beantwoord

Nummering TRAXX locomotieven

Reputatie 3
  • Op het juiste spoor
  • 109 reacties
Waarom heeft eigenlijk NS ervoor gekozen bij de nummering van de TRAXX locomotieven niet zelf een schema te maken, maar de nummering van een externe partij over te nemen?

Deze nummering lijkt verdacht veel op die van de DB, maar het lijkt er op dat andere spoorbedrijven ook die 186 ... reeks hebben overgenomen?

Ik dacht eerst dat het kwam door een huur-constructie, maar de NS heeft er nu een stel zelf gekocht toch?

Vraagje ernaast, zijn de ervaringen met TRAXX zó slecht dat NS voor de nieuwe golf locomotieven gekozen heeft voor de Siemens Vektrons?
icon

Beste antwoord door Tamzin 28 juli 2019, 15:14

Wat de nummering betreft heb ik ook geen antwoord

De ervaringen met de TRAXX-familie zijn inderdaad niet al te best, zoals trouwens met alles wat Bombardier sinds de eeuwwisseling heeft geproduceerd. Vergeleken met Bombardier produceerde zelfs Ansaldo nog topkwaliteit.

In Duitsland zie je qua locomotieven de laatste jaren een massale vlucht weg van de TRAXX naar de Vectron en dat zowel bij DB als bij de particuliere vervoerders.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Er komt geen golf nieuwe locomotieven en dus ook geen Vectrons. Als de Traxxen en locs 1700 straks weg gaan heeft NS geen locomotieven meer.
De nummering van deze locs sluit aan bij de vele andere locs van dit type in het buitenland waarom een ander nummertje als dit ook goed en duidelijk is.
Op het internet staan wel overzichten welke Traxx locs bij welke vervoerder rijden, en wie de werkelijke eigenaar is.
Daar altijd hetzelfde nummer te blijven gebruiken is alles dus veel overzichtelijker.
Reputatie 7
Badge +3

De ervaringen met de TRAXX-familie zijn inderdaad niet al te best, zoals trouwens met alles wat Bombardier sinds de eeuwwisseling heeft geproduceerd. Vergeleken met Bombardier produceerde zelfs Ansaldo nog topkwaliteit.

In Duitsland zie je qua locomotieven de laatste jaren een massale vlucht weg van de TRAXX naar de Vectron en dat zowel bij DB als bij de particuliere vervoerders.
Reputatie 3
Er komt geen golf nieuwe locomotieven en dus ook geen Vectrons.

https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/05/03/ns-rijdt-vanaf-2020-met-snelle-locomotieven-naar-berlijn

Als de traxxen en locs 1700 straks weg gaan heeft NS geen locomotieven meer.

Dat zit er volgens mij al heel lang aan te komen, NS is geen fan van treinen bestaand uit locomotief en wagons.

De ICR's dan maar "op" rijden met de TRAXXen en daarna beiden afvoeren? Ik vind het wel jammer ergens.

De nummering van deze locs sluit aan bij de vele andere locs van dit type in het buitenland waarom een ander nummertje als dit ook goed en duidelijk is.
Op het internet staan wel overzichten welke Traxx locs bij welke vervoerder rijden, en wie de werkelijke eigenaar is.
Daar altijd hetzelfde nummer te blijven gebruiken is alles dus veel overzichtelijker.

Daar ben ik het niet mee eens. Als het een universeel systeem zou zijn, waarbij elk land/vervoerder een stukje van het geheel zou krijgen toegewezen, zou ik dat heel mooi vinden. Maar wat er nu gedaan wordt is een voor één serie 1:1 de nummering van DB overnemen, die totaal niet in het systeem van NS past.
Reputatie 7
Badge +3
Er komt geen golf nieuwe locomotieven en dus ook geen Vectrons. Als de Traxxen en locs 1700 straks weg gaan heeft NS geen locomotieven meer.
Is dat trouwens al zeker? NS zou 12 Vectrons kopen of leasen voor de Berlijn-trein. Later ontstond daarover twijfel toen DB de nieuwe Talgo-treinen aankondigde maar ik heb nooit gehoord wat de definitieve conclusie was.
Reputatie 3

Het lijkt er op dat het maken van de software toch nog wel erg moeilijk is. Maar dat zagen we ook bij de SLT (nota bene van Siemens).

Ik kom zelf uit de software engineering, lang geleden werd het nog als apart vak gegeven op de informatica-opleidingen. Tegenwoordig (als in de laatste 20 jaar of meer) vindt men dat allemaal niet meer nodig en is elke jan-doedel met een cursus van een maandje "programmeur" met bijbehorende kwaliteit. Op dat gebied gaan er echt dingen goed mis de laatste en komende jaren. Kijk maar naar het 737MAX debakel. Hoeveel moet er gebeuren, hoeveel mensen moeten er dood gaan, voordat we competente mensen laten programmeren?
Reputatie 3

Er komt geen golf nieuwe locomotieven en dus ook geen Vectrons. Als de Traxxen en locs 1700 straks weg gaan heeft NS geen locomotieven meer.Is dat trouwens al zeker? NS zou 12 Vectrons kopen of leasen voor de Berlijn-trein. Later ontstond daarover twijfel toen DB de nieuwe Talgo-treinen aankondigde maar ik heb nooit gehoord wat de definitieve conclusie was.

Dat zou kunnen, maar dit stond me dus bij. De lamme (Siemens) en de blinde (Bombardier) allebei met software problemen, ben benieuwd of dat dus een verbetering zou worden 😉
Reputatie 7
Badge +3
De ICR's dan maar "op" rijden met de TRAXXen en daarna beiden afvoeren? Ik vind het wel jammer ergens.
ICR mee oprijden en daarna verkopen aan een goederenvervoerder lijkt me het meest logische scenario. ICR is weliswaar 37 jaar oud maar kan nog best wel een tijdje mee. En daarna is er altijd wel ergens een goederenvervoerder te vinden die ze voor een zacht prijsje wil overnemen.
Badge +3
Toeval of niet.. De redelijk nieuwe poortjes bij de (voormalig bemenste/bewaakte) fietsenstalling in Woerden zijn ook van Siemens.

Maandenlang hebben die gewoon open gestaan met een melding erbij "Helaas, ze doen het niet dus u kunt hier gewoon gratis stallen... Excuses voor het (on)gemak"... of iets van die strekking 😄
Reputatie 6
Toeval of niet.. De redelijk nieuwe poortjes bij de (voormalig bemenste/bewaakte) fietsenstalling in Woerden zijn ook van Siemens.

Maandenlang hebben die gewoon open gestaan met een melding erbij "Helaas, ze doen het niet dus u kunt hier gewoon gratis stallen... Excuses voor het (on)gemak"... of iets van die strekking 😄

Het topic ging over de Traxx locomotief.....

De Traxx is één van de meest succesvolle locomotieven die momenteel rondrijdt en is technisch een prima machine. Het is niet voor niks dat er meer dan 1800 stuks gemaakt zijn, en de productie al meer dan 20 jaar loopt. De locs rijden van de ijzige kou boven de poolcirkel met zware ertstreinen tot in de dorre woestijnen met intense hitte. In dat opzicht is de Traxx-familie één van de meest veelzijdige en betrouwbaarste machines die er zijn.
De softwarekant heeft wel soms wat steken laten vallen, en daar hebben we gelukkig updates voor gekregen.
Alleen gebruiken we bij NS deze versie van de Traxx niet zoals deze bedoelt is: op de lange afstanden door heel Europa met (zware) goederentreinen. In plaats daarvan gebruiken wij de loc bijna volcontinu op een snelheid die hoger ligt dan de oorspronkelijk bedoelde topsnelheid, met een hele hoop omschakelingen van systemen en zijn de locs het overgrote deel van de dag in touw en maken ze op die manier een hele hoop kilometers. Dat heeft ook z'n impact op de betrouwbaarheid van de machines zoals wij die gebruiken, ondanks intensiever onderhoud.
Dat betekent niet dat het slechte machines zijn of dat 'de ervaringen met alles van Bombardier sinds het begin van deze eeuw niet al te best zijn'.

Voor wat betreft de nummering: dat is een stukje geschiedenis. Om de late levering van de Fyra V250 op te vangen kwam de tijdelijke vervanger in de vorm van de Traxx. Leasemaatschappij Angel Trains Cargo (nu Alpha Trains) had al een bestelling voor de Bombardier Traxx geplaatst en kon de locs snel leveren. Er is op dat moment dus gewoon de internationaal geaccepteerde nummering voor de machines aangehouden, de locs zouden immers slechts tijdelijk blijven, dus om nou een heleboel moeite daarvoor te gaan doen...
Later zijn er meer locs geleased en daarna ook door NS zelf gekocht (en weer verkocht aan Akiem), maar de nummering bleef dus gewoon.
Reputatie 5
Badge
Wat maakt het uit of een trein nu 186-001 of 1901* zou heten? :P
Het zal wel niks met lease te maken hebben omdat de NMBS weer de 2800 reeks gebruikt.

Nog nooit eerder had de NS locs aangeschaft die bij de fabrikant een eigen nummer kregen. En ik denk dat ze voor de duidelijkheid gewoon het 186-reeksnummer behielden. Dan weet iedereen dat het om een Bombardier TRAXX F140 MS2 gaat als ze het buitenland in gaan. En volgens mij wordt er zoveel in gemuteerd waarbij ze van vervoerder A naar B naar C worden overdragen dat het voor de administratie wel zo makkelijk is.

Bekijk dit overzicht maar:
https://www.railcolor.net/index.php?nav=1404898&lang=1

Bombardier en Siemens hebben verschillende reeksen (Baureihe) voor de verschillende soorten TRAXX'en). De MS2 heet weer 186xxx, de nieuwe toekomstige MS3 (gaan we binnenkort wel zien) wordt weer 188xxx, en zo hebben de enkelspannings locs ook weer een andere reeks.

* = De 1901 is fictief, maar stond wel eens vermeld op een designschets. Maar het kon ook een photoshop van een liefhebber zijn.

Reageer