beantwoord

NS boete zwartrijden eerste keer terwijl ik niet expres zwart reed.

Hallo,
Ik heb zojuist een brief thuisgekregen met een boete van 71,40. Het was een reis van Arnhem Centraal naar Utrecht Centraal retour. Er is iets bij het inchecken fout gegaan, ik weet alleen niet wat. Het paaltje gaf namelijk wel aan dat ik ingecheckt was. Dit vertelde ik dan ook aan de conductrice, en ze zei dat ik geen 50 euro hoef te betalen maar ik snapte niet compleet hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij dat zo snel mogelijk uitleggen? Alvast bedankt!

Groetjes,
Yvonne
icon

Beste antwoord door Chiel NS 24 mei 2017, 18:53

Goedenavond Yvonne.vdh, welkom op het forum. Heel vervelend dat je een boete hebt opgelopen, ik durf zonder gegevens in te kunnen natuurlijk niet te zeggen hoe dat is gekomen.

Ik zie dat dit topic een beetje uit de hand is gelopen met allemaal reacties, dus even om er zeker van te zijn dat Yvonne.vdh het antwoord krijgt wat belangrijk voor haar is voor ze pagina's aan reacties moet doorlezen spring ik even in.

Neem contact op met de klantenservice zodra je de accept giro binnen hebt. Alle contactmogelijkheden vind je hier. We kijken graag voor je wat er precies is gebeurd, in veel gevallen kunnen we de boete voor je kwijtschelden. Vooral als het de eerste keer is. Mocht hier uit komen dat je bij een verkeerde maatschappij bent ingecheckt, raad ik je aan om daar ook nog even contact mee op te nemen. Vaak kan dat op deze website.

Ik wil je verder wel graag aangeven dat het normaal is dat een boete uitgeschreven wordt, ook al is het je eerste keer dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dit is voor een conducteur namelijk niet te controleren, op de klantenservice kunnen we dat wel. Daarom ligt de verantwoordelijkheid daar, om te kijken of de boete kwijtgescholden kan worden.
Bekijk origineel

67 reacties

Als ik saldo probeer te kopen terwijl ik ingecheckt bent, zegt de saldoautomaat mij met een melding dat ik ingecheckt ben. Zo kan je dat doen.
Bedankt. Ik zal eens zoeken naar de saldoautomaat in Leiden. Ik dacht dat deze automaten zich buiten de poortjes bevinden, maar misschien heb ik dat mis. Ik weet trouwens niet of mijn kaart überhaupt geschikt is voor saldo; alle reizen buiten mijn traject worden automatisch achteraf m.b.v. een bankafschrijving verrekend.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Als je de discussie over Akzo hebt gevolgd zal je inmiddels wel weten dat aandeelhouders in Nederland volledig rechteloos zijn en niets te vertellen hebben. De overheid kan dus als aandeelhouder van NS helemaal niets bepalen.

Wat betreft alle andere trein- en busvervoerders: hun diensten vallen onder de diverse provincies, daar gaat de centrale overheid in Den Haag sowieso niet over.
(dus op de kaart zelf)
Aanwezig is, even uit mijn hoofd: datum, tijd, vervoerder, actie (check-in/uit/etc.), voertuig-ID, machine-ID, bedrag, station/halte-ID.

De MCL kent wel de vervoerder-ID's van andere vervoerders, maar niet de locatie-ID's. Effectief kan je dus wel tonen dat er bij vervoerder x iets is gebeurd, maar de exacte locatie/machine is onbekend.
Reputatie 7
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/de-railpocket-35755/index1.html
Reputatie 7
@Martin de automaat inderdaad
Reputatie 7
Badge +3
Als ik saldo probeer te kopen terwijl ik ingecheckt bent, zegt de saldoautomaat mij met een melding dat ik ingecheckt ben. Zo kan je dat doen.
Bedankt. Ik zal eens zoeken naar de saldoautomaat in Leiden. Ik dacht dat deze automaten zich buiten de poortjes bevinden, maar misschien heb ik dat mis. Ik weet trouwens niet of mijn kaart überhaupt geschikt is voor saldo; alle reizen buiten mijn traject worden automatisch achteraf m.b.v. een bankafschrijving verrekend.

Met TrajectVrij reis je dan wel niet op saldo, maar je kunt dit wel opladen om bv in de bus te gebruiken. Maar ook wannneer je alleen al je kaart voor de lezer van een bolle kaartautomaat houdt zie je een melding wanneer je ingecheckt bent. Ik heb dit wel eens gecheckt op Den Haag Centraal. Wanneer je al ingecheckt bent wordt er aangegeven dat niet alle handelingen mogelijk zijn, ik weet niet welke handelingen, zou bv laden van Samenreiskorting kunnen zijn of ophalen van een bestelling.
Maar volgens mij staan er geen bolle kaartautomaten binnen het poortjesgebied, wel een kleinere automaat waar alleen saldo kan worden geladen, in ieder geval in Delft. Ik weet niet of je daar dan ook ziet of je ingecheckt bent. Je moet binnen de poortjes natuurlijk altijd al ingecheckt zijn.
Je moet binnen de poortjes natuurlijk altijd al ingecheckt zijn.
Bedankt voor je toelichting. Je moet inderdaad ingecheckt zijn, maar het ging mij hier om falende apparatuur. Ik was ingecheckt maar poortje bleef dicht, nogmaals inchecken gaf alarm, nogmaals gaf de melding "annuleren" o.i.d. Na een aantal keer ging het poortje toch open en wist ik niet of ik nou ingecheckt was of toch niet.
Reputatie 1
Hallo,
Ik heb zojuist een brief thuisgekregen met een boete van 71,40. Het was een reis van Arnhem Centraal naar Utrecht Centraal retour. Er is iets bij het inchecken fout gegaan, ik weet alleen niet wat. Het paaltje gaf namelijk wel aan dat ik ingecheckt was. Dit vertelde ik dan ook aan de conductrice, en ze zei dat ik geen 50 euro hoef te betalen maar ik snapte niet compleet hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij dat zo snel mogelijk uitleggen? Alvast bedankt!

Groetjes,
Yvonne

Wat ik mij trouwens afvraag, had de conducteur je meteen een boete gegeven of had hij jou eerst de keuze gegeven om de eerst volgende station uit te stappen zodat je alsnog kon inchecken?

Ik maakte dit in de trein mee toen dit gebeurde bij andere mensen die ook in de zelfde coupé zaten.

Reactie 29 van Loes:
''Ik zie niet direct op mijn railpocket dat er is ingecheckt bij bv een andere vervoerder. Ik zie een rode balk die meldt dat de checkin ontbreekt. In de servicemodus kan ik wel verder zoeken en kan ik zien of er idd bij een concurrent is ingecheckt.''

Conclussie:
Conducteur ziet in eerste instantie dat er niet is ingecheckt. Als vervolgens de functie ''servicemodus'' wordt gebruikt kan er in de meeste gevallen gekeken worden wat er fout is gegaan zoals bijv. check-in bij verkeerde vervoerder.

Instaptarief Arriva:

Minimaal 4 of 10 euro op je OV-chipkaart nodig

Om te kunnen reizen met een OV-chipkaart moet je voor een reis met de bus minimaal 4 euro op je OV-chipkaart hebben staan. Voor reizen met de Qliner en de trein is dit 10 euro. Dit is het zogenaamde instaptarief, wat geldt als tijdelijke borg en bij het uitchecken automatisch wordt verrekend met je ritprijs.
https://www.arriva.nl/consumenten/abonnementen-kaartjes/reizen-op-saldo.htm

Bus: € 4,- en trein Arriva € 10,-

NS is trouwens € 20,- maar voor mensen die met korting reizen hebben een instapborg van € 10,-.
Dit is het zogenaamde instaptarief, wat geldt als tijdelijke borg en bij het uitchecken automatisch wordt verrekend met je ritprijs.
Reputatie 1
Beste Yvonne,

Ik heb begrepen dat u een boete heeft ontvangen omdat u waarschijnlijk bent ingecheckt bij de verkeerde vervoerder en in niet bij NS.

Ik denk dat u in Arnhem bent ingecheckt bij Arriva i.p.v. NS.
Ook vraag ik mij af op wat voor manier u Utrecht Centraal bent verlaten omdat daar poortjes zijn.

Ik verzoek u z.s.m. contact op te nemen.
Als eerste met NS i.v.m. de boete. Doe dit z.s.m. en wacht niet tot de betalingstermijn van uw boete (zie acceptgiro) is vervallen, want dan komt er een verhoogde boete.

Mogelijk krijgt u een kwijtschelding of krijgt u het bedrag op een later moment terug na betaling.

Ook kunt u bezwaar maken tegen uw boete.

Als blijkt dat u bij Arriva bent ingecheckt, dan is het mogelijk om het incheckbedrag bij Arriva terug te vragen. Dit moet binnen 3 maanden.

informatie over boete
http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/uitstel-van-betaling.html

Alle mogelijkheden voor contact met de NS
http://www.ns.nl/klantenservice/contact

NS Consumenten
030 751 51 55

Contact Arriva
https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/contact-opnemen.htm

https://www.uitcheckgemist.nl/ (ik weet niet of dit bij u ook van toepassing is)

Uit privacy zorgvuldig omgaan met uw gegevens. Deze moet u dus niet aan mij geven. Als u dit op het forum doet, doe dat dan bij een Moderator in een privébericht. Zelf ben ik geen moderator, werk ook niet bij NS. Zelf wil ik mensen helpen. Dit is ook de reden waarom ik dit bericht aan u stuur.

P.s. dit bericht is ook in een privébericht verzonden aan Yvonne.

*Wat mijn tekst betreft over privégegevens. Dit is niet gebeurd, maar ik heb dit erbij geschreven uit voorzorg regelement.
Dat verschil kan je zien door het instaptarief. Dat wordt ook vermeldt. Instaptarief van 4 euro betekend iig geen trein checkin. De instaptarieven trein verschillen tussen 10, 15 en 20 euro, ff vanuit het geheugen nu.
Op sommige (lange) bus trajecten schijnt er óók
een instaptarief te worden gehanteerd van €10.
Middelburg - Gent
Breda - Antwerpen - Hulst
Goedenavond Yvonne.vdh, welkom op het forum. Heel vervelend dat je een boete hebt opgelopen, ik durf zonder gegevens in te kunnen natuurlijk niet te zeggen hoe dat is gekomen.

Ik zie dat dit topic een beetje uit de hand is gelopen met allemaal reacties, dus even om er zeker van te zijn dat Yvonne.vdh het antwoord krijgt wat belangrijk voor haar is voor ze pagina's aan reacties moet doorlezen spring ik even in.

Neem contact op met de klantenservice zodra je de accept giro binnen hebt. Alle contactmogelijkheden vind je hier. We kijken graag voor je wat er precies is gebeurd, in veel gevallen kunnen we de boete voor je kwijtschelden. Vooral als het de eerste keer is. Mocht hier uit komen dat je bij een verkeerde maatschappij bent ingecheckt, raad ik je aan om daar ook nog even contact mee op te nemen. Vaak kan dat op deze website.

Ik wil je verder wel graag aangeven dat het normaal is dat een boete uitgeschreven wordt, ook al is het je eerste keer dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Dit is voor een conducteur namelijk niet te controleren, op de klantenservice kunnen we dat wel. Daarom ligt de verantwoordelijkheid daar, om te kijken of de boete kwijtgescholden kan worden.
Badge +3
Hoe dan ook. Zwartrijden is een slechte zaak en dient te worden bestraft. In de bijbel staat het ook, volgens vers 44 mattheus... Gij die zwart rijd pleegt zonde en heeft de here niet lief.
Zwaar bestraffen inderdaad dus met elektrocutie de beklaagde gewoon monddood maken door ze publiek aan de bovenleiding te hangen, want dat hebben ze toch verdiend volgens alle regels?

Can i get an Amen!? Of is een conducteur een mens met compassie?

Ben ik enom boos, ja! Krijgt dit een staartje?

Denk dat NS niet eens de moeite neemt om te reageren. Maar misschien nu juist wel..
Reputatie 7
Badge

Zwaar bestraffen inderdaad dus met elektrocutie dood maken door ze publiek aan de bovenleiding te hangen, want dat hebben ze toch verdiend volgens de regels?

Can i get an Amen!?

Amen!!! 😳
Reputatie 7
Badge
Of is een conducteur een mens met compassie?

Mijn ervaring tot nu toe is dat de conducteur heel erg meevalt. Ze zijn in het algemeen best tof. 😳 En gelukkig ook maar want anders had ik onderhand wel 100 boete´s gekregen in mijn leven denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Bij NS is het onderscheid tussen compassie en naïviteit nog wel eens zoek.
Reputatie 7
Badge
@Robert B
Bij NS is het onderscheid tussen compassie en naïviteit nog wel eens zoek.

Nee hoor.
Iedereen bedankt voor de uitleg. Ik heb denk ik inderdaad met Arriva ingecheckt.

Reageer