OBIS scherm “dit is de intercity naar”


Reputatie 3
Klein puntje, maar toch: In de intercity van Alkmaar naar Maastricht stond vroeger, als je in Alkmaar instapte, op de OBIS schermen in de trein:

”Welkom in de intercity naar Amsterdam, Utrecht en Maastricht”.

Logisch, want daar willen de meeste mensen heen. Tegenwoordig staat er echter:

”Welkom in de intercity naar Castricum, Zaandam en Maastricht”.

Dat is minder logisch, want bijna niemand stapt uit in Castricum en Zaandam. Ook voor toeristen, vaak op weg naar Amsterdam, gaf de originele tekst een stukje houvast en geruststelling. Kan de originele tekst worden hersteld? :)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij speelt hetzelfde bij de intercity van Den Helder naar Nijmegen.

Groeten,
Rogier
ps. Zijn er eigenlijk plannen om de OBIS schermen ook meertalig (NL+EN) te maken, net zoals de schermen op het perron nu al zijn? Ik merk dat sommige toeristen het “U kunt hier overstappen voor de richting...” overzicht niet snappen.

31 reacties

Reputatie 3

Dankjewel Maxime!! Goed om te weten dat het eraan zit te komen.

Zolang het maar in Q2 is, klopt er toch nog iets :thinking:

Klopt, en mijn excuses dat het zo lang heeft geduurd. Inmiddels heb ik gelukkig een antwoord gekregen. Het heeft te maken met hoe de databronnen met ‘stationstabellen’ worden vertaald naar de schermen in de trein. Er draaien verschillende softwareversies op verschillende materieeltypen. Voor de nieuwste typen treinen (zoals de nieuwste Sprinters SNG en Flirt en straks ook de ICNG) zal de aanpassing spoedig doorgevoerd zijn. Daarna volgen de Intercity's stapsgewijs in de loop van volgend jaar.  Daar gaat nog wel tijd overheen, dus reizigers zullen op Intercity's voorlopig nog wel te maken houden met het tonen van de 2 eerstvolgende stations in plaats van de grote knooppunt stations.  

Reputatie 7
Badge

Ik wacht nog op een reactie van een andere afdeling.

Dat doe je nu al sind 2 juli 2019, dat is al bijna 4 en een halve maand. Zou het nog gaan lukken voor de jaarwisseling ?

Ik wacht nog op een reactie van een andere afdeling.

Ja, excuses dat het zo lang duurt! Ben er nog steeds mee bezig!

Reputatie 4

Wel bijzonder dat dit zo lang moet duren…..dat er nog geen conspiracy theorieën over zijn….wie bedenkt die gekke keuzes :)

Er wordt nog steeds gekeken naar het bovenstaande!

Het wordt nog steeds uitgevraagd.

Ik heb nog geen nieuwe reactie gekregen en heb een nieuwe mail gestuurd. Laatste reactie van Rogier de Wit bijgevoegd 🙂.
Reputatie 3
Dank voor de update, Maxime!

Overigens zag ik hetzelfde in de intercity van Enkhuizen naar Hoorn, Amsterdam Centraal en Maastricht, zie foto:

Ik wacht nog op een terugkoppeling.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij doen ze standaard de eerstvolgende twee stations en de eindbestemming.
Dat dacht ik ook altijd, maar nu zat ik zaterdag terug naar huis in de sprinter van Leiden Centraal naar Den Haag en daar gaf de automatisch omroep aan "Welkom in de sprinter naar Voorschoten, Den Haag Mariahoeve ....." en werd dus niet De Vink genoemd wat het eerste station na Leiden is (en waar ik er uit moet).
Reputatie 3
Rijkswaterstaat doet inderdaad precies hetzelfde. Als ik vanuit Eindhoven de A50 op rijd zie ik Son & Breugel, Veghel en Nijmegen. Voorbij Veghel komen Uden en Oss erbij en ergens na Nijmegen natuurlijk Hoogeveen Zwolle (stukje A28/A50) en uiteindelijk ook wel Groningen en zo.
De A50 Is Eindhoven - Zwolle en dan de N50 naar Emmeloord, en dus niet een stukje Hoogeveen Zwolle A50
Ik weet helaas nog niet meer. Wordt vervolgd.
Ik ben nog aan het wachten op een nieuwe reactie van de afdeling waarbij ik het heb uitgezet.
Badge +3
Dat Utrecht (of Amsterdam richting Uitgeest) dan ontbreekt is raar...

Nou ja we wachten af wat @Maxime NS kan uitvogelen.
Reputatie 7
Badge +4
@mrfreeze Klopt, en dan is het raar dat je op weg naar Utrecht wel Gouda Goverwelle, Woerden en Den Bosch hoort, maar Utrecht niet. Idem dito richting Uitgeest. Dan lijkt me Amsterdam toch wel van enig belang.

Het is voor NS ook lastig met de klanten, de een wil zo weinig mogelijk, anderen zo volledig mogelijk en dan komen we ook nog eens met tussenstops van grote steden. Je zou per route een beleid moeten voeren maar dat is natuurlijk ook weer lastig.
Badge +3
Volgens mij doen ze standaard de eerstvolgende twee stations en de eindbestemming.
Precies, plus wat grotere plaatsen (Eindhoven, Helmond eventueel). Lekker overzichtelijk en kort.

Maar wie vanuit het zuiden naar Enkhuizen wil krijgt Amsterdam (op de borden en in de trein), en na Utrecht pas Enkhuizen. Terwijl op de buitenkant van de trein (koersrol?) gewoon Enkhuizen staat. Ritnummer wijzigt ook niet, daarom zo vreemd. Maar dat heb ik al vaker genoemd.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij doen ze standaard de eerstvolgende twee stations en de eindbestemming.
Badge +3
Is al meer over geklaagd. Waarom wordt in de sprinter Den Bosch - Deurne omgeroepen Vught Boxtel Eindhoven... etc. En BEST dan!?

Tja... dan ook Strijp-S en alle 4 Helmondse stations erbij... "Nee, Strijp-S is geen plaats maar Best bestaat al 200 jaar als zelfstandige gemeente... dus die ook noemen... Schande!"

Maar goed, Rijkswaterstaat doet inderdaad precies hetzelfde. Als ik vanuit Eindhoven de A50 op rijd zie ik Son & Breugel, Veghel en Nijmegen. Voorbij Veghel komen Uden en Oss erbij en ergens na Nijmegen natuurlijk Hoogeveen Zwolle (stukje A28/A50) en uiteindelijk ook wel Groningen en zo.
Ik heb helaas nog niet meer te melden dan dat degene bij wie ik dit uit heb staan mij heeft weten te vertellen dat de persoon die hij heeft benaderd het ook weer heeft doorgezet. Omslachtig, maar er wordt nog aan gewerkt!
Reputatie 5
Of misschien moeten die mensen dan eens zelf wat moeite doen? Want inderdaad, ik herken dat heel erg. Loop je rond met je hoofdtelefoon op (zou op zich al een signaal moeten zijn), gaan ze toch nog aan je vragen, terwijl je naast de CTA staat en tegen de trein met bestemmingsaanduiding... Ik vermoed dat deze mensen weemoed hebben naar de perron-opzichter, die je ook "gewoon" dingen kon vragen.
Het is extra onhandig voor mensen die minder goed bekend zijn met de trein, die ondanks de borden op het station, het perron en in en op de trein nog steeds geneigd zijn om het na te vragen. Vooral toeristen hebben er een handje van om twee meter naast een vertrekbord te staan en dan rond te gaan vragen waar de trein heen gaat, maar we zijn niet allemaal even wereldwijs dus het is zeker handig als er rekening mee gehouden wordt
Ik heb er nog een mail achteraan gestuurd!

Reageer