nul communicatie bij storing in trein zelf is rode draad bij NS

• 16 September 2021
  • 6 reacties
  • 188 Bekeken

Zojuist staat onze dochter op station Utrecht op een dag met veel uitgevallen treinen. Eindelijk een trein die, zowel volgen bord op station als volgens NS App, naar Naarden-Bussum gaat. Ze stapt in. Trein rijdt in een keer, zonder te stoppen, naar Amsterdam CS. Geen conducteur te zien. Geen communicatie. Niets! Wat leert NS eigenlijk van eerdere storingen over omgaan met onzekerheid?

6 reacties

Reputatie 1

Het is inderdaad absurd hoe slecht de informatie is. Ik probeer al een uur te vertrekken (via de app, gelukkig nog niet op het station). De eerste die ik probeerde was zoveel vertraagd dat ik zonder twijfel de bus had gemist op aankomststation (en dus een uur wachten op de volgende bus op het busstation). Die dus maar laten gaan, met de volgende trein had ik maar een half uur moeten wachten op de bus, ook niet top, maar dan had ik hem waarschijnlijk niet gemist. Op het punt om op de fiets te stappen om naar het station te gaan zonet is die trein ineens gecancelled, 20 minuten voor vertrek. Duimen dat de laatste daadwerkelijk op tijd gaat zoals aangegeven in de app, anders mis ik de laatste bus naar huis. Ik betwijfel het. Enorm stressvol dit. Worden taxi's betaald door NS?

Update: trein was te laat om de laatste bus te halen. Wat kost een taxi voor 54 kilometer? Vast minder dan een hotel. 

Badge

@Marces Dit is wel heel vreemd, is de trein wel langs Naarden-Bussum gereden?  Kan het zijn dat uw dochter de omroep gemist (oordopjes in en luisteren naar muziek) heeft dat de trein niet zou rijden waarna deze leeg naar Amsterdam is gereden in de veronderstelling dat de trein leeg was? Normaal zou namelijk in de trein een omroep geweest zijn als de trein niet zou rijden naar de stations en er wel reizigers in de trein zitten.  Het komt geregeld voor dat reizigers in treinen achterblijven die afgerangeerd worden omdat ze de omroep niet horen doordat ze muziek luisteren.

@Treinreiziger97101017  In dit soort situaties geeft de NS niet voor niets aan kort voor u rei de app te checken of op de stations de omroep in de gaten te houden. Door zo'n grote storing is de dienstregeling niet zomaar weer opgestart omdat treinen en personeel niet op de juiste locaties zijn.

Er zijn per bijsturingslocatie maar enkele mensen die nu zowel materieel als personeel moeten bijsturen en deze personen hebben gewoon niet de mogelijkheden om alles in 1 keer weer op poten te krijgen. Dit zijn extreme situaties.

Aangezien er wel treinen hebben gereden maar u feitelijk weigert om deze te nemen omdat u anders ergens moet wachten dan is dat uw eigen keuze geweest en dan kunt u geen aanspraak maken op een taxi vergoeding in mijn ogen. Er zijn immers mogelijkheden geweest om naar huis te reizen maar deze heeft u zelf bewust niet genomen.

Reputatie 7
Badge +4

Worden taxi's betaald door NS?

Nee, niet als u ze zelf neemt. Dan betaalt u ook zelf.

Reputatie 1

@Jeroen Ik heb de twee laatste bussen naar huis gemist (23:00 en 00:07). Ik had inderdaad die eerste trein alsnog kunnen nemen en van 23:04 tot 00:07 op een zo goed als verlaten donker busstation kunnen zitten, maar ik ben een jonge vrouw van 1,60 m. zonder wapens op zak. Dus dat vermijd ik dan als er op het moment dat ik die trein niet neem nog twee zouden moeten gaan. 

Reputatie 7
Badge +4

Neem contact op met een conducteur of Klantenservice als u niet meer thuis kunt komen. 030 7515155. Als NS een taxi regelt kost het u niets.

Reputatie 7
Badge +3

In een situatie als dit weet je nooit zeker of de treinen die later nog zouden gaan, uiteindelijk nog gaan rijden en als ze wel rijden of ze vertraging hebben waardoor je misschien alsnog die bus mist. Ook is er altijd de kans dat die eerste trein waarmee je een uur zou moeten wachten op een bus, vertraagd is waardoor je later op je station aankomt en minder lang hoeft te wachten op de bus. Persoonlijk zou ik kiezen voor meer zekerheid qua treinen en de eerst mogelijke trein proberen te halen, en als dat van toepassing is misschien nog niet eens de trein die me naar mijn bestemming brengt maar wel weer naar een volgend station waarvandaan mogelijk wel een trein gaat naar mijn bestemming. En hoe onaangenaam het vooruitzicht ook is om als vrouw alleen een uur op een donker en verlaten busstation te moeten wachten, ik zou dat toch liever doen dan het risico lopen om die laatste bus helemaal te missen. Of misschien had je kunnen wachten op het treinstation, als daar misschien meer mensen waren. Of is er ergens in de buurt een snackbar of iets anders wat nog open was waar je nog even binnen kan wachten.

Reageer