OBIS scherm “dit is de intercity naar”

  • 2 juli 2019
  • 26 reacties
  • 1237 Bekeken

Reputatie 2
Klein puntje, maar toch: In de intercity van Alkmaar naar Maastricht stond vroeger, als je in Alkmaar instapte, op de OBIS schermen in de trein:

”Welkom in de intercity naar Amsterdam, Utrecht en Maastricht”.

Logisch, want daar willen de meeste mensen heen. Tegenwoordig staat er echter:

”Welkom in de intercity naar Castricum, Zaandam en Maastricht”.

Dat is minder logisch, want bijna niemand stapt uit in Castricum en Zaandam. Ook voor toeristen, vaak op weg naar Amsterdam, gaf de originele tekst een stukje houvast en geruststelling. Kan de originele tekst worden hersteld? :)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij speelt hetzelfde bij de intercity van Den Helder naar Nijmegen.

Groeten,
Rogier
ps. Zijn er eigenlijk plannen om de OBIS schermen ook meertalig (NL+EN) te maken, net zoals de schermen op het perron nu al zijn? Ik merk dat sommige toeristen het “U kunt hier overstappen voor de richting...” overzicht niet snappen.

26 reacties

Ja, excuses dat het zo lang duurt! Ben er nog steeds mee bezig!

Reputatie 4

Wel bijzonder dat dit zo lang moet duren…..dat er nog geen conspiracy theorieën over zijn….wie bedenkt die gekke keuzes :)

Er wordt nog steeds gekeken naar het bovenstaande!

Het wordt nog steeds uitgevraagd.

Ik heb nog geen nieuwe reactie gekregen en heb een nieuwe mail gestuurd. Laatste reactie van Rogier de Wit bijgevoegd 🙂.
Reputatie 2
Dank voor de update, Maxime!

Overigens zag ik hetzelfde in de intercity van Enkhuizen naar Hoorn, Amsterdam Centraal en Maastricht, zie foto:

Ik wacht nog op een terugkoppeling.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij doen ze standaard de eerstvolgende twee stations en de eindbestemming.
Dat dacht ik ook altijd, maar nu zat ik zaterdag terug naar huis in de sprinter van Leiden Centraal naar Den Haag en daar gaf de automatisch omroep aan "Welkom in de sprinter naar Voorschoten, Den Haag Mariahoeve ....." en werd dus niet De Vink genoemd wat het eerste station na Leiden is (en waar ik er uit moet).
Reputatie 3
Rijkswaterstaat doet inderdaad precies hetzelfde. Als ik vanuit Eindhoven de A50 op rijd zie ik Son & Breugel, Veghel en Nijmegen. Voorbij Veghel komen Uden en Oss erbij en ergens na Nijmegen natuurlijk Hoogeveen Zwolle (stukje A28/A50) en uiteindelijk ook wel Groningen en zo.
De A50 Is Eindhoven - Zwolle en dan de N50 naar Emmeloord, en dus niet een stukje Hoogeveen Zwolle A50
Ik weet helaas nog niet meer. Wordt vervolgd.
Ik ben nog aan het wachten op een nieuwe reactie van de afdeling waarbij ik het heb uitgezet.
Badge +3
Dat Utrecht (of Amsterdam richting Uitgeest) dan ontbreekt is raar...

Nou ja we wachten af wat @Maxime NS kan uitvogelen.
Reputatie 7
Badge +4
@mrfreeze Klopt, en dan is het raar dat je op weg naar Utrecht wel Gouda Goverwelle, Woerden en Den Bosch hoort, maar Utrecht niet. Idem dito richting Uitgeest. Dan lijkt me Amsterdam toch wel van enig belang.

Het is voor NS ook lastig met de klanten, de een wil zo weinig mogelijk, anderen zo volledig mogelijk en dan komen we ook nog eens met tussenstops van grote steden. Je zou per route een beleid moeten voeren maar dat is natuurlijk ook weer lastig.
Badge +3
Volgens mij doen ze standaard de eerstvolgende twee stations en de eindbestemming.
Precies, plus wat grotere plaatsen (Eindhoven, Helmond eventueel). Lekker overzichtelijk en kort.

Maar wie vanuit het zuiden naar Enkhuizen wil krijgt Amsterdam (op de borden en in de trein), en na Utrecht pas Enkhuizen. Terwijl op de buitenkant van de trein (koersrol?) gewoon Enkhuizen staat. Ritnummer wijzigt ook niet, daarom zo vreemd. Maar dat heb ik al vaker genoemd.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij doen ze standaard de eerstvolgende twee stations en de eindbestemming.
Badge +3
Is al meer over geklaagd. Waarom wordt in de sprinter Den Bosch - Deurne omgeroepen Vught Boxtel Eindhoven... etc. En BEST dan!?

Tja... dan ook Strijp-S en alle 4 Helmondse stations erbij... "Nee, Strijp-S is geen plaats maar Best bestaat al 200 jaar als zelfstandige gemeente... dus die ook noemen... Schande!"

Maar goed, Rijkswaterstaat doet inderdaad precies hetzelfde. Als ik vanuit Eindhoven de A50 op rijd zie ik Son & Breugel, Veghel en Nijmegen. Voorbij Veghel komen Uden en Oss erbij en ergens na Nijmegen natuurlijk Hoogeveen Zwolle (stukje A28/A50) en uiteindelijk ook wel Groningen en zo.
Ik heb helaas nog niet meer te melden dan dat degene bij wie ik dit uit heb staan mij heeft weten te vertellen dat de persoon die hij heeft benaderd het ook weer heeft doorgezet. Omslachtig, maar er wordt nog aan gewerkt!
Reputatie 3
Of misschien moeten die mensen dan eens zelf wat moeite doen? Want inderdaad, ik herken dat heel erg. Loop je rond met je hoofdtelefoon op (zou op zich al een signaal moeten zijn), gaan ze toch nog aan je vragen, terwijl je naast de CTA staat en tegen de trein met bestemmingsaanduiding... Ik vermoed dat deze mensen weemoed hebben naar de perron-opzichter, die je ook "gewoon" dingen kon vragen.
Reputatie 5
Het is extra onhandig voor mensen die minder goed bekend zijn met de trein, die ondanks de borden op het station, het perron en in en op de trein nog steeds geneigd zijn om het na te vragen. Vooral toeristen hebben er een handje van om twee meter naast een vertrekbord te staan en dan rond te gaan vragen waar de trein heen gaat, maar we zijn niet allemaal even wereldwijs dus het is zeker handig als er rekening mee gehouden wordt
Ik heb er nog een mail achteraan gestuurd!
De expert bij wie ik de vraag heb gesteld heeft helaas nog geen terugkoppeling. Ik hoop snel meer te weten!
Reputatie 7
Badge +4
Het is een algemene fout alleen de komende stations te noemen. Noteer in ieder geval de grote plaatsen en beperk je in een stoptrein niet tot de twee eerstvolgende. Vanuit Gouda kan Gouda Goverwelle, Woerden, Utrecht en Den Bosch prima vermeld worden. De afdeling communicatie weet het weer eens beter dan de reizigers. ;-)

Het. criterium van maximaal drie moet je kunnen oprekken als dat relevant is. Tussen Uitgeest en Amsterdam is het noemen van Amsterdam altijd van belang.

Op de Duitse autowegen staat Basel ver van te voren genoemd. Dat geeft een gerust en bevestigend gevoel als je onderweg bent.
Ik weet helaas nog niet meer. Ik heb er nog een mail achteraan gestuurd! Wordt aan gewerkt!
Kleine puntjes zijn ook belangrijk Rogier de Wit! Ik weet het niet precies en zal het voor je uitzoeken. Zodra ik meer weet zal ik erop terugkomen!
Reputatie 5
Erg onhandig dit, zelfs als je al bekend bent met de route en de reistijden. Die schermen zijn er voor de informatie en in mijn ervaring kun je er weinig tot niet op vertrouwen om snel en makkelijk de juiste informatie te vinden. Als ze überhaupt al op het informatiescherm staan, en meestal is dat niet zo, dan wil ik niet 10 seconden moeten wachten voordat mijn station voorbij scrollt.

Reageer