beantwoord

NS boete zwartrijden eerste keer terwijl ik niet expres zwart reed.



Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
@michael Inchecken bij een andere vervoerder is hetzelfde doen als afrekenen in een andere supermarkt dan waar je je boodschappen doet.

De supermarkt krijgt zijn geld niet. Logisch toch dat ze daar wat van vinden?
Reputatie 7
Badge +3

Op het feit dat er geen nationale vervoerders meer zijn, maar dat het openbaar vervoer geprivatiseerd is met als een van de nadelen dat het inchecken dus fout kan gaan. Zo duidelijk genoeg?

Sinds wanneer is NS geprivatiseerd?

Ik geef wel toe dat zonder Arriva c.s. het inchecken bij verschillende maatschappijen niet nodig zou zijn, immers dan zouden alle regionale lijnen al lang gesloten zijn. NS wilde die namelijk niet meer exploiteren omdat ze verliesgevend zouden zijn.

Verder zie ik het probleem niet zo. Als ik op Schiphol kom en met de KLM ga vliegen moet ik ook inchecken bij de KLM en dat kan dan ook niet bij Lufthansa of Singapore Airlines.
Reputatie 1
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete. Dit heeft niets met openbaar te maken. Iedereen mag een vervoersbewijs aanschaffen en reizen. Dat is wat er bedoeld wordt. Als je de poortjes niet snapt of niet in de fout wil gaan, koop je een losse kaart of e-ticket.

Mensen snappen best hoe poortjes werken op een enkeling na. Het wordt wel ingewikkelder voor mensen die niet gewend zijn dat elke vervoerder zijn eigen incheckpaaltje / incheckpoortje heeft.

In Arnhem komt Arriva (rode poortjes) en NS, de andere poortjes.

En alsof 2 niet lastig is, in Zutphen zijn er zelfs 3 vervoerders: NS, Arriva en Syntus met elk hun eigen incheckpaaltje.
Op het perron van spoor 2 en 3 staan ze alle 3 naast elkaar met die van NS er tussenin.

Foto is van station Zutphen.

Zoals de meeste mensen hier aangeven.
Waarschijnlijk is er ingecheckt bij Arriva en niet bij NS.
Ik vind het zeer klantonvriendelijk dat een vervoerder een boete geeft als blijkt dat er ingecheckt is bij de verkeerde vervoerder. Waarschijnlijk gaan de controleurs er van uit dat degenen die ''fout inchecken'' dit bewust, dus opzettelijk doen.

Situatie Arnhem Centraal:
van busstation naar de treinen of van ingang Amsterdamseweg naar treinen:
Tegenwoordig zijn er incheckpoortjes i.p.v. paaltjes.
Als iemand incheckt gaat het poortje open, ook als dit bij de verkeerde vervoerder is.
Reputatie 7
En daarbij, als je iets niet weet, zoek je het van te voren uit. Dit doe je ook bij andere reizen, dus waarom de trein niet.

Als je geen geldig vervoersbewijs hebt wordt je conform artikel 70 wpv2000 voorzien van een geldig vervoersbewijs.

Zoals in de eerste posts van dit topic, kan de klantenservice kwijtschelden of verkeerde check in/uits corrigeren. De discussie hoort niet op de trein, maar bij de klantenservice. In de trein heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Punt.
Reputatie 7
Nu koop je hetzelfde kaartje in de automaat en dan maakt het geen bal uit waar of hoe je incheckt met die eenmalige chipkaart.
Nee niet net als vroeger.

Je moet nu heel goed opletten of je bij het goede paaltje of poortje incheckt dan wel uitcheckt.

Dat is voor iemand die elke dag reist en een studie heeft gemaakt van de OV Chipkaart misschien heel logisch, maar voor de meeste dagjesreizigers volkomen idioot.
Reputatie 3
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete. Dit heeft niets met openbaar te maken. Iedereen mag een vervoersbewijs aanschaffen en reizen. Dat is wat er bedoeld wordt. Als je de poortjes niet snapt of niet in de fout wil gaan, koop je een losse kaart of e-ticket.
Alleen vroeger (nog niet zo heel lang geleden) , kocht je een retourtje Harlingen - Tegelen. Nu heb je als je pech hebt te maken met 3 vervoerders op zo'n reis. Mensen die niet zo vaak per trein reizen kunnen daardoor fouten met in en uitchecken maken. Om dan meteen een boete uit te delen is wel erg makkelijk.
Reputatie 7
En net zoals vroeger mag je alleen in de trein stappen met een geldig vervoersbewijs en anders volgt een boete. Dit heeft niets met openbaar te maken. Iedereen mag een vervoersbewijs aanschaffen en reizen. Dat is wat er bedoeld wordt. Als je de poortjes niet snapt of niet in de fout wil gaan, koop je een losse kaart of e-ticket.
Reputatie 3
We noemen het Openbaar Vervoer, maar in praktijk is het dat dus niet.
Waar slaat deze reactie op?


Op het feit dat er geen nationale vervoerders meer zijn, maar dat het openbaar vervoer geprivatiseerd is met als een van de nadelen dat het inchecken dus fout kan gaan. Zo duidelijk genoeg?
Reputatie 7
Openbaar vervoer wil niet meer zeggen als dat een ieder hier gebruik van kan maken.
Reputatie 7
Badge +3
We noemen het Openbaar Vervoer, maar in praktijk is het dat dus niet.
Waar slaat deze reactie op?
Reputatie 3
Je kunt het de reiziger die bij een "verkeerde" vervoerder incheckt niet eens kwalijk nemen. We noemen het Openbaar Vervoer, maar in praktijk is het dat dus niet.
Ik reis zelf ook naar Arnhem en zie haast iedere dag wel eens iemand bij het verkeerde paaltje uitchecken.
Een boete lijkt mij niet op zijn plaats; verander het systeem maar! Openbaar Vervoer dus!
Reputatie 7
Badge +3
In Arnhem bij Arriva ingecheckt?
Daar dacht ik ook aan ja, als het paaltje ingecheckt aangeeft.

Let dan wel op dat u het tarief van 20 euro nog terugvraagt bij de andere vervoerder (Arriva ?)
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat Yvonne in Arnhem heeft ingecheckt bij een andere vervoerder dan NS.

Wanneer je een account aanmaakt bij https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm kun je terugkijken wat de transacties geweest zijn met de kaart.

Als inchecken bij de verkeerde vervoerder inderdaad het probleem is, dan kan de incheck bij de andere vervoerder worden teruggeclaimd. Bij NS kan een beroep gedaan worden op coulance. Wel eerst de boete betalen.

Het toont voor de zoveelste keer aan hoe knullig en klantonvriendelijk het systeem is met poortjes van meerdere vervoerders op hetzelfde station. Eigenlijk is het verbazingwekkend dat het niet veel vaker fout gaat.
Reputatie 7
Overigens op het gedeelte ik deed het niet expres, het is een feitelijke constatering waar op geverbaliseerd wordt. Hierin is opzet niet relevant. Natuurlijk is dit later eventueel recht te zetten.
Reputatie 7
Badge +4
Het werkt anders dan u denkt. U had geen geldig vervoersbewijs, de conducteur stelt het vast en moet u dan eentje verstrekken. Dat kost de ritprijs plus een verhoging van 50 euro.

Als u het er niet mee eens bent, overlegt u niet met de conducteur maar met Klantenservice en kunt u uw verhaal uitleggen als u uw acceptgiro thuis heeft. Eerste boetes worden vrij vaak kwijtgescholden en zijn dan een soort waarschuwing. Als het echt een eerste fout is, is die kans zelfs groot. Op de acceptgiro staat een boetekenmerk in de vorm van een hoofdletter met zes cijfers.

Daar kan men u dan de boete kwijtschelden als het echt een eerste keer is en de conducteur netjes over uw opstelling naar hem toe schreef.

Zie verder over expres of niet de opmerking van Slidestops hieronder. Er zullen heel ook weinig mensen zijn die zeggen dat ze expres zwart rijden en ondanks dat komt het toch wel voor.

Reageer