beantwoord

ns stipcontact 1ste klas valt steeds uit

  • 26 January 2023
  • 7 reacties
  • 291 Bekeken

Hoi,

 

Sinds enkele maanden zit ik nu steeds eerste klas als ik met de trein reis. Dit is voornamelijk omdat hier stopcontacten zijn. Helaas merk ik sinds kort dat bij het proberen op te laden van mijn laptop steeds de stroom uitvalt van het stopcontact. Ook hoor ik een gepiep uit mijn adapter. Is het stopcontact in de trein geen normale stroom? (230v met 13a)?

Mvg

icon

Beste antwoord door Robert B 26 January 2023, 20:00

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo T.theunissen en welkom bij de NS Community,

 

Zover ik het weet betreft het wel 230 volt stopcontacten. De nieuwere treinen hebben alleen usb poorten. Het moet in ieder geval wel lukken om je laptop op te laden in de trein aangezien een lader voor een laptop maximaal 20 volt vraagt.

Badge +3

De stroom uit stopcontacten in de trein is verre van ‘schoon’, zie o.a. onderstaand topic hierover 

 

Reputatie 3

De stroom uit stopcontacten in de trein is verre van ‘schoon’, zie o.a. onderstaand topic hierover 

 

En dan nog te zwijgen over het aantal gevallen dat ik een zeer warme telefoon ineens heb, of erachter komen dat ik een half uur in de trein zat en der maar een hele 1% bij geladen is. Achja, gelukkig maak ik er weinig gebruik van.

Reputatie 7
Badge +1

Zover ik het weet betreft het wel 230 volt stopcontacten. De nieuwere treinen hebben alleen usb poorten. Het moet in ieder geval wel lukken om je laptop op te laden in de trein aangezien een lader voor een laptop maximaal 20 volt vraagt.

Het zijn toch juist de nieuwere treinen die wel stopcontacten hebben naast USB?

Ik had het daar even mis inderdaad. Alleen de SLT heeft geen stopcontacten. Lorena heeft daar onlangs nog een mooi topic over gestart.

Badge +3

En dan nog te zwijgen over het aantal gevallen dat ik een zeer warme telefoon ineens heb, of erachter komen dat ik een half uur in de trein zat en der maar een hele 1% bij geladen is. Achja, gelukkig maak ik er weinig gebruik van.

Heb je gebruik gemaakt van een USB poort in een trein? Dan kan het goed zijn dat die maar 1A/5W (of zelfs minder) leveren, en met name een iPhone zal daar niet van gaan opladen.

Maar dan zou die ook niet warm moeten worden! 🙄

Een laptop die gevoed wordt met een 80-250V AC adapter (vanuit een stopcontact dus) zou daar geen enkele moeite mee moeten hebben, ook al is het een (galvanisch gescheiden) ‘scheerstopcontact’ (voor natte ruimtes, wel zo veilig) dat maximaal 100W kan leveren.

Een laptop vraagt pakweg 19V en 3A dus dat is (met wat verliezen) ca. 90W.

Overigens is het oude topic van @Slidestops al vaker ‘gejat’, zie bijv. https://www.elektra-info.nl/stopcontact_bus_metro_trein (met netjes een bronvermelding) 😄

Dan vind ik het gek dat de stroom steeds uitvalt als ik mijn laptop probeer op te laden. of dat mijn adapter + het stopcontact zelf vreemde geluiden maakt die ik niet helemaal vertrouw.
aan mijn adapter/laptop kan het niet liggen omdat als ik hem oplaad bij 'normale’ stopcontacten bij mij thuis (of ergens anders) werkt dit direct + het is net 1 week oud. dus het kan niet kapot zijn.

Reageer