NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers

"NS wil haar reizigers een comfortabele reis bieden in treinen die voorzien zijn van alle gemakken. Daarom investeert NS in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Een investering die reizigers waarderen: uit onderzoek blijkt dat reizigers hoge cijfers geven aan vernieuwde treinen. NS gaat nog eens 45 dubbeldekkers, bestaande uit 242 rijtuigen, moderniseren. Deze worden hiermee helemaal up-to-date gemaakt."

Lees hier het volledige artikel: http://nieuws.ns.nl/ns-moderniseert-nog-eens-45-dubbeldekkers/

Ik heb een vraag over het volgende stuk in dit artikel: "De trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas en uiteraard zal nieuwe kunst niet ontbreken."

De eerste serie gerenoveerde VIRM is niet voorzien van stopcontacten in de 2e klas, deze serie gaat dat wel krijgen aldus het artikel. Hoe zit?

67 reacties

Badge +3
Ik weet het niet zeker maar op de radio werd eerst gesproken over stopcontacten maar in een volgend bulletin zeiden ze oplaadpiunten, wat dan weer wijst op USB poorten zoals je ook al in veel bussen tegenkomt.
Reputatie 7
Badge +3
Krijgen ze ook andere stoelen dan de eerste serie? Aangezien er staat dat de ontwerpfase voor de vernieuwing van de 45 treinen inmiddels gestart is.

Zou ik wel fijn vinden, want de 2e klas stoelen van de tot nu gemoderniseerde treinen vind ik absoluut niet comfortabel. Al moet je natuurlijk maar weer afwachten welke stoelen hiervoor dan weer gekozen worden.
Badge
NOS heeft volgens mij al door hoe de vork in de steel zit: "Er komen nieuwe (volgens NS comfortabele) stoelen, ..." :D

Het zullen dus wel weer de huidige VIRMm-stoelen worden.
Toch gek, als experts de stoel uitkiezen (bv. bij ICMm) zit 'ie heerlijk, maar als reizigers inspraak krijgen (zoals bij VIRMm) is de stoel gelijk een martelgang. Hmm...

(Lichtelijk off-topic, maar D66 zou zo'n redenering mooi kunnen gebruiken om de afschaffing van het raadgevend referendum te rechtvaardigen :8 )
Haha, ik snap dat ook niet van de stoelen hoor.. ICMm zit inderdaad zoveel malen beter en ik kan me niet voorstellen dat iemand het daar mee oneens is. Je hebt wel minder beenruimte in ICMm, maar dat telt even niet mee :D

Kwalitatief zijn de stoelen uit DDZ/VIRMm ook veel slechter. In DDZ kom ik regelmatig stoelen tegen met complete scheuren in de bekleding. Dit zie je niet bij de stoelen van de eerste generatie VIRM en die zijn al 20 jaar oud?!
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is het gewoon een verlenging van het huidige moderniseringsprogramma en worden ze identiek aan de stellen die al gemoderniseerd zijn.
Het is sowieso beleid om eerst het huidige programma af te ronden, en daarna alle stellen nogmaals naar binnen te halen voor kleine wijzigingen. Tussentijds worden in principe geen wijzigingen aangebracht aan de inhoud van het programma.

Overigens zijn deze 45 stellen een andere serie 🙂
Dat zou betekenen dat er GEEN stopcontacten in de 2e klas komen, toch?
NS geeft zelf expliciet aan dat deze WEL komen, dus daar zou ik in eerste instantie op vertrouwen. Of die wijziging naderhand ook op de huidige serie VIRM in modernisatie wordt toegepast, durf ik niet te zeggen. Die hoek is niet helemaal mijn tak van sport.

http://nieuws.ns.nl/ns-moderniseert-nog-eens-45-dubbeldekkers/
Hoop dat iemand binnen de NS dit even goed kan uitzoeken, het is voor ons gissen..
Reputatie 7
Ik neem aan van wel Jordy94, maar ik ga dit nog even na bij mijn collega's. Ik hoop op spoedig antwoord!
Top, neem gerust de tijd! 😃
Reputatie 6
Badge
Ik ben ook benieuwd. Net als de mensen op het forum van Somda. 😉
Badge +3
Ik ook, zeker omdat men (zie reactie #1) in het nieuws (en later in het artikel) spreekt over 'oplaadpunten'.

Zijn dat dan USB poortjes zoals overal in de bussen hier, of WCD's (wandcontactdozen oftewel echte stopcontacten voor je laptop en zo) :?
Kan de NS misschien de dubbeldekkers die nog niet gerenoveerd zijn zo laten en de al vernieuwde ramptreinstellen nogmaals renoveren zodat die ook voor de reizigers weer bruikbaar worden?

De huidige vernieuwde dubbeldekkers zijn niets meer en minder dan een hele grote dikke vinger richting reizigers: Wij hebben schijt aan jullie en hopen dat jullie dankzij deze treinen weer in de auto stappen!!

De keke kleurtjes mogen dan leuk zijn:
De stoele zitten voor geen meter en al helemaal niet op de langere afstand. Wat een ramp.
De coupes zijn net klankkasten. Als er in een oude trein iemand tegen zijn telefoon of buurman zit te schreeuwen dan heeft een klein deel van de coupe er last van, In de vernieuwde rijtuigen kan bijna de hele trein meegenieten.
Doordat de stoelen veel verder uit elkaar staan, kunnen er hoe dan ook VEEL minder zitplaatsen in een treinstel, dus flink meer kans dat je moet staan.
Vergeleken met de oude dubbeldekkers zijn de nieuwe treinen met de lage stoelen en de vele ruimte er tussen echte "gluurtreinen", nauwelijks privacy want je kunt alles en iedereen in de coupe begluren. Geweldig leuk voor de oude vieze mannetjes van de NS die dit bedacht hebben, minder leuk voor de dames in de trein.

Het enige dat gelukt is, zijn de toiletten. De rest? Gewoon een schreeuwend verzoek van de NS om niet meer met de trein te gaan.
Hallo RuudKelder,

Wat goed dat je ons voorziet van feedback. Ik heb je suggesties doorgezet naar de achterliggende afdeling, waarvoor bedankt!
Reputatie 6
Badge
Ik geef weinig kans dat de oudere ongemoderniseerde dubbeldekkers nog een opknapbeurt krijgen. Alle 50 beschikbare motorstuurstandrijtuigen zijn al omgebouwd voor DDZ. En de 1700-locs zijn ook te oud om nog een flinke tijd mee te gaan.

Maar kan ik je troosten door te zeggen dat de oude DDM-1 en DD-AR ook over min of meer 5 jaar eruit gaat, en dat er splinternieuwe ICNG enkeldekstreinen komen? Eind dit jaar zelfs nieuwe SNG Sprinters.

Verder vind ik je statement over 'gluurtreinen' bijzonder ver gezocht.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo RuudKelder,

Wat goed dat je ons voorziet van feedback. Ik heb je suggesties doorgezet naar de achterliggende afdeling, waarvoor bedankt!

De feedback over de stoelen was er al eerder, dus kan geen verrassing zijn:
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-virm-ic-dubbeldekker-stoelen-oncomfortabel-38139
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/stoelen-banken-nieuwe-dubbeldekker-treinen-42532

Iedere keer dat er weer zo'n vernieuwd 4tje komt aanrijden denk ik weer "k*t, weer die rotstoelen".
De 4tjes van de VIRM1 serie zijn nu zo ongeveer wel allemaal gemodernisserd en gaat men verder met de 6jes, dus nog vaker op zo'n oncomfortabele stoel zitten.

Vandaar mijn vraag in reactie 2 of er nu in de volgende serie die gemoderniseerd gaat worden andere stoelen komen.
Reputatie 6
Badge
De stoelen zijn inderdaad laag waardoor het zitcomfort ondermaats is. Verder zorgt dit ook voor het gluureffect wat hierboven beschreven wordt. Kan daar best inkomen, is mij ook al opgevallen. De bekleding van de stoelen is overigens ook van bedenkelijke kwaliteit. Hoop dus ook, dat er iets verandert aan die veelbesproken stoelen... Kunnen die oude stoelen niet gewoon een update krijgen? De stoffen stoelen vind ik persoonlijk prima zitten.
Reputatie 7
Badge +3
Die stoffen stoelen vind ik zelf ook prima zitten, al zien ze er vaak door de vele vlekken niet meer echt fris uit.

De 1e klas stoelen in de VIRMm hebben overigens niet zo'n ongemakkelijke rugleuning/hoofdsteun.
Het gluureffect. Dat was het enige minpunt dat mijn oma zag na de introductie van DDZ.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123
De oude stoelen geven door hun vorm en dikte veel te weinig beenruimte.
Heel oncomfortabel voor langere mensen.
Thomas vraagt hier meer info over uit, dus hopelijk weten we komende week meer 🙂
Het hele interieur van de nieuwe dubbeldekkers ademt maar 1 ding: Er is een snelle consultant die nog nooit in een trein heeft gezeten met een prachtige powerpoint langsgeweest bij de NS directie waarin hij duidelijk maakt dat het nieuwe interieur geschikt is om in 10 minuten met een hoge drukspuit schoon te maken en dat dat een paar euro minder is dan een gewone schoonmaak. Maal zoveel duizend schoonmaakbeurten is een hoog geld. EN vervolgens heeft niemand durven vragen: En wat merken de reizigers daarvan?

Nou die zitten in een buitengewoon oncomfortabele trein zichzelf te verbijten hoe de NS voor zoiets heeft kunnen kiezen. Dit is waar gebrek aan concurentie toe leidt. Op een lijn die aanbesteed wordt zou de NS er niet over peinzen dergelijke rommel het spoor op te sturen. Want reizigers en ook de aanbesteders zouden het niet accepteren.
Dit soort totaal mislukte projecten waarbij de NS de reizigers volledig uit het oog verliest maken duidelijk dat wellicht de enige oplossing om ook goed intercity materieel op de rails te houden de politiek het beste de monopolie positie van de NS op dit soort lijnen maar op moet heffen zodat andere maatschappijen met beter materieel het over kunnen nemen
Reputatie 7
Badge +3
Misschien moeten stoelen voortaan ook getest worden NS personeel, te beginnen met van Boxtel. Vervang hun bureaustoel voor zo'n treinstoel. Wanneer dat was gedaan met de huidige 2e klas stoelen in de VIRMm dan had vermoedelijk een groot deel na een week met rugklachten thuis gezeten.
Reputatie 7
Badge +3
@RuudKelder
Sorry, maar ik vindt je verhaal mateloos overdreven. Vergeet daarnaast niet dat jouw smaak niet hetzelfde is als die van anderen.

Reageer