NS vervangende bus is partybus

  • 24 September 2023
  • 20 reacties
  • 568 Bekeken

Reputatie 5

Vervangend busvervoer van den haag hs naar leiden cs. Vertrek zondag 24 september om 5u12. Model is een lijnbus en het is goed vol, gangpad vol staande mensen.

De bus is een party bus. Twee enorme speakers met luide muziek. Discolampen aan het plafond, maar deze staan niet aan.

Slechts een handjevol passagiers vindt het leuk en zijn aan het meezingen. En de chauffeur is het er kennelijk mee eens.

De rest, het meerendeel, van de passagiers zit hier absoluut niet op te wachten. En wat vindt de NS hier zelf van?

Juist op het nachtnet is het lastig om normaal te reizen tussen het uitgaanspubliek, en op deze manier wordt het door de NS gestimuleerd om er een disco van te maken?


20 reacties

Reputatie 5

 

Reputatie 7
Badge

Tja, zondagochtend vroeg. Uitgaanspubliek.

Reputatie 7
Badge +3

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Reputatie 7
Badge +2

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Op de foto van @basvdbas is duidelijk te zien dat het niet om een touringcar maar om een lijnbus gaat zoals hij ook al schreef.

Reputatie 7
Badge +3

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Op de foto van @basvdbas is duidelijk te zien dat het niet om een touringcar maar om een lijnbus gaat zoals hij ook al schreef.

Hossen tours rijdt als lijnbus?

Reputatie 5

Hossen tours rijdt als lijnbus?

Nee, Hossen tours heeft kennelijk een oude lijnbus gekocht. En de NS heeft ze vermoedelijk ingehuurd voor dit busvervoer. En de chauffeur heeft de feestmuziek luid aangezet.

Waar dit mis is gegaan, op alle vlakken eigenlijk, weet ik niet. Maar dit kan niet de bedoeling zijn geweest.

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Er zijn meerdere busvervoerders die voor NS rijden met gewone streekbussen. In het zuiden zie je vaak Juijn die streeklijnen rijdt en een deel van zijn streekbussen in het weekend gebruikt om voor NS te rijden.

Ook zijn er particuliere busvervoerders die oudere streekbussen opkopen en die verhuren voor groepsvervoer.

Reputatie 3

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Ik heb ook wel eens met een aantal reizigers gestaan in zo'n (treinvervangende) bus omdat die gewoon propvol zat. Mocht officieel niet, maarja...

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Ik heb ook wel eens met een aantal reizigers gestaan in zo'n (treinvervangende) bus omdat die gewoon propvol zat. Mocht officieel niet, maarja...

Zolang het gewone streekbussen zijn gelden daar dezelfde regels voor als voor de inzet in streekbusdiensten.

Reputatie 6

Het verschil in regels tussen verschillende typen bussen is wel fascinerend, laat zien hoe niet-rationeel er met het concept veiligheid wordt omgegaan.

Reputatie 7
Badge

Het verschil in regels tussen verschillende typen bussen is wel fascinerend, laat zien hoe niet-rationeel er met het concept veiligheid wordt omgegaan.

Een streekbus is ingericht op het vervoer van zowel zittende als staande reizigers, een touringcar is dat niet.

Een touringcarchauffeur die staanplaatsen in de bus toelaat terwijl die daar niet voor is ingericht, riskeert grote problemen.

Reputatie 6

Wat maakt het staan in het gangpad van een streekvervoerbus dan acceptabeler dan in een touringcar? 

Reputatie 7
Badge +2

Een streekvervoerbus is voorzien van stangen en eventueel ook lussen waaraan je je vast kunt houden, een touringcar heeft dat niet.

Reputatie 6

ik vind het geen sterk verhaal. lijkt me meer een comfort dan een veiligheid-dingetje. Maargoed, het kan zijn dat ik het niet goed begrijp natuurlijk :) 

Reputatie 7
Badge

Tja, je kunt het geen sterk verhaal vinden, maar het is een feit dat een streekbus is ingericht voor een x-aantal zitplaatsen en een y-aantal staanplaatsen. Een touringcar heeft die staanplaatsen niet en is ingericht voor een bepaald aantal zitplaatsen, ingedeeld op een comfortstand. Een vervangende bus zal op de laagste comfortstand zijn ingedeeld om zoveel mogelijk zitplaatsen te hebben.

Heb je als chauffeur van een touringcar mensen in je gangpad staan, heb je heel wat uit te leggen als je een noodstop moet maken/aanrijding krijgt en de mensen vliegen tegen/door je voorruit heen omdat ze zich nergens aan vast kunnen houden.

Reputatie 3

Staan in een NS bus? Ik dacht dat dat niet mocht bij touringcars?

Ik heb ook wel eens met een aantal reizigers gestaan in zo'n (treinvervangende) bus omdat die gewoon propvol zat. Mocht officieel niet, maarja...

Zolang het gewone streekbussen zijn gelden daar dezelfde regels voor als voor de inzet in streekbusdiensten.

Dit betrof een touringcar inderdaad. Heb me toen vastgehouden aan het bagagerek.

Badge +3

Een T100 bus (touringcar) mag 100 km/u en heeft veiligheidsgordels en dat is natuurlijk niet voor niets.

Als men je in zo’n bus laat staan kan dat grote gevolgen hebben voor de chauffeur én voor de busmaatschappij (net als overschrijden van de arbeids- en russtijden).

Reputatie 6

betekent dat, dat streekbussen die op de snelweg rijden niet 100 km/h rijden? 

Badge +3

betekent dat, dat streekbussen die op de snelweg rijden niet 100 km/h rijden? 

Geen flauw idee, maar ik vermoed dat die niet harder mogen dan 80, al zie ik regelmatig (na de spits leeg, dus lijn 999) streekbussen zoals Eindhoven - Den Bosch die flink doortrappen en vrachtwagens het nakijken geven.

Chauffeurs (in ieder geval eentje) nemen de bus dan mee naar huis en mogen in de middagspits weer op pad of zo 🤔

 

betekent dat, dat streekbussen die op de snelweg rijden niet 100 km/h rijden? 

Over het algemeen rijden die 85 km/u, dat wil zeggen net iets harder dan een gemiddelde vrachtwagen. In ieder geval in de regio Utrecht.

 

Reageer