NS en de 1e klas

Toon eerste bericht

95 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Parijs heeft een tourniquet bij de metro, dat is al jaren zo, dus Nederland had het kunnen weten.
Ik denk dat de discussie breder getrokken moet worden. We constateren: er wordt praktisch nooit geverbaliseerd in de 1e klas bij 'grijsrijders' (ik heb overigens veel moeite met die term). Dat is waar, moet ook zeker wat aan gebeuren, maar eigenlijk wordt er uberhaupt te weinig toezicht gehouden - in de 1e en 2e klas. Zolang een conducteur niet beoordeeld wordt op het aantal controles - geef mij zo'n baan - heeft deze geen enkele incentive om dit te veranderen. Ik geloof dat een consistent, niet mild beleid in samenhang gezien moet worden met uberhaupt een hogere 'pakkans'.
Reputatie 4
@imark het provisiemodel is zonder wetswijziging niet eens mogelijk en vraag me ook af of dat wenselijk is. In Duitsland heeft treinpersoneel een slecht imago hierdoor.
@agressieve zwartrijder, tja dat soort figuren hou je altijd en vreemd dat het gebeurt bij coulance.
Ik heb wel het idee dat VenS soms op te zware/hoog risico meldingen wordt afgestuur, dan is het beter om die meldingen gelijk door de politie te laten afhandelen in de plaats van het laten escaleren.
Badge +3
Het provisiemodel was maar een voorbeeld om aan te geven dat er in andere landen beter gehandhaafd wordt. Omdat er in Nederland zo slecht gecontroleerd wordt, kan ieder idee uit het buitenland bijdragen aan verbeterde handhaving. Ik denk overigens ook niet dat het provisiemodel veel kans maakt in de Nederlandse situatie.

In ieder geval zou het helpen als NS ophoudt met het bagatelliseren van de problemen en een duidelijk beleid uitstippelt. Dat kan ook zijn dat de 1e klas in Sprinters wordt afgeschaft. Voor het comfort hoef je daar toch al niet te zitten.
In algemene zin moet er veel meer toezicht gehouden worden in de treinen, zowel in de 1e als in de 2e klas. Op mijn regelmatige ritten zie ik misschien in 1 op de 10 keer een Hc.
We hebben hier met min. 2 zaken te maken. Ik controleer me gek sommige diensten, maar als ik in mijn eentje een volle VIRM6 mag behappen, ben ik blij als ik bv in Eindhoven start en voor Amsterdam klaar ben. Meer HC op de trein geeft meer mogelijkheden.
Zit direct probleem 2. Hoe meer HC op de trein, hoe gezelliger het soms wordt en er wordt dan slecht gebruik gemaakt van de capaciteit. Ook als ik even extra ben. Juist dan moet men het ervan nemen door intensiever te controleren.
Provisie bij ieder uitgeschreven uvb lijkt mij niet de oplossing.
NS wil eigenlijk dat wij alle "fouten" schrijven. Als het uitschrijven versneld kan worden, zal er minder coulant gedaan worden. Ik geloof dat men daar mee bezig is.
Aggresieve reizigers pak ik juist wel graag aan. Het is overlast voor iedereen en dan maar wachten op assistentie voor mijn eigen veiligheid en de andere reizigers.
Kukkie, waar wilde je precies een reactie op? Wat dat op onderstaande:

"Iemand zit graag niet direct naast iemand. Omdat die niet direct naast iemand wil zitten, is die bereid helemaal naar achteren te lopen, omdat het daar het rustigst is. Een zwartrijder naast hem/haar heeft wel invloed op zijn/haar reiservaring, hij/zij heeft immers voor niets gelopen. Iemand die een eersteklaskaartje koopt, omdat hij/zij daar vier plaatsen voor zichzelf heeft, en dat nu eenmaal geweldig vind, en bereid is daar 60% meer voor te betalen, kan zich ergeren aan die grijsrijder. Hij/zij heeft immers betaald voor die grotere kans om vier plaatsen voor zichzelf te hebben. En wat kost extra controleren nou: eruit zetten gebeurt toch al vaak, en boetes leveren geld op."

Als jij niet graag naast iemand zit, dan moet je je afvragen of je überhaupt met het OV moet reizen. Ik ken mensen die dat inderdaad niet prettig vinden, maar er zullen momenten zijn dat zich de situatie voordoet dat een trein (of bus, of metro, etc.) drukker is dan je zou willen. Of je nu 1e of 2e klas zit, het kan gebeuren dat je een buurman- of vrouw krijgt. Overigens vind ik het idee van een 1e klas kaartje kopen en dan 4 plekken voor jezelf hebben sowieso niet kloppen: fijn als dat gebeurt, maar het is geen recht waar je op hebt. Ook staat het los van 1e of 2e klas reizen.

Persoonlijk vind ik dat we ons beter kunnen focussen op een tekort aan zitplaatsen of materiaal, of overlast. Niet op de mogelijkheid van een grijsrijder, waar je meestal niet eens last van hebt. Verder laat ik de discussie nu even voor wat hij is. Praat onderling uiteraard gerust verder 🙂.

Ik ben blij dat Loes ook even haar kant heeft belicht.
@Sivan
Waarom zouden we ons op het materieeltekort focussen? De nieuwe treinen zijn besteld en hier is niks aan te veranderen. Niet heel ns moet met het materieeltekort bezig zijn, daar zijn mensen zoals de man van de Flirt op de treinspottersdag voor. Ik denk dat wij ons beter kunnen focussen op ook andere dingen, zoals overlast. Het gevaar is dat je anders in een tunnelvisie terecht komt. Er zijn namelijk vele andere problemen die best makkelijk op te lossen zijn, zoals handhaving. 'Grijsrijden', ook al gebruik ik deze term liever niet, wordt door veel reizigers als overlast gezien, dus het zou mooi zijn als we ons met meer dingen dan het materieeltekort, waar we toch niks aan kunnen veranderen, bezig houden.
Liever niet natuurlijk, Treinspotter. Ik bedoelde dat er in mijn ogen belangrijkere zaken zijn (zoals overlast en volle treinen) dan de mogelijkheid van iemand die zonder geldig vervoerbewijs in dezelfde coupé als jij reist, zonder dat hij of zij voor overlast zorgt.

Want precies: overlast is nooit acceptabel. Helemaal met je eens.
Grijsrijden = overlast

Voor veel reizigers gaat dit op, dat is wat we proberen duidelijk te maken, dus wij houden ons al bezig met overlast, bovendien overlast waaraan NS vrij makkelijk wat kan doen.

De volle treinen worden al prima in andere topics besproken die daarvoor zijn.
Waarom dan precies, Macca? Kun je concreet aangeven wat het overlast is? En dan niet alleen 'het gevoel dat er mogelijk iemand zit zonder geldig vervoerbewijs'? Want dat weet je niet en dat is een overlast die je jezelf oplegt.
Zie reacties 4 en 5 o.m. voor dat antwoord. En verder.
Badge +3
Waarom dan precies, Macca? Kun je concreet aangeven wat het overlast is? En dan niet alleen 'het gevoel dat er mogelijk iemand zit zonder geldig vervoerbewijs'? Want dat weet je niet en dat is een overlast die je jezelf oplegt.
Waarom blijf je het probleem bagatelliseren?
Macca: dat is mijn reactie en jouw reactie:

"Dat laatste is niet waar denk ik, als jij weet dat jij wel betaalt hebt en iemand anders niet voor hetzelfde product, voel je je eigen bekocht. Jij voelt je niet bekocht als je 2 euro betaalt voor een biertje terwijl de persoon naast je het voor 1 euro krijgt ?"

Zoals gezegd is dit alleen dat gevoel van mogelijk iemand zonder geldig vvb. Is dat echt het enige argument? Als ik 2 euro betaal voor een biertje, en ik zie iemand een biertje bestellen en heb niet door wat hij betaalt, dan is er voor mij niets aan de hand. Ik ga er namelijk vanuit dat dat gewoon eerlijk gaat. En zeg nou eerlijk: meestal gebeurt dat toch ook? Overigens gaat het in jouw voorbeeld om de leverancier van een dienst of product die de boel dan heeft bedonderd (ik laat jou 2 euro en hem 1 euro betalen voor eenzelfde product), terwijl het hier gaat om de afnemer van de dienst of koper van het product die de boel bedonderd. En soms gaat het niet eens om echt bedonderen, maar om onwetendheid.
iMark, ik wil niets bagatelliseren. Integendeel: ik snap dat dit gevoel er is. Ik wil echter zeker zijn dat dit het argument is binnen deze discussie. Ik zie hem inderdaad niet zo groot als jullie, maar de argumenten daarvoor heb ik al genoemd. Zoals gezegd heb ik het argument intern doorgezet.

Je opmerking over de managers (welke?) lijkt me verder onnodig.
Ja dat gebeurt meestal wel, alleen niet bij NS.

Het grijsrijden is WEL een groot probleem en dat probeer jij te bagatelliseren zoals al eerder aangegeven.

Bijna iedereen die in 1e klasse reist geeft dat aan.

Waarom erkent NS dat probleem niet ?

Het "argument" doorzetten helpt niet als NS het niet als probleem erkend voor de reiziger.
Badge +3
Behalve dat het gevoel van onrechtvaardigheid meespeelt, zijn er nog een paar dingen die spelen.
1. Als ik voor de 1e klas betaal, will ik er zeker van zijn dat daar alleen andere mensen die zijn ook betaald hebben. Zo simpel is het. Ik betaal NS 60% extra om dat voor mij te regelen.
2. Door niet te controleren ondergraaft NS de functie van de 1e klas. Als het een lawaaiige troep is in de 1e klas is het voor de bijbetalende reizigers geen 'premium' product meer en zullen ze er op den duur niet meer voor willen betalen.

Stel het geval dat ik voor de 1e klas heb betaald en alle stoelen zijn bezet, dan wil ik er zeker van zijn dat alle stoelen inderdaad bezet worden door 1e klas-betalers. Op dat moment kan ik accepteren dat de 1e klas in die bepaalde trein erg gewild is. Vervelend, maar niets aan te doen. Maar als er bij controle blijkt dat er opeens een behoorlijk aantal stoelen verlaten wordt omdat ze zijn ingenomen door grijsrijders dan baal ik daarvan omdat ik op één van die stoelen had kunnen zitten.

Er moet voor de grijsrijders voldoende afschrikking zijn om niet in de 1e klas te gaan zitten. Dat is simpel gezegd wat er van NS verwacht wordt als tegenprestatie voor de 60% extra opbrengsten die de kaartjes opleveren. Die 60% zou NS tot iets moeten verplichten en wel het controleren van de vervoerbewijzen in de 1e klas.
@Sivan
U weet zelf denk ik heel goed dat er iets moet gebeuren. Het komt maar al te vaak voor dat mensen eerste klas gaan zitten terwijl ze zeggen dat ze toch worden weggestuurd als er een conducteur komt. Maar een klein deel is onwetendheid. Als je zo graag met je tweede klas vervoerbewijs eerste klas wilt zitten, zoek lekker het gedeklasseerde eerste klas rijtuig op in de IC Brussel.
Maar Sivan, kun je je misschien een keer verplaatsen in de eerste klasreiziger die voor de zoveelste keer iemand in de eerste klas ziet zitten die het heeft over een tweedeklas kaartje? Dit zou jij ook niet eerlijk vinden denk ik. Als ik me in uw rol zou verplaatsen, zou ik dit zeker oppakken en er echt werk van maken. Hoe gaaf zou het zijn als er door dit forum meer gehandhaafd zou worden?
Misschien wordt het tijd voor een enquete onder de 1e klasse reizigers ??
Gebeurt dat meestal Macca? Ik mag hopen dat jij niet standaard meer hoeft te betalen dan anderen voor eenzelfde product. Je gaat overigens niet in op mijn onderbouwing. En iedereen in de 1e klas? Heb jij echt bijna elke 1e klas reiziger gesproken?

Jongens, ik snap jullie gevoel echt wel. En NS zelf ook, daar twijfel ik niet aan. Ik wil alleen niet dat we hier gaan doen alsof we namens alle 1e klas reizigers praten. Ook gaat het om een bepaald gevoel, geen concrete vorm van overlast. Zoals gezegd heb ik jullie punten de organisatie ingebracht. Het issue van 1e en 2e klas (dat breder is dan wat hier is besproken volgens mij), is bij ons bekend.
Treinreiziger, natuurlijk ben ik het met jou (en de rest) eens dat mensen simpelweg niet zonder geldig vervoerbewijs moeten reizen. 1e klas, 2e klas, hoe dan ook. En zeker, daarin is een rol voor NS weggelegd. Helemaal mee eens.
Gebeurt dat meestal Macca? Ik mag hopen dat jij niet standaard meer hoeft te betalen dan anderen voor eenzelfde product. Je gaat overigens niet in op mijn onderbouwing. En iedereen in de 1e klas? Heb jij echt bijna elke 1e klas reiziger gesproken?

Jongens, ik snap jullie gevoel echt wel. En NS zelf ook, daar twijfel ik niet aan. Ik wil alleen niet dat we hier gaan doen alsof we namens alle 1e klas reizigers praten. Ook gaat het om een bepaald gevoel, geen concrete vorm van overlast. Zoals gezegd heb ik jullie punten de organisatie ingebracht. Het issue van 1e en 2e klas (dat breder is dan wat hier is besproken volgens mij), is bij ons bekend.

Ik reageer daarmee op jouw zin : Ik ga er namelijk vanuit dat dat gewoon eerlijk gaat. En zeg nou eerlijk: meestal gebeurt dat toch ook

Dus ja dat gebeurt meestal ja.

Nee Sivan, ik spreek niet elke 1e klasse reiziger, jij wel ?? Beetje onder de gordel voor een moderator deze opmerking. Ik baseer die mening op de talloze topics op dit forum over dit onderwerp en andere media en op mijn eigen ervaringen.
Badge +3
NS heeft dit gewoon ernstig laten versloffen en wordt nu geconfronteerd met al jaren sluimerende onvrede. Er zal dus iets van een actieplan moeten komen om het vertrouwen van de 1e-klasreizigers terug te winnen. Het enige dat daarbij gaat helpen is zeer regelmatig en streng controleren en boetes uitdelen. De 1e klas moet in feite terugveroverd worden op de grijsrijders.

Het kan zijn dat dat te moeilijk is voor NS en dat men dat niet kan of wil organiseren. Die conclusie kan natuurlijk ook getrokken worden. Schaf dan de 1e klas maar af. Zonder controle en handhaving is het concept 1e klas ten dode opgeschreven.

Het kan niet zo zijn dat NS fluitend de 60% extra opbrengsten in ontvangst neemt maar daar in feite niets extra voor levert.
Ah, gelukkig maar! Ik zou het al erg ongepast vinden als jij steeds biertjes voor 2 euro krijgt, als het veel goedkoper kan 😉.

Ik ook niet, en daarom wil ik voorkomen dat ik het probleem groter maak. En overigens ook niet kleiner: zoals gezegd snap ik jullie gevoel echt wel. Ook ik reis soms 1e klas en ik snap dat je bewust kiest voor een bepaalde manier van reizen, waar je ook nog eens extra voor betaalt.
Badge +3
@Sivan
Het gaat niet om gevoel. Het gaat om waar voor je geld krijgen.
Als je 60% meer betaalt voor je reis dan verwacht je dat NS daar iets voor doet. Het minste dat NS voor dat geld kan doen is controleren dat iedereen in de 1e klas een geldig vervoerbewijs heeft.
Niet alleen controleren maar ook vooral boetes uitdelen bij overtredingen, ook uit onwetendheid want zoals iemand anders aangaf, vaak weten ze het wel degelijk. Onwetendheid is trouwens ook geen excuus.

Reageer