beantwoord

Oerolfestival, dagkaart fiets, coordinatieservice in- en uitladen fietsen

• 28 mei 2015
  • 8 reacties
  • 390 Bekeken

Op de webpagina "Met de trein naar evenementen" mis ik het Oerolfestival van 12 tot 21 juni. Andere evenementen in dezelfde periode of zelfs later worden wel genoemd.
Ook mis ik de informatie dat het weer mogelijk is om een dagkaart fiets VOORAF te kopen; een wegwerpkaartje een week vooraf, een digitaal fietskaartje op de OVchipkaart zelfs een maand. Belangrijk om te weten voor fietsers die terugkomen van Terschelling en met velen tegelijk door willen reizen per trein vanaf Harlingen.
Ik ontdekte dit door even wat te "spelen" met een kaartautomaat.

Wordt er extra fietsvervoercapaciteit ingezet richting Leeuwarden tijdens Oerol?

Kan er wat coordinatieservice ontwikkeld worden wanneer treinen- met name krappe intercity's - veel fietsers vervoeren, niet alleen tijdens Oerol?
Om taferelen te voorkomen dat een echtpaar gescheiden raakt omdat het 1 van beiden niet lukte om uit te stappen voordat de deuren weer sluiten... Dit heeft dan te maken met andere fietsen die doorreizen en in de weg staan.
Ideeen:
aanwezigheid ns-personeel bij de fietsdeuren, coordinerend optreden, bv. doorreizende fietsen op overstapstations toch even uitladen zodat anderen er vlot uit kunnen, en daarna weer inladen.
Reizigers zonder fiets verzoeken zoveel mogelijk van de niet-fietsingangen gebruik te maken.
icon

Beste antwoord door Herman NS 29 mei 2015, 10:18

Beste Reind,

Oerol is van 12 tot en met 21 juni. Als het evenement niet op onze website bij evenementen wordt genoemd zal er geen extra inzet van treinen zijn. De drukte zal waarschijnlijk verspreid worden over de verschillende dagen. Jouw opmerking over de eenmalige chipkaart in combinatie met dagkaart fiets zal ik doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling. Bedankt voor dit signaal!
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 1
Badge
Ik kan nu alvast voor NS aan U medelen dat U dus aan het verkeerde adres bent: dat laatste stukkie is-al jaren, als geregelde feestganger zou U het hebben moeten zien, door ARRIVA (inmiddels met als bijschrift: dochter van de Deutsche bahn). Dus begin eens op hun site te kijken. In het algemeen weten ze heel goed van dit soort vervoerbrengende activiteiten en stellen zich daarop in.
Ik kan nu alvast voor NS aan U medelen dat U dus aan het verkeerde adres bent: dat laatste stukkie is-al jaren, als geregelde feestganger zou U het hebben moeten zien, door ARRIVA (inmiddels met als bijschrift: dochter van de Deutsche bahn). Dus begin eens op hun site te kijken. In het algemeen weten ze heel goed van dit soort vervoerbrengende activiteiten en stellen zich daarop in.

Nederland is groter dan Friesland.
Reputatie 6
Badge +1

Ongeveer iedereen die uit Harlingen vertrekt stapt in Leeuwarden over op een NS-trein richting Zwolle... en daar gaat de vraag volgens mij over...
Beste Reind,

Oerol is van 12 tot en met 21 juni. Als het evenement niet op onze website bij evenementen wordt genoemd zal er geen extra inzet van treinen zijn. De drukte zal waarschijnlijk verspreid worden over de verschillende dagen. Jouw opmerking over de eenmalige chipkaart in combinatie met dagkaart fiets zal ik doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling. Bedankt voor dit signaal!
@Reind

Troost u: Als NS wel aankondigt rekening te houden met evenementen, valt dat in praktijk vaak vies tegen. Als er bijvoorbeeld lang van tevoren op de website staat dat er extra treinen worden ingezet, blijkt 10 dagen van tevoren, als de reisplanner wordt bijgewerkt, dat er net zoveel treinen rijden, maar dat er een paar een extra stop maken. Ook het (incidenteel, maar gepland) aanpassen van de treinlengte aan het te verwachten aantal reizigers van en naar evenementen blijkt een lastige zaak.
Het gaat me niet om extra treinen, maar om reguliere ritten met meer ruimte voor fietsen. Er kunnen maar een paar fietsen mee in een intercity, dus af en toe een fietsrijtuig is dan een prettige oplossing voor iedereen. Als je maar weet wanneer.
NS beschikt niet over fietsrijtuigen. Bovendien gebruikt NS voornamelijk treinstellen en daar kan niet zomaar een rijtuig tussen gezet worden.
Reputatie 7
Badge +4
Op Terschelling is ook OV-fiets, al zou je dat niet verwachten en er zijn ook particulieren die fietsen verhuren. NS is niet op massaal fietsvervoer ingericht en in de Arriva-treintjes kun je er weliswaar iets creatiever in zijn maar ook dat is beperkt.

Een fiets huren is makkelijker en veel goedkoper. Als u toch met de fiets terug wilt, koop dan op het NS-automaat in Harlingen-Haven een NS-fietskaartje. NS-fietskaarten zijn ook geldig bij de andere vervoerders.

Reageer