NS, wanneer gaan jullie er toch nog eens over denken misschien toch ooit kaartjes te CONTROLEREN?

Vanavond in één rit weer het feest van meerdere zwartrijders moeten aanschouwen.

Uiteindelijk een groepje van 3 allochtone knullen die van Alphen (20:52) naar Leiden-Lammeschans een zwart ritje maken, want op beide stations hoeven ze niet door poortjes.

100% zwartrijders.
  • Gaan niet zitten, maar lopen door hele coupe heen naar balkon.
  • 2 van hen staan zichtbaar steeds de coupe door te heen kijken of er een kondukteur aankomt (wees gerust hoor jongens). Vervolgens zouden ze ofwel over het andere dek teruglopen, of door naar het eind van de trein.
  • Doen geen checkout bij aankomst.
  • Lawaaierig en grote bek.
Uiteraard nergens controle te bekennen, gedurende 40 minuten.

En doordat ik ze erop aansprak stonden ze mij vervolgens buiten het station OP TE WACHTEN.
Gelukkig had ik een paar omstanders die hielpen zodat ik daar niet alleen voorstond en in staat was de politie te bellen, zodat ze verdwenen. (Vreemd hè, met zulke brave jongens die niets misdaan hebben?)

Naast asociaal is dit is ook nog eens een veiligheidsprobleem.
  • Mensen die er wat van zeggen lopen gevaar.
  • Andere mensen kijken juist maar de andere kant op doordat ze geen gevaar willen lopen.
NS, voor de zoveelste keer, wanneer nou eindelijk?
  • CONTROLE, controle, controle. DOEN dus.
  • TWEE kondukteurs op dubbeldekkers.
  • POORTJES, overal, dicht.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt nog 1000 extra conducteurs aannemen maar zolang de NS-leiding en de vakbonden vinden dat controleren weinig prioriteit heeft zal er weinig veranderen. Nog los van de vraag waar U al die extra conducteurs van denkt te betalen, die werken niet gratis.
Goedemorgen StoomBob.

Uiteindelijk is het aan mijn collega's op de trein om te bepalen wie een boete ontvangt en wie niet. Overigens vind ik het niet nodig om de afkomst van de reizigers te vermelden. Een vervelende reiziger is een vervelende reiziger, de rest is niet relevant. Daarnaast blijft het speculatie.

Als ik jouw bericht lees, vind je volgens mij 2 dingen vervelend:
1. Dat er mensen zonder kaartje reizen, terwijl jij hebt betaald voor jouw reis.
2. Dat deze mensen overlast veroorzaken (en jou zelf 'bedreigen').

Je geeft aan dat je gevaar loopt wanneer je er wat van zegt. Dat is natuurlijk onacceptabel en kan ik op geen enkele manier goedpraten. Wel wil ik aangeven dat het niet aan jou is om hier wat van te zeggen. Dat je dit toch doet (wat ik ergens wel kan begrijpen), is aan jou. Mocht je vervolgens in een nare situatie komen en je bevindt je nog op het station, schroom dan niet iemand van NS aan te spreken.

We hebben het al vaker besproken op deze community, maar onze conducteurs hebben ook andere werkzaamheden tijdens hun rit op de trein. Ik zal Loes en Slidestops ook vragen of zij in dit topic willen reageren, en hun ervaring kunnen delen.

Mocht je in de toekomst te maken hebben met ongewenst gedrag in of rond de trein, dan kun je dit altijd melden. Dat kan via Klantenservice maar ook ter plekke. Als je geen conducteur in de trein ziet (je ziet hem sowieso bij de tussenstations bij een van de deuren), dan kun je ons ook bellen of met ons Twitteren.
Reputatie 1
Eigenlijk is het netwerk van de NS op veel belangrijk trajecten nauwelijks meer dan een een soort S-Bahn als je het met Duitsland vergelijkt. En wat zie je daar?
  • geen conducteur op de trein
  • wel in alle bakken camera's
  • noodknop voor contact met de centrale in ieder treinstel
En voor de controle zie je dat er met grote regelmaat controleteams in burger de trein in komen. Niet herkenbaar en in groepjes van minimaal 4 man. Ze beginnen ook niet aan één kant, maar sluiten als het ware een bak in. Dus bij een dubbeldekker zouden er aan de voorkant en achterkant van een bak (of meerdere bakken bij een langer traject) op beide etages een controleur beginnen. Ontsnappen onmogelijk. Vinden ze een zwartrijder? Uitstappen samen met de ploeg en op het perron wordt de zaak afgehandeld. En vervolgens pakken ze weer een andere trein.
Dit soort controles gebeurt nu natuurlijk ook wel rond de grote steden, maar dit zou gewoon het standaardbeleid moeten worden. En extra kosten zijn er vrijwel niet als je de bestaande conducteurs degelijke teams laat vormen.
En komt niet aan met de missende dienstverlening, want zoals al zo vaak opgemerkt zijn conducteurs vaak totaal onzichtbaar voor de meeste reizigers. Zelfs op lange trajecten mag je blij zijn als je ze een keer ziet. Vervang die dienstverlening dan maar door een infoknop in iedere bak zoals er ook infozuilen op de stations zijn.
En wie gaat er in jouw verhaal dan zorgen voor het sluiten van de deuren? Als je dit bij de machinist wil neerleggen dan zal het hele tijdschema van de trein aangepast moeten worden en gaat de reis een stuk langer duren.
Reputatie 1
JBa, ik zou zeggen ga eens kijken bij een S-Bahn. Dan zie je dat de treinen daar ook echt op tijd vertrekken, zelfs zonder fluitje van de conducteur.
Laten we proberen onze reacties zoveel mogelijk aan te laten sluiten op het bericht van StoomBob, anders dreigt ook dit topic een eigen leven te gaan leiden.
Reputatie 7
Badge +3
Eigenlijk is het netwerk van de NS op veel belangrijk trajecten nauwelijks meer dan een een soort S-Bahn als je het met Duitsland vergelijkt. En wat zie je daar?
  • geen conducteur op de trein
  • wel in alle bakken camera's
  • noodknop voor contact met de centrale in ieder treinstel
En voor de controle zie je dat er met grote regelmaat controleteams in burger de trein in komen. Niet herkenbaar en in groepjes van minimaal 4 man. Ze beginnen ook niet aan één kant, maar sluiten als het ware een bak in. Dus bij een dubbeldekker zouden er aan de voorkant en achterkant van een bak (of meerdere bakken bij een langer traject) op beide etages een controleur beginnen. Ontsnappen onmogelijk. Vinden ze een zwartrijder? Uitstappen samen met de ploeg en op het perron wordt de zaak afgehandeld. En vervolgens pakken ze weer een andere trein.
Dit soort controles gebeurt nu natuurlijk ook wel rond de grote steden, maar dit zou gewoon het standaardbeleid moeten worden. En extra kosten zijn er vrijwel niet als je de bestaande conducteurs degelijke teams laat vormen.
En komt niet aan met de missende dienstverlening, want zoals al zo vaak opgemerkt zijn conducteurs vaak totaal onzichtbaar voor de meeste reizigers. Zelfs op lange trajecten mag je blij zijn als je ze een keer ziet. Vervang die dienstverlening dan maar door een infoknop in iedere bak zoals er ook infozuilen op de stat

Geen vaste conducteur is beter dan een die toch niet controleert. Dat spaart kosten.
Badge +3
Afgelopen week heb ik meerdere dagen met de S-Bahn in Frankfurt (Main) gereisd. Ik kan de ervaringen van @Henk Mol onderschrijven. De stations zijn makkelijk toegankelijk omdat er geen poortjes zijn. Er is prima tariefintegratie tussen alle vormen van vervoer en er wordt heel veel gecontroleerd. (Een dagkaart voor trein/metro/tram/bus kost in Frankfurt €5,35!)

Op mijn vaste trajecten in de Randstad zijn poortjes. In minder dan 10% van de reizen word ik in de trein zelf gecontroleerd. Het verbaast me dan ook niet dat er veel mensen in de 1e klas neerploffen. De pakkans is minimaal en in veel gevallen word je alleen maar weggestuurd zonder boete. Met die laatste flauwekul hoef je in Duitsland niet aan te komen.
Reputatie 7
Badge +3
En wie gaat er in jouw verhaal dan zorgen voor het sluiten van de deuren? Als je dit bij de machinist wil neerleggen dan zal het hele tijdschema van de trein aangepast moeten worden en gaat de reis een stuk langer duren.
In Duitsland rijdt het grootste deel van de regionale treinen zonder conducteur. En hier in het noorden en oosten bij Arriva ook en daar is geen dienstregeling voor aangepast. Treinvervoer is geen kunstmatige werkverschaffing.
Goedemorgen StoomBob.
Overigens vind ik het niet nodig om de afkomst van de reizigers te vermelden. Een vervelende reiziger is een vervelende reiziger, de rest is niet relevant. Daarnaast blijft het speculatie.

1. Allochtoon is geen afkomst.
  2. Het is niet aan u om te bepalen wat voor een reiziger wel of niet relevant is.
  3. Wat blijft speculatie?

Dat is natuurlijk onacceptabel en kan ik op geen enkele manier goedpraten. Wel wil ik aangeven dat het niet aan jou is om hier wat van te zeggen.

Dit is inderdaad de mentaliteit die we moeten willen, niemand meer ergens op aanspreken.

En op deze manier praat u het wel degelijk goed door het slachtoffer toch nog even op te wijzen dat hij de daders beter niet had kunnen aanspreken.
Ik snap ook niet goed wat er mis is met de reacties, er wordt gereageerd n.a.v. dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt.

Dat conducteurs het druk hebben zal best, het probleem is dat controleren geen prioriteit meer heeft voor NS en zeker niet op trajecten met poortjes.

De NS zegt zelf dat de conducteur gastheer moet zijn, misschien vinden reizigers dat helemaal niet belangrijk.
Joep, je hebt gelijk wat betreft de afkomst, maar mijn punt is wat breder bedoeld. Alsnog dank voor je nuancering. Speculatie is gericht op het wel of niet hebben van een geldig vervoerbewijs.

Ik denk dat je mijn bericht anders interpreteert dan ik het bedoelde. Ik ben absoluut voorstander van het samen ervoor zorgen dat het ergens prettig is, of dat we met respect met elkaar omgaan. Ik ben zelf ook iemand die het gesprek soms aangaat wanneer anderen dat niet doen. Het gaat me er echter om dat het uiteindelijk de conducteur (of medewerker Service en Veiligheid) is die wel of geen controle doet en die dus vast kan stellen of iemand wel of niet over een geldig kaartje beschikt, en wat daarmee moet gebeuren. Ik weet niet of StoomBob de reizigers heeft aangesproken omdat zij overlast veroorzaakten, of omdat ze mogelijk geen vervoerbewijs hadden. Mijn opmerking is gericht op dat laatste.

Met de reacties zelf is verder niets aan de hand. Maar ik merk dat sommige topics escaleren doordat het oorspronkelijke bericht ondergesneuveld raakt. Dit zorgt ervoor dat de moderator zich ineens met allemaal bijzaken bezig moet houden (vaak worden er allerlei aanvullende vragen gesteld of feedback gegeven), hetgeen ten koste gaat van de oorspronkelijke vraag, maar ook dat de persoon die een topic is gestart, niet meer terug wil komen. Vooral dat laatste vind ik erg jammer. Wellicht zal dat voor StoomBob anders zijn, maar het is mijn taak om te zorgen dat topics overzichtelijk blijven en prettig zijn qua sfeer.

Ik ga verder niet hier de discussie aan over welke berichten ik verwijder of over mijn optreden op de community. Wil je daar toch iets over kwijt, kun je mij een privebericht sturen.
Reputatie 7
Mijn ervaring is dat "dat soort" reizigers zichzelf bewust in een kwaad daglicht wil zetten of op wil vallen. Vaak hebben ze gewoon een vervoersbewijs maar willen ze doen alsof dat niet zo is. Waarom, geen idee, maar dat is het gedrag wat ik heel erg vaak in de trein zie.

Burgeractie's doen wij als V&S ook, maar het verschil in wetgeving tussen de landen - zorgt ervoor dat wij meer stappen moeten doorlopen voor we een burgeractie kunnen doen, t.o.v. de buurlanden.
Wat interessant om te lezen, Slidestops. Bedankt voor deze toelichting.

Nu je dat zegt, is mij dat ook weleens opgevallen tijdens mijn reizen. Met name op het traject Utrecht-Hilversum.
Reputatie 7
Badge

Dit is inderdaad de mentaliteit die we moeten willen, niemand meer ergens op aanspreken.

En op deze manier praat u het wel degelijk goed door het slachtoffer toch nog even op te wijzen dat hij de daders beter niet had kunnen aanspreken.

Er word helemaal niks goedgepraat, maar als jij iemand op zijn gedrag gaat aanspreken dan kunnen daar consequenties aan verbonden zijn zoals bijvoorbeeld ruzie, of agressie. Daar moet je dus wel rekening mee houden als je dan toch perse iemand wilt aanspreken op zijn/haar gedrag.😑
Des te raarder is het dat NS hier telkens adviseerde mensen zelf aan te spreken op hun gedrag in een stiltecoupe of als ze aan het roken zijn op een verboden plaats.

Iemand aanspreken op zijn gedrag hoort een taak van de handhavers te zijn.
En van een toezichthouder. Reizigers kunnen elkaar wel aanspreken, maar ik denk dat dat situatie afhankelijk is. De meeste situaties zou ik zelf ook niet ingaan, vanwege het respectloze gedrag wat vaak wordt vertoond en wat vaak tot escalatie leidt. Ik vind het erg lastig hier iets te adviseren.

Edit: mrfreeze schrijft het nog mooier op hieronder.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat er ook wel een verschil is in waar je ze op aanspreekt. Van lawaai, rotzooi maken, roken op plekken waar het niet mag, praten in stiltecoupé, etc., heb je als medereiziger direct last. Maar bepalen of iemand in bezit is van een geldig vervoersbewijs is een andere zaak. Ik praat het zeker niet goed, maar kan me dan wel eerder een reactie als "Waar bemoei jij je mee?" voorstellen.
Daar hebben jullie gelijk in.
Maar bepalen of iemand in bezit is van een geldig vervoersbewijs is een andere zaak. Ik praat het zeker niet goed, maar kan me dan wel eerder een reactie als "Waar bemoei jij je mee?" voorstellen.
Ik zat op m'n 20e in de 1e klas, netjes met geldig vvb, werkzaam in de spoorbranche. Kwamen vooral rondom de spits als het druk was vaak genoeg mensen naar me toe, "Je weet dat dit de 1e klas is he?". Werd dan voor student aangezien. Zal meestal met goede bedoelingen zijn geweest, maar ik moet bekennen dat ik er ook wel eens simpel van werd. Vooral als ik reageerde met "Jazeker, dat weet ik!" en mensen daarna overdreven zuchtend naast me bleven staan (vanwege de drukte). Reis veel en lange afstanden, dus dat kwam vrij veel voor.

Begin de eerste grijze haren te zien, heeft schijnbaar effect want het valt de laatste maanden erg mee 😃

Reageer