Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Reputatie 7
Badge +3
"Niet opgelost, wel helpen" betekent zoveel als "Operatie geslaagd, patiënt overleden".

Wanneer het idiote verplichte omchecken tot minder reiskosten had geleid, dus een situatie in het voordeel van de reizigers, dan had NS dit allang opgelost. Het zijn leuke extra inkomsten omdat het merendeel van reizigers die teveel betaald hebben dit niet gaat claimen.

En dan is ook nog eens de lijst van stations waar de problemen zijn niet volledig. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Boxtel.
Reputatie 6
Op Facebook reageert NS op iemand die teveel heeft betaald met reactie "dat is gek zeg "

Alsof de Facebook medewerkers hier niets van weten.
Reizigers informeren ? Prima, hoe ? De posters waren niet voldoende. Gaat NS nu tenminste eerlijk zijn dat mensen teveel kunnen betalen bij die communicatie op stations ?

Terugbetalen prima. Maar waarom niet aan de hand van data mensen informeren per e-mail en brief en pro-actief handelen met terugbetalen (Pro-actief betekent zonder dat mensen daar om moeten vragen)

Via ieder kanaal ? Dus ook via dit forum of gaan jullie mensen doorverwijzen ?
Reputatie 2
Ik reis bijna dagelijks Leiden Centraal - Utrecht Centraal (met NS Businesscard met traject-vrij). Omdat op de directe verbinding helaas zeer regelmatig treinuitval is, reis ik vaak om via Den Haag Centraal. Daar zijn de poortjes voor de sporen van/naar Leiden inderdaad zeer onpraktisch geplaatst, waardoor je (als de poortjes gesloten worden) per perron moet in-/uitchecken.

Ik zit te denken aan de volgende oplossingen voor Den Haag Centraal;

  • Optie 1: Verplaats de poortjes 2-3 meter richting stationshal, waardoor je binnen de poortjes kunt blijven als je van het ene perron naar het andere wilt komen.
  • Optie 2: Op Den Haag Centraal is er na elk stootjuk zeker 10-15 meter voordat de sporen ophouden en je er omheen kan lopen. Die loze ruimte kan overbrugt worden zodat je binnen de poortjes zou kunnen overstappen naar andere perrons. Ik weet dat een stootjuk moet kunnen verschuiven als er een trein met hoge snelheid tegenaan rijdt, maar dat kan best in een kortere afstand (op andere stations is die schuifruimte ook veel kleiner, zoals bv Leiden Centraal spoor 1 & 2, en in beide gevallen dwingt de ATB al af dat de trein ter plekke maximaal 40 km/h rijdt; er is dus geen sprake van een snelheidsverschil tussen beide locaties).
  • Optie 3: Dat onderzoek naar de mogelijkheden van het chipkaart systeem; is dat ergens te vinden? Want het klinkt niet logisch dat het systeem overstappen niet snapt. Als ik namelijk uitcheck, en heel kort erna weer incheck, dan zegt het systeem altijd "Overstap OK". Dus als het systeem al snapt dat je een overstap maakt, en het systeem ook vaststelt dat het dezelfde reis is (zoals ingesteld bij de bepaling van al dan niet met spitskorting reizen bij tussentijds in/uitchecken), dan moet de computer toch geen enkele moeite hebben om de juiste kosten te bepalen van begin naar eindpunt. Dus optie 3 is: Gewoon de prijs tussen begin en eindstation rekenen, als het systeem heeft vastgesteld dat je bent overgestapt. Als je op saldo reist en voor het eerste deel van de reis is geld afgeschreven, dan kan het systeem dat bij de volgende uitcheck verrekenen op basis van de definitieve reis/prijs van A naar B.
Een andere optie voor mij is om in plaats van Den Haag standaard via Amsterdam Zuid om te reizen, maar dat vind ik minder prettig; dat is een van de 2-minuten overstappen die NS tegenwoordig acceptabel vindt, en dat levert onderweg de nodige stress op aangezien conducteurs vaak tot een halve minuut vóór vertrektijd al fluiten (blijft er van die 2 minuten dus nog 1,5 minuut over), en de aankomsttijden ook niet bepaald op de seconde zijn. Resultaat; komt je trein slechts 1-1,5 minuut te laat aan op Amsterdam Zuid, dan mis je dus de overstap en is je reis (die al een stuk langer duurt omdat je al aan het omreizen bent) gelijk nóg een kwartier langer.

Reageer