NS Flirt aanstaande zondag in dienst?

• 9 december 2016
  • 18 reacties
  • 713 Bekeken

Reputatie 5
Badge
  • Super user
  • 1216 reacties
Hallo,
Ik ben van plan om aanstaande zondag met een aantal vrienden de nieuwe Flirt-treinstellen te bewonderen in alle streken van het land waar ze rijden. Ik weet dat ze sowieso bij RNET (Gouda - Alphen a/d Rijn) en Arriva Limburg gaan rijden. Echter las ik van de week een verontrustende tweet van @NS_Online ergens dat de Flirt van de NS zelf pas op maandag in dienst zou komen?
Is dit nog steeds waar, of kunnen we zondag volgens de nieuwe dienstregeling toch een Flirt verwachten in de treinseries 7500 (Arnhem - Ede Wageningen ) en in de 4400/9600 (Deurne - Eindhoven - 's Hertogenbosch en 's Hertogenbosch - Nijmegen)?

Iemand die hier meer inzicht in heeft?

18 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik heb de Arnhemse en Nijmeegse diensten even door zitten kijken (niet allemaal, want onbegonnen werk:) ), maar zie daar toch eigenlijk SLT, DDAR en SGMm rondrijden in de 7600/7500/4400.
Goeie kans dat ze als spitstreinen ingezet gaan worden vanaf maandag inderdaad.
Reputatie 7
Badge +3
Het laatste wat ik hoorde was dat er begin deze week nog steeds geen toelating was voor de 3- en 4-wagenstellen maar dat de verwachting was dat die er wel voor zondag zou komen. Verder zouden de Flirts voorlopig vooral worden ingezet op de dienst Arnhem-Deurne.
De toelating voor de Flirt is keurig rond, dus de Arriva en RNet Flirts zouden moeten kunnen rijden, lijkt mij.
Voor NS Reizigers zal de inzet pas op maandag beginnen, op Arnhem - Ede Wageningen en Den Bosch - Oss.
Reputatie 4
De Arriva en RNet Flirts zijn 2-wagenstellen en daar schijnt al een tijdje toestemming voor zijn. Of die er voor de drietjes en de viertjes nu ook eindelijk is weet ik niet.

Sowieso zal NS natuurlijk niet gelijk op zondag een hele vloot gaan inzetten als er nog nooit één proefrit met reizigers is gemaakt. Stel dat er technische problemen blijken te zijn (rijden met reizigers is toch weer wat anders dan zonder) dan is dat vragen om problemen.

En dus lijkt het logisch eerst maar te gaan rijden in de pendels Oss-Den Bosch en Arnhem-Ede met een monteur/technicus op de achterhand. En vanwege die technische ondersteuning is het handiger daarmee op een doordeweekse dag te beginnen en niet op een zondag.
De toestemming om met Flirt te mogen rijden bij NS Reizigers is rond en ik heb gehoord dat er eerst 4 treinen gaan rijden, denk ook in de spits en zo komen er steeds meer de dienst in. Trajecten die Edwin noemt wordt er mee begonnen iig.
Op Dagplan-niveau zijn nogal wat wijzigingen gemaakt, zoals woordvoering zelf ook schrijft, verwacht ze als eerste op Ah-Ed en Ht-O: http://nieuws.ns.nl/zondag-nieuwe-dienstregeling-nieuwe-sprinters/
Reputatie 7
Badge +4
Ah-Ed en Ht-O

Wat is dat in normale mensentaal? 😉
Arnhem-Ede en 's-Hertogenbosch-Oss.
Reputatie 7
Badge +4
Dank je!
Ik ben van plan om volgend weekend wat ritjes met de Flirt te gaan maken. Volgend weekend rijdt de sprinter Ede-Wageningen Arnhem echter gekoppeld aan de sprinter Arnhem Zutphen wegens werkzaamheden tussen Arnhem en Nijmegen. Weet iemand of er dan ook een of twee omlopen van deze doorgekoppelde sprinter met Flirt gereden gaat worden?
Zoals gezegd is er op Dagplan-niveau een hoop aangepast, om in eerste instantie met vier Flirt-stellen te gaan testen op de genoemde trajecten. Het is de bedoeling om tegen het einde van de maand uit te gaan breiden, maar dat zal natuurlijk afhankelijk zijn van hoe de eerste dagen in reizigersdienst verloopt.
Ik heb de Arnhemse en Nijmeegse diensten even door zitten kijken (niet allemaal, want onbegonnen werk:) ), maar zie daar toch eigenlijk SLT, DDAR en SGMm rondrijden in de 7600/7500/4400.
Goeie kans dat ze als spitstreinen ingezet gaan worden vanaf maandag inderdaad.

Bespaar je de moeite van het handmatig nalopen van al die diensten 😉
Wat betreft reizigersdienst tref je ze in de volgende series in de dienstkaarten. De ene serie meer dan de ander. Een gedetailleerde lijst online zetten lijkt mij niet verstandig.

4400/6700/7500/8600/9600
Vandaag rijdt één omloop in de 7500/7600 met Flirt. Om 8:25 vertrekt deze trein uit Arnhem als sprinter naar Zutphen.
Reputatie 5
Badge
En die heeft de hele dag gereden. Het was de 2213. :)
Leuk stelletje! Ook de R-NET FLIRTS zijn vandaag in dienst gegaan tussen Alphen a/d Rijn en Gouda. Deze zijn net wat luxer en comfortabeler dan de NS FLIRT's.
Reputatie 7
Badge +4
.....
Vandaag rijdt één omloop in de 7500/7600 met Flirt. Om 8:25 vertrekt deze trein uit Arnhem als sprinter naar Zutphen.
En dan gaat 'ie ook nog stuk 😳
Reputatie 5
Badge
Alles kan stuk, zelf mijn Locomotief-fiets (stiekem een Gazelle) kan stuk, wat ik onlangs ervaren heb. :P

Maar het schijnt dat de 2213 weer rijdt. Is voor een voor mij onbekend defect even uit running geweest, waarna hij weer reed.
Hmm, ik heb eenzelfde Locomotief. 20 jaar oud, niet kapot te krijgen 🙂

Reageer