beantwoord

NS boete zwartrijden eerste keer terwijl ik niet expres zwart reed.



Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat zegt niks over of het mag of niet. Er is geen sanctie uitgedeeld, kennelijk.
Reputatie 7
Badge
Gewoon altijd goed inchecken en dan heb je ook geen problemen. Kind kan de was doen. 😳 mij is het tot nu toe altijd goed gelukt. 😳
Maar niet direct toch?

Ken iemand die in de ochtend dalvrij incheckt en dan pas een uur later vertrekt en die heeft hiervoor nog nooit een boete gehad.
Reputatie 7
Badge +4
De inchecktijd is gewoon zichtbaar.
Badge +3
Een conducteur ziet in het scherm alleen dat er niet is ingecheckt.
Dan heb ik meteen weer een vraag (naar aanleiding van ander topic 'lang verblijf op station') want als er wel ingecheckt is zien jullie dan ook waar en op welk tijdstip dat geweest is, of krijg je dan alleen een 'groene balk'?

Stel ik check in op Eindhoven om 15:55 (dal), dan zeggen de regels dat mijn reis moet aanvangen voor 16:30 maar wat als ik dan eerst nog even uitgebreid ga Starbucken (of de stad in ga, want er zijn nog open poortjes) en pas om 17:18 of zo de trein neem (midden in de spits)? Uiteraard is deze vraag hypothetisch, ik ben braaf 😛
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben eens 15 tegengekomen, alleen weet ik niet meer bij wie, hoe lang geleden het is geweest. Kan goed zijn dat een niet meer bestaand instaptarief is.
Ik lees net dat bij de Veolia trein tot 30 maart 2011 een instaptarief van 15 euro gold, inderdaad. bijdragevandennis
Ik ben eens 15 tegengekomen, alleen weet ik niet meer bij wie, hoe lang geleden het is geweest. Kan goed zijn dat een niet meer bestaand instaptarief is.
Reputatie 6
Badge +2
De instaptarieven trein verschillen tussen 10, 15 en 20 euro, ff vanuit het geheugen nu.
Alleen 10 en 20, dacht ik. bijdragevandennis
Vervoerder en instaptarief, datum en tijd. Het is idd een raadsel waar men heeft ingechecked. Leuk raadsel blijft dat altijd 🙂.
Reputatie 7
@Loes Dacht dat dat er niet bij stond. Maar geloof het gelijk 🙂
Reputatie 7
Badge
Hallo,
Ik heb zojuist een brief thuisgekregen met een boete van 71,40. Het was een reis van Arnhem Centraal naar Utrecht Centraal retour. Er is iets bij het inchecken fout gegaan, ik weet alleen niet wat. Het paaltje gaf namelijk wel aan dat ik ingecheckt was. Dit vertelde ik dan ook aan de conductrice, en ze zei dat ik geen 50 euro hoef te betalen maar ik snapte niet compleet hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij dat zo snel mogelijk uitleggen? Alvast bedankt!

Groetjes,
Yvonne


Wat ik mij trouwens afvraag, had de conducteur je meteen een boete gegeven of had hij jou eerst de keuze gegeven om de eerst volgende station uit te stappen zodat je alsnog kon inchecken?
Dat verschil kan je zien door het instaptarief. Dat wordt ook vermeldt. Instaptarief van 4 euro betekend iig geen trein checkin. De instaptarieven trein verschillen tussen 10, 15 en 20 euro, ff vanuit het geheugen nu.
Reputatie 7
Een conducteur ziet in het scherm alleen dat er niet is ingecheckt.

Als we in de reishistorie gaan kijken (dus op de kaart zelf) kunnen we zien dat er een checkin bij Arriva was. Dit kan echter ook bus zijn oid, omdat er geen gegevens beschikbaar zijn van een andere vervoerder.
Ik zie niet direct op mijn railpocket dat er is ingecheckt bij bv een andere vervoerder. Ik zie een rode balk die meldt dat de checkin ontbreekt. In de servicemodus kan ik wel verder zoeken en kan ik zien of er idd bij een concurrent is ingecheckt.
Wat hoop ik toch zo dat er idd binnenkort een single checkin volstaat, want het gaat nog geregeld verkeerd helaas 😞.
Reputatie 1
Transacties (in/uit/saldo) staan op de ov-chipkaart zelf.

Geeft bij controle het apparaat van de HC dan niet aan dat er in Arnhem ingecheckt is bij Arriva i.p.v. NS?


Zou handig zijn als de conducteur dat weet. Volgens mij weten ze ook af van een paar voorgaande reizen, bijv. van de heenreis als Yvonne bijv. eerst van Utrecht naar Arnhem is gegaan en op een later tijdstip weer terug naar Utrecht.

Ik had dit een keer van een conducteur gehoord toen ze mensen controleerden in 2 situaties:
incheck verkeerde vervoerder en vergeten in te checken bij NS.
Conducteur gaf toen aan een reiziger aan van de voorgaande reis. (omdat het om oudere mensen gingen kregen ze in beide gevallen geen boete)

Zelf werk ik niet bij NS, dus ik weet niet of mijn antwoord wel klopt.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou al een hele verbetering zijn als we kunnen inchecken bij vertrek en uit kunnen checken bij aankomst. Ongeacht de vervoerder. Het is een ingewikkelde klus maar ik vaag me in ernst af of die software niet te ontwikkelen zou zijn. Maar ja, wie geeft daar opdracht toe als de markt regeert en niet de overheid.

Als je bedenkt dat de langeafstandskorting doorloopt bij de andere vervoerder, zijn ze al in staat om gegevens samen te verwerken. Als het totaal aantal kilometers van de reis bekend is, kan het niet meer zo moeilijk zijn om deze kilometers per vervoerder te splitsen en op basis daarvan is een single in- en uitcheck wel mogelijk. Dat dat niet het enige is, is helder maar het zou wel kunnen.

De consumenten hebben er belang bij, de ondernemers duidelijk niet. Aangezien de staat voor 100 procent aandeelhouder is, zou de overheid wel eens wat actiever kunnen zijn in het belang van consumenten en kiezers.

Dit even op persoonlijke titel 😉
Reputatie 7
Badge
En daarbij, als je iets niet weet, zoek je het van te voren uit. Dit doe je ook bij andere reizen, dus waarom de trein niet.

Als je geen geldig vervoersbewijs hebt wordt je conform artikel 70 wpv2000 voorzien van een geldig vervoersbewijs.

Zoals in de eerste posts van dit topic, kan de klantenservice kwijtschelden of verkeerde check in/uits corrigeren. De discussie hoort niet op de trein, maar bij de klantenservice. In de trein heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Punt.


Amen. 😳
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me op dat Slidestops totaal voorbijgaat aan de beloftes die de reizigers zijn gedaan voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou voor de reizigers makkelijker en zeker niet duurder worden.

De praktijk is echter dat de OV-chipkaart in handen is gevallen van spoorvervoerders die alleen maar denken aan hun eigen belang waardoor het reizen met de OV-chipkaart veel ingewikkelder is dan in de tijden van het papieren kaartje. Een systeem dat zo ingewikkeld is dat je voordat je op reis gaat een hele studie moet maken, is een verkeerd ontworpen systeem. Helaas heeft de overheid geen enkele regie gevoerd waardoor de spoorvervoerders hun gang konden gaan en we nu zitten opgescheept met een duur en uiterst klantonvriendelijk systeem.
Badge +3
Transacties (in/uit/saldo) staan op de ov-chipkaart zelf.

Geeft bij controle het apparaat van de HC dan niet aan dat er in Arnhem ingecheckt is bij Arriva i.p.v. NS? Dan lijkt mij het uitschrijven van een UVB wel zo netjes, zodat je zelf e.e.a. recht kan zetten via Arriva (je instaptarief terug) voordat je hoeft te betalen.

Of anders verplicht de trein verlaten bij eerstvolgende station om alsnog in te checken (minder administratie en evengoed zuur voor de reiziger omdat die dan via de SOS/info zuil door poortjes naar buiten moet, en vervolgens op een volgende trein moet wachten).
Reputatie 1
@michael Inchecken bij een andere vervoerder is hetzelfde doen als afrekenen in een andere supermarkt dan waar je je boodschappen doet.

De supermarkt krijgt zijn geld niet. Logisch toch dat ze daar wat van vinden?


Dat over supermarkten klopt inderdaad, maar ik neem aan dat er in de betaalautomaten voor PIN bij Ah uitsluitend voor de ah bedoeld zijn en niet voor andere supermarkten zoals de Jumbo.
Het zou gek zijn als de kassa 2 betaalautomaten heeft voor PIN. U kan kiezen uit deze van ah, maar ook nr 2, dan betaald u aan Jumbo terwijl u daar niks heeft gekocht en moet u alsnog bij ons betalen omdat u bij ah heeft gekocht. U betaald in dat geval dubbel en moet bij Jumbo het bedrag terug vragen. (ik kom grappig over maar dit is mijn vergelijking met supermarkt en de incheckpaaltjes/poortjes) net als u deze met elkaar vergelijkt.

Incheck/uitcheckpaaltjes en poortjes van alle vervoerders staan wel dicht bij elkaar, dit is de reden van mijn reactie.
Reputatie 1
Dit bericht is gericht aan Yvonne.
Waarschijnlijk was het beste om na het ontdekken van de fout, wat helaas in de trein was om op het station een medewerker van de spoorwegen aan te spreken om u te kunnen helpen.

Mogelijk kunnen ze bij het loket helpen.
Binnen 7 dagen kan de boete, acceptgiro op de deurmat aankomen. Deze moet binnen 7 dagen betaald worden omdat er anders een verhoging komt.

Ik adviseer om Yvonne om na ontvangst van de rekening, namelijk de boete eerst contact op te nemen met de NS. Dit kan zowel met internet als per telefoon. (excuses dat ik de gegevens er niet bij schrijf, ik heb momenteel weinig tijd).

Mogelijk kan er ook een medewerker helpen bij het loket of NS servicepunt op het station ook helpen.

Opgelet: Mogelijk is er inchecksaldo van uw OV Chipkaart afgehaald tijdens inchecken bij Arriva in Arnhem.
Ook kan er op Utrecht Centraal inchecksaldo eraf zijn gehaald terwijl u probeerde uit te checken. In Utrecht zou er dan aangegeven zijn ''Check in''. Al is dit raar bij poortjes als u het station verlaat.

U kan bij Arriva uw inchecksaldo terugvragen i.v.m. check in bij Arriva in Arnhem.
Als blijkt dat er op Utrecht Centraal ook onbewust inchecksaldo eraf is gegaan, kunt u dit ook bij NS terug vragen.
Reputatie 7
Badge +4
Yvonne, het is een kwestie van opletten in Arnhem. Je had bij NS moeten inchecken omdat je reis met NS ging. Je hebt wel ingecheckt, maar mogelijk bij Arriva. Het is niet met opzet fout gegaan.

Punt is dat u het echt niet met opzet deed, maar er zijn wat veel mensen die dit excuus ten onrechte aanvoeren om betaling te vermijden. Dit verklaart de wat steviger reacties. Je wordt beboet op wat je doet of nalaat, niet met welke bedoeling je het deed.

Dus niet op de poortjes toelopen en inchecken maar eerst kijken welk poortje je moet hebben, in dit geval die van NS.

Dan komt alles goed. Mogelijk krijg je je boete terug. Je openingspost was ook niet helemaal duidelijk. Het zal zeker geen opzet geweest zijn, maar het was wel een fout en daar moet de conducteur op letten. Als je in Utrecht wilt uitchecken, gaat dat ook niet na een incheck bij Arriva, omdat Arriva in Utrecht niet rijdt. Bedenk dat er ook mensen zijn die daar misbruik van kunnen maken, al heb jij dat niet gewild.

Dus gewoon inchecken bij de goede vervoerder. Het is een menselijke fout van je en dat kan gebeuren. Iets beter opletten en alles komt goed.
Reputatie 1
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete. Dit heeft niets met openbaar te maken. Iedereen mag een vervoersbewijs aanschaffen en reizen. Dat is wat er bedoeld wordt. Als je de poortjes niet snapt of niet in de fout wil gaan, koop je een losse kaart of e-ticket.
Alleen vroeger (nog niet zo heel lang geleden) , kocht je een retourtje Harlingen - Tegelen. Nu heb je als je pech hebt te maken met 3 vervoerders op zo'n reis. Mensen die niet zo vaak per trein reizen kunnen daardoor fouten met in en uitchecken maken. Om dan meteen een boete uit te delen is wel erg makkelijk.



Voor de lol erbij geschreven:
Treinreis van Enschede naar Kerkrade Centrum:

Enschede - Hengelo NS
Enschede - Zutphen Syntus
Zutphen - Nijmegen NS
Nijmegen - Roermond (via Venlo) Arriva

Keuze met intercity van Roermond tot Sittard of Heerlen (tot Roermond hetzelfde):
Roermond - Sittard of Heerlen: NS
Sittard of Heerlen - Kerkrade Centrum: Arriva
Totaal 6x
*Afhankelijk van of de Stoptrein naar Kerkrade vanuit Sittard of vanuit Heerlen wordt gepakt.


Keuze: uitsluitend met de stoptreinen van Arriva (tot Roermond hetzelfde):
Roermond - Sittard en Sittard - Kerkrade: Arriva.
Totaal 4x.

Enschede - Deventer - 's-Hertogenbosch - Sittard (of met IC door naar Heerlen)
Sittard of Heerlen - Kerkrade met stoptrein: Arriva.

Tot Sittard of Heerlen NS. Dus slechts 1x ander vervoerder.
Reputatie 7
Het is een voorbeeld geen 1 op 1 vergelijking.

Nogmaals; als je er niet mee te maken wil hebben, koop een los kaartje in de vorm van een eenmalige ov-chipkaart of e-ticket.

Als je er dan toch voor kiest, om een ov-chipkaart te gebruiken, lees je zelf dan in of vraag het eventueel, en gebruik hem dan goed.
Onzin, ken je een supermarkt waar er 2 kassa's staan van verschillende supermarkten ?

Het is helemaal niet logisch, ga maar eens in UK kijken, daar heb je ook verschillende vervoerders,

Reageer