Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 18 / 18
"Niet opgelost, wel helpen" betekent zoveel als "Operatie geslaagd, patiënt overleden".
Wanneer het idiote verplichte omchecken tot minder reiskosten had geleid, dus een situatie in het voordeel van de reizigers, dan had NS dit allang opgelost. Het zijn leuke extra inkomsten omdat het merendeel van reizigers die teveel betaald hebben dit niet gaat claimen.
En dan is ook nog eens de lijst van stations waar de problemen zijn niet volledig. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Boxtel.
Wanneer het idiote verplichte omchecken tot minder reiskosten had geleid, dus een situatie in het voordeel van de reizigers, dan had NS dit allang opgelost. Het zijn leuke extra inkomsten omdat het merendeel van reizigers die teveel betaald hebben dit niet gaat claimen.
En dan is ook nog eens de lijst van stations waar de problemen zijn niet volledig. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Boxtel.
Reputatie 6
Op Facebook reageert NS op iemand die teveel heeft betaald met reactie "dat is gek zeg "
Alsof de Facebook medewerkers hier niets van weten.
Alsof de Facebook medewerkers hier niets van weten.
Reizigers informeren ? Prima, hoe ? De posters waren niet voldoende. Gaat NS nu tenminste eerlijk zijn dat mensen teveel kunnen betalen bij die communicatie op stations ?
Terugbetalen prima. Maar waarom niet aan de hand van data mensen informeren per e-mail en brief en pro-actief handelen met terugbetalen (Pro-actief betekent zonder dat mensen daar om moeten vragen)
Via ieder kanaal ? Dus ook via dit forum of gaan jullie mensen doorverwijzen ?
Terugbetalen prima. Maar waarom niet aan de hand van data mensen informeren per e-mail en brief en pro-actief handelen met terugbetalen (Pro-actief betekent zonder dat mensen daar om moeten vragen)
Via ieder kanaal ? Dus ook via dit forum of gaan jullie mensen doorverwijzen ?
Ik reis bijna dagelijks Leiden Centraal - Utrecht Centraal (met NS Businesscard met traject-vrij). Omdat op de directe verbinding helaas zeer regelmatig treinuitval is, reis ik vaak om via Den Haag Centraal. Daar zijn de poortjes voor de sporen van/naar Leiden inderdaad zeer onpraktisch geplaatst, waardoor je (als de poortjes gesloten worden) per perron moet in-/uitchecken.
Ik zit te denken aan de volgende oplossingen voor Den Haag Centraal;
Ik zit te denken aan de volgende oplossingen voor Den Haag Centraal;
- Optie 1: Verplaats de poortjes 2-3 meter richting stationshal, waardoor je binnen de poortjes kunt blijven als je van het ene perron naar het andere wilt komen.
- Optie 2: Op Den Haag Centraal is er na elk stootjuk zeker 10-15 meter voordat de sporen ophouden en je er omheen kan lopen. Die loze ruimte kan overbrugt worden zodat je binnen de poortjes zou kunnen overstappen naar andere perrons. Ik weet dat een stootjuk moet kunnen verschuiven als er een trein met hoge snelheid tegenaan rijdt, maar dat kan best in een kortere afstand (op andere stations is die schuifruimte ook veel kleiner, zoals bv Leiden Centraal spoor 1 & 2, en in beide gevallen dwingt de ATB al af dat de trein ter plekke maximaal 40 km/h rijdt; er is dus geen sprake van een snelheidsverschil tussen beide locaties).
- Optie 3: Dat onderzoek naar de mogelijkheden van het chipkaart systeem; is dat ergens te vinden? Want het klinkt niet logisch dat het systeem overstappen niet snapt. Als ik namelijk uitcheck, en heel kort erna weer incheck, dan zegt het systeem altijd "Overstap OK". Dus als het systeem al snapt dat je een overstap maakt, en het systeem ook vaststelt dat het dezelfde reis is (zoals ingesteld bij de bepaling van al dan niet met spitskorting reizen bij tussentijds in/uitchecken), dan moet de computer toch geen enkele moeite hebben om de juiste kosten te bepalen van begin naar eindpunt. Dus optie 3 is: Gewoon de prijs tussen begin en eindstation rekenen, als het systeem heeft vastgesteld dat je bent overgestapt. Als je op saldo reist en voor het eerste deel van de reis is geld afgeschreven, dan kan het systeem dat bij de volgende uitcheck verrekenen op basis van de definitieve reis/prijs van A naar B.
Bladzijde 18 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.