NS wil 35 miljoen van het rijk voor ontlasting van de superspits.

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19107 reacties
NS wil 35 miljoen van het rijk voor ontlasting van de superspits. De bedoeling is 40 procent korting te geven als men het drukste deel van de spits mijdt. NS doet daarbij een beroep op het duurzaamheidspotje. De spoorwegen hebben een ons wel bekend experiment uitgevoerd met de AltijdVoordeelreizigers. Grofweg 5 procent wilde eventueel wel de reistijden aanpassen en dat geeft verlichting in de veel te drukke spits. het verschil tussen een goedgevulde en een te drukke trein. Dat zou althans kunnen.

Politiek is het wat delicaat natuurlijk. Wie weet is er wel 35 miljoen te winnen bij intensievere controle en handhaving, waardoor mensen bij voorbaat ontmoedigd worden niet te betalen, maar goed, dat is een ander verhaal. Voor de consument kan het opleveren dat de spitstijden korter worden. NS beschouwt de tijd tussen 7.30 en 8.30 als hyperspits.

Bron: Trouw, 9 juni 2018.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vrees dat dit in strijd is met het contract voor het HRN wat expliciet stelt dat NS in ruil voor een monopoliepositie geen subsidie krijgt anders dan voor het rijden van extra diensten.

Daarnaast denk ik niet dat de politiek hier aan begint en vindt dat NS zijn eigen broek moet ophouden. De politiek heeft het wel gehad met het aanhoudende gebedel van van Boxtel en Eringa.
Badge +3
Als dat samengaat met 60% korting in de daluren wordt het op de rand van de spits denk ik erg druk, want dat is nu ook al bij de eerste treinen na 8:55 (en in mindere mate na 18:25 behalve op vrijdag voor de meute met Weekend Vrij).

Als ik het zo lees wordt het dan superspits (20% met Altijd Voordeel), gewone spits of dal (8:30 tot bijvoorbeeld 11:00) met 40% en superdal (11:00-16:00) met 60% korting?
Reputatie 7
Badge +4
Het gegeven dat het rond die tijden druk is, geeft aan dat het werkt en dat is alleen maar goed, want het ontlast de spits. De percentages zijn niet genoemd, alleen voor de randen van de spits. Het experiment met AltijdVoordeel gaf wel andere percentages maar over een integrale overname daarvan heb ik niet gelezen. Het zou inderdaad behoorlijk ingrijpend zijn.
Let wel, meer dan een mogelijk beleidsvoornemen en afhankelijk van een subsiediepot is het niet. Het is geen concreet voorstel.
Waarom maakt NS nog steeds gebruik van Flex en Dalvoordeel abonnementen (€5/maand)?
Door een gedifferentieerde korting% op het moment van inchecken voor iedereen
(zonder abonnement) kun je al grote groepen reizigers verleiden naar een ander tijdstip.

code:
Bijvoorbeeld bij inchecken tussen 
00:00-06:30 40% korting
06:30-07:30 20% korting
07:30-08:30 00% korting
08:30-09:30 20% korting
09:30-15:30 40% korting
15:30-16:30 20% korting
16:30-17:30 00% korting
17:30-18:30 20% korting
18:30-00:00 40% korting

Reputatie 7
Badge +4
Dat is een hele andere discussie, daar kunt u beter een apart topic van maken. Het gaat nu over de gedachte om qua tarief onderscheid te maken tussen spits en hyperspits.
Badge +3
Let wel, meer dan een mogelijk beleidsvoornemen en afhankelijk van een subsiediepot is het niet. Het is geen concreet voorstel.
Klopt, maar de vragen vliegen al rond "waar op de site kan ik dat bestellen en hoeveel korting bij Dal Vrij?" alsof het al beschikbaar/uitgewerkt zou zijn..

Geeft wel aan dat het welkom is (vergelijk de Jongerentoer topics hier, en dat is maar een kleine groep!) :D

Eens met Thom het is een ingrijpende wijziging. Dank Momo ook over de details van de proef 4 postings hier onder! Zoiets bedoelde ik inderdaad.[/i]
Leuke vraag voor een inburgeringscursus. 😎
Wat wordt bedoeld met ....

Reputatie 7
Badge +4
Homoniemen 😉
WK komt eraan. 😁

(S#.t. We doen deze keer niet mee.) 😨
Reputatie 7
Badge +3
Bij de proef ging het om:
06.30 - 07.30 - 40% korting
07.30 - 08.30 - 20% korting (zoals normaal met Altijd Voordeel)
08.30 - 09.00 - 40% korting
11.00 - 15.00 - 60% korting

De proef betrof alleen Altijd Voordeel abonnementen waarvan er relatief weinig zijn (21.000 op een totaal van 2 miljoen)

Wil NS echt een grote verschuiving van reizigers in de hyperspits naar de randen van de spits zal men ook iets moeten doen voor de groep die nu een Traject Vrij abonnement heeft. Dan heb je grotere aantallen te pakken.
Reputatie 7
Badge +4
De Altijd Voordeelhouders kunnen die verschuiving van 5 procent nooit bewerkstelligen maar zijn wel zeer geschikt voor dit soort proeven. Wil het voorstel die verandering teweeg brengen, dan moet de normale forens in de spits worden verleid. Het is in dat geval nogal ingrijpend.
Badge +3
Leuke vraag voor een inburgeringscursus. 😎

Wat wordt bedoeld met ....

Van 'het arm' zullen ze het niet krijgen... of leeft Robin Hood nog? :P

En of NS de poep van bijv. Robin van Persie nodig heeft en daar subsidie voor gaat krijgen... ik betwijfel het :D

Maar niet gescheten is altijd mis. Vond de opmerking "de politiek is al lang helemaal klaar met van Boxtel en Eringa! De NS en ProRail moeten hun eigen broek maar ophouden!" wel toepasselijk.

Eet smakelijk! (Het is 18:00 en heb honger/trek/eetlust)...
Reputatie 7
Badge +3
De staatssecretaris vind het voorstel "heel interessant" en gaat het bestuderen.
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-kijkt-naar-spreiding-treinreizigers~aed055b3/

Het interessante zal er in zitten dat NS stelt dat door de spreiding in de spits meer mensen de trein kunnen nemen ipv nu de auto. Dus 5% tot 10% van de huidige reizigers uit de hyperspits naar de randen van de spits en dan nieuwe ex-autorijders erbij.
Dat is wanneer de autorijders zich hierdoor laten overhalen. Als mijn auto rijdende collega's maatstaf hiervoor zijn gaat dat niet gebeuren, die krijg je met nog geen 10 paarden de trein in voor hun woon-werk verkeer.
Reputatie 5
Het is natuurlijk te proberen, maar bedelen bij de overheid...
In het verleden zijn er al veel dingen mis gegaan en verkeerde beslissingen genomen. De trein is nog steeds duur, net zo duur als de auto, maar op veel trajecten veel langzamer. Als ik in de spits 2x zolang in de trein sta dan in de auto zit ... blijf ik wel zitten ook als het een euro goedkoper zou worden. En NS wees maar blij dat zoveel mensen de auto blijven gebruiken. Je moet er toch niet aan denken dat ineens het dubbele aantal reizigers op de trein staat te wachten.... Chaos!!
Reputatie 6
Ik zelf reis al tijdens de randen van de spits omdat het dan wat rustiger is. Mijn werkgever betaalt mijn reiskosten maar ik reis graag op een iets rustiger moment. Het is alleen niet altijd mogelijk om dat op het goedkoopste moment te doen. Als het kan probeer ik er rekening mee te houden maar 6.48 de trein vind ik al vroeg.
Ik vraag me af hoe je met een financiële prikkel de mensen verleid die hun abonnement van hun werkgever krijgen?
Reputatie 7
Badge +3
Niet dus, net zo min als bij studenten wiens abonnement door de overheid wordt betaald. Het probleem is en blijft dat het leeuwendeel van de spitsreizigers het niet zelf hoeft te betalen.

Overigens zou het al wat helpen als NS de spitsuren zou beperken tot 7-9 en 16-18 uur. Maar dan wel zonder subsidie-gebedel.
Reputatie 7
Badge +4
We moeten in alle nuchterheid vaststellen dat veel mensen in de spits niet te kiezen hebben. Maar hoe dan ook, er zijn altijd een aantal mensen die er wat mee kunnen. Dat zijn de groepen die het voor een deel zelf betalen en de kosten niet of ten dele vergoed krijgen. Deze aantallen uit de groep die onderzocht zijn, bieden vanuit het redeneren in termen van statistiek wel een beeld.

Financiële prikkels werken natuurlijk wel degelijk en dat blijkt uit de aantallen wachtende mensen die net na 08.55 of 18.25 inchecken. Het geeft hoe dan ook spreiding en inderdaad is het daardoor na deze tijden een half uur drukker, maar er is wel degelijk sprake van vermindering van drukte in de spits.

Ik heb Dalvrij eerste klas en maak doorgaans redelijk lange reizen. Als ik na 08.55 incheck scheelt me dat ruim veertig euro naar Leeuwarden. Ik neem dan het moeten overstappen in Utrecht maar voor lief en terug besteed ik de veertig euro liever aan een goede maaltijd tegenover het station, daarna check ik met korting in.

Een bedrijf, en dat is NS nu, mag een beroep doen op dit soort potjes van de overheid maar het is naturlojk wel een beetje dubbel als hetzelfde bedrijf voor honderd procent eigendom van dezelfde overheid is. Ik vind dat persoonlijk een geluk, maar hoe je daar over denkt hangt af van mens- en maatschappijvisie.

Gezien de bedragen die nu door de reiziger moeten worden opgebracht, zou het een mooie tegemoetkoming zijn. Politiek is de kunst van het haalbare en de baas van NS is een politicus.
De enige overeenkomst tussen politiek en principes is dat ze beide met de letter 'p' beginnen. Dit geldt imho ook bij conservatieve rechts-liberalen Tamzin. Dit is een persoonlijk standpunt, dat in de loop der jaren zich heeft ontwikkeld..

Reageer