beantwoord

NS neemt Corona niet serieus

• 14 april 2021
  • 12 reacties
  • 480 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag moest ik noodgedwongen met de trein, probeer zoveel mogelijk te vermijden.

Helaas NS maakt na een jaar er nog steeds zooitje van:

• Op perrons 10-tallen mensen zonder mondkapje of op de kin
  • Tussen Utrecht CS en lunetten KINDEREN in de trein (zonder mondkapje) Sinds 1 Juni hebben we al afgesproken kinderen BUITEN de spits met de trein, heb bovendien NS hier in Oktober al op gewezen
  • In trein Utrecht CS naar Amsterdam CS 10 mensen die door de trein liepen zonder mondkapje

Niemand doet iets, niemand grijpt in

Gevolg: nog steeds 10-tallen doden per dag, horeca, winkels etc dicht, avondklok enz enz

Wanneer neemt NS actie

icon

Beste antwoord door Mark NS 14 april 2021, 20:24

NS houdt zich aan de door de overheid vastgestelde regels voor het OV. Iedereen met een geldig vervoersbewijs mag met het OV reizen. Wel is het dringende verzoek om enkel te reizen wanneer dat noodzakelijk is. Er wordt geprobeerd om reizigers zoveel als mogelijk te spreiden doordat de overheid bijvoorbeeld afspraken gemaakt heeft met scholen over lestijden, maar dit wil niet zeggen dan daarmee ook voorkomen wordt dat jongeren in de spits reizen. Het is jongeren ook niet verboden om in de spits te reizen. Het mondkapje is verplicht tenzij de reiziger in kwestie jonger is dan 13 jaar of een medische reden heeft om geen mondkapje te dragen. 

Bekijk origineel

12 reacties

NS houdt zich aan de door de overheid vastgestelde regels voor het OV. Iedereen met een geldig vervoersbewijs mag met het OV reizen. Wel is het dringende verzoek om enkel te reizen wanneer dat noodzakelijk is. Er wordt geprobeerd om reizigers zoveel als mogelijk te spreiden doordat de overheid bijvoorbeeld afspraken gemaakt heeft met scholen over lestijden, maar dit wil niet zeggen dan daarmee ook voorkomen wordt dat jongeren in de spits reizen. Het is jongeren ook niet verboden om in de spits te reizen. Het mondkapje is verplicht tenzij de reiziger in kwestie jonger is dan 13 jaar of een medische reden heeft om geen mondkapje te dragen. 

Reputatie 7

Vandaag moest ik noodgedwongen met de trein, probeer zoveel mogelijk te vermijden.

• Op perrons 10-tallen mensen zonder mondkapje of op de kin
  • Tussen Utrecht CS en lunetten KINDEREN in de trein (zonder mondkapje) Sinds 1 Juni hebben we al afgesproken kinderen BUITEN de spits met de trein, heb bovendien NS hier in Oktober al op gewezen
  • In trein Utrecht CS naar Amsterdam CS 10 mensen die door de trein liepen zonder mondkapje

Niemand doet iets, niemand grijpt in

Gevolg: nog steeds 10-tallen doden per dag, horeca, winkels etc dicht, avondklok enz enz

Wanneer neemt NS actie

Er reizen al veel meer mensen dan voorheen; NS kan niet overal op letten en overal zijn lijkt me. Mensen worden wel aangesproken maar dat is gewoon niet altijd mogelijk. Het is grotendeels aan de mensen zelf - en er zijn er steeds meer die het allemaal te lang vinden duren en denken ‘het zal wel’. Wat drukte betreft; al eens in de supermarkt geweest de laatste tijd? Een veel groter risico dat het OV. 

Badge +3

Weer iets nieuws zojuist op Twitter via NS webcare…

Op verzoek van de overheid rijden we momenteel op 90% capaciteit. Door het gebruik van de druktemelder en de Treinwijzer kunnen wij die 90% beter inzetten op trajecten waar naar verhouding veel noodzakelijke reizen worden gemaakt. Zoals ik dus al eerder zei, het invullen van de tools zorgt ervoor dat wij de capaciteit beter kunnen aanpassen aan de vraag naar zitplaatsen.

Dikke duim, de overheid bepaalt het aantal treinen toch helemaal niet, en al helemaal niet de lengte ervan. Bij wie (van de overheid) kunnen reizigers klagen?

En natuurlijk de vraag hoe de NS kan bepalen wie een noodzakelijke reis maakt… :rolling_eyes: De optie daarvoor in de Treinwijzer ontbreekt immers, en een conducteur (als je die tegenkomt) gaat dat natuurlijk niet vragen/registreren. Dat zou alleen maar extra werk zijn (behoort niet tot ons takenpakket, en daarbij iets met privacy natuurlijk)… 

https://twitter.com/NS_online/status/1382405590618681345

Badge +3

Wil nog wel even toevoegen dat “10-tallen doden per dag, horeca, winkels etc dicht, avondklok enz enz” niet aan de NS te wijten zijn, en die daar ook niet op kunnen of zullen handhaven.

Met een kind in de spits? Nee… doe dat vooral niet en pas je reisgedrag aan! Maar er staat nergens dat het het niet mag… en ik zie het probleem ook niet.

Want hoeveel van die ‘tientallen corona-doden’ komen door volle treinen? Denk in ieder geval niet dat het door kids komt, want die heb ik dagelijks ‘gewoon’ met 6 of 7 stuks in mijn taxibusje op 30 cm afstand (gordels en/of kinderzitjes vast maken en zo).

Dan zou ik al lang besmet of dood moeten zijn toch?

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74  Ik kom nu al een jaar 1 tot 2 keer in de week in de supermarkt, maar heb nog altijd ruim afstand kunnen houden,.zelfs toen het maximale bezoekersaantal bijna bereikt was. 2x iemand zonder mondkapje (1x weigeraar 1x personeel) en paar met mondkapje onder de neus (waaronder personeel).

Als ik de Social media lees (en kijk naar mijn noodzakelijke reis 2e helft december) is in de trein al langere tijd geen 1,5 m mogelijk en willen mondkapjes ook ontbreken. NS personeel houdt ook niet van mondkapjes. Vandaag op @ns_online nog foto tegengekomen van 2 mondkapjesloze NS medewerkers + mondkapjesloze reiziger op station Amsterdam Centraal.

Badge +3

Van ‘kort contact’ zoals in een supermarkt krijg je echt niets. En van dingen aanraken ook niet!

Dat is inmiddels wel duidelijk, toch?

Badge

Eeeh @Robert B  er wel steeds overleg met het ministerie wat betreft de inzet van de treinen in deze covid periode. Het ministerie heeft toestemming gegeven om te snijden in de dienstregeling en zal verwacht ik ook weer aangeven als er weer 100% volgens de geplande (jaar) dienstregeling moet worden gereden.

Reputatie 7
Badge +3

• Tussen Utrecht CS en lunetten KINDEREN in de trein (zonder mondkapje) Sinds 1 Juni hebben we al afgesproken kinderen BUITEN de spits met de trein, heb bovendien NS hier in Oktober al op gewezen. 

De afspraak met het onderwijs om studenten indien mogelijk (overigens niet verplicht) buiten de spits te laten reizen geldt voor MBO, HBO en universiteit maar niet voor middelbare scholen. En bij Utrecht Lunetten gaat het om middelbare scholieren. Daar heb ik u in oktober ook al op gewezen. 

Reputatie 3

Volwassenen die geen mondkapje dragen, om medische redenen, worden gewoon geweigerd. Of verzocht alsnog een mondkapje op te doen.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH

Je moet natuurlijk wel enig bewijs bij je hebben om aannemelijk te maken dat je om medische redenen geen mondkapje kunt dragen. Zo niet, dan word je uiteraard geweigerd. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelden zulke onduidelijke regelgeving gezien als rond het niet hoeven dragen van mondkapjes om medische redenen. Artsen mogen geen medische verklaringen geven. Dus hoe moet iemand die om werkelijke medische redenen geen mondkapje zou hoeven dragen dat aantonen? 

Badge +3

Je zou je nog kunnen beroepen op het feit dat de besmettingcijfers zich bijzonder weinig aantrekken van de verplichting tot het dragen van een mondkapje (afbeelding december 2020)

Maar goed, ze helpen wellicht een heel klein beetje (net als de avondklok) en ze zijn nou eenmaal verplicht (als 1,5 meter afstand geen optie is, en in het ov ook in een rustige trein en zelfs op het perron).

Dus wie er geen wenst te dragen riskeert een boete, of moet maar aantonen (met bijv. medicatie of een stempel van een zorginstelling of behandelend arts) dat diegene echt geen mondkapje verdraagt.

Met “ik heb astma/copd” “ik ga ervan hyperventileren” of “ik wil mijn eigen lichaam niet vergiftigen” kom je natuurlijk niet weg. Laat een rechter of arts dat maar bepalen nadat je een boete hebt gekregen. Of blijf gewoon thuis of regel ander (wmo) vervoer. Wel zo fijn voor de andere reizigers.

Reageer