beantwoord

NS flirt onbetrouwbare trein

• 18 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 465 Bekeken

Reputatie 3

Ik reis dagelijks op een traject in een regio waar NS veel flirt treinen in zet. Als je daar reist hebt je bijna dagelijks vertraging door defecte treinen. Want de flirt, die gaat echt om de haverklap kapot. Ook vandaag weer tussen Oss en Den Bosch zijn in de ochtend al weer 2 flirts kapot gegaan met bijbehorende vertraging die je ten deel valt.

- Wanneer gaat NS de flirt problemen aanpakken.

- Waarom wordt een bepaalde regio zo benadeeld door dat NS juist daar onbetrouwbare treinen in zet.

- Hoe lang worden de problemen met de flirt nog geaccepteerd voordat deze eindelijk eens aan de kant gezet worden.

icon

Beste antwoord door Loes 18 augustus 2020, 11:36

Nog even een aanvulling. Op dit traject hebben inderdaad meerdere Flirts een storing in de ATB gehad, waardoor ze defect staan. Aangezien dit de derde is in korte tijd, gaat men ook naar de infra kijken of die de storing in de Flirt veroorzaakt. 

Bekijk origineel

13 reacties

Vervelend om te horen dat je de FLIRT als een onbetrouwbare trein ervaart. Voor zover ik weet zijn er geen "known issues" met de treinen op dit moment waardoor de betrouwbaarheid zodanig laag zou kunnen zijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze niet een keer stuk kunnen gaan. Het is en blijft tenslotte een gebruiksvoorwerp dat vele kilometers per dag aflegt.

De treinen zijn nog maar enkele jaren oud, dus ze zullen de komende tijd nog zeker niet van het spoor gehaald worden. Wel wordt van elke trein de betrouwbaarheid continu in de gaten gehouden. Als daaruit blijkt dat bepaalde onderdelen bovengemiddeld vaak problemen veroorzaken, dan wordt er - uiteraard samen met de leverancier van de treinen/onderdelen - gekeken naar de beste oplossing voor dat probleem. Zo wordt de betrouwbaarheid van de treinen steeds beter.

Nog even een aanvulling. Op dit traject hebben inderdaad meerdere Flirts een storing in de ATB gehad, waardoor ze defect staan. Aangezien dit de derde is in korte tijd, gaat men ook naar de infra kijken of die de storing in de Flirt veroorzaakt. 

Daarnaast is de betrouwbaarheid van de moderne treinen in z'n algemeenheid veel en veel beter dan met de ‘ouderwetse’ treinen die (door de roze bril van nostalgie bekeken) ‘nooit stuk’ zouden gaan. In dat opzicht is computergestuurd dus wel degelijk beter.

Ik heb geregeld dienst op de Flirt en om eerlijk te zijn herken ik ook niet de problemen dat de Flirt elke keer stuk gaat. Dat er tijdens de hittegolf treinen iets vaker defect gaan, dat is me wel opgevallen. Als er op een traject een defecte trein staat, kan dit ook een ander type zijn, waar de Flirtserie last van heeft. Neemt niet weg dat de overlast erg vervelend is.

Badge

Dus eigenlijk is computergestuurd niet altijd beter...

Dat licht er aan van welke zijde je het bekijkt.  Ze zijn wat gevoeliger voor storingen maar het voordeel is wel weer dat er meer informatie voor de machinist is als er een storing is in de trein met een specifiekere duiding waar het probleem zit.  Met de oudere treinen hebben we maar een beperkt aantal lamjpjes tot onze beschikking welke aangeven in welk gedeelte de storing zit.

Daarnaast heeft de techniek in de moderne treinen steeds minder ruimte nodig omdat veel computer gestuurd is.

Vooruitgang moet je niet tegen gaan maar accepteren en mee om leren gaan.

Ik ben geen infra of materieel expert, maar de DDZ is ook een stuk ouder dan de Flirt en heeft veel minder software erin zitten dan de Flirt, denk dat er daar iets mee te maken heeft. Eigenlijk zou je de SNG er overheen moeten sturen of die er ook last van heeft. 

Nee hoor, geen defecte trein. De trein was alleen zodanig lang dat deze niet op het keerspoor in Wijchen bleek te passen, dus deze stond de boel te blokkeren omdat deze nog deels op het hoofdspoor stond. De treinen die erachter stonden hebben om moeten keren en daarna kon die trein ook weer weg.

Waarom er in de verstoringsinfo "defecte trein" stond is mij onbekend.

Badge

En de DDZ heeft een ander ATB systeem dan de Flirt.

Ik rij ook nog wel eens Flirt en heb er nog nooit mee stuk gestaan dusdanig dat ik de reis niet kon vervolgen.  Elke trein heeft wel eens een storing en de Flirt komt boor mij nog steeds als een zeer degelijke trein over.

Veel moderne treinen werken net even anders door inderdaad een ander soort ATB installatie. Waar oude treinen puur een kast hadden staan voor de ATB, is het bij moderne treinen een installatie voor ERTMS/ETCS, met daarop een module voor ATB. Beide typen installatie hebben hun voors en tegens, maar het betekent ook dat de treinen het het ene type installatie ergens problemen kunnen hebben en de andere treinen zonder problemen over datzelfde stuk rijden.

Bijvoorbeeld de VIRMs hebben lange tijd op een stukje in de buurt van de Kijfhoek (Zwijndrecht) problemen gehad met de ATB, waar andere treinen die daar ook rijden (SGM/TRAXX/Goederen) nergens last van hadden.

Of de TRAXX locomotieven die in de buurt van Tilburg af en toe een signaal oppikken dat lijkt op een signaal vanuit het ERTMS beveiligingssysteem (wat daar helemaal niet aanwezig is) en de trein daar dan stilzetten omdat ze het bogus signaal niet kunnen interpreteren. Treinen zonder ETCS antennes kunnen daar dan weer zonder problemen overheen, omdat die de signalen fysiek niet kunnen oppikken.

Kortom: er zit veel verschil tussen treinsystemen en er kunnen een heleboel redenen zijn waarom de FLIRT daar schijnbaar wel last van heeft op dat ene stukje en ander materieel niet. Dat zal dan dus onderzocht moeten worden.

Badge

De storing van 10.26 was wel weer te wijten aan een ATB storing, de latere zoals Julian al aangeeft aan een te lange trein.

De hele vroege storingen daar zie ik geen info over waarschijnlijk omdat dat kort durende problemen waren en die zijn er met alle types materieel wel.  Met de oudere treinen is dit geregeld rijdens op te lossen zodat reizigers het niet merken en het treinverkeer er geen hinder van ondervindt. Met de computergestuurde treinen is er dan wel eens een shutdown nodig die stilstaand uitgevoerd moet worden en een 10 minuutjes kost.

Edit, de eerste en tweede storing zijn beide ook ter hoogte van Oss geweest, dat wekt nog meer de suggestie dat het specifiek een probleem is wat daar optreed.

Reputatie 3

De storing van 10.26 was wel weer te wijten aan een ATB storing, de latere zoals Julian al aangeeft aan een te lange trein.

De hele vroege storingen daar zie ik geen info over waarschijnlijk omdat dat kort durende problemen waren en die zijn er met alle types materieel wel.  Met de oudere treinen is dit geregeld rijdens op te lossen zodat reizigers het niet merken en het treinverkeer er geen hinder van ondervindt. Met de computergestuurde treinen is er dan wel eens een shutdown nodig die stilstaand uitgevoerd moet worden en een 10 minuutjes kost.

Edit, de eerste en tweede storing zijn beide ook ter hoogte van Oss geweest, dat wekt nog meer de suggestie dat het specifiek een probleem is wat daar optreed.

Dus eigenlijk is computergestuurd niet altijd beter...

Reputatie 7
Badge +3

@Loes 

Als het aan de infra ligt waarom heeft DDZ daar dan geen problemen mee?

De Flirt heeft in het begin erg veel storingen gehad met de deuren maar is sindsdien betrouwbaarder. Wel zijn er steeds af en toe storingen in de software waardoor treinstellen plotseling "dood" zijn of het informatiesysteem niet werkt.

Reputatie 3

En wederom is er tussen den Bosch en Nijmegen een trein defect, zou het weer een flirt zijn? Natuurlijk 3 (oh nee maak er maar 4 van) defecte treinen op 1 dag op 1 traject. Ongekend dit.

Reageer