NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers

Toon eerste bericht

67 reacties

@Thijs-west ik snap wat je zegt, en ik zeg ook zeker niet dat de stoelen in de VIRMm en DDZ goede stoelen zijn, had zelf liever de stoeken van de ICMm gezien, overzichtelijk genoeg en toch comfortabel. Al zeg ik ook eerlijk dat ik geen last heb van de stoelen in de VIRMm en DDZ, moest anderhalf jaar geleden meerdere malen voor school van Roosendaal naar Zwolle, aangezien ik niet wilde overstappen ben ik met de directe verbinding gegaan. Had na die ritten niet meer last van mijn rug of lichaam dan een wanneer nu in de ICMm dezelfde reis maak.
Om af te sluiten: Een positieve noot over de vernieuwde dubbeldekkers (ha ha)

Vandaag één van mijn NS Extra 2-1 upgrades gebruikt en jullie raden het al, op de terugweg kwam er helaas zo'n verschrikkelijke k*ttrein voorrijden en daar mocht ik de 1e klas van uitproberen!!

Het goede nieuws: De stoelen van de 1e klas zijn breder, zitten minstens zo slecht en bieden helemaal geen steun!! Tussen Amsterdam en Utrecht reden we gewoon rechtuit maar ik slingerde constant heen en weer alsof we een stomdronken machinist hadden die van links naar rechts over het spoor zwalkte.

Conclusie: De tweede klas stoelen zijn slecht, maar in elk geval een stuk beter dan die van de 1e klas.

En dan de tip voor de lange mensen want gelukkig duimstok nog in de bagage: Waar in de vernieuwde intercity zoveel stoelen uit de 2e klas zijn gesloopt dat ik 24-25cm beenruimte overhoud, in de 1e klas is dit maar 17-18 cm!!
Dat lijkt een nadeel, maar in de 1e klas kun je het tafeltje dus WEL gewoon gebruiken voor je laptop of om een sudoku in de krant te maken, iets wat in de 2e klas vrijwel onmogelijk is tenzij je helemaal voorover gaat hangen!

Privacy in de 1e klas? Alsof je in de etalage van een drukke winkelstraat zit. Nul-komma-nul, nog erger als de 2e klas. Als je in het midden zit kun je bij wijze van spreken bij iedereen in de coupe op z'n scherm zien waar ie meer bezig is, welke krant of boek iemand leest of ie koffie drinkt of iets anders. Echt te genant voor woorden. Maar ja, in de 1e klas zal wel meer sociale controle nodige zijn want daar zitten de meeste a-sociale reizigers of zo?

Het mooiste? De vernieuwers van de NS zijn dus volledig doorgeslagen. Als je in de 2e klas een zitplaats weet te bemachtigen heb je dus RIANT meer ruimte dan in de 1e klas!!!!! En de stoelen zijn in beide gevallen net zo rampzalig dus daarvoor hoef je niet naar de 1e klas. Enige reden om 1e klas te reizen is dat het rustiger is en je WEL bij het tafeltje kan omdat je minder ruimte hebt dan in de 2e klas....

Eigenlijk hebben de slimme jongens van de NS de boel omgedraaid: De 1e klas betaald de hoofdprijs voor een plekje dat in de 2e klas thuishoort en in de 2e klas zit je beter en ruimer dan in de 1e klas.

Duur stopcontactje zullen we dus maar zeggen (en sorry, heb niet opgelet en het dus ook niet gezien)

NS leg eens uit waar dit mis gegaan is???
Welke stelletje @#4^4^*(&@#*(# bij jullie heeft dit bedacht?

NS leg eens uit waar dit mis gegaan is???
Welke stelletje @#4^4^*(&@#*(# bij jullie heeft dit bedacht?

Het is mis gegaan toen de NS geprivatiseerd werd, er onmogelijke europese regels zijn opgesteld en men nogsteeds denkt dat de mensen achter het bureau het beter weten dan de reiziger.

Maar ik vraag me af, hoeveel stoelen zijn er eigenlijk uit de Virm verdwenen?
Reputatie 7
Badge +3
@braboz
NS is helemaal niet geprivatiseerd, nog steeds 100% in handen van de staat. Het enige dat veranderd is is dat de overheid het spoorwegvervoer niet meer subsidieert.
@braboz
NS is helemaal niet geprivatiseerd, nog steeds 100% in handen van de staat. Het enige dat veranderd is is dat de overheid het spoorwegvervoer niet meer subsidieert.

De NS is een NV, maar is verder volledig zelfstandig sinds 1994 als ik het goed zeg. Maar ja, de enige aandeelhouder is de overheid, daarvoor was het echter een staatsbedrijf. En een verzelfstandigen van een staatsbedrijf naar een NV is voor zo ver ik weet privatiseren.
Reputatie 7
Badge +3
@Braboz
Ook niet waar. NS is al sinds de oprichting in 1938 een NV waarvan alle aandelen in handen van de staat zijn en daar is in 1994 niets aan veranderd. NS is dus helemaal nooit een staatsbedrijf geweest. Het enige wat er in 1994 wel is veranderd is dat de overheid toen heeft besloten dat NS geen subsidie meer kreeg en dat de lijnen waarvan NS eerder had aangegeven dat ze die zelf niet rendabel konden maken zouden worden aanbesteed. Daarnaast is in 1994 besloten dat NS zou stoppen met het verliesgevende goederenvervoer.
@Braboz
Ook niet waar. NS is al sinds de oprichting in 1938 een NV waarvan alle aandelen in handen van de staat zijn en daar is in 1994 niets aan veranderd. NS is dus helemaal nooit een staatsbedrijf geweest. Het enige wat er in 1994 wel is veranderd is dat de overheid toen heeft besloten dat NS geen subsidie meer kreeg en dat de lijnen waarvan NS eerder had aangegeven dat ze die zelf niet rendabel konden maken zouden worden aanbesteed. Daarnaast is in 1994 besloten dat NS zou stoppen met het verliesgevende goederenvervoer.

Ik heb het inderdaad fout ja, mijn excuses hiervoor.
Hierbij nog mijn feedback op de nieuwe inrichting van de dubbeldekkers. De stoelen zijn inderdaad wat minder comfortabel op de lange afstand dan in het originele ontwerp (ik reis regelmatig tussen Amsterdam en Eindhoven). Een bizar detail vind ik het raam dat open kan op het bovenste dek: daar zit zo’n dikke balk in dat je op die plaatsen niet naar buiten kunt kijken - juist een van de belangrijkste redenen om boven te gaan zitten… Naar mijn persoonlijke smaak is ook de blauw-gele belijning van de buitenkant veel minder geslaagd dan in het oude ontwerp (zeg maar lelijk in plaats van mooi).

Maar mijn allerbelangrijkste probleem - en de reden dat ik op dit forum schrijf - is dat de bagageruimte tussen de stoelen is verdwenen. Er reizen enorm veel toeristen tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven en die kunnen hun grote koffers nergens kwijt. Ik heb zelf altijd een Brompton vouwfiets bij me en die paste perfect tussen de banken in het oude ontwerp maar moet nu in het gangpad staan. Dit is extreem onhandig, dus NS: alsjeblieft alsjeblieft, pas dit aan in het ontwerp voor de intercities die nu nog om worden gebouwd! Het huidige ontwerp is zeer onpraktisch!
Badge +3
Er zijn talloze berichten op het forum waarin geklaagd wordt over het gebrek aan bagageruimte in IC-materieel, met name in treinen die naar/van Schiphol rijden. De ontwerpers zijn blijkbaar niet op de hoogte gesteld van de talloze klachten of hebben expliciet de opdracht gekregen geen bagageruimte te voorzien in het ontwerp.
Reputatie 7
Badge +3
Voor bagage zijn de liftjes toch omgebouwd tot bagageruimte?
Alleen is zo'n vak al snel vol met een flink formaat koffer, maar hé ze hebben wel bagageruimte gemaakt.

http://www.mp-produktie.nl/Images%20VIRM/2016-08-30%20Perspresentatie%20VIRMm1%20(25).JPG
http://www.mp-produktie.nl/Images%20VIRM/2016-08-30%20Perspresentatie%20VIRMm1%20(23).JPG
Moet de NS nu reizigers vervoeren of bagage ? Als er meer ruimte is voor bagage klagen de mensen die willen zitten en omgekeerd.

En persoonlijk hou ik mijn bagage het liefst zo dicht mogelijk bij mij, tegenwoordig kun je je bagage niet meer uit het oog verliezen want voor je het weet is het weg. Helaas de werkelijkheid tegenwoordig.
Reputatie 7
Badge +3
Reizigers schijnen nog wel eens zo eigenwijs te zijn om bagage bij zich te hebben, meent men nodig te hebben wanneer men op vakantie gaat. En deze reizigers worden vaak gespot in treinen van en naar Schiphol.

De keren dat ik met een koffer naar Schiphol ging paste deze mooi tussen de rugleuningen.
[quote=Momo]Voor bagage zijn de liftjes toch omgebouwd tot bagageruimte?
Alleen is zo'n vak al snel vol met een flink formaat koffer, maar hé ze hebben wel bagageruimte gemaakt.

OK, dus ze hebben boven ca. 12 vakken tussen de banken weggehaald en in plaats daarvan 3 plaatsen beneden aangebracht? Ik zit altijd boven en had die vakken eerlijk gezegd nog niet gezien.
Reputatie 5
Om maar weer even een oud topic af te stoffen: heb de afgelopen weken gretig gebruik gemaakt van de NS dagkaarten die te koop waren bij de AH (ivm stage heb ik mijn studentov tijdelijk stopgezet). Heb vaak in de VIRMm gezeten en het viel me op dat sommige stoelen minder lekker zaten dan de andere, iets wat ik in de DDZ tussen Roosendaal en Breda nooit merkte. Ik krijg geen last van de stoelen gelukkig maar ik vind het qua zitcomfort niet de lekkerste stoelen, de stoelen in de ICMm en FLIRT vind ik stukken beter zitten, de FLIRTS geven zelfs wat zijdelingse steun.

Ik vraag me overigens nog wel 1 ding af (heb het antwoord niet kunnen vinden) hoeveel zitplaatsen zaten er in de VIRM en hoeveel in de VIRMm? Ik hoor van mensen dat het aantal zitplaatsen af is genomen namelijk..
Badge
Voor de viertjes geldt:
- 2e klas: van 326-330 naar 292
- 1e klas: van 61-63 naar 78
- Klapzittingen: van 16 naar 32

Dus een slordige 36 zitplaatsen 2e klas minder, maar wel 16 plekken 1e klas meer en ook 16 klapzitjes meer.

Voor de zesjes heb ik zo gauw even geen info bij de hand.
De viertjes en zesjes hadden een zeer scheve verhouding eerste en tweede klas: viertjes hadden mindere eerste klas dan gemiddeld, de zesjes juist bovengemiddeld veel. Bij de revisie wordt dat rechtgetrokken, dus ik vermoed dat de zesjes iets meer tweede klas hebben en de viertjes iets minder.
Moet de NS nu reizigers vervoeren of bagage ? Als er meer ruimte is voor bagage klagen de mensen die willen zitten en omgekeerd.

En persoonlijk hou ik mijn bagage het liefst zo dicht mogelijk bij mij, tegenwoordig kun je je bagage niet meer uit het oog verliezen want voor je het weet is het weg. Helaas de werkelijkheid tegenwoordig.

Nergens voor nodig om moeilijk te doen over bagage als er boven de zitplaatsen weer bagagerekken komen waar ook grotere koffers in passen, zoals in mat '54 bijvoorbeeld...

Reageer