Nudges - Gereserveerde zitplaatsen gehandicapten

• 25 september 2017
  • 36 reacties
  • 1043 Bekeken

Lieve NS, ik zit, 35 weken zwanger, met mijn eersteklaskaartje op de grond in de eerste klas. In bussen staan mensen voor me op, in de trein niet. Het verschil? Een sticker van man net stok/zwangere vrouw bij enkele zitplaatsen. Dan voelen mensen zich blijkbaar eerder geneigd om op te staan. Ideetje voor in elke coupé? Vriendelijke groet, Elisabeth

36 reacties

Reputatie 7
Badge
Beste Elisabeth, wat onmenselijk wat u is overkomen! Ik veronderstel dat er geen conducteur in de buurt was om de medereizigers te herinneren aan de beschavingsnorm dat je een zitplaars vrijmaakt voor invaliden en zwangeren. Uw idee kost niet zoveel, maar zonder controle van een passerende conducteur is er geen sanctie, helaas. Heeft u er aan gedacht om al zittend de NS klantenservice te bellen, en uw verhaal live van de treinvloer te vertellen?
Reputatie 7
In NS-treinen zitten ook stickers hoor, in een dubbeldekker onderin, zo dicht mogelijk bij de deur. Vaak zie je ze ook op een balkon.
Reputatie 7
Die stickers zijn er inderdaad wel in de trein, maar ze zijn erg klein en onopvallend. Ik ben zelf zeer slechtziend, en ben er (wanneer ik zelf reis) nog nooit eentje tegengekomen.

Wel absurd dat gewoon niemand opstaat. :S
Reputatie 7
Badge
Kennelijk moet je in de eerste klas iemand op de schouder kloppen, aankijken en vragen of ie wil opstaan voor een zwangere of slechtziende
Badge +3
Op de borden met 'huisregels' (op de balkons) staat ook het icoontje met een zwangere vrouw (of man met enorme bierbuik) en dan erbij iets van "sta uw zitplaats af voor mensen met een beperking" en "niet elke handicap is zichtbaar".

Lijkt me duidelijk, maar ja niet iedereen leest die regels, zie bijv. het gedrag in de stiltecoupé.. :(

Met name in de 1e klas lijkt het me haalbaar om in ieder geval iemand met een 2e klas vervoersbewijs zijn/haar plaats op te eisen/af te laten staan. Zoek een student, die mogen normaal gesproken niet 1e klas reizen!
Beste Elisabeth, welkom op het forum. Goed dat je dit aankaart.

Ik ben zelf inmiddels 34 weken zwanger, en ik kan me dus heel goed voorstellen hoe oncomfortabel deze reis voor je moet zijn geweest. Ik reis zelf dagelijks met de trein, en ook mij overkomt het een enkele keer dat ik niet meteen kan zitten.

Soms vraag ik een reiziger zijn bagage te verplaatsen, of ik loop een coupe verder. Dat helpt meestal al. Is het echt vol, dan hoop ik dat een reiziger uit zichzelf opstaat.

Zoals al aangegeven zit er qua aanduiding geen verschil tussen bus en trein. Voor beide vervoersmiddelen is een ruimte ingericht voor mensen die slecht ter been zijn. Ik denk dat het vooral gaat om houding en gedrag. De drukte in de trein is een populair en recent onderwerp en om die reden zie je steeds meer dat mensen gehaast de trein in rennen, met daarbij niet altijd respect voor de medereiziger. Dat speelt in de bus minder. Overigens merk ik zelf dat in de bus ook niet altijd wordt opgestaan voor zwangeren of ouderen. Een andere reden is dat mensen in de trein vaker op hun mobieltje zitten, vanwege de langere afstand. Ze zien het dus niet altijd.

Op de grond zitten met 35 weken zwanger is echt niet ok (ook niet als je wel helemaal fit bent trouwens). Schroom niet een reiziger te vragen of je mag zitten. Vind je dat niet prettig, loop even een coupe verder of zoek de conducteur op. Deze vind je sowieso tijdens de tussenstops bij een van de deuren.

Ik wens je een goede zwangerschap toe, en prettige reizen in de toekomst.
Reputatie 5
Met name in de 1e klas lijkt het me haalbaar om in ieder geval iemand met een 2e klas vervoersbewijs zijn/haar plaats op te eisen/af te laten staan.
Ja, stel je voor dat er een echte 1e klasser op moet staan voor een zwangere vrouw met z'n duur betaalde kaartje ... 😠
Reputatie 7
Badge +4
Daar staat men tenminste nog op voor een zwangere vrouw. Conducteurs staan hoogzwangeren ook regelmatig toe in de eerste klas plaats te nemen. Deze NS-medewerkers hebben inderdaad meer beschaving dan diegenen die parasitair in de eerste klas zitten zonder geldig kaartje en zeer waarschijnlijk geen plaats zullen maken.

Het is natuurlijk buiten iedere orde dat mensen niet opstaan voor een hoogzwangere vrouw. Het meest groffe wat ik hier ooit meemaakte was een vrouwspersoon - notabene- die niet ging staan voor een zwangere 'want die kon vast zelf nog elders wel een plek vinden'. Dieper kun je haast niet door het ijs zakken in de bejegening van je medemens. Zelfs een hond neemt een zwangere vrouw nog in bescherming, door er voor te gaan liggen.
Reputatie 7
Badge +3
Waar is het respect als een duidelijk zwangere op de grond moet gaan zitten in een trein?
In een aantal treinen zijn bepaalde plekken vlakbij de deuren voorzien van een (klein) logo voor priority. Ik heb ze in de 2e klas gezien, maar weet niet of ze ook in de 1e klas zijn.
In Londen zag ik zwangere vrouwen met een soort sticker op kleding dat voorrang gaf op een zitplaats.
Ook in de eerste klas zitten horken die niet het fatsoen hebben om even plaats te maken voor een zwangere vrouw. En het waren echt niet alleen zwartrijders die met een tweede klas kaartje even plaatsnamen in de eerste klas. En dat de conducteur geen controle of serviceronde doet is begrijpelijk, want als zwangere vrouwen al op de grond in het gangpad moeten zitten, wordt het lastig. Om een reiziger te moeten vragen of je even mag zitten hoort niet nodig te zijn. Ik ga ervan uit dat menig eerste en/of zwartreizende tweede klas reiziger voldoende hersens heeft om bij te springen en plaats te maken, jammerlijk was dat in dit geval dus niet de realiteit.

@Sivan, Van Harte! 🆒
Reputatie 7
Badge
Waarom kan een conducteur geen controleronde doen in een overvolle trein? Controleren gaat stapje voor stapje langs de stoelen en over de balcons.... Duurt wat langer, maar ook de 1e klas wordt zo wel gecontroleerd 🙂 Ik zie dat in buitenland ook zo gebeuren.
Reputatie 5
Daar staat men tenminste nog op voor een zwangere vrouw.
Blijkbaar niet ... ik lees ook nergens dat er parasieten in de 1e klas waren, alleen dat er niemand in de 1e klas opstond.
Of misschien zat de héle 1e klas vol 2e klas zwartrijders. Walgelijk om in dit geval gelijk weer te gaan wijzen ...
Reputatie 7
Badge +4
Doe dat dan ook niet. En lees eens goed op wie je reageert en leg me geen woorden in de mond. Over walgelijk gesproken.
Badge +3
Ja, stel je voor dat er een echte 1e klasser op moet staan voor een zwangere vrouw met z'n duur betaalde kaartje ... :@

Dat dus.. 😠 en natuurlijk geen handhaving, want 'conducteurs hebben ook andere taken dan kaartjes knippen'.
Het irriteert me mateloos, dat gedrag en met name in de 1e klas.

Maar goed, ik ben de enige niet die zich daar mateloos aan ergert (en gewoon opstaat met groot gebaar als VOORBEELD) en zo..

Ikzelf kan ook niet urenlang lang staan (op de grond of op de trap zitten kan ik natuurlijk wel).

En 35 weken zwanger lijkt me een goede reden om een zitplaats af te staan.
Reputatie 5
Ik reageer op figuren die gelijk beginnen over mensen met 2e klas kaartjes die parasitair 1e klas zitten, terwijl daar geen helemaal geen sprake van is. Er is alleen vermeld dat er niemand opstaat ... ik snap wel dat je je rot schaamt als 1e klasser, maar geen omstandigheden verzinnen.
Badge +3
Tja Goner zo is het wel meestal, mensen die (on)bewust in verkeerde klas reizen.

Conducteurs doen een rondje en ze vliegen weg of krijgen te horen "je mag hier niet zitten" met een waarschuwing.

Het gaat mis wanneer dat een gewoonte wordt. Boete voor 1e klas zou wat mij betreft (en ik ben niet de enige) gewoon een uvb moeten zijn en als je niet kan aantonen waarom je dan daar was (zittend of staand) handhaven, want het staat aangegeven en je hebt daar dus niets te zoeken, en al helemaal geen zitplaats claimen (ook al kan je nergens anders zitten).

1e klas is waar het voor bedoeld is (rust, kunnen werken, minder druk dan 2e klas).
De mensen die daar zitten betalen er niet voor niets extra voor.
Reputatie 5
Niet weer afdwalen svp ... dit topic gaat niet over zwartrijders en gebrek aan controle, maar over mensen die liever rustig werken dan opstaan.
Reputatie 7
Badge
Ik sta zelf wel altijd op voor zwangere vrouwen hoor. Zo hoort het ook. Mensen die dat niet doen zijn asociaal.
Reputatie 6
Badge
Ook ik zou opstaan voor een zwangere vrouw, ik vind het dan ook walgelijk dat niemand uit zichzelf opstond. Maar helaas, het gebeurt.
Reputatie 6
Badge
En hoezo zou iemand uit de eerste klas eerder opstaan? Het lijkt mij juist logischer dat daar arrogante mensen zitten die meer met hun laptopje bezig zijn dan met de medemens.
Reputatie 2
Nou Elisabeth, als ik je tegenkom zal ik mijn zoon vragen om mij op een lege stoel te plaatsen en mag jij in mijn rolstoel zitten. En ondersteunen je ook nog. Ik heb een kinderfiets vlaggetje op mij rolstoel gezet zodat men mij niet over het hoofd ziet. Heb ook nog fietsbel, dat is soms hilarisch. Ben dus snel herkenbaar.
Reputatie 6
Badge
Dat is nog eens vriendelijk zeg 🙂
Reputatie 5
En hoezo zou iemand uit de eerste klas eerder opstaan? Het lijkt mij juist logischer dat daar arrogante mensen zitten die meer met hun laptopje bezig zijn dan met de medemens.
Ja, maar die blijven zitten omdat er allemaal zwartrijdende, parasitaire studenten ten onrechte 1e klas reizen en die moeten eerst opstaan !!
Fijn om te lezen dat er ook nog genoeg reizigers zijn die meteen zouden opstaan (mits je zelf natuurlijk in staat bent om te staan). Ik denk ook dat het om een zeer kleine minderheid gaat die het of niet ziet, of die niet vindt dat hij moet opstaan voor een ander. Ik had persoonlijk laatst meegemaakt dat een reiziger zijn bagage (3 grote en ogenschijnlijk zware tassen) op een stoel had gezet in een volle coupe. Toen ik hem vroeg of ik plaats mocht nemen, was zijn reactie dat ik zelf die bagage maar even op het bagagerek moest leggen, want hij was moe. Toen ik aangaf daar de kracht niet voor te hebben (en ik mag niet strekken), had hij daar geen boodschap aan. Daar kan NS dan ook weinig aan veranderen door stickers of controles door een conducteur. Dat is echt een stukje houding en gedrag.

Laten wij er in ieder geval samen voor zorgen dat we rekening houden met elkaar, ongeacht de situatie. Dan laten we het goede voorbeeld zien en pakken anderen dat hopelijk op. Mocht je echt een schrijnende situatie meemaken, schroom dan niet ons even te bellen of een tweet te sturen met het treinnummer en het traject.
Reputatie 7
Badge
Fijn om te lezen dat er ook nog genoeg reizigers zijn die meteen zouden opstaan (mits je zelf natuurlijk in staat bent om te staan). Ik denk ook dat het om een zeer kleine minderheid gaat die het of niet ziet, of die niet vindt dat hij moet opstaan voor een ander. Ik had persoonlijk laatst meegemaakt dat een reiziger zijn bagage (3 grote en ogenschijnlijk zware tassen) op een stoel had gezet in een volle coupe. Toen ik hem vroeg of ik plaats mocht nemen, was zijn reactie dat ik zelf die bagage maar even op het bagagerek moest leggen, want hij was moe. Toen ik aangaf daar de kracht niet voor te hebben (en ik mag niet strekken), had hij daar geen boodschap aan. Daar kan NS dan ook weinig aan veranderen door stickers of controles door een conducteur. Dat is echt een stukje houding en gedrag.

Niet te geloven dit! Hier sta ik echt van te kijken hoor. Heeft die man dat echt tegen je gezegd Sivan?
Ik vind dit wel zo ongelofelijk triest. Die man had gewoon zijn koffers aan de kant moeten doen voor jou. Weetje dat ik hier eigenlijk zelfs een beetje van schrik. 😞
Ik weet natuurlijk zelf ook wel dat er mensen bestaan die asociaal zijn, maar zo erg als dit..... nee dat gaat er bij mij niet in. Sommige mensen zijn tegenwoordig keihard. Jammer is dat.

Maar Sivan....heb je uiteindelijk toch nog wel een plek weten te vinden om te kunnen zitten trouwens?

Reageer