NS en de 1e klas


Badge +3
Gisteren stond er in de Volkskrant een artikel over grijsrijden in de eerste klas. Het komt er op neer dat er nogal wat mensen zijn met tweedeklas kaartjes die gewoon in de eerste klas gaan zitten omdat de pakkans bijna nul is. Iemand die dit dagelijks doet heeft één keer een boete gekregen. Zolang brutalen de halve wereld hebben, is controleren en handhaven het enige dat helpt tegen dit soort praktijken.

Vandaag staan de eerste ingezonden brieven in de krant en de oordelen over NS zijn niet mals. In feite concluderen de mensen die betaald hebben voor de eerste klas dat ze nauwelijks waar voor hun geld krijgen als best-betalende klanten. Hier een citaat uit een van de ingezonden brieven:
"De NS zou (...) een voorbeeld kunnen nemen aan de Deutsche Bahn. Daar zit in de 1ste klas gewoon een sticker op de deur, in het Duits en Engels: 'Alleen toegang voor reizigers met een 1e klas-ticket; wie dat niet heeft betaalt 40 euro extra.' En daar wordt gehandhaafd, ook als het druk is. Want de Deutsche Bahn beschouwt zijn meest betalende klanten als zijn beste klanten, zoals een ondernemer doet."

Misschien moet NS zijn campagnes beter kiezen. "Eerste klas alleen voor eerste klasreizigers"
Er wordt ook opgemerkt dat nergens in Europa een kaartje 60% duurder is in de eerste klas en dat er nergens zo slecht gehandhaafd wordt. Eerste klasreizigers krijgen veel te weinig waar voor hun geld.

95 reacties

Reputatie 4
OV Vrij op BC € 20, anders boete.
Tuurlijk :8 Twee reizigers met hetzelfde reisrecht, de een krijgt een correctie tarief van €20 en een aai over de bol voor het geleden ongemak, de ander wordt als crimineel behandeld en krijgt een "uitstel van betaling" van €65.

Ik kom overigens nog steeds conducteurs tegen die van mening zijn dat met een zichtabonnement ingecheckt moet worden, tegenwoordig zeg ik maar "dank je wel voor de informatie" en laat ze hun weg vervolgen en zij mij :8
Reputatie 6
Badge +2
OV Vrij op BC € 20, anders boete.
De prijzen had ik niet opgezocht en ik zie vaak de upgrades niet bij de controle. Voor het eerst liet een reiziger mij op zijn telefoon zien zonder vragen van mij uit dat hij legaal in de 1e klas zit. Bij controle en registratie weet men dus precies hoe vaak men verkeerd zat.

@volvo8700
Mee eens, iedereen gelijk op dat gebied.
Reputatie 4
Echt zwartrijden met een NS BC kaart is schijnbaar €5 goedkoper dan voor een gewone klant :?
Het correctietarief voor iemand met een dalvoordeelabonnement is €45, persoonlijk vind ik dat ze ook gewoon de wettelijke verhoging van €50 in rekening moeten brengen.
Reputatie 4
Kost € 20 voor een enkele reis, zie http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html.
Dat is wanneer er niet is ingecheckt met een BC. Dan nog: €25 voor een dagkaart en €20 voor een enkele reis? Geldklopperij. Wat is de situatie voor het OV-jaarabonnement, want daar staat natuurlijk geen informatie over. Krijg ik dan een correctietarief van €20 zoals met OV vrij, of krijg ik een boete van €65?
Reputatie 6
Badge +2
De BC vind ik daarom ozo fijn als ik die in de 1e klas tegenkom. Zitten altijd goed door de mogelijkheid tot registratie.
Met die logica kan iedereen goed zitten, want waarom kan niet iedereen upgraden onderweg? Het is heel raar dat men met de BC zwart mag rijden. Daarnaast: waarom mag een BC upgraden en moet ik €25 euro voor een dagkaart betalen?

Kost € 20 voor een enkele reis, maar met TV € 10, valt inderdaad mee, zie http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html.

Edit: Het is per controle.
Reputatie 4
De BC vind ik daarom ozo fijn als ik die in de 1e klas tegenkom. Zitten altijd goed door de mogelijkheid tot registratie.
Met die logica kan iedereen goed zitten, want waarom kan niet iedereen upgraden onderweg? Het is heel raar dat men met de BC zwart mag rijden. Daarnaast: waarom mag een BC upgraden en moet ik €25 euro voor een dagkaart betalen?
Badge +3

Ik ben het met je eens dat mensen het onderscheid tussen een 1 en een 2 moeten kennen. Het enige materieel waar ik het fout zie gaan is de VIRM omdat 1e en 2e klas in hetzelfde rijtuig zitten en slechts door een glazen wand met deur worden afgescheiden. Op die glazen deuren zou je een knalgrote aanduidingen moeten zetten.
Bij VIRM zijn er 2 gedeelde 1e en 2e klas rijtuigen aan elkaar. Wat mij betreft wordt dat bij de verbouwing weer rechtgetrokken.


Toen de eerste IRM's op het spoor kwamen vond ik het al vreemd dat er een A/B bak was, bovendien met stoelen in weinig contrasterende kleuren. Bij de vervolgbestellingen is men bij NS blijven volharden in de A/B bakken. Bij een VIRM 6 zou je gewoon 2 bakken volledig 1e klas kunnen maken, bij voorkeur de beide koprijtuigen. Dan ben je ook van het door de trein lopen af.
Reputatie 7
Badge +4
Gewetensvraag: Waarom houdt u zich tegenwoordig in de auto vaker aan de maximum snelheid dan vroeger?

Zou een hogere pakkans ook helpen in de eerste klas?
Reputatie 3
Dus NS stelt dat ook een eerste klas kaartje,waar veel extra voor betaald is,ook een vervoersbewijs is en geen plaatsbewijs.
Maar meer controleren zit er niet in,terwijl er veel geklaagd wordt over ZWARTRIJDERS (mensen meteen tweede klaskaartje in de eerste klas)
Kijk @SivanNS,daar zit nou het oncomrtabele gevoel.
Gewoon,consequent boetes uitschrijven!
Op de weg is de politie ook consequent.
O,u bent een oud omaatje.
Jammer,ẃe bekeuren gewoon.
De BC vind ik daarom ozo fijn als ik die in de 1e klas tegenkom. Zitten altijd goed door de mogelijkheid tot registratie.

In de VIRM waar het rood/blauw contrast is, kom ik veel minder vaak vergissingen tegen. De DDZ, net als ICM3 hebben een rijtuig met gedeelde klasses.

Het verschil in de SLT en SGM zit idd erg weinig comfortverschil.
Reputatie 7

Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt, maar dan ook in combinatie met het roken van een joint. De reiziger kreeg een boete voor roken, en werd naar de 2e klas gestuurd om overlast voor de overige reizigers te voorkomen. Ik vond dat een zeer goede oplossing.

In het geval van de Iphone: een 2e klas reiziger mag geen 1e klas voorzieningen gebruiken, dus zwart wit gezien had daar een UVB voor 1e klas reizen voor kunnen zijn.



Alleen bij DDAR is het contrast niet te zien, ook door het gebruik van blauw voor de 1. klas.

Klopt, was ik even vergeten, DDZ is dan weer het perfecte voorbeeld hoe het wel moet, Rood vs Blauw, groot contrast


Sommige HC's controleren de 1. klas als eerste en extra vaak om daarmee extra service te verlenen, misschien iets om als richtlijn mee te nemen.

Voor de een voelt dat als prettig, de ander: "zit ik met een eerste klas kaartje, lijkt het alsof ze me niet vertrouwen en controleren ze alleen ons"
Reputatie 4

Ik ben het met je eens dat mensen het onderscheid tussen een 1 en een 2 moeten kennen. Het enige materieel waar ik het fout zie gaan is de VIRM omdat 1e en 2e klas in hetzelfde rijtuig zitten en slechts door een glazen wand met deur worden afgescheiden. Op die glazen deuren zou je een knalgrote aanduidingen moeten zetten.
Bij VIRM zijn er 2 gedeelde 1e en 2e klas rijtuigen aan elkaar. Wat mij betreft wordt dat bij de verbouwing weer rechtgetrokken.

En ja, ook ik stoor mij eraan dat er zo'n belabberde controle is. Gisteravond een zwartrijdende iPhone in de 1e klas gehad, jongen kwam om de paar minuten z'n telefoontje controleren en dat ding bleef maar jengelen. Wat moet je dáár dan weer mee. . Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt, maar dan ook in combinatie met het roken van een joint. De reiziger kreeg een boete voor roken, en werd naar de 2e klas gestuurd om overlast voor de overige reizigers te voorkomen. Ik vond dat een zeer goede oplossing.

Daluren en middagspits liggen de percentages vele male hoger, en dan is het vaker schrijven inderdaad, ook omdat de redenen heel erg anders gaan worden. De meest gehoorde is toch wel "ik wist niet dat dit eerste klas was" daar trap ik niet in, want vanaf de lagere klassen op de basisschool kun je al van 1 naar 2 tellen, even heel bot en zwart wit gezegd. Het contrast vind ik tussen 1e en 2 klas in de treinen ook duidelijk dus hier zal ik dan ook voor schrijven. Alleen bij DDAR is het contrast niet te zien, ook door het gebruik van blauw voor de 1. klas.
Ik vind zelf de groepen met actiekaartjes die luidkeels lopen te beppen het meest irritant, ze bezetten zeer veel zitplaatsen en worden vaak alleen maar weggestuurd. Als er wel boetes worden geschreven wordt er veel gezeurd en geklaagd dat het van collega's wel mag.
@Sivan
Het gaat niet om gevoel. Het gaat om waar voor je geld krijgen.
Als je 60% meer betaalt voor je reis dan verwacht je dat NS daar iets voor doet. Het minste dat NS voor dat geld kan doen is controleren dat iedereen in de 1e klas een geldig vervoerbewijs heeft.
Sommige HC's controleren de 1. klas als eerste en extra vaak om daarmee extra service te verlenen, misschien iets om als richtlijn mee te nemen.
BC is natuurlijk niet grijsrijden, immers er is geen directe link MCL/Backoffice. Dat is pas grijsrijden bij controle backoffice, en dan komt er netjes een correctietarief uitrollen.

Ik reis met mijn tijden voornamelijk dal en zit vaak genoeg in een prima bezette 1e klasse. Hooguit 's avonds laat (>22u) dat het rustig is, maar dat geldt dan voor de gehele trein.

En ja, ook ik stoor mij eraan dat er zo'n belabberde controle is. Gisteravond een zwartrijdende iPhone in de 1e klas gehad, jongen kwam om de paar minuten z'n telefoontje controleren en dat ding bleef maar jengelen. Wat moet je dáár dan weer mee.
Badge +3
Ik had verwacht dat het in de ochtendspits meer zou zijn. 1% vind ik opvallend weinig.

Interessant, want dat verklaart ook waarom het waarschijnlijk rendabel is om gedurende een beperkt aantal uren van de dag de stoelen bezet te hebben en ze in de daluren leeg mee te laten rijden. Vol tarief in de spits met een toeslag van 60% levert natuurlijk behoorlijk wat op.

Ik ben het met je eens dat mensen het onderscheid tussen een 1 en een 2 moeten kennen. Het enige materieel waar ik het fout zie gaan is de VIRM omdat 1e en 2e klas in hetzelfde rijtuig zitten en slechts door een glazen wand met deur worden afgescheiden. Op die glazen deuren zou je een knalgrote aanduidingen moeten zetten.
Reputatie 7
Als jij op door jou genoemde trajecten controleert, kom je dan veel grijsrijders tegen? En slinger je die op de bon als je ze tegenkomt?

Ik moet zeggen dat in de ochtendspits het misschien maximaal 1% is die grijs rijd. Dan luister ik eerst naar de reden en beslis ik dan wat de consequentie is. Vaak zie je bijvoorbeeld Mobility Mix kaarten die de klassenwissel vergeten zijn, Business kaarten zonder klassewissel.

Daluren en middagspits liggen de percentages vele male hoger, en dan is het vaker schrijven inderdaad, ook omdat de redenen heel erg anders gaan worden. De meest gehoorde is toch wel "ik wist niet dat dit eerste klas was" daar trap ik niet in, want vanaf de lagere klassen op de basisschool kun je al van 1 naar 2 tellen, even heel bot en zwart wit gezegd. Het contrast vind ik tussen 1e en 2 klas in de treinen ook duidelijk dus hier zal ik dan ook voor schrijven.
Badge +3
Als jij op door jou genoemde trajecten controleert, kom je dan veel grijsrijders tegen? En slinger je die op de bon als je ze tegenkomt?
Reputatie 7
De bezettingsgraad is heel variabel, ik denk dat daar het probleem ligt.
In de spits, Rotterdam - Utrecht, Den Haag - Utrecht, Den Bosch - Utrecht zit ook de 1e klas helemaal vol.

Dus soms is de capaciteit echt nodig, maar in de daluren helemaal niet.
Ik denk dat dat het lastig maakt om te zeggen van we doen minder 1e klas plekken. Dan zouden ze het inderdaad helemaal af moeten schaffen.
Badge +3
Als NS de 1e klas op termijn wil opdoeken dan mag dat ook. Het gaat erom dat de huidige situatie nauwelijks iets biedt aan de zeer veel betalende reizigers.
Je zou ook de service kunnen verbeteren en de prijzen verlagen in de daluren. Zeker in de weekenden kan dat erg aantrekkelijk zijn op lange ritten.
Maar ik ben het met je eens dat de gemiddelde bezettingsgraad in met name de daluren erg laag is. Maar wellicht dat er in de spits zoveel mee wordt verdiend, dat het rendabel is om de stoelen de rest van de dag leeg heen en weer te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Zoals ik al eerder schreef, lijkt het er op dat NS het concept eerste klas wil laten uitsterven. Gezien de gemiddelde bezettingsgraad lijkt het me ook hopeloos verliesgevend.
Niet alleen controleren maar ook vooral boetes uitdelen bij overtredingen, ook uit onwetendheid want zoals iemand anders aangaf, vaak weten ze het wel degelijk. Onwetendheid is trouwens ook geen excuus.
Badge +3
@Sivan
Het gaat niet om gevoel. Het gaat om waar voor je geld krijgen.
Als je 60% meer betaalt voor je reis dan verwacht je dat NS daar iets voor doet. Het minste dat NS voor dat geld kan doen is controleren dat iedereen in de 1e klas een geldig vervoerbewijs heeft.
Ah, gelukkig maar! Ik zou het al erg ongepast vinden als jij steeds biertjes voor 2 euro krijgt, als het veel goedkoper kan 😉.

Ik ook niet, en daarom wil ik voorkomen dat ik het probleem groter maak. En overigens ook niet kleiner: zoals gezegd snap ik jullie gevoel echt wel. Ook ik reis soms 1e klas en ik snap dat je bewust kiest voor een bepaalde manier van reizen, waar je ook nog eens extra voor betaalt.
Badge +3
NS heeft dit gewoon ernstig laten versloffen en wordt nu geconfronteerd met al jaren sluimerende onvrede. Er zal dus iets van een actieplan moeten komen om het vertrouwen van de 1e-klasreizigers terug te winnen. Het enige dat daarbij gaat helpen is zeer regelmatig en streng controleren en boetes uitdelen. De 1e klas moet in feite terugveroverd worden op de grijsrijders.

Het kan zijn dat dat te moeilijk is voor NS en dat men dat niet kan of wil organiseren. Die conclusie kan natuurlijk ook getrokken worden. Schaf dan de 1e klas maar af. Zonder controle en handhaving is het concept 1e klas ten dode opgeschreven.

Het kan niet zo zijn dat NS fluitend de 60% extra opbrengsten in ontvangst neemt maar daar in feite niets extra voor levert.
Gebeurt dat meestal Macca? Ik mag hopen dat jij niet standaard meer hoeft te betalen dan anderen voor eenzelfde product. Je gaat overigens niet in op mijn onderbouwing. En iedereen in de 1e klas? Heb jij echt bijna elke 1e klas reiziger gesproken?

Jongens, ik snap jullie gevoel echt wel. En NS zelf ook, daar twijfel ik niet aan. Ik wil alleen niet dat we hier gaan doen alsof we namens alle 1e klas reizigers praten. Ook gaat het om een bepaald gevoel, geen concrete vorm van overlast. Zoals gezegd heb ik jullie punten de organisatie ingebracht. Het issue van 1e en 2e klas (dat breder is dan wat hier is besproken volgens mij), is bij ons bekend.


Ik reageer daarmee op jouw zin : Ik ga er namelijk vanuit dat dat gewoon eerlijk gaat. En zeg nou eerlijk: meestal gebeurt dat toch ook

Dus ja dat gebeurt meestal ja.

Nee Sivan, ik spreek niet elke 1e klasse reiziger, jij wel ?? Beetje onder de gordel voor een moderator deze opmerking. Ik baseer die mening op de talloze topics op dit forum over dit onderwerp en andere media en op mijn eigen ervaringen.

Reageer