beantwoord

NS zet treinen in op het traject Venlo - Schiphol Airport; totaal ongeschikt voor reizigers met (vakantie) bagage

• 20 juni 2019
  • 20 reacties
  • 857 Bekeken

Regelmatig loop ik in deze toch al drukke treinverbinding, een zitplaats mis omdat Schiphol reizigers hun bagage niet goed kwijt kunnen.

Een paar foto’s

icon

Beste antwoord door MoDe 20 juni 2019, 16:31

je kunt reizigers vragen om zitplaatsen vrij te maken en hun bagage elders te plaatsen.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is niet het materieel maar de aso's die hun bagage daar neer zetten.
Reputatie 5
Waar de bagage hoort is helemaal leeg op de foto.

Het is voor de luie passagier makkelijker de koffer of tas op de banken te kwakken dan op de plaats waar de bagage hoort.
Reputatie 7
Badge +3
Zo te zien passen die koffers niet in die bagageruimte. Maar op deze manier is het wel heel asociaal gedaan.
Badge +3
Het blijft een eeuwige discussie. NS heeft bijna alleen maar IC-materieel dat totaal niet geschikt is voor reizigers die met bagage naar Schiphol reizen. Stoelen weghalen en daar een bagagerek plaatsen lost het probleem ook niet op omdat dan stoelen komen te vervallen. Het neemt hooguit de ergernis weg wanneer de bagage netjes in een rek geplaatst is. Maar je stoel komt er niet mee terug.
Reputatie 7
Badge +2
je kunt reizigers vragen om zitplaatsen vrij te maken en hun bagage elders te plaatsen.
Reputatie 6

Inderdaad, het enig juiste antwoord.
En vreemd genoeg, bij dit soort situaties wil ik daar nu juist altijd zitten.
Dan komt er even een toneelstukje van de bagage eigenaren, en voordat je het weet zijn de zitplaatsen vrij !
Badge
Kleine koffers kunnen ook onder de stoel of naast de stoel gezet in het gangpad gezet worden, zelf reis ik ook met de trein als ik naar mijn vakantie bestemming vlieg maar kan eigenlijk altijd wel mijn bagage netjes kwijt zonder een andere reiziger er zo mee te hinderen als op de foto.

Risico van bagage op 1 plek in de treincoupe is diefstal, daarom is dat ook niet wenselijk. Persoonlijk zou ik mijn bagage daar ook niet neer zetten als ik er niet meteen naast kan zitten.
Grote koffers passen niet onder de stoel en blokkeren het gehele gangpad.
Zolang NS weigert om treinen naar de luchthaven van fatsoenlijke bagageruimte te voorzien ga ik zelf maar op het balkon zitten, maar het is natuurlijk wel erg jammer dat ik met mijn veel te dure abonnement vervolgens op een weinig comfortabel klapstoeltje plaats moet nemen.
Reputatie 7
Badge +4

Aan reizigers natuurlijk wel maar er zijn aso's waarbij dat niet verstandig is. Uiteraard zijn ze niet aso maar assertief en komen ze voor hun zelfbedachte rechten op. De aso is een veel groter probleem dat de structuur.

Maar hoe dan ook, de werkwijze die Mode aangeeft werkt meestal. Een toneelstukje is een eufemisme, maar we een leuke. ;-)

Beschaafde kleding zegt niks, corpsballen, ook in de vrouwelijke variant, zijn vaak net zo grof. Toen de Belgische conducteurs de dames in Antwerpen de trein uit gingen zetten, ben ik meer van dit land gaan houden. ;-)

Als je van de bagageruimtes gebruik maakt, kun je er inderdaad beter bij gaan zitten. Het is niet ondenkbaar dat je op weg naar een vliegbestemming ook wat duurdere spullen bij je hebt en het voorkomt discussies met mensen waarbij je een verschil in opvatting over de eigendomsverhoudingen hebt.

Ik neem zelf overigens zo weinig mogelijk mee, maar dat is een andere discussie.
Reputatie 2
In de dubberldekkers kan je je koffer nergens kwijt. De rekken zijn veel te smal.
Als wij naar schiphol reizen met zijn 2en heb ik ook 4 plaatsen nodig.

Dat heeft niet met asociaal te maken, maar eerder met slechte bagagerekken.
Badge +3

je kunt reizigers vragen om zitplaatsen vrij te maken en hun bagage elders te plaatsen.Aan reizigers natuurlijk wel maar er zijn aso's waarbij dat niet verstandig is. Uiteraard zijn ze niet aso maar assertief en komen ze voor hun zelfbedachte rechten op. De aso is een veel groter probleem dat de structuur.

Maar hoe dan ook....

En daar zit het (bagage) probleem!

Het is hoe dan ook "Deze (mijn of onze) shit mág en gaat mee, dus dan maar zo!" natuurlijk.

Versus de nette manier 'Waar kunnen we het in hemelsnaam anders/elders allemaal kwijt, van of naar Schiphol?' 🤔
Reputatie 7
Badge +3
In de dubberldekkers kan je je koffer nergens kwijt. De rekken zijn veel te smal.
Als wij naar schiphol reizen met zijn 2en heb ik ook 4 plaatsen nodig.

Dat heeft niet met asociaal te maken, maar eerder met slechte bagagerekken.

Misschien ook reizigers in de trein extra laten betalen als ze meer dan één stuk bagage bij zich hebben. Doen luchtvaartmaatschappijen en busmaatschappijen ook.
Reputatie 2
Op zich prima. Maar dan de reiziger voor half geld. Dat doen de maatschappijen ook. Daar zijn de vliegticket afgelopen decennia spotgoedkoop geworden. De bagage meenemen is zowaar duurder dan de reiziger zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Op zich prima. Maar dan de reiziger voor half geld. Dat doen de maatschappijen ook. Daar zijn de vliegticket afgelopen decennia spotgoedkoop geworden. De bagage meenemen is zowaar duurder dan de reiziger zelf.
Vliegtickets zijn goedkoper omdat de kostprijs van vliegen nu eenmaal per km veel lager is dan bij het spoor. Als je het spoor te duur vindt ga je dus maar met de auto naar Schiphol.

Dat jij meent dat je rustig 4 plaatsen mag claimen terwijl je betaalt voor 2 valt onder het hierboven genoemde hoofdstuk van zelfbedachte rechten.
Reputatie 7
Badge +2
@Tamzin wat is het verschil tussen het claimen van een extra zitplaats voor een koffer of voor gratis reizende geen recht hebbend op eigen zitplaats kinderen/huisdieren of tasje.
Reputatie 7
Badge +3
@MoDe
Daar is geen verschil tussen, in beide gevallen heb je geen recht op zo'n zitplaats
Reputatie 2
Regelmatig loop ik in deze toch al drukke treinverbinding, een zitplaats mis omdat Schiphol reizigers hun bagage niet goed kwijt kunnen.

Een paar foto’s

Foto 1: hier worden twee of drie zitplaatsen nodeloos ingenomen. Rugzakken kunnen op een bagagerek van het type dat op de volgende foto te zien is. Naast de persoon op de stoel daarvoor ligt een jas of tas waarvoor hetzelfde geldt.

Foto 2: minimaal twee zitplaatsen gaan hier verloren door een koffer die ook achter of onder de stoel kan, en een rug- en handtas die in het rek kunnen.

Deze reizigers zouden hun bagage wel kwijt kunnen, maar doen of willen dat niet.
Reputatie 2

Op zich prima. Maar dan de reiziger voor half geld. Dat doen de maatschappijen ook. Daar zijn de vliegticket afgelopen decennia spotgoedkoop geworden. De bagage meenemen is zowaar duurder dan de reiziger zelf.Vliegtickets zijn goedkoper omdat de kostprijs van vliegen nu eenmaal per km veel lager is dan bij het spoor. Als je het spoor te duur vindt ga je dus maar met de auto naar Schiphol.

Daar gaat het niet over... dat vliegtuigkm goedkoper zijn.
Het ging over het feit dat JIJ schrijft dat voor bagage ook betaald moet worden, ZOALS vliegtuigmaatschappijen ook doen.
Dan zeg ik op zijn beurt dat treinmaatschappijen dat ook kunnen doen, maar dan het tarief voor de reiziger omlaag kan, zoals vliegtuigmaatschappijen dat ook doen.

Waarom zet NS geen rijtuigen in met fatsoenlijke rekken om met name de ritten naar Schiphol?
Reputatie 2
@Tamzin wat is het verschil tussen het claimen van een extra zitplaats voor een koffer of voor gratis reizende geen recht hebbend op eigen zitplaats kinderen/huisdieren of tasje.
Dat is nogal een verschil. Voor kinderen is er gewoon een reisproduct voor hadnden in de vorm van gratis reisrecht. Huidieren en bagage is toch een iets ander verhaal.
Een kind heeft dus evenveel recht op een zitplaats als een voltarief betalende.
Overigens koop je geen zitplaats af, maar een plaats in de trein. Of dat niet opgestapeld s of als lege plaatsen.

Feitelijk is het heffen van een spitstarief nog asocialer... je betaald nog meer om opgestapeld te worden.
Dat is een heel andere benadering.
Reputatie 7
Badge +2

@Tamzin wat is het verschil tussen het claimen van een extra zitplaats voor een koffer of voor gratis reizende geen recht hebbend op eigen zitplaats kinderen/huisdieren of tasje.Dat is nogal een verschil. Voor kinderen is er gewoon een reisproduct voor hadnden in de vorm van gratis reisrecht. Huidieren en bagage is toch een iets ander verhaal.
Een kind heeft dus evenveel recht op een zitplaats als een voltarief betalende.

Een kind onder de 4 jaar heeft geen recht op een zitplaats en zal net als het huisdier in mandje/tasje op schoot mee moeten reizen, tenzij er een railrunner voor gekocht is. Kidsvrij is er voor kinderen van 4 tot 12 jaar en deze kinderen hebben wel recht op een zitplaats (als deze er zijn).

Reageer