NS en de 1e klas

Toon eerste bericht

95 reacties

@Sivan
Oké, dan weet ik dat ook weer!
Badge +3
Treinspotter123 legt natuurlijk wel de vinger op de zere plek. Er wordt een onzinnige campagne gevoerd over het instappen na het fluiten van de conducteur, met volkomen uit de lucht gegrepen cijfers.
Tegelijkertijd regent het klachten over het slechte toezicht in de treinen. Iets waaraan NS zelf iets zou kunnen doen maar blijkbaar niet wil doen omdat controleren en boetes uitdelen de rust te veel zou verstoren.
Het ergerlijke is meer dat NS het probleem zelf niet wil erkennen of bagatelliseert. Er wordt genoeg gecontroleerd en er worden boetes uitgedeeld, nou te weinig dus.

Deze problemen maar ook in de stiltecoupe bv spelen al jaren en eigenlijk is iedereen het daar wel over eens dat er een probleem is. Het is ook vrij simpel op te lossen door meer controles (zoals bij DB bv) en meer boetes te schrijven. En ja ook aan nette dames die het echt niet wisten....
Over de dames die het echt niet wisten: ik zat laatst om iets voor negen in de trein en er zaten twee dames met een kaartje dat geldig was na negen uur. De conducteur kwam en gaf een waarschuwing, maar blijkbaar haalden ze dit trucje vaker uit. Een medepassagier zei namelijk: "gisteren en eergisteren wist u zeker ook niet dat u niet voor negen uur mocht reizen?" En daar stonden ze vervolgens met een rood hoofd... Zo zijn er veel meer ergenissen waar coulance tot nog meer irritatie leidt. Door streng te handhaven kom je van dit soort irritaties af en het kan daarnaast ook nog geld opleveren voor ns. In het begin de boetes maar daarna ook reizigers die wél het eerlijke bedrag betalen voor hun kaartje.
Iets voor 09:00 mag. Ook met actiekaartjes en etickets. Net als bij de ov-chipkaart geldt een marge van 5 minuten (06:35 / 08:55 / 16:05 / 18:25).
@KJ
Dat weet ik, ik heb iets niet goed gebruikt. Volgens mij was het ongeveer kwart voor negen.
Overigens is dat pas gewijzigd voor e-tickets, die marge geldt nog niet zolang voor e-tickets, 1 maand o.id. ? , dus vermoedelijk reden ze wel degelijk zwart.
Dan ben je als reiziger in overtreding en ben je bewust of onbewust in overtreding idd.
Iets voor 09:00 mag. Ook met actiekaartjes en etickets. Net als bij de ov-chipkaart geldt een marge van 5 minuten (06:35 / 08:55 / 16:05 / 18:25).
Waar vind ik dat voor kaartjes (zoals e-tickets) waar je niet voor in hoeft te checken?
In mijn post van 20 juni 2016, tijdstip 16:53. Even hierboven.
Badge +3
Het is dan ook verbazingwekkend dat je aan moderators moet uitleggen wat er allemaal niet deugt in de huidige benadering van de problemen die de best-betalende klanten hebben met het grijsrijden in de 1e klas.

Dat geldt evenzeer voor het wegkijken van NS bij de problemen bij het handhaven van de stilte in de stiltecoupé's.

Handhaven? Boetes? Veel te moeilijk en het verstoort de rust maar.
Misschien moeten we een keer afstappen van de term 'grijsrijden'. Eigenlijk is dit gewoon zwartrijden, want je hebt simpelweg geen geldig vervoerbewijs voor de eerste klas. Door te zeggen dat men zwart rijdt door zich in de eerste klas te bevinden met een tweede klas vervoerbewijs, wil het misschien wel doordringen dat er iets moet gebeuren.
Badge +3
Als NS niet optreedt, maakt het niet uit hoe we het noemen.
Zelf vind ik dit nog steeds lastige stof. Ik kom iig in de normale drukte minder grijsrijders in de 1e klas tegen. Toch ben ik sinds ik actief ben op dit forum actiever aan het schrijven in de 1e klas. Toch stuur ik er nog wel weg, denk aan reizigers die net zijn ingestapt. Vaak zijn het deze reizigers die voor agressie zorgen en dat veel HC kiezen om maar weg te sturen.
Van de mede forumleden hoor ik vaak hoe het erna loopt, dus wat voor smoezen er zijn.
Lastig is wel als je met 2 HC loopt en de een verbaliseert en de ander stuurt weg. Ik ben ook van mening om strakker te handhaven in de 1e klas. Daar ligt voor de HC een uitdaging. Veel HC kiezen nog steeds voor de weg van de minste weerstand.
Badge +3
Van de vakbonden mag het niet in Nederland maar je zou net als in andere landen een provisiemodel kunnen invoeren voor de Hc's. Voor iedere geschreven boete krijgen ze zelf een percentage.

Waarom wordt er in België en Duitsland wel vaak gecontroleerd? De Hc's krijgen provisie voor ieder kaartje dat ze verkopen of iedere boete/regeling die ze uitschrijven.
@Loes
Daarom zou een campagne over het beboeten van reizigers in de eerste klas met een tweede klas vervoerbewijs kunnen helpen. Men is dan gewaarschuwd en door toch in de eerste klas met een tweede klas vervoerbewijs plaats te nemen kies je eieren voor je geld. Door deze campagne wordt er dan ook actiever over gesproken, net als nu met het fluiten, wat ik persoonlijk overbodig vind. Misschien gaat het idee van 'ik word alleen maar weggestuurd' door de campagne de wereld uit. De weerstand tegen de HC zal dan ook afnemen. Men weet namelijk dat hij fout is. Bij deze campagne zou het handig zijn voor de overtuiging om dezelfde tellers voor de aantallen te gebruiken 😉
@treinspotter123

Dat zou zeker helpen ja, ik roep het ook om dat het niet is toegestaan als ik twijfel. Bij controle gaat iedereen nat die verkeerd zit. Werkt zeer preventief.
Als er zoals nu willekeur wordt toegepast ontstaat er ook meer agressie denk ik, de een wel een boete en de ander er wel mee wegkomt keer op keer (denk aan het nette oude vrouwtje die 2 overtredingen maakte of hierboven dat vb)
Omroepen werkt inderdaad ook. Ik hoop u een keer tegen te komen in de trein. Ik zal u wel herkennen aan uw perfecte handelen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik was vorige week in Oostenrijk en daar hebben ze dit probleem opgelost door behalve in een paar lange afstandstreinen de eerste klas overal af te schaffen.
Reputatie 3
Helder. Het artikel is bij ons bekend, maar ook de eerdere meldingen via het forum (en andere kanalen) zijn intern doorgezet. Ik vind wel dat we een onderscheid moeten maken tussen 2 scenario's:

- Wanneer reizigers met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas gaan zitten (ongeacht de reden en zolang er door NS niets is aangeboden) en er daardoor een tekort aan zitplaatsen of rust is voor mensen met een 1e klas vervoerbewijs, is dat natuurlijk kwalijk. Ik kan me goed voorstellen dat je je hierdoor als 1e klas reiziger benadeeld voelt.

- Wanneer reizigers met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas gaan zitten en er is op dat moment voldoende ruimte én de reiziger zorgt voor geen enkele vorm van overlast, dan zou iemand met een 1e klas zich niet benadeeld hoeven voelen: je weet immers niet dat deze reiziger geen geldig vervoerbewijs heeft en mocht je dat wel weten (omdat deze persoon dit zelf zegt), dan gaat het om een principekwestie. Het feit dat iemand ten onrechte op een plaats gaat zitten (of staan) die niet voor hem of haar bedoeld is, gaat niet ten koste van jouw reiservaring.

@Sivan NS Het is dan nu wel 5 uur geweest, maar toch zou ik hier morgen graag nog een reactie op willen.

Iedereen heeft weer andere voorkeuren.

Even in het extreme:
Iemand zit graag niet direct naast iemand. Omdat die niet direct naast iemand wil zitten, is die bereid helemaal naar achteren te lopen, omdat het daar het rustigst is. Een zwartrijder naast hem/haar heeft wel invloed op zijn/haar reiservaring, hij/zij heeft immers voor niets gelopen.

Iemand die een eersteklaskaartje koopt, omdat hij/zij daar vier plaatsen voor zichzelf heeft, en dat nu eenmaal geweldig vind, en bereid is daar 60% meer voor te betalen, kan zich ergeren aan die grijsrijder. Hij/zij heeft immers betaald voor die grotere kans om vier plaatsen voor zichzelf te hebben.

En wat kost extra controleren nou: eruit zetten gebeurt toch al vaak, en boetes leveren geld op.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed eerlijk gezegd wel eens dat NS op termijn van de eerste klas af wil en het product daarom bewust laat verloederen. Zakelijk gezien zodat ook verstandig zijn maar dat kunnen of willen ze natuurlijk niet hardop zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
@kukkie Je opmerking dat iemand een eerste klas kaartje koopt omdat hij dan 4 plaatsen voor zichzelf heeft maakt natuurlijk wel duidelijk dat het bestaansrecht van de eerste klas wat dubieus is geworden. Welke vervoerder houdt nou een product in stand dat voor maximaal 25% gevuld is?
Beste Loes,

Ik kan me voorstellen dat er figuren zijn die je liever weg stuurt uit de eerste klas dan ze een boete geeft vanwege je eigen gevoel van veiligheid. Meestal zijn dit personen met een opgeblazen ego in combinatie met een agressieve uitstraling. Het gevolg van die keuze is echter dat dit soort lieden de indruk krijgt dat zij straffeloos grijs of zwart mogen rijden en hooguit naar de tweede klas worden verwezen. Op het moment dat een conducteur wel besluit een boete te geven zijn de rapen gaar en ontstaat agressie.
Het probleem dat ik hiermee wil aankaarten is dat handhaving niet consequent en niet voldoende gebeurt, met als gevolg dat de grenzen niet meer helder zijn. Juist dan krijgen de agressieven en brutalen de kans. Uiteraard snap ik dat conducteurs ook op hun eigen veiligheid letten, heb als reiziger ook wel situaties meegemaakt waarbij de conducteur me later zei dat hij ‘voor die paar centen geen lichamelijk letsel riskeren’ wilde. Alleen, zorg er dan voor dat er zo snel mogelijk een controleteam bij de trein is dat die figuren wel de baas kan, anders houd je het probleem in stand.
Hetzelfde geldt voor de brutalen van deze wereld. Het is zonder meer moeilijk om een smoes van een goede reden te onderscheiden, ook als je enige mensenkennis hebt ontwikkeld (wat je als conducteur denk ik zeker doet). Dat zou je kunnen oplossen door bij grijs rijden standaard een boete te geven (da’s in elk geval duidelijk). Als mensen zich hebben vergist kunnen ze eens per jaar restitutie vragen van de boete minus de administratiekosten. Op die manier kan veel agressie worden voorkomen, want de grijsrijder kan niet boos worden op de conducteur zonder toe te geven dat hij/zij zat te liegen. Kan in elk geval iets schelen in de agressie, als zal het nooit volledig ophouden vrees ik.
Kortom, doordat vaak wordt weggekeken krijgen de conducteurs die wel handhaven vaker de agressie voor hun kiezen. Dat kan alleen worden verminderd door gezamenlijk en consequent te controleren en te handhaven.
Ook de keuze geven om in te checken is dubieus. Het kan natuurlijk dat iemand hier graag gebruik van maakt, maar het kan ook zijn dat iemand de conducteur niet meer serieus neemt. Ooit heb ik op zondagmorgen vroeg meegemaakt in Gouda dat iemand en zijn vriendin in mochten gaan checken, maar dat wilden ze niet want de trein zou dan al weg zijn. Hierdoor werd deze meneer boos en begon hij te schelden en te dreigen. Uiteindelijk is s&v erbij gekomen en heeft de man in de boeien geslagen. Zwartreizigers zijn altijd een moeilijk geval. Zelfs geen boete geven kan ruzie opleveren, zeker als er drank in het spel is. Daarom vind ik persoonlijk poortjes een goed idee. Er moet alleen wel wat gedaan worden aan het achter elkaar aanlopen. Dat zie ik maar al te vaak gebeuren.

Reageer