beantwoord

NS boete zwartrijden eerste keer terwijl ik niet expres zwart reed.

Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
Badge
En daarbij, als je iets niet weet, zoek je het van te voren uit. Dit doe je ook bij andere reizen, dus waarom de trein niet.

Als je geen geldig vervoersbewijs hebt wordt je conform artikel 70 wpv2000 voorzien van een geldig vervoersbewijs.

Zoals in de eerste posts van dit topic, kan de klantenservice kwijtschelden of verkeerde check in/uits corrigeren. De discussie hoort niet op de trein, maar bij de klantenservice. In de trein heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Punt.

Amen. 😳
Reputatie 7
Badge +4
Het zou al een hele verbetering zijn als we kunnen inchecken bij vertrek en uit kunnen checken bij aankomst. Ongeacht de vervoerder. Het is een ingewikkelde klus maar ik vaag me in ernst af of die software niet te ontwikkelen zou zijn. Maar ja, wie geeft daar opdracht toe als de markt regeert en niet de overheid.

Als je bedenkt dat de langeafstandskorting doorloopt bij de andere vervoerder, zijn ze al in staat om gegevens samen te verwerken. Als het totaal aantal kilometers van de reis bekend is, kan het niet meer zo moeilijk zijn om deze kilometers per vervoerder te splitsen en op basis daarvan is een single in- en uitcheck wel mogelijk. Dat dat niet het enige is, is helder maar het zou wel kunnen.

De consumenten hebben er belang bij, de ondernemers duidelijk niet. Aangezien de staat voor 100 procent aandeelhouder is, zou de overheid wel eens wat actiever kunnen zijn in het belang van consumenten en kiezers.

Dit even op persoonlijke titel 😉
Reputatie 1
Transacties (in/uit/saldo) staan op de ov-chipkaart zelf.

Geeft bij controle het apparaat van de HC dan niet aan dat er in Arnhem ingecheckt is bij Arriva i.p.v. NS?

Zou handig zijn als de conducteur dat weet. Volgens mij weten ze ook af van een paar voorgaande reizen, bijv. van de heenreis als Yvonne bijv. eerst van Utrecht naar Arnhem is gegaan en op een later tijdstip weer terug naar Utrecht.

Ik had dit een keer van een conducteur gehoord toen ze mensen controleerden in 2 situaties:
incheck verkeerde vervoerder en vergeten in te checken bij NS.
Conducteur gaf toen aan een reiziger aan van de voorgaande reis. (omdat het om oudere mensen gingen kregen ze in beide gevallen geen boete)

Zelf werk ik niet bij NS, dus ik weet niet of mijn antwoord wel klopt.
Ik zie niet direct op mijn railpocket dat er is ingecheckt bij bv een andere vervoerder. Ik zie een rode balk die meldt dat de checkin ontbreekt. In de servicemodus kan ik wel verder zoeken en kan ik zien of er idd bij een concurrent is ingecheckt.
Wat hoop ik toch zo dat er idd binnenkort een single checkin volstaat, want het gaat nog geregeld verkeerd helaas 😞.
Reputatie 7
Een conducteur ziet in het scherm alleen dat er niet is ingecheckt.

Als we in de reishistorie gaan kijken (dus op de kaart zelf) kunnen we zien dat er een checkin bij Arriva was. Dit kan echter ook bus zijn oid, omdat er geen gegevens beschikbaar zijn van een andere vervoerder.
Dat verschil kan je zien door het instaptarief. Dat wordt ook vermeldt. Instaptarief van 4 euro betekend iig geen trein checkin. De instaptarieven trein verschillen tussen 10, 15 en 20 euro, ff vanuit het geheugen nu.
Reputatie 7
Badge
Hallo,
Ik heb zojuist een brief thuisgekregen met een boete van 71,40. Het was een reis van Arnhem Centraal naar Utrecht Centraal retour. Er is iets bij het inchecken fout gegaan, ik weet alleen niet wat. Het paaltje gaf namelijk wel aan dat ik ingecheckt was. Dit vertelde ik dan ook aan de conductrice, en ze zei dat ik geen 50 euro hoef te betalen maar ik snapte niet compleet hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij dat zo snel mogelijk uitleggen? Alvast bedankt!

Groetjes,
Yvonne

Wat ik mij trouwens afvraag, had de conducteur je meteen een boete gegeven of had hij jou eerst de keuze gegeven om de eerst volgende station uit te stappen zodat je alsnog kon inchecken?
Reputatie 7
@Loes Dacht dat dat er niet bij stond. Maar geloof het gelijk 🙂
Vervoerder en instaptarief, datum en tijd. Het is idd een raadsel waar men heeft ingechecked. Leuk raadsel blijft dat altijd 🙂.
Reputatie 6
Badge +2
De instaptarieven trein verschillen tussen 10, 15 en 20 euro, ff vanuit het geheugen nu.
Alleen 10 en 20, dacht ik. bijdragevandennis
Ik ben eens 15 tegengekomen, alleen weet ik niet meer bij wie, hoe lang geleden het is geweest. Kan goed zijn dat een niet meer bestaand instaptarief is.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben eens 15 tegengekomen, alleen weet ik niet meer bij wie, hoe lang geleden het is geweest. Kan goed zijn dat een niet meer bestaand instaptarief is.
Ik lees net dat bij de Veolia trein tot 30 maart 2011 een instaptarief van 15 euro gold, inderdaad. bijdragevandennis
Badge +3
Een conducteur ziet in het scherm alleen dat er niet is ingecheckt.
Dan heb ik meteen weer een vraag (naar aanleiding van ander topic 'lang verblijf op station') want als er wel ingecheckt is zien jullie dan ook waar en op welk tijdstip dat geweest is, of krijg je dan alleen een 'groene balk'?

Stel ik check in op Eindhoven om 15:55 (dal), dan zeggen de regels dat mijn reis moet aanvangen voor 16:30 maar wat als ik dan eerst nog even uitgebreid ga Starbucken (of de stad in ga, want er zijn nog open poortjes) en pas om 17:18 of zo de trein neem (midden in de spits)? Uiteraard is deze vraag hypothetisch, ik ben braaf 😛
Reputatie 7
Badge +4
De inchecktijd is gewoon zichtbaar.
Maar niet direct toch?

Ken iemand die in de ochtend dalvrij incheckt en dan pas een uur later vertrekt en die heeft hiervoor nog nooit een boete gehad.
Reputatie 7
Badge
Gewoon altijd goed inchecken en dan heb je ook geen problemen. Kind kan de was doen. 😳 mij is het tot nu toe altijd goed gelukt. 😳
Reputatie 7
Badge +4
Dat zegt niks over of het mag of niet. Er is geen sanctie uitgedeeld, kennelijk.
Ik zeg ook niet dat het mag. De conducteurs zien geen tijd en opstapplaats. Daar moeten ze eerst wat handelingen voor verrichten.
Badge +3
Ik zeg ook niet dat het mag. De conducteurs zien geen tijd en opstapplaats. Daar moeten ze eerst wat handelingen voor verrichten.
Okee, daarmee is mijn (off-topic) vraag in ieder geval beantwoord 😃
Reputatie 7
Badge
Hoe dan ook. Zwartrijden is een slechte zaak en dient te worden bestraft, mits het expres gebeurd natuurlijk.
In de bijbel staat het ook, volgens vers 44 mattheus... Gij die zwart rijd pleegt zonde en heeft de here niet lief.

Can i get an Amen!?
Reputatie 7
In het eerste scherm is een tijdstip en locatie zichtbaar, als je incheckt bij NS. zal zo is kijken of ik een foto van mijn kaart kan maken. Heb die vraag al vaker gehad, dan heb ik gelijk de foto waar ik naar kan refereren.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe dan ook. Zwartrijden is een slechte zaak en dient te worden bestraft, mits het expres gebeurd natuurlijk.
In de bijbel staat het ook, volgens vers 44 mattheus... Gij die zwart rijd pleegt zonde en heeft de here niet lief.

Can i get an Amen!?

Mattheus is ingedeeld in hoofdstukken en verzen. Vers 44 is dus geen goede aanduiding en de tekst lijkt me ook wat vrij geïnterpreteerd 😉.

'Gij zult niet stelen' (Exodus) dekt de lading al, denk ik, maar ik ben geen theoloog.

Zo zij het.
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete.
Even een vraagje tussendoor, kun je als reiziger voorafgaand aan je reis controleren of je inderdaad bent ingecheckt? Zo ja, hoe dan? Ik vraag dit omdat apparatuur soms faalt. Laatst checkte ik in in Leiden CS, maar het poortje bleef dicht. De kaart nogmaals erlangs halen gaf alarm met de melding "U bent al ingecheckt" of iets van die strekking. Na nog wat gedoe ging het poortje eindelijk open. Geen idee of ik daadwerkelijk ingecheckt was. (gelukkig heb ik mijn traject voor het hele jaar afgekocht en kan ik niet per ongeluk zwartrijden op dit traject).
Reputatie 6
Badge
Als ik saldo probeer te kopen terwijl ik ingecheckt bent, zegt de saldoautomaat mij met een melding dat ik ingecheckt ben. Zo kan je dat doen.
Reputatie 7
Badge

Mattheus is ingedeeld in hoofdstukken en verzen. Vers 44 is dus geen goede aanduiding en de tekst lijkt me ook wat vrij geïnterpreteerd 😉.

'Gij zult niet stelen' (Exodus) dekt de lading al, denk ik, maar ik ben geen theoloog.

Zo zij het.

Dank u wel Mijn Heer voor deze opheldering. 😳 Ik ben u zeer erkentelijk.

Mag ik voor u bidden?

Reageer