voorzien van een geldig vervoersbewijs.

Zoals in de eerste posts van dit topic, kan de klantenservice kwijtschelden of verkeerde check in/uits corrigeren. De discussie hoort niet op de trein, maar bij de klantenservice. In de trein heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Punt.
Reputatie 1

Mensen snappen best hoe poortjes werken op een enkeling na. Het wordt wel ingewikkelder voor mensen die niet gewend zijn dat elke vervoerder zijn eigen incheckpaaltje / incheckpoortje heeft.

In Arnhem komt Arriva (rode poortjes) en NS, de andere poortjes.

En alsof 2 niet lastig is, in Zutphen zijn er zelfs 3 vervoerders: NS, Arriva en Syntus met elk hun eigen incheckpaaltje.
Op het perron van spoor 2 en 3 staan ze alle 3 naast elkaar met die van NS er tussenin.

Foto is van station Zutphen.

Zoals de meeste mensen hier aangeven.
Waarschijnlijk is er ingecheckt bij Arriva en niet bij NS.
Ik vind het zeer klantonvriendelijk dat een vervoerder een boete geeft als blijkt dat er ingecheckt is bij de verkeerde vervoerder. Waarschijnlijk gaan de controleurs er van uit dat degenen die ''fout inchecken'' dit bewust, dus opzettelijk doen.

Situatie Arnhem Centraal:
van busstation naar de treinen of van ingang Amsterdamseweg naar treinen:
Tegenwoordig zijn er incheckpoortjes i.p.v. paaltjes.
Als iemand incheckt gaat het poortje open, ook als dit bij de verkeerde vervoerder is.
Reputatie 7
Badge +3

Op het feit dat er geen nationale vervoerders meer zijn, maar dat het openbaar vervoer geprivatiseerd is met als een van de nadelen dat het inchecken dus fout kan gaan. Zo duidelijk genoeg?

Sinds wanneer is NS geprivatiseerd?

Ik geef wel toe dat zonder Arriva c.s. het inchecken bij verschillende maatschappijen niet nodig zou zijn, immers dan zouden alle regionale lijnen al lang gesloten zijn. NS wilde die namelijk niet meer exploiteren omdat ze verliesgevend zouden zijn.

Verder zie ik het probleem niet zo. Als ik op Schiphol kom en met de KLM ga vliegen moet ik ook inchecken bij de KLM en dat kan dan ook niet bij Lufthansa of Singapore Airlines.
Reputatie 7
@michael Inchecken bij een andere vervoerder is hetzelfde doen als afrekenen in een andere supermarkt dan waar je je boodschappen doet.

De supermarkt krijgt zijn geld niet. Logisch toch dat ze daar wat van vinden?
Onzin, ken je een supermarkt waar er 2 kassa's staan van verschillende supermarkten ?

Het is helemaal niet logisch, ga maar eens in UK kijken, daar heb je ook verschillende vervoerders,
Reputatie 7
Het is een voorbeeld geen 1 op 1 vergelijking.

Nogmaals; als je er niet mee te maken wil hebben, koop een los kaartje in de vorm van een eenmalige ov-chipkaart of e-ticket.

Als je er dan toch voor kiest, om een ov-chipkaart te gebruiken, lees je zelf dan in of vraag het eventueel, en gebruik hem dan goed.
Reputatie 1
Alleen vroeger (nog niet zo heel lang geleden) , kocht je een retourtje Harlingen - Tegelen. Nu heb je als je pech hebt te maken met 3 vervoerders op zo'n reis. Mensen die niet zo vaak per trein reizen kunnen daardoor fouten met in en uitchecken maken. Om dan meteen een boete uit te delen is wel erg makkelijk.

Voor de lol erbij geschreven:
Treinreis van Enschede naar Kerkrade Centrum:

Enschede - Hengelo NS
Enschede - Zutphen Syntus
Zutphen - Nijmegen NS
Nijmegen - Roermond (via Venlo) Arriva

Keuze met intercity van Roermond tot Sittard of Heerlen (tot Roermond hetzelfde):
Roermond - Sittard of Heerlen: NS
Sittard of Heerlen - Kerkrade Centrum: Arriva
Totaal 6x
*Afhankelijk van of de Stoptrein naar Kerkrade vanuit Sittard of vanuit Heerlen wordt gepakt.

Keuze: uitsluitend met de stoptreinen van Arriva (tot Roermond hetzelfde):
Roermond - Sittard en Sittard - Kerkrade: Arriva.
Totaal 4x.

Enschede - Deventer - 's-Hertogenbosch - Sittard (of met IC door naar Heerlen)
Sittard of Heerlen - Kerkrade met stoptrein: Arriva.

Tot Sittard of Heerlen NS. Dus slechts 1x ander vervoerder.
Reputatie 7
Badge +4
Yvonne, het is een kwestie van opletten in Arnhem. Je had bij NS moeten inchecken omdat je reis met NS ging. Je hebt wel ingecheckt, maar mogelijk bij Arriva. Het is niet met opzet fout gegaan.

Punt is dat u het echt niet met opzet deed, maar er zijn wat veel mensen die dit excuus ten onrechte aanvoeren om betaling te vermijden. Dit verklaart de wat steviger reacties. Je wordt beboet op wat je doet of nalaat, niet met welke bedoeling je het deed.

Dus niet op de poortjes toelopen en inchecken maar eerst kijken welk poortje je moet hebben, in dit geval die van NS.

Dan komt alles goed. Mogelijk krijg je je boete terug. Je openingspost was ook niet helemaal duidelijk. Het zal zeker geen opzet geweest zijn, maar het was wel een fout en daar moet de conducteur op letten. Als je in Utrecht wilt uitchecken, gaat dat ook niet na een incheck bij Arriva, omdat Arriva in Utrecht niet rijdt. Bedenk dat er ook mensen zijn die daar misbruik van kunnen maken, al heb jij dat niet gewild.

Dus gewoon inchecken bij de goede vervoerder. Het is een menselijke fout van je en dat kan gebeuren. Iets beter opletten en alles komt goed.
Reputatie 1
Dit bericht is gericht aan Yvonne.
Waarschijnlijk was het beste om na het ontdekken van de fout, wat helaas in de trein was om op het station een medewerker van de spoorwegen aan te spreken om u te kunnen helpen.

Mogelijk kunnen ze bij het loket helpen.
Binnen 7 dagen kan de boete, acceptgiro op de deurmat aankomen. Deze moet binnen 7 dagen betaald worden omdat er anders een verhoging komt.

Ik adviseer om Yvonne om na ontvangst van de rekening, namelijk de boete eerst contact op te nemen met de NS. Dit kan zowel met internet als per telefoon. (excuses dat ik de gegevens er niet bij schrijf, ik heb momenteel weinig tijd).

Mogelijk kan er ook een medewerker helpen bij het loket of NS servicepunt op het station ook helpen.

Opgelet: Mogelijk is er inchecksaldo van uw OV Chipkaart afgehaald tijdens inchecken bij Arriva in Arnhem.
Ook kan er op Utrecht Centraal inchecksaldo eraf zijn gehaald terwijl u probeerde uit te checken. In Utrecht zou er dan aangegeven zijn ''Check in''. Al is dit raar bij poortjes als u het station verlaat.

U kan bij Arriva uw inchecksaldo terugvragen i.v.m. check in bij Arriva in Arnhem.
Als blijkt dat er op Utrecht Centraal ook onbewust inchecksaldo eraf is gegaan, kunt u dit ook bij NS terug vragen.
Reputatie 1
@michael Inchecken bij een andere vervoerder is hetzelfde doen als afrekenen in een andere supermarkt dan waar je je boodschappen doet.

De supermarkt krijgt zijn geld niet. Logisch toch dat ze daar wat van vinden?

Dat over supermarkten klopt inderdaad, maar ik neem aan dat er in de betaalautomaten voor PIN bij Ah uitsluitend voor de ah bedoeld zijn en niet voor andere supermarkten zoals de Jumbo.
Het zou gek zijn als de kassa 2 betaalautomaten heeft voor PIN. U kan kiezen uit deze van ah, maar ook nr 2, dan betaald u aan Jumbo terwijl u daar niks heeft gekocht en moet u alsnog bij ons betalen omdat u bij ah heeft gekocht. U betaald in dat geval dubbel en moet bij Jumbo het bedrag terug vragen. (ik kom grappig over maar dit is mijn vergelijking met supermarkt en de incheckpaaltjes/poortjes) net als u deze met elkaar vergelijkt.

Incheck/uitcheckpaaltjes en poortjes van alle vervoerders staan wel dicht bij elkaar, dit is de reden van mijn reactie.
Badge +3
Transacties (in/uit/saldo) staan op de ov-chipkaart zelf.

Geeft bij controle het apparaat van de HC dan niet aan dat er in Arnhem ingecheckt is bij Arriva i.p.v. NS? Dan lijkt mij het uitschrijven van een UVB wel zo netjes, zodat je zelf e.e.a. recht kan zetten via Arriva (je instaptarief terug) voordat je hoeft te betalen.

Of anders verplicht de trein verlaten bij eerstvolgende station om alsnog in te checken (minder administratie en evengoed zuur voor de reiziger omdat die dan via de SOS/info zuil door poortjes naar buiten moet, en vervolgens op een volgende trein moet wachten).
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me op dat Slidestops totaal voorbijgaat aan de beloftes die de reizigers zijn gedaan voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou voor de reizigers makkelijker en zeker niet duurder worden.

De praktijk is echter dat de OV-chipkaart in handen is gevallen van spoorvervoerders die alleen maar denken aan hun eigen belang waardoor het reizen met de OV-chipkaart veel ingewikkelder is dan in de tijden van het papieren kaartje. Een systeem dat zo ingewikkeld is dat je voordat je op reis gaat een hele studie moet maken, is een verkeerd ontworpen systeem. Helaas heeft de overheid geen enkele regie gevoerd waardoor de spoorvervoerders hun gang konden gaan en we nu zitten opgescheept met een duur en uiterst klantonvriendelijk systeem.

Reageer